Steigeren leren HET LUKT NIET!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xJessicaa

Steigeren leren HET LUKT NIET!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:23

Hallo,
Ik ben al best lang bezig met vrijheidsdressuur, en mijn verzorgpony kan de basis, en al best veel andere kunstjes (ook grotere kunsten zoals bijv. buigen, liggen, compliment enz.)
Ik zou haar heel graag steigeren willen leren, maar ze steigert nooit. De manier van op een hoog blok helpt ook niet, en natuurlijk ga ik haar niet omhoog trekken aan haar voorbenen!
Heeft iemand nog tips hoe je het steigeren dan aan kan leren?
Alvast bedankt!

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:39

Maritje1991 schreef:
Uhm, les nemen!

Nou, omdat ik niet haar echte eigenaar ben gaat het niet om met haar ergens heen te gaan, en ergens in de buurt zijn geen lessen in vrijheidsdressuur zodat er iemand kan komen, en anders is het veel te duur door de reiskosten enz.

Amado7

Re: Steigeren leren HET LUKT NIET!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:05

ALs ze een hoefje geeft ofzo, en dan op je knie leggen of vasthouden, en dan iets hoger, dan trek je haar niet omhoog, terwijl dan wel veel ponys zich proberen af te zetten met hun ander been.

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:09

amado7 schreef:
ALs ze een hoefje geeft ofzo, en dan op je knie leggen of vasthouden, en dan iets hoger, dan trek je haar niet omhoog, terwijl dan wel veel ponys zich proberen af te zetten met hun ander been.

Dan duw je haar als het ware omhoog, en dat vind ik nou niet echt VRIJHEIDSdressuur...
En als je dan later om haar hoefje vraagt bij bijv. hoeven uitkrabben steigert ze meteen (ik ken mensen die het zo geleerd hebben).
Ik ben dus zelf niet voor deze manier. :o

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:09

Ik ben een leek op dit gebied maar met mijn hond deed ik clickertraining, dat is echt super!
Hoorde dat daar ook veel mee wordt gewerkt met paarden.
Misschien een omweg maar wel een hele leuke.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:09

dat is LEVENSGEVAARLIJK wat hierboven beschreven staat...

Is je pony al sterk genoeg om te steigeren? Anders zal hij het ook zeker niet doen.
Ga nooit aan benen sjorren en gebruik je eigen knie ook absoluut niet als 'opstapblokje' naar het steigeren.

Steigeren kost wat meer techniek dan leren liggen want het kan ook nog eens schadelijk zijn voor een paardenlijf ;)

Je zou het eens kunnen aanleren door de energie van je pony naar voren te vragen, richting jou (bijvoorbeeld drafje op je af laten komen) en van daaruit de energie ombuigen dat hij wel omhoog moet, dus zelf iets door de knieeën zakken en je paard uitdagen naar boven te komen. Je mag al belonen zodra het gewicht maar iets naar achteren word verplaatst. Je moet niet te snel willen, soms duurt het nu eenmaal wat langer.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:12

VisibreTeam schreef:

Is je pony al sterk genoeg om te steigeren? Anders zal hij het ook zeker niet doen.
Ga nooit aan benen sjorren en gebruik je eigen knie ook absoluut niet als 'opstapblokje' naar het steigeren.

Steigeren kost wat meer techniek dan leren liggen want het kan ook nog eens schadelijk zijn voor een paardenlijf ;)

Je zou het eens kunnen aanleren door de energie van je pony naar voren te vragen, richting jou (bijvoorbeeld drafje op je af laten komen) en van daaruit de energie ombuigen dat hij wel omhoog moet, dus zelf iets door de knieeën zakken en je paard uitdagen naar boven te komen. Je mag al belonen zodra het gewicht maar iets naar achteren word verplaatst. Je moet niet te snel willen, soms duurt het nu eenmaal wat langer.

Ik ben zelf ook totaal niet voor dit kunstje, en vind het erg gevaarlijk, ook om je been te gebruiken, maar ik ken een paar mensen die het zo aangeleerd hebben, en waar het helemaal goed ging, ik zelf persoonlijk zou het ook nooit gebruiken, omdat je hem omhoog dwingt denk ik! Steigert ze ook nog uit zich zelf als er een andere pony bij is? ;)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:14

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:14

Als je gaat belonen voor het steigeren naar een andere pony krijg je een pony die andere paarden gaat aanvallen voor 'een snoepje'

Zoiezo ben ik een enorme voorstander van afstand houden, geen getrek aan benen, ook niet voor de jambette of de spagaat, want een paard blijft een paard, 1 keer verkeerd uithalen en je beland in het ziekenhuis of erger.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:21

VisibreTeam schreef:
Als je gaat belonen voor het steigeren naar een andere pony krijg je een pony die andere paarden gaat aanvallen voor 'een snoepje'

Zoiezo ben ik een enorme voorstander van afstand houden, geen getrek aan benen, ook niet voor de jambette of de spagaat, want een paard blijft een paard, 1 keer verkeerd uithalen en je beland in het ziekenhuis of erger.

Ik denk dat iedereen eerst goed moet weten wat voor gevolgen de stappen naar het steigeren heeft. Zoals VisibreTTeam zegt moet je heel erg uitkijken met wat je doet. Om ongelukken met je pony en jou zelf te voorkomen. Denk na voordat je een oefening als steigeren uberhaupt aan wil leren.
En doe zulke oefeningen met mensen die er verstand van hebben.
En is de eigenaar van de pony wel blij met het feit dat jij zijn pony een oefening als het steigeren aan wil leren?
Ik zou daar als eigenaar zeker niet blij mee zijn!

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:57

ponyparadijs schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik denk dat iedereen eerst goed moet weten wat voor gevolgen de stappen naar het steigeren heeft. Zoals VisibreTTeam zegt moet je heel erg uitkijken met wat je doet. Om ongelukken met je pony en jou zelf te voorkomen. Denk na voordat je een oefening als steigeren uberhaupt aan wil leren.
En doe zulke oefeningen met mensen die er verstand van hebben.
En is de eigenaar van de pony wel blij met het feit dat jij zijn pony een oefening als het steigeren aan wil leren?
Ik zou daar als eigenaar zeker niet blij mee zijn!

Ik heb er zeker wel ervaring mee, de shetlander die bij haar staat, en een hengst op stal (verzorg ik ook beide) kunnen allebei steigeren op commando. Bij de shetlander vanuit spelen geleerd, bij de hengst vanuit natuurlijk gedrag. Ze misbruiken het allebei niet, is helemaal goed aangeleerd enz. Dus ik heb zeker wel nagedacht voordat ik het wil leren.
De eigenaar is een oude boer, die helemaal niets met zijn paarden doet, wij hebben ze zelf alles geleerd, en mogen ze gewoon beschouwen als eigen pony's, we kopen ook gewoon alles voor ze, ook het voer enz. Hij komt vaak kijken als we vrijheidsdressuur doen, en vind het juist leuk dat de paarden kunstjes doen, hij zegt altijd; het lijken net circuspaarden zo!

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:31

amado7 schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik ben zelf ook totaal niet voor dit kunstje, en vind het erg gevaarlijk, ook om je been te gebruiken, maar ik ken een paar mensen die het zo aangeleerd hebben, en waar het helemaal goed ging, ik zelf persoonlijk zou het ook nooit gebruiken, omdat je hem omhoog dwingt denk ik! Steigert ze ook nog uit zich zelf als er een andere pony bij is? ;)

ehhhhh je stelde deze manier toch zelf voor of ligt het aan mij??? :=

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:41

Ik vind het fijn om te lezen dat je geen gevaarlijke of dwang methodes wilt gebruiken. De beste oplossing die dan overblijft in mijn ogen is: laat het steigeren voor wat het is. Je pony steigert waarschijnlijk niet graag van nature. Ga aan de slag met andere (dressuurmatige) oefeningen, bijv. zijgangen, cirkels, overgangen. Hiermee kun je haar balans verbeteren en het verzamelen oefenen. Wie weet kom je dan ooit op een punt waarbij je pony het of alsnog zelf aanbiedt tijdens het spelen, of hebben jullie je al zo ver ontwikkeld, dat je het vanuit andere oefeningen kunt vragen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:38

Ik heb het geleerd vanuit scherpe bochten maken, mijn pony volgde me in galop goed en tijdens het spelen maakte ik veel (Schijn)bochten. Op een moment plaatste ze haar gewicht een klein beetje op haar achterhand om de bocht beter te kunnen maken, toen clickerde ik en beloonde har uitbundig :D zo ging ik even door en toen ik zag dat ze het bijna weer deed gaf ik het commando "up" + zweep omhoog. En na een paar schijnbewegingen deed ik mijn zweep weer omhoog met het commando en kwam ze echt een stukje van de grond! Natuurlijk had ik gelijk supergoed beloond en sinds dat moment snapte ze het :)

Hopelijk lukt het voor jou ook op deze manier!

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 21:56

x_Heidi schreef:
Ik heb het geleerd vanuit scherpe bochten maken, mijn pony volgde me in galop goed en tijdens het spelen maakte ik veel (Schijn)bochten. Op een moment plaatste ze haar gewicht een klein beetje op haar achterhand om de bocht beter te kunnen maken, toen clickerde ik en beloonde har uitbundig :D zo ging ik even door en toen ik zag dat ze het bijna weer deed gaf ik het commando "up" + zweep omhoog. En na een paar schijnbewegingen deed ik mijn zweep weer omhoog met het commando en kwam ze echt een stukje van de grond! Natuurlijk had ik gelijk supergoed beloond en sinds dat moment snapte ze het :)

Hopelijk lukt het voor jou ook op deze manier!

Wauw dankje, ga ik zeker proberen! :j Ook heel duidelijk uitgelegd! :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:42

VisibreTeam schreef:

Hoezo ben je niet voor de spagaat? Vraag ik menou wel af

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:54

xTitanic schreef:
VisibreTeam schreef:

Volgens mij bedoelt ze dat ze er geen voorstander van is van getrek aan de benen ook niet voor de oefeningen jambette en spagaat...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:17

xTitanic schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik ben wel voor de spagaat, enorm belangrijke oefening voor de buiging/compliment.
Maar er zijn veel mensen die voetjes op gaan tillen en naar voren zetten omdat het ze anders niet lukt, en dat kan ook weer gevaarlijk uitpakken.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:33

xJessicaa schreef:
amado7 schreef:

Dan duw je haar als het ware omhoog, en dat vind ik nou niet echt VRIJHEIDSdressuur...
En als je dan later om haar hoefje vraagt bij bijv. hoeven uitkrabben steigert ze meteen (ik ken mensen die het zo geleerd hebben).
Ik ben dus zelf niet voor deze manier. :o

Dit is ook een gevaarlijke manier! Want stel voor de hoefsmid komt, trekt dat been naar voren voor op zo'n paal ding.Steigert die pony...
Ik heb eht een shetlander aangeleerd vanuit spelen.Ze speelde daadwerkelijk nooit !.Dus ik rend heel hard met haar aan het touw, en begon heftig met de zweep te wapperen.Hierdoor begon ze te steigeren en bokjes geven en spaanse galop/spaanse pas.Allerlei dingen.Toen ben ik dit gaan belonen en op een volte gaan doen ( kleiner dan longeren ze moeten bij je blijven) En toen ben ik rustig gaan zwiepen met de zweep.NU kan ze het steigeren! LET OP: Je pony mag niet bang worden of zijn van de zweep.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:37

Ik heb absoluut geen verstand van het hele vrijheidsdressuur gedoe. Maar wat ik uiteraard wél weet, is dat steigeren gevaarlijk kan zijn als de pony dit op ongevraagde momenten doet. De eerste stap is om te overleggen met de eigenaar of het mag, en daarna kan je de tips van sommige bokkers hierboven gebruiken. ;)

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:56

Paris_ schreef:
Ik heb absoluut geen verstand van het hele vrijheidsdressuur gedoe. Maar wat ik uiteraard wél weet, is dat steigeren gevaarlijk kan zijn als de pony dit op ongevraagde momenten doet. De eerste stap is om te overleggen met de eigenaar of het mag, en daarna kan je de tips van sommige bokkers hierboven gebruiken. ;)

Deze vraag is al gesteld, en ja, het mag van de eigenaar! :j
Ik mag gewoon alles met haar doen! ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:41

xJessicaa schreef:
Maritje1991 schreef:
Uhm, les nemen!

Nou, omdat ik niet haar echte eigenaar ben gaat het niet om met haar ergens heen te gaan, en ergens in de buurt zijn geen lessen in vrijheidsdressuur zodat er iemand kan komen, en anders is het veel te duur door de reiskosten enz.

Als je niet haar echte eigenaar bent, zou ik het steigeren uberhaupt niet aan gaan leren.
Maargoed dat is mijn bescheiden mening.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:17

Maritje1991 schreef:
Uhm, les nemen!

Nou, omdat ik niet haar echte eigenaar ben gaat het niet om met haar ergens heen te gaan, en ergens in de buurt zijn geen lessen in vrijheidsdressuur zodat er iemand kan komen, en anders is het veel te duur door de reiskosten enz.[/quote]

Als je niet haar echte eigenaar bent, zou ik het steigeren uberhaupt niet aan gaan leren.
Maargoed dat is mijn bescheiden mening.[/quote]

TS heeft al heel vaak gezegd dat ze toestemming heeft
;)

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:38

[/quote]

Nou, omdat ik niet haar echte eigenaar ben gaat het niet om met haar ergens heen te gaan, en ergens in de buurt zijn geen lessen in vrijheidsdressuur zodat er iemand kan komen, en anders is het veel te duur door de reiskosten enz.[/quote]

Maargoed dat is mijn bescheiden mening.[/quote]

Oke, de laatste keer:
HET MAG VAN DE EIGENAAR! :j

Trouwens, ik mag alles met haar doen alsof ze mijn eigen pony is, als ik haar niet meer wil verzorgen, word ze verkocht, dus hij houd haar eigenlijk voor mij. ;)

esthertje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:05

misschien eerst gewoon andere dingen oefenen en geen druk leggen op het steigeren?
en zowiso niet gaan helpen met benen optillen enzo