Probleempje tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsie123

Probleempje tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 21:35

hey bokkers ik heb een vraagje....

Ik doe nu al een paar weken wat grondwerk omdat m'n merrie niet erg gehoorzaam naar mij toe was tijdens rijden. Nu gaat het met het grondwerk al heel wat beter en luistert ze veel beter naar mij! Hier ben ik heel blij mee! een weekje geleden gingen we longeren (zonder zweep met is ze niet meer te houden) en ook dit gaat goed maar we hebben toch nog een paar probleempjes.... :)

* als ze in draf zit gaat ze zich zo telkens een beetje naar buiten trekken als ik de longe dan wat langer laat gaat het even goed maar gaat ze dan weer trekken

* op hulpen als hooo reageert ze wel maar nog vrij laat en als ze heel veel energie heeft dan negeert ze die hulpen gewoon...

Ben al super blij met hoe het tot nu toe gaat alleen nog deze kleine foutjes...

_nvds

Re: Probleempje tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:53

Mijn pony doet precies het zelfde bij draf maar ik hou hem gewoon strak stuk of 8 rondjes en daarna los dan snapt ze het wel dat ze bij mij met blijven of bij het rondje moet blijven.

Met hoo moet je gewoon zo vaak mogenlijk blijven oefenen.. Oefening baard kunst

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:01

Hoe longeer je? Aan een halster of een hoofdstel ? Met enkele of dubbele longe?Hoe is de longeerlijn aan je paard bevestigd ?
Trekken .... ooit heeft je paard geleerd dat ze door te trekken meer ruimte krijgt om te doen wat zij wil. En jij geeft ook nog toe, door haar meer lijn te geven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling
Jij bepaalt wat er gebeurt, niet je paard.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:02

maak een hand gebaar bij het HOOO ik steek mn buitenhand omhoog. dus de hand voor haar.

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:02

bedankt allemaal ik doe nu nog allemaal heel simpele dingen bij grondwerk bv achteruit, halthouden als ik stop... nog niet moeilijk dus ik doe dit aan een touwhalster met een gewoon langer stevig touw. Ik laat trouwens niet meteen de longe langer vanaf dat zij trekt hoor maar heb ergens ook een beetje schrik om haar (mss met het touwhalster) pijn te doen... Binnenkort komt nog eens iemand met veel ervaring mij helpen en dan zal ik dit ook eens tegen haar zeggen. Maar voor nu is het wel handig als ik weet wat ik beter wel en niet kan doen maar heel erg bedankt allemaal hoop dat ik nu weer wat verder kan :-)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:28

Bij longeren werk ik (sinds kort) het longeertouw aan de kant van zijn hoofd te hebben (links op de linkerhand...), als ze staat 'wijs' ik dat ze moet lopen, als ze moet draven/ galoperen geef ik dat aan met de hand bij haar kont. Als ze ruim moet lopen laat ik het touw losser (lees eerst ruimte geven, dan pas laten nemen), en als ze terug moet komen 'wapper' ik met mn linkerhand en neem ik het touw korter. Als mijn pony te snel is en naar buiten gaat trekken (zoals die nu nog veel doet) doe ik het touw door het bit, onder zn kin, over zn neus weer aan het bit, als ik trek (of zij) word alles strak getrokken (en krijgt ze welliswaar weinig lucht) en geloof me, de longeerlijn zit niet meer strakgetrokken.

En ohja van stap naar halt doe ik het touw in de hand bij haar kont, 'wapper' ik ermee, en met mijn hand bij het hoofd knip ik en zeg HO/stap, het duurde eerst lang maar met veel geduld en goed belonen als hij t goed doet leert die t wel :)

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 20:56

Okee heel erg bedankt hier ben ik alweer wat verder mee :-)

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:02

Je kunt de bak ook halverwege afzetten met draad zo kan ze niet meer uitbreken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:07

rianne_87 schreef:
Je kunt de bak ook halverwege afzetten met draad zo kan ze niet meer uitbreken.

Dit lijkt mij een beter advies dan het geen lucht meer krijgen :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:56

xSlvna schreef:
Bij longeren werk ik (sinds kort) het longeertouw aan de kant van zijn hoofd te hebben (links op de linkerhand...), als ze staat 'wijs' ik dat ze moet lopen, als ze moet draven/ galoperen geef ik dat aan met de hand bij haar kont. Als ze ruim moet lopen laat ik het touw losser (lees eerst ruimte geven, dan pas laten nemen), en als ze terug moet komen 'wapper' ik met mn linkerhand en neem ik het touw korter. Als mijn pony te snel is en naar buiten gaat trekken (zoals die nu nog veel doet) doe ik het touw door het bit, onder zn kin, over zn neus weer aan het bit, als ik trek (of zij) word alles strak getrokken (en krijgt ze welliswaar weinig lucht) en geloof me, de longeerlijn zit niet meer strakgetrokken.

En ohja van stap naar halt doe ik het touw in de hand bij haar kont, 'wapper' ik ermee, en met mijn hand bij het hoofd knip ik en zeg HO/stap, het duurde eerst lang maar met veel geduld en goed belonen als hij t goed doet leert die t wel :)

Waaat????? :(

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:59

xSlvna schreef:

Waar heb je dat geleerd? :( Denk dat bak afzetten een paard-vriendelijker manier is.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:06

Als je loslaat wanneer je paard gaat trekken is je timing niet goed, zo beloon je haar voor dit gedrag. Als ze gaat trekken probeer dan te houden, niet tegen trekken gewoon constante druk houden, en het moment dat ze stopt geef je meteen wat meer touw. Zo heb ik hetzelfde probleem met mijn paard verholpen.

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:52

Klinkt misschien een beetje raar, weet niet of je met hoofdstel (Bit) longeert of met halster?
Ik had zelf ook altijd het probleem dat mn paard niet luisterde naar HO. Op en duur was ik er zo klaar mee dat ik ook een tijdje longeerwerk ben gaan doen.
Ben alles op stem gaan oefenen, dus drrrrrrrraf voor draven, reageerde ze al snel op en dat werkt nu nogsteeds prima ook tijdens het rijden. Galop was of gewoon galop of ff klikken met mn tong zeg maar. Maar idd ook het punt dat ze niet stil wou staan..
Dat was ik dus op en duur zo zat dat ik gewoon wou ze niet luisteren was het HO, niet stilstaan, ff rukje aan de longe. even duidelijk maken wie de baas is. Niet heel hard je hoeft niet de tanden er bij wijze van uit te trekken maar wel ff duidelijk.
Dat heeft bij mij heel erg geholpen. En consequent zijn. Mijn pony wou dus tijdens het rijden ook steeds niet stil blijven staan en elke keer dat zij weer weg wou liet ik haar maar lopen maar dat moet je natuurlijk nooit doen. dus gewoon ophouding maken en ho, staat ze stil handen los laten maar wil ze weer weg gelijk weer oppakken. dus voor mij en mn paardje is het belangrijkste gewoon duidelijk en consequent zijn, en anders als ze echt eigenwijs doet maar een keer streng door een keer een ruk aan de longe te geven. miss even zielig maar moet jij dan es opletten hoe snel zij stil staat als je de volgende keer ook ho zegt,

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 12:58

Sorry heb het heel druk gehad dus sorry iedereen voor het late antwoord... Ik vind het heel erg fijn dat ik zoveel tips krijg het begint nu beter te lukken! Echt heel erg bedankt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:01

dat van je weg lopen klinkt als zich niet veilig bij jou voelen of je stuurd haar zelf weg met je lichaamstaal. Zou dat kunnen?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:10

Hoe veel werkt je pony in de week? Mijn dochter's pony heeft het ook een periode gedaan, die heb ik daarna een aantal dagen gelongeerd met vrijwel alleen tempo wisselingen en daarna toen ze weer haar koppie erbij kon houden ook overgangen.

Daarna heeft mijn dochter het verder zelf gedaan. Eerst zo goed als iedere dag en niet een kwartiertje, maar tot ponylief echt drijf uit de longeerbak kwam. Daarna om de dag en toen was het wel klaar. Was echt een kwestie van ff kijken wie hier de baas is i.c.m. enorm veel energie. Dat is ze toen uit zichzelf al wel gaan verbeteren, die had vrij snel door dat als je in de eerste 5 minuten alles eruit knalde wat je had, er daarna toch echt nog minimaal 25 minuten werk aan kwam.

Wel was het zo, dat als pony als een idioot ging draven, ze van mij dan net een stap harder moest. Net als de galop. Net zolang tot ik zelf weer kon bepalen wanneer er nou eigenlijk wat werd gedaan. Was er een met een kop erop maar die had uiteindelijk wel zoiets van naaah.. is nie handig nie.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:12

xSlvna schreef:

Wow.. en wat leer je je paard nu? Even gewoon omdat ik het echt meen uit de grond van mijn hart..

Ben jij wel helemaal lekker in je bovenkamer????

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:07

je leert je paard dat hij niet meer vanuit lichaamstaal mag reageren, stompt hem af en slaat een crater in het vertrouwen.

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 19:37

Denk niet dat ze wegloopt van me door lichaamstaal of gebrek aan vertrouwen want ze doet het nu alleen nog maar op de linkerhand dus het gaat toch al de goede kant uit :-)

ik probeer natuurlijk zo vaak mogenlijk te oefenen maar meestal ga ik 3-4 keer per week :-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:42

ben je je bewust wat je lichaamstaal doet met het paard. Als ik alleen maar over ogen en navel spreek, heeft dit toch al een heel effect. Een paard zou los om je heen moeten kunnen lopen.

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 10:25

Oke zal er toch eens extra op letten over mn ichaamstaal :-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:26

Was voor mij echt een eye opener dat ze me het uitlegden. En zo logisch.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:34

Klinkt alsof het verstandig is als iemand je een paar keer begeleid. Ik ga mee met de tips zoals bak afzetten zodat ze een afgesloten ruimte heeft en steun aan de afzetting kan hebben.
Ook je eigen lichaamstaal kan veel doen, maar vergeet ook zeker niet de balans van je pony, want; trekt ze omdat ze nog niet sterk genoeg is of nog niet genoeg balans heeft om op een rondje te lopen, of doet ze het omdat je haar onbewust wegjaagt of omdat ze er geen zin in heeft. Eerst analyseren waarom je paardje het doet, dan stappen ondernemen, liefst met een ervaren persoon.

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 21:43

Okee heb iemand gevraagd om me een paar keer te komen helpen iemand die er ervaring mee heeft :-)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:53

Als dat mogelijk is, neem het dan op. Eerst een stukje van jezelf hoe je het nu doet, dan een stukje met iemand anders met ervaring. Daarna kan je jezelf iedere keer een stukje filmen om te zien hoe je je lichaam houdt, wat je anders doet, wat je zou kunnen verbeteren.