help. quarter is vooral natuurlijk opgeleerd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje_03

help. quarter is vooral natuurlijk opgeleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:27

Zelf heb ik nu twee weken een quarter van 12 jaar.

Ik weet van de eerste eigenaar dat die bitloos en vooral veel grond werk mee is gedaan.

Hij volgt mij al overal gewoon los zonder touw en luistert ook heel goed.

Ik heb vooral twee problemen:
1 : bij het opstijgen wil ik naar het zadel lopen maar elke keer stapt die gewoon mee naar achter. en blijft hier terug staan tot die met zijn hoofd op mij hoogte staat. En dit doet die niet enkel bij mij dus dit is niet testen dat die doet. Wat is de goede manier om hem toch maar stil te laten staan. Zelf heb ik geen ervaring met nature horsemanship. Maar dit heeft er iets mee te maken. De eerste eigenaar leerde hem dit allemaal aan.

2: Eens bij het rijden. neemt die het bit tussen de tanden en wil er vandoor. dus niet te stoppen. Wel is die ook bitloos geleerd geweest.
Ik rij nu met een dubbel gebroken bit. Doet die dit omdat die niet weet wat die moet doen met dat bit? Geen idee.

Voor de duidelijkheid met de eerste eigenaar heb ik contact gevonden wegens de papieren van het paard. Hij is van daar doorverkocht door een scheiding naar andere mensen. en die mensen hebben hem vier jaar later terug verkocht aan een handelaar. waar ik hem nu gekocht heb. Maar jammer genoeg kan ik nergens die vorige mensen vinden via telefoon. Dus gewoon naar die mensen stappen is ook geen oplossing. Anders was het vlug opgelost natuurlijk.

Ik hoop dat er mij mensen zijn die mij toch wat kunnen helpen ik weet niet dat dit hier juist staat. anders mag dit op een andere plaats gezet worden. met veel dank al /3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:29

Natural horsemanship werkt veel met focus/suggestie van druk, dus waar jouw aandacht ligt moet hij iets mee. Dat kan wijken zijn (zoals hij nu dus doet als jij aandacht op het zadel vestigd of een object verderweg waar hij naar toe moet lopen).

Ipv staren naar zadel omdat je daar wil zijn, negeer dat en ga net als je gewoon poetst je paard langs totdat je bent waar je zijn wil.

Met rijden probeer ook eens naar een punt toe te rijden en daar te stoppen met rijden. En daarnaast voordat je wegstapt na het opstijgen eerst neusje naar je voet vragen (beide kanten), krijg je daarbij protest niet gaan rijden. Dat inbuigen is nl ook je rem mocht het echt fout gaan.

Ik zou er trouwens een goede instructeur keertje mee laten rijden en om advies vragen qua waar de knopjes zitten en waar de miscommunicatie zit.

TurdusMerula

Re: help. quarter is vooral natuurlijk opgeleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:57

Misschien denk ik heel simpel, maar zelf zou ik gewoon bitloos blijven rijden. :)
En 'ho' op stemcommando zetten.

En inderdaad, laat iemand eens meekijken, een objectieve blik naar je eigen lichaamshouding is nooit weg. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:57

Het achteruit lopen bij het opstijgen is een truukje dat je paard zichzelf heeft aangeleerd. Dit is geen gevolg van een Natural opvoeding. Als je bij het opstappen je paard met zijn achterhand in een hoek parkeert kan hij niet ver weg komen.

Dito met het bit: voordat je daarmee verder gaat zou je eerst even moeten kijken of de tandarts misschien wel moet komen. Misschien zitten er nog wel wolfskiesjes waar het paard last van krijgt als hij met bit gereden wordt. Overstappen op bitloos is de makkelijkste en eenvoudigste weg, maar lost de problemen niet op die je met dit paard tegenkomt.

Kortom: haal er instructie bij. Wat je paard nu doet heeft niets te maken met Natural Horsemanship, maar voordat je gaat zeggen dat hij stout is, moet je wel even verder kijken.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:09

ik weet ook niks van naturel blabla, maar als een paard nog nooit eerder een bit in heeft gehad is het logisch dat hij zich er tegen verzet. Je kan hem bitwijs maken aan de longeerlijn.
Heb je ook een idee wanneer ie voor het laats naar de tandarts is geweest? Ik zou een paardentandarts aanraden die aangesloten in bij de Nederlandse vereniging. Wij laten jonge paarden elk half jaar na kijken tot ze uitgewisseld zijn, daarna 1 keer in het jaar. Kiezen blijven hun hele leven groeien en misschien zit er een lekker scherp randje tegen zn wang te schuren.
Verder helemaal mee eens wat hier boven ook gezegd wordt; haal een instructeur erbij.

Fleurtje_03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:47

terug bitloos rijden is idd een makkelijke oplossing. Maar dat zie ik de eerste maanden echter niet zitten omdat ik hem eerst wel 100% wil kennen en ook kan vertrouwen. Zowel hij aan mij als ik aan hem. IK ga hem zeker eens laten nakijken of hij geen haakjes heeft. En om te gaan lessen met hem ging ik ook doen. Denk dat dit vooral de beste oplossing is. ben ik niet alleen ook niet. En met twee zie je idd veeeel meer dan alleen. Stout is die zeker niet. Gaat niet bokken of niet stijgeren en zeker niet slaan met de voeten. Kan rustig gezadeld worden geborsteld. Zit echt helemaal niets stout in. Vooral communicatie fout. Met dat achteruit stappen. Ga ik hem zeker eens proberen in een hoek te plaatsen. Zelf vin ik het echter wel heel belangrijk dat die stil staat als ik ga opstijgen. Je weet nooit waar je eens van je paard moet en je bent alleen.
Wat ik ook eens ga doen dit weekend is zeker eens naar dat adres rijden van de vorige eigenaar waar die andere vrouw hem aan verkocht heeft. Mss kunnen die mij ook al een pak verder helpen in verband met dat bit. Ik hou jullie op de hoogte. Heel hard bedankt voor de typ s. Deze ga ik dan ook in behandeling nemen!

vriendelijke groeten Kristel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:10

Stout zijn betekend niet dat hij moet bokken of gaat steigeren. Stout zijn kan ook heel subtiel gebeuren, zoals het niet willen stilstaan bij het opstappen. Maar als je goede begeleiding hebt gaat dat helemaal goedkomen. Nog heel veel plezier met je Quarter.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:23

Cassidy schreef:
Stout zijn betekend niet dat hij moet bokken of gaat steigeren. Stout zijn kan ook heel subtiel gebeuren, zoals het niet willen stilstaan bij het opstappen. Maar als je goede begeleiding hebt gaat dat helemaal goedkomen. Nog heel veel plezier met je Quarter.

ja daar heb je echt een punt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:55

wat betreft dat stilstaan met opstijgen, pak je soms je teugels helemaal op voordat je opstapt? Westernpaarden kunnen al op hele lichte teugeldruk achterwaarts dus misschien geeft je teveel teugeldruk? Zeker in combinatie met een bit wat ie niet kent gaat ie misschien wel achterwaarts op je eigen hulp door de teugels op te pakken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 07:50

Ik snap niet helemaal waarom je hem al met bit wil rijden 'tot je hem vertrouwt'?
Als je paard is beleerd zonder bit dan zal hij daar netjes op lopen (als het goed is), dat heeft niks met wel of niet vertrouwen te maken. Zolang mijn paard zo op het bit zou reageren zou ik dus never nooit een bit erin hangen tot dat is opgelost.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:07

Loop eens zijdelings naar je zadel, het kan zijn dat hij wijkt voor je gesloten schouder

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:45

Magrathea schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je hem al met bit wil rijden 'tot je hem vertrouwt'?
Als je paard is beleerd zonder bit dan zal hij daar netjes op lopen (als het goed is), dat heeft niks met wel of niet vertrouwen te maken. Zolang mijn paard zo op het bit zou reageren zou ik dus never nooit een bit erin hangen tot dat is opgelost.

Als je zelf nooit bitloos hebt gereden dan zal het wel onveiliger aanvoelen. Maar ik ben het met je eens. Het paard kent het bit nog niet en is beleerd zonder bit, dus in dit geval lijkt me zonder bit veiliger dan met.

Ik zou het paard eerst aan de longe aan het bit laten wennen, in het begin een halster over je hoofdstel om daar je longe aan vast te maken, zodat het paard nog geen druk krijgt op het bit, later kun je overgaan op de dubbele longe om zo het stuur en het halthouden te oefenen en hem aan druk op het bit te laten wennen. Als dat goed gaat moet het rijden ook geen probleem meer opleveren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:48

Maar als je paard alles kent zonder bit, waarom zou je dat dan willen veranderen?
Tenzij je wilt starten natuurlijk, volgens mij mag je niet bitloos starten vanaf een bepaald niveau

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:51

Zelf rijd ik zowel bitloos als met bit, maar bij de lastigere oefeningen merk ik wel dat je met bit net wat meer kunt finetunen dan zonder. Ik weet niet of meer mensen dit ervaren, maar ik vind het soms dus wel handig om met bit te rijden. En daarnaast loopt mijn pony ook voor de wagen en idd met wedstrijd mag je ook niet altijd bitloos starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:54

Caira schreef:
Loop eens zijdelings naar je zadel, het kan zijn dat hij wijkt voor je gesloten schouder

Dit wilde ik ook als tip geven, ik leer mijn paard namelijk ook op deze manier te wijken/achterwaarts te gaan (uiteraard met een andere hulp) en daarom loopt ze bij mensen die dat niet weten (heel braaf :') ) naar achteren of gaat ze wijken als ze haar zo naderen.

Verder is de kans ook groot dat je paard je uitprobeert op deze manier, je hebt dan een slim paard te pakken (positief) maar je moet er dan wel mee leren omgaan. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:12

Ik denk dat het aan de ruiter zelf is om te bepalen of ze met of zonder bit wil rijden. Ik zou zelf ook veel liever met bit rijden, zeker als ik een paard net heb.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:49

Magrathea schreef:
Maar als je paard alles kent zonder bit, waarom zou je dat dan willen veranderen?
Tenzij je wilt starten natuurlijk, volgens mij mag je niet bitloos starten vanaf een bepaald niveau

Je mag - als ik mij niet vergis - WRAN L5 en L4 bitloos starten, op bosal :j
En juniorpaarden, maar da's hier niet aan de orde.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:18

TurdusMerula schreef:
Magrathea schreef:

Je mag - als ik mij niet vergis - WRAN L5 en L4 bitloos starten, op bosal :j
En juniorpaarden, maar da's hier niet aan de orde.

Dat dus :)

Maarrr mijn punt was meer, als je paard bitloos goed loopt en je kunt er alles mee, dan is er toch geen reden om er een bit in te hangen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet zo iemand die een bit heel erg sieluugghh vindt, maar als TS recreatief rijdt en het paard netjes zonder bit beleerd is zie ik geen reden om dat nog te veranderen.

En dat je meer controle hebt met een bit is natuurlijk een fabeltje :) Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat je de eerste tijd met bit zou rijden omdat je het paard niet vertrouwt.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:29

Fleurtje_03 schreef:
Zelf heb ik nu twee weken een quarter van 12 jaar.

Ik weet van de eerste eigenaar dat die bitloos en vooral veel grond werk mee is gedaan.

Hij volgt mij al overal gewoon los zonder touw en luistert ook heel goed.

Ik heb vooral twee problemen:
1 : bij het opstijgen wil ik naar het zadel lopen maar elke keer stapt die gewoon mee naar achter. en blijft hier terug staan tot die met zijn hoofd op mij hoogte staat. En dit doet die niet enkel bij mij dus dit is niet testen dat die doet. Wat is de goede manier om hem toch maar stil te laten staan. Zelf heb ik geen ervaring met nature horsemanship. Maar dit heeft er iets mee te maken. De eerste eigenaar leerde hem dit allemaal aan.

Met je tweede probleem kan ik je niet helpen. Het eerste probleem is eigenlijk geen probleem. Het paard is heel braaf want hij respecteert jouw ruimte. Hij is zeker niet aan het testen. Met je lichaamstaal zeg jij hem achteruit te gaan. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar hem ook het commando ho aangeleerd en anders moet je dat zelf even doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:12

Met betrekking tot het opstijgen: mijn paard blijft stil staan als hij in stelling (en buiging) gezet wordt van de kant van opstijgen af (dus in mijn geval stelling naar rechts).

Misschien is dat nog een optie om te proberen?

Verder inderdaad met een goede NH instructie gaan kijken wat jij precies doet, en wat de reactie van het paard daarop is.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:29

Kun je niet iemand anders vragen om hem zonder bit een keer te rijden....lijkt me een super beestje!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:37

En als je nou eens een freestylehalster onder je hoofdstel doet, dan kun je bitloos rijden maar heb je ook een bitje in. Als het voor je prettig voelt pak je de teugels aan je freestylehalster en rij je dus bitloos. wil je toch op het bitje rijden dan pak je de teugels van je hoofstel
freestylehalster is dun genoeg om niet in de weg te zitten onder je hoofdstel
eventueel kun je nog een knoop in de teugels leggen welke je verwacht het minste te gebruiken, dan kun je die gewoon laten hangen als je m niet gebruikt

Fleurtje_03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 10:06

Ik ben nu toch al effe niet meer op bokt geweest.
En wou nu toch wel even een update geven.

Ik heb Navaho zijn tanden laten doen. En is nu echt wel heel aangenamer geworden.
Hij had denk ik vooral veel last aan zijn tanden.
Het achteruit stappen doet die dus nog altijd. Maar gaat ook al veel beter.
Daar ik er natuurlijk wel wat werk aan doe om hem soms eens te zadelen en hem elke keer terug op zijn plaats zet.
Hoe ik ook naar het zadel stap hij blijft dit doen. teugels los of opnemen heeft ook geen verschil. Maar ik maak er mijn werk van.
Het komt dus echt wel in orde. Dit paardje doet bijna alles op het vertrouwen van mij. Wat echt wel super is.
Op wandeling is hij ook wel heel braaf.
Voor even met het bit probleem verder te gaan. Ik heb hem al twee x op wandeling met bit gereden. Maar ja zoals ik ook al zij stoppen doet hij er niet echt op. Hoe ik het ook probeer of doe. gelukkig stopt die wel als het andere paard stopt hihi. Maar dat is geen optie natuurlijk. Deze week trek ik er op uit bitloos. We zien wel hoe dit gaat. IK hou jullie op de hoogte.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:35

Wat toevallig! Ik heb ook een quarter, zij wordt in januari 12 jaar :)
Zij was niet zozeer VD getraind, wel western. Ook zij reageerde op bepaalde dingen 'anders', aangeleerd door haar vorige eigenaar. Bij was was het probleem eerder, als zij iets 'fout' deed, zei hij: back up. Achterwaarts lopen is dus een straf.. Zoek wat hem triggert, op welke beweging bv hij reageert door achteruit te gaan. Merk je niets, dan haalt ie misschien inderdaad een trucje met je uit. Bai stond ook niet altijd stil, als ik haar met haar hoofd naar de muur zet blijft ze netjes staan :)

Bai is ook bitloos opgeleerd. Ik rij met bit, vind ik zelf toch iets vertrouwder. Wandelen met de bosal vind ik dan weer wel leuk! Het bit dat ik van de vorige eigenaar had mee gekregen (hij reedt zelf bitloos, maar als iemand anders op haar ging reden ze met bit) was veel te klein en te scherp. Ik ben overgeschakeld eerst op een enkel gebroken, vond ik maar niks. Dubbelgebroken 125mm was al véél beter, maar uiteindelijk ben ik nog een maat groter gegaan en dat is echt een heel verschil! Ik merk ook wel verschil tussen een Engels of Mexicaans hoofdstel :)

Fleurtje_03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:03

JunkDeLuxe schreef:
Wat toevallig! Ik heb ook een quarter, zij wordt in januari 12 jaar :)
Zij was niet zozeer VD getraind, wel western. Ook zij reageerde op bepaalde dingen 'anders', aangeleerd door haar vorige eigenaar. Bij was was het probleem eerder, als zij iets 'fout' deed, zei hij: back up. Achterwaarts lopen is dus een straf.. Zoek wat hem triggert, op welke beweging bv hij reageert door achteruit te gaan. Merk je niets, dan haalt ie misschien inderdaad een trucje met je uit. Bai stond ook niet altijd stil, als ik haar met haar hoofd naar de muur zet blijft ze netjes staan :)

Bai is ook bitloos opgeleerd. Ik rij met bit, vind ik zelf toch iets vertrouwder. Wandelen met de bosal vind ik dan weer wel leuk! Het bit dat ik van de vorige eigenaar had mee gekregen (hij reedt zelf bitloos, maar als iemand anders op haar ging reden ze met bit) was veel te klein en te scherp. Ik ben overgeschakeld eerst op een enkel gebroken, vond ik maar niks. Dubbelgebroken 125mm was al véél beter, maar uiteindelijk ben ik nog een maat groter gegaan en dat is echt een heel verschil! Ik merk ook wel verschil tussen een Engels of Mexicaans hoofdstel :)

Sorry voor het late antwoord.
Nu hij binnen staat zie ik ook wel dat die wat schuchter deed de eerste uren naar mij toe. Volgens mij heeft hij echt wel slagen gekregen in zijn stal.
Ik had gehoopt dat ik vandaag wat kon rijden met hem. Maar dat laat het weer hier zo te zien weer niet toe.
Zo jammer zeg.

Ik ga er echt wel eens op letten hoe hij net achteruit stapt met welke bewegingen ik maak.
En hoe ik hem aanraak voor op te stappen. Had hem al met zijn kond tegen een muur gezet maar dan stapt die gewoon opzij dat die zijdelings staat van de muur dan. Ik ga ook eens proberen om op en af te stappen in zijn stal. Eens kijken hoe hij daar doet daar kan hij echter niet weg.
Het rare is dan wel eens je er op zit doet die niets meer. Soms zou je denken dat die begint te stijgeren of bokken maar dat doet die totaal niet. Dan staat die braaf mooi stil te kijken. Volgens mij snapt die iets niet. Geen idee trouwens. Tis een pracht van een paard. Maar hooo zo anders dan mijn Fries. Zou hem voor geen geld nog weg doen.

Hij is prachtig zoals hij is.