Erna_89 schreef:ik ben zelf met 2 jaar begonnen met longeren. hij is nu 4 en in goede gezondheid.
als je gaat longeren is je opbouw erg belangrijk. ikzelf gebruikte de hele bak en maakte ook rechte lijnen samen met hem ( kilometers gelopen op die manier) ik zou van de volte afwijken ( galop zou ik nog mee wachten) en 1 keer in de 2 weken los longeren, je kunt tijdens het longeren rust pauzes inbouwen door om de 3 min naar hem toe te lopen ( niet hij naar jouw, want dat blijven ze dat doen, heel vervelend.) en eventjes poetsen. wat lekkers geven als hij braaf is en dat hooguit 15 min. ze hebben weinig concentratie als ze zo jong zijn en dan leren ze ook niks meer.
als je graag met hem aan de gang wilt ( wat ik zelf ook wou toen die van mij jong was) kun je ook een keertje freestylen, en al genoemt een schriktraining. ik ben van mening jong geleerd met rust is oud gedaan. ik moest mezelf ook op de rem trekken met de tijd. even beseffen dat hij nog maar zo oud was... geloof me heb nu de rust en dan heb je er straks over 1,5/ 2 jaar heel veel profijt van:)
ik hoop dat je er iets mee kunt:)
2 is toch alweer een half jaar later dan 1,5. Kijk ze zullen er niet meteen dood aan gaan, maar de toegevoegde waarde zie ik niet echt. Er zijn genoeg andere manieren om ze beweging te geven. En je moet het maar kunnen, wachten om de volgende stap te maken, terwijl het erg goed gaat. En je moet ook maar weten wanneer je moet stoppen, mensen gaan vaak te lang door. Dan gaat het paard vervelend en is het lastig om positief af te sluiten. En ga je dan nog een jaar lang door met longeren? Op een gegeven moment kennen ze het wel.
Plus je paard is nu pas 4, vaak zie je het toch later pas of ze er iets aan over hebben gehouden.
Ik snap goed dat mensen dingen willen doen met een paard, maar waarom neem je dan zo'n jong dier als je er al van alles mee wilt doen? Nogmaals ik zeg niet dat je hem maar tot de 2,5/3 in de wei moet gooien en er niets mee moet doen. Want er zijn genoeg dingen die lichamelijk en geestelijk minder belastend zijn en die een jong dier makkelijk kan. Zoals wandelen, verkeersmak maken, stemhulpen leren, vast staan, wennen aan enge dingen enz, dus gewoon de basisdingen.