Anderhalf jarige pony los longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thebestonly

Anderhalf jarige pony los longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:28

Hallo bokkertjes.
Ik had een vraagje.
Ik heb een verzorgpony genaamd boyd.
Hy is anderhalfjaar oud..
Maar ik ben er nu een week mee bezig met loslongeren met een lange touw inplaats met een longeerzweep.

Ik ben nu bezig om alles op stem te doen.. Zoals halt draf en galop en stap en dat lukt aardig
En ik ben bezig om het ponytje te laten leren dat als ik zit dat ze na me toe komt want moet ik nou naar hem kijken als ik zit of moet ik met de rug na hem toe zitten?
En nog een vraag.. :o
Als ik hem in galop heb gaat hij elkekeer over het stroomdraad springen..
Ziet hy dat niet of kan hy de bocht niet goed nemen?

Bedankt.

Bokkertkusjes x

horzlover

Re: Anderhalf jarige pony los longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:31

Ik heb een tip voor je: laat die pony nog even lekker op de weide staan, hij is pas anderhalf zo als je zelf zegt ik vind persoonlijk dat je al veel van hem vraagt misschien eerst beginnen met af en toe licht poetsen maar zeker nog niet longeren :=

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:42

Dankje maar ik vraag niet te veel .. Ikdoe het 5min.. Ik leer m gewoon de kleine dingetjes.. Ik heb m 2maanden gepoetst enzo..
Ik gebruik niks voor longeren alleen een lange touw ..
Hy vindt t super dat ik met m bezig ben Ookal is het maar 5min..
I stap het meest met hem en ik kom wel is bij hem in de weide zitten.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:47

Sja *voelt een bok rel aankomen := * Ik persoonlijk zou hem nog lekker laten staan.

jij doet wel veel in 5 min := ik stap alleen maar in die tijd..
en je hebt hem twee maanden gepoetst en nu niet meer? ik zou gewoon nog even lekker rustig aan doen met hem, je kan ook andere dingen doen als kleine denk spelletjes zoals 3 emmers en onder een een brokje enz. maar ik zou echt nog even een jaartje wachten met longeren :=

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:05

laat lekker in de wei staan joh! en wacht tot hij 3 of 4 jaar is. ga hem dan pas dingen leren :j
dat paard moet zich nog ontwikkelen dus lekker met rust laten

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:29

Normaliter heeft een paard al zeker 10 minuten nodig om los te stappen en wordt je al gauw geleerd dat je niet binnen 20 minuten moet gaan galoperen. Dus in 5 minuten is het fysiek niet haalbaar om zo'n training af te werken...

Tip: lekker blijven poetsen en ga daar verder in. Longeren doe je maar als hij minimaal 3 jaar oud is...
Dus niet stilstaan aan een touw, maar probeer de gehoorzaamheid zo te verhogen dat je hem los kan laten staan met poetsen en dat opbouwen dat je ook stukjes bij hem weg kan lopen.
Voor de rest: lekker jaarling laten zijn! Als je hem lang genoeg laat staan kan je daarna nog lang genoeg met hem aan het werk! Ga je hem nu te veel belasten, dan moet je zeker nu beginnen, want dan is hij waarschijnlijk ook jong versleten. ;)

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 21:01

Hoezo moet er een bokrel aankomen?? Horzlover?

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:03

gewoon nog lekker op de wei laten staan. het is nog een peuter!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:06

Ik zou het longeren nog minimaal een jaar laten wachten. Op een circel lopen is vrij belastend voor de benen. Je kunt toch ook stemcommando's oefenen met het wandelen? Het risico is dat als het nu goed gaat met longeren je te snel wilt gaan met andere dingen waar een jonge pony nog niet helemaal toe aan is.

Wandelen kan prima met een jonge pony, mits je niet te lang loopt. Hun concentratie is vaak nog niet zo best en ze kunnen dan gaan klieren. Het is beter om kort te oefenen zodat je positief afsluit, daar leren ze meer van. Het is ook leuker als je met twee paarden gaat lopen is mijn ervaring. Maar wandelen vonden mijn pony's altijd wel leuk om te doen toen ze jong waren. Overigens ging ik niet heel vaak, eens in de 2 weken ofzo. Verder kun je hem leren vaststaan en beentje geven als ie dat nog niet kent en je kunt best een keer een schrikparcoursje opbouwen, maar longeren zou ik persoonlijk nog minimaal een jaar mee wachten. Zelf begin ik met longeren pas als ze 3 zijn en met Hans zelfs pas toen hij 4 was, want hij was jong in zijn hoofd.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:20

ik ben zelf met 2 jaar begonnen met longeren. hij is nu 4 en in goede gezondheid.

als je gaat longeren is je opbouw erg belangrijk. ikzelf gebruikte de hele bak en maakte ook rechte lijnen samen met hem ( kilometers gelopen op die manier) ik zou van de volte afwijken ( galop zou ik nog mee wachten) en 1 keer in de 2 weken los longeren, je kunt tijdens het longeren rust pauzes inbouwen door om de 3 min naar hem toe te lopen ( niet hij naar jouw, want dat blijven ze dat doen, heel vervelend.) en eventjes poetsen. wat lekkers geven als hij braaf is en dat hooguit 15 min. ze hebben weinig concentratie als ze zo jong zijn en dan leren ze ook niks meer.

als je graag met hem aan de gang wilt ( wat ik zelf ook wou toen die van mij jong was) kun je ook een keertje freestylen, en al genoemt een schriktraining. ik ben van mening jong geleerd met rust is oud gedaan. ik moest mezelf ook op de rem trekken met de tijd. even beseffen dat hij nog maar zo oud was... geloof me heb nu de rust en dan heb je er straks over 1,5/ 2 jaar heel veel profijt van:)

ik hoop dat je er iets mee kunt:)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:14

Yonneponn schreef:
Hoezo moet er een bokrel aankomen?? Horzlover?

Waarom? Omdat het VEEL te vroeg beginnen met longeren enz. een veelvuldig gemaakte fout is op Bokt en doorgewinterde Bokkers er nogal wel eens moe van worden dat mensen tegenwoordig GEEN GEDULD meer hebben om hun paard iets te leren op het moment dat deze er GEESTELIJK EN LICHAMELIJK aan toe is....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:24

Erna_89 schreef:
ik ben zelf met 2 jaar begonnen met longeren. hij is nu 4 en in goede gezondheid.

als je gaat longeren is je opbouw erg belangrijk. ikzelf gebruikte de hele bak en maakte ook rechte lijnen samen met hem ( kilometers gelopen op die manier) ik zou van de volte afwijken ( galop zou ik nog mee wachten) en 1 keer in de 2 weken los longeren, je kunt tijdens het longeren rust pauzes inbouwen door om de 3 min naar hem toe te lopen ( niet hij naar jouw, want dat blijven ze dat doen, heel vervelend.) en eventjes poetsen. wat lekkers geven als hij braaf is en dat hooguit 15 min. ze hebben weinig concentratie als ze zo jong zijn en dan leren ze ook niks meer.

als je graag met hem aan de gang wilt ( wat ik zelf ook wou toen die van mij jong was) kun je ook een keertje freestylen, en al genoemt een schriktraining. ik ben van mening jong geleerd met rust is oud gedaan. ik moest mezelf ook op de rem trekken met de tijd. even beseffen dat hij nog maar zo oud was... geloof me heb nu de rust en dan heb je er straks over 1,5/ 2 jaar heel veel profijt van:)

ik hoop dat je er iets mee kunt:)

2 is toch alweer een half jaar later dan 1,5. Kijk ze zullen er niet meteen dood aan gaan, maar de toegevoegde waarde zie ik niet echt. Er zijn genoeg andere manieren om ze beweging te geven. En je moet het maar kunnen, wachten om de volgende stap te maken, terwijl het erg goed gaat. En je moet ook maar weten wanneer je moet stoppen, mensen gaan vaak te lang door. Dan gaat het paard vervelend en is het lastig om positief af te sluiten. En ga je dan nog een jaar lang door met longeren? Op een gegeven moment kennen ze het wel.

Plus je paard is nu pas 4, vaak zie je het toch later pas of ze er iets aan over hebben gehouden.

Ik snap goed dat mensen dingen willen doen met een paard, maar waarom neem je dan zo'n jong dier als je er al van alles mee wilt doen? Nogmaals ik zeg niet dat je hem maar tot de 2,5/3 in de wei moet gooien en er niets mee moet doen. Want er zijn genoeg dingen die lichamelijk en geestelijk minder belastend zijn en die een jong dier makkelijk kan. Zoals wandelen, verkeersmak maken, stemhulpen leren, vast staan, wennen aan enge dingen enz, dus gewoon de basisdingen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:29

Vind dat jullie heel overdreven reageren, je kan best longeren, als je het maar niet te vaak doet. Denk dat je pony de bocht nog niet goed kan nemen, dat hij daarom over het hek springt, maar daarbij kan jij hem begeleiden en ondersteuning geven met de longeerlijn. Het is dus handiger om een longeerlijn te gebruiken. Verder zou ik als je merkt dat hij nog heel weinig balans heeft gewoon draven en nog niet gaan galopperen.
Het is handig om hem naar je toe te vragen door naar de achterhand te kijken, dan heb je straks ook geen problemen in de wei dat als je je rug naar hem toe steekt hij gelijk aan komt draven.
Maar inderdaad, wel niet te veel en niet te serieus longeren, als ik jou was zou ik een longeerlijn gebruiken en verder kun je lekker wandelen om hem verkeersmak te maken. Succes!

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:08

mag ik hier nog een vraagje bij gooien?
hier staat dat je wel mag wandelen. vanaf welke leeftijd mag je met een paardje lange wandelingen maken? (samen met een oudere pony, en een heel los touwtje. gewoon om wat beweging te geven en altijd nieuwe situaties tegen te komen)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:12

Omdat deze topics negen van de tien keer ver-rellen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:50

caaramel schreef:
mag ik hier nog een vraagje bij gooien?
hier staat dat je wel mag wandelen. vanaf welke leeftijd mag je met een paardje lange wandelingen maken? (samen met een oudere pony, en een heel los touwtje. gewoon om wat beweging te geven en altijd nieuwe situaties tegen te komen)

Wat vind jij lange wandelingen? Een half uur, een uur, 2 uur?
Op deze leeftijd kan een ontspannen wandeling makkelijk een half uur duren, daar heeft je pony niets mee te lijden. Als je een uur gaat zou ik op een veldje sowieso even een kwartiertje pauze houden, kan jij een broodje eten en je pony lekker grazen. 2 uur is voor een anderhalf-jarige pony te lang. Daar zou ik minimaal mee wachten tot hij 2,5/3 is.
Mag ik vragen wat voor ras het is en hoe groot je pony is?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:39

sorry, mijn vraag is nog zuiver hypothetisch, ik heb nl nog geen jonge pony (het zou nog een shetlander worden, maar ik ben nog aan het twijfelen over de leeftijd)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:59

ik heb zelf 2 jaarlingen die nu zo 1,5 zijn.en ik ga die echt niet longeren zie er het nut niet van in eigenlijk.wat ik wel doe is:
-poetsen/voetjes geven
-staart wassen/warm weer afspuiten
-leren om te gaan naar de andere kant
-achter uit als ik dat wil
-wandelen
-op de trailer zetten(soms zelfs ergens anders gaan wandelen dan thuis,dus een rit met de trailer)
-door het water lopen/door de beek heen lopen
-met de pony ga ik soms aan de fiets(dit is niet geschikt voor iedereen)

ook kun je schrik en opstakel training doen
over zeil lopen
paraplu openen
wapperen met plastic
etc zo zijn er zoveel leuke dingen om te doen
leren kusje geven/of leren flamen

dus waarom moet je longeren,want de komando's stap draf en halthouden kun je bij het wandelen oefenen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:02

capopjekop schreef:
Ik zou het longeren nog minimaal een jaar laten wachten. Op een circel lopen is vrij belastend voor de benen. Je kunt toch ook stemcommando's oefenen met het wandelen? Het risico is dat als het nu goed gaat met longeren je te snel wilt gaan met andere dingen waar een jonge pony nog niet helemaal toe aan is.

Wandelen kan prima met een jonge pony, mits je niet te lang loopt. Hun concentratie is vaak nog niet zo best en ze kunnen dan gaan klieren. Het is beter om kort te oefenen zodat je positief afsluit, daar leren ze meer van. Het is ook leuker als je met twee paarden gaat lopen is mijn ervaring. Maar wandelen vonden mijn pony's altijd wel leuk om te doen toen ze jong waren. Overigens ging ik niet heel vaak, eens in de 2 weken ofzo. Verder kun je hem leren vaststaan en beentje geven als ie dat nog niet kent en je kunt best een keer een schrikparcoursje opbouwen, maar longeren zou ik persoonlijk nog minimaal een jaar mee wachten. Zelf begin ik met longeren pas als ze 3 zijn en met Hans zelfs pas toen hij 4 was, want hij was jong in zijn hoofd.

Helemaal mee eens, zo'n jonge pony moet je gewoon NIET longeren.

Hopelijk trek je je er wat van aan TS, het is echt niet goed voor 'm om dit nu al te doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:31

Longeren(met of zonder lijn) is een zware lichamelijke belasting omdat ze continu op een cirkel moeten lopen. Een 1,5 jarig paard is hier absoluut nog niet aan toe, ook mentaal niet.
Gooi hem lekker het land op, hou het bij poetsen en wandelen. Laat hem verder lekker paard zijn en opvoeden door zijn kuddegenootjes.

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:41

Dank je allemaal. maar de eigenaar van t paardje wilt dat ik m longeer.
hoe moet ik t zeggen dat t slecht is?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:48

Yonneponn schreef:
Dank je allemaal. maar de eigenaar van t paardje wilt dat ik m longeer.
hoe moet ik t zeggen dat t slecht is?

als die gene dat wilt dan zou ik dat met haar/hem over leggen dat het heel slecht voor de gewrichten is en hij daar later last van kan gaan hebben.dat dit gewoon een tezware belasting is.en vertellen dat je wel andere dingen kunt gaan doen met hem.

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:43

ja maar dat wilt hij niet.. ik vondt t zelf ook al te jong maarja.
en als ik het zeg dan weet ik zeker dat hij zegt donder op

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:23

Vraag het anders eens als de dierenarts er is of het slim is, een beetje goede dierenarts zal neem ik aan aanraden om nog even te wachten.

Wij kunnen jou niet vertellen wat je moet doen, maar persoonlijk zou ik dus niet gaan longeren, omdat ik er zelf niet achter sta. Ik doe dingen weleens anders dan ik normaal doe als ik paarden voor iemand anders verzorg of rijd. Maar als er zaken zijn waar ik het echt niet mee eens ben dan weiger ik dat te doen, dan moeten ze maar iemand anders zoeken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:23

Een anderhalfjarige kan best 5 min. longeren, in stap wel te verstaan. (2 min. linksom, 2 min. rechtsom en 1 minuut ben je dan kwijt aan het leren komen)

Maar stap, draf, galop én komen oefenen in 5 min? Das wel veel. Het paard geeft zelf ook aan dat de galop nog veelsteveel gevraagd is. Dat lukt hem gewoonweg niet, dus ja dan nog liever rechtuit over het stroomdraad.

Ik zou dan gewoon laten stappen, eventueel het wegdraven oefenen (dus niet het volhouden maar dat ie het commando kent). Longeer je toch, zonder het paard te overvragen.