Gezien ik mij nu toch meer richt op het mennen bij mijn pony wou ik mij graag verdiepen in het bit gebruik. Het beleren wordt op het moment gedaan met een simpel enkel gebroken bit. Een bit wat hij gewend is voor zijn gewone hoofdstel. Alleen merkten zowel ik als de gene die mij opweg helpt in de men wereld dat dit bit niet geschikt is om het echte werk mee te doen. ( hij staat nog niet echt voor de kar zeg maar)
Nou wou ik dus weten wat het verschil in werking nou eigenlijk is tussen een liverpool bit en een utrechtse stang (of ook wel frans kikker bit of bokkebit)
Ik heb mensen gesproken die zijn helemaal voor de liverpool maar ook voor de utrechtse stang. Nou heb ik eigenlijks alleen gepraat met mensen die echt zwaar de sport in zitten. En die zijn voornamelijk fan van liverpool bitjes bij shetlanders. Maar goed echte redens hebben ze er niet voor. Ook kunnen zij mij niet echt het verschil in de bitten vertellen. Alleen dat ze uitmate geschikt zijn voor mennen.
Persoonlijk zoek ik de minst scherpe maar toch ook gevoelig bit... jaja beetje tegenstrijdig. Maar het zit zeg maar zo. Cupido is gevoelig in de mond. Staat het hem niet aan dan gaat hij lopen trekken en bijten op het bit. Ik heb wel eens andere bitjes uitgeprobeerd op hem maar zodra er een scherp bit in komt vind mijn ventje het niks meer aan. Maar als ik er dan een bit in doe die vrij zacht in de mond ligt dan opeens lijkt het wel of hij gewoon niet snapt of her links of rechts gevraagt wordt. Dus tja... Ik zit dus eigenlijks tussen deze 2 te twijfelen maar wil toch eerst de werking weten. Want ik heb het gegoogled maar echt duidelijkheid heb ik niet.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de precieze werking van deze 2 bitten is. En welke het scherpst is en welke meer voor het recreatieve mennen is. Want ik ga de sport niet in met Cupido en wil hem niet met een bek vol ijzer zetten wat hem niet aanstaat zeg maar. Het is en blijft mijn babytje

xx Elena