Aanvallen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linniehw

Aanvallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:01

Hallo bokkers:)

Ik heb een haflinger, hij doet alles super,
springen vind hij super leuk, crossen in het bos en door de weilanden,
hij schrik nergens van, ook niet van het verkeer.

Alleen met het longeren, als ik hem iets vraag om te draven of door te stappen
komt hij met zijn oren in zijn nek naar me toe gelopen en probeert hij omhoog te komen
en te schrapen met zijn voet. Ook alleen als ik hem in de bak wil longeren,
ik heb hem een keer gelongeerd in een weiland en toen deed hij het wel,
maar om steeds een paar km te lopen voor ik er ben vind ik ook zo wat.

Dit deed hij al vanaf dat ik hem heb.

Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt ::)::)

troi

Re: Aanvallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:08

Flinke lel met de longeerzweep! Dit is zeer dominant gedrag. Heb je wel eens met hem gegrondwerkt? Parelli zou niet verkeerd zijn om hem te leren dat jij de baas bent en niet hij.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:10

WTF :oo ! Geef hem eens een enorme zaaier met je zweep als hij dit nog eens flikt! Dit kan echt niet hoor! En dan kan je beter een menzweep oid in je handen hebben want met een longeerzweep kan je niet echt flink uithalen en de tik die je geeft moet meteen goed raak zijn in dit geval! En hem iig zo hard aan het werk zetten dat hij het neit in zijn hoofd haalt naar binnen te komen.
Parelli ed zijn fijn maar in dit geval moet je eerst even old-school flink duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:12

Ja, hij doet dominant. Het is idd zaak dat je hem zo snel mogelijk 'vertelt' dat dat echt niet kan. Jij bent op de grond de baas, niet hij. Helaas zal 'foei' zeggen niet helpen :+
Er rest dus echt maar 1 ding: een flinke tik uitdelen. En dan echt flink, met een beetje geluk weet hij dan direct hoe de vork in de steel zit. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:12

Precies, een enorme mep geven. Jij bent in charge, hij niet! Dit is keihard uitprobeergedrag. Als hij dit doet, mep geven, op de volte zetten en laten galopperen tot hij een ons weegt zou ik zeggen.

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:14

Jaa, ik heb hem samen met een vriendin al gelongeerd en toen ging het goed daarna, en een antal keren daarna ook en toen nog een keer buiten de bak gedaan ging ook goed, maar nu gaat het weer niet. Maar snnap niet waarom buiten de bak alles goed gaat met longeren en in de bak niet. Voor de rest bij alles wat voor oefeningen ik in de bak doe ook grondwerk doet hij normaal. En leert hij snel. Maar dan word het nog een keer hard optreden.

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:15

Bedankt dat jullie allemaal zo snel reageren, en elkaar helpen.

Supertof, ik ga het vanmiddag weer proberen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:15

Ik ga ook voor de flinke tik, en steeds weer terug nemen naar de stap en weer opnieuw aan draven tot hij het goed doet!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:15

Ik heb dat ook gehad met een hengst, die kwam op zijn achterbenen naar me toe lopen.
Met een zweep lukte me zelf niet echt omdat hij zich in draf bijv. ineens omdraaide, toen heb ik dat samen met mijn vader gedaan zodat hij een tik kon geven ook geprobeerd met een menzweep maar dat hielp niks bij hem.

Bij hem ben ik toen steeds met kleine cirkels begonnen (met de zweep kort achter zijn achterhand) en als het goed ging maakte ik de lijn steeds langer zodat hij naar een paar keer weer op de normale lengte gelongeerd werd, en dat steeds herhalen.

Dit paard kende verder nog helemaal niks, maar misschien kun je jou pony met een dubbele longe longeren (pessoatuig is evt. wat makkelijker) dat kan misschien ook helpen.

Succes er mee en misschien heb je hier wat aan ;)

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:36

waarom nou een flinke tik probeer een te denken waarom doet mijn paard dit :j

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:45

Heel simpel waarom ie dit doet.. Hij denkt dat ie de baas is. Even een flinke tik om duidelijk te maken dat dit absoluut niet zo is lijkt me hier de enige oplossing anders wordt het zelfs gevaarlijk..

Aan wat voor oplossing zat je dan te denken stellanoella?

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:48

Aan wat denk jij dan?? (dat willen we weten namelijk)

neem aan dat TS hier zelf ook over na heeft gedacht?? en hier zelf geen antwoord op heeft anders had ze dat probleem wel al aangepakt! toch?

update: @merell: haha we dachten het zelfde!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:48

Lindandy schreef:
Maar snnap niet waarom buiten de bak alles goed gaat met longeren en in de bak niet.

Ik denk dat hij zich in de bak zelfverzekerder voelt en denkt jou sneller te kunnen intimideren. Of vervelende associaties met de bak?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:51

stellanoella schreef:
waarom nou een flinke tik probeer een te denken waarom doet mijn paard dit :j

En dan vriendelijk vragen of hij het niet meer wil doen en als beloning een snoepje en ook foei zeggen?. Levensgevaarlijk je hebt zeker nog nooit iemand zijn kaak zien verdwijnen door een klap aan de longeerlijn?.

Nee dit gedraag gelijk laten merken dat je de baas ben nu en de volgende keer ook. Consequent laten merken dat JIJ de baas bent en niet andersom DAN los je pas iets op.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:52

Het zou heel goed kunnen dat je de longeercirkel te klein maakt en dat je paard fysiek zulke kleine cirkels gewoonweg niet kàn maken. Doet hij het zowel links- als rechtsom? En hoe gaat het wanneer je dergelijke kleine voltes rijdt?
Is je paard al eens nagekeken door bijv. een osteopaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:56

Overigens, denk ook om je eigen lichaamshouding. Deins niet achteruit als hij zo doet, maar richt je op, maak zo groot en breed mogelijk, en maak hem zowel verbaal als fysiek duidelijk dat dit ongewenst gedrag is.

Stellenoelle, een paard kan heel gevaarlijk zijn als hij dit soort gedrag vertoont. Als je je dan eerst rustig afvraagt waarom je paard dat doet, ben je al te laat. Als je 13 bent en niet zoveel ervaring hebt met paarden ken je dit soort gedrag vast niet maar soms ontkom je er gewoon niet aan om je paard een mep te verkopen. En een mep doet echt niet zoveel pijn - een goed gemikte trap van een paard tegen een ander paard, dát doet pas pijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:59

Vilar schreef:
Het zou heel goed kunnen dat je de longeercirkel te klein maakt en dat je paard fysiek zulke kleine cirkels gewoonweg niet kàn maken. Doet hij het zowel links- als rechtsom? En hoe gaat het wanneer je dergelijke kleine voltes rijdt?
Is je paard al eens nagekeken door bijv. een osteopaat?

Dus al zou dat het probleem zijn mag hij nog niet "aanvallen" ook al heeft hij een medisch probleem. Zou dit gedrag never nooit toestaan.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:09

13 en ik heb 6 jaar rij ervaring en zelf ook een paard het paaard kan niet zo ineens doen hoor er moet een reden voor zijn !!!

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:10

stellanoella schreef:
13 en ik heb 6 jaar rij ervaring en zelf ook een paard het paaard kan niet zo ineens doen hoor er moet een reden voor zijn !!!

Er is ook een reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:10

De reden is: dominantie.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:13

mechien heeft die bij zijn vorige eigenaar niet zo'n goede ervaring met logeren !!!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:13

Hij doet t al vanaf t begin dat TS m heeft....ik denk ook aan dominantie. Wat ik dan wel opvallend vind, is dat hij voor de rest t heel goed doet.... :?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:15

Misschien straalt TS wat onzekerheid uit tijdens het longeren, waardoor de dominantie naarboven komt.
Heb ook een hele dominante pony en als ik dat niet de kop in druk wordt het van kwaad tot erger en zlefs gevaarlijk.
Wanneer je denkt dat hij het nog maar gaat doen, gelijk afstraffen.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:17

jaa daarom als je hem een tik gaat geven is die alleen maar gespannen en vindt die het nog enger en doet die niks meer voor je

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:19

Ik had hem echt een behoorlijke klap gegeven met de longeerzweep, en als ie dan nog doorgaat nog een paar x.
Echt niet normaal dit hoor! Jij bent de baas, je paard niet..