Alfaleider of passieve leider ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Alfaleider of passieve leider ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:43

Hoi Bokkers !

Ik ben juist ( 2 à 3 maanden ) bezig met NH, m'n lesgeefster werkt met de alfaleider.
Na wat speuren heb ik ook gezien dat je passieve leider kan zijn en dat bevalt me wel.
Dat je paard je gehoorzaamt, omdat hij/zij dat wilt en niet omdat jij het paard dwingt.
Ik lees alleen maar voordelen over dat passief leiderschap, maar zijn er ook nadelen aan ?
En nu ik dit over het passief leiderschap heb gelezen, lijkt het alfaleiderschap me slecht, omdat je het paard dwingt.
Wie werkt er nog met de passieve leider ? Hoe heb je die overgang gemaakt ?
En hoe werkt het juist ?

Hopelijk kunnen jullie wat meer uitleg geven !
Alvast bedankt !

Cassidy

Re: Alfaleider of passieve leider ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:47

Ook een passieve leider dwingt gehoorzaamheid af, en een alfaleider houdt die positie echt niet vast als hij confrontaties uit de weg gaat. Je hoeft maar één keer de verhoudingen recht te zetten, en genoeg kennis in huis hebben om dat vast te houden zonder dat je iedere keer gaat rammen of die confrontatie aan moet gaan. Dan zal het paard je ook bij alfaleiderschap gewoon gaan volgen en graag bij je willen zijn.
Verder ben ik heel erg van mening dat het bij het paard moet passen, en dat je donders goed moet weten waar je mee bezig bent. Helaas is dat maar al te vaak niet het geval.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:56

Dank je Cassidy voor je antwoord, dus jij zou gewoon verder gaan met het alfaleiderschap ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:11

Je bent nu drie maanden bezig, geef jezelf de tijd om te zien wat dat inhoud, en hoe weinig het elkaar ontloopt als je eenmaal verder komt. Focus op een methode, als je aan het begin teveel links en rechts gaat kijken gaat het nooit wat worden.

En mocht je nog meer info willen, kun je altijd nog het interview van Parelli bekijken, zal het even hier neerzetten. Ik hoop dat je het engels machtig bent. Het gaat over zijn systeem en de filosofie erachter.

Dit gaat over zijn DVD programma

Get started:
http://www.youtube.com/watch?v=wZQ-RZjBOdA
http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14
http://www.youtube.com/watch?v=W2dMGwmI ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Yrxh9pbd ... re=related

Interview over level 1/2

http://www.youtube.com/watch?v=1PM56J5W ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=um16l83Xlpc&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=ewmEbq9IVJ0&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=fEAt-6yOyg4&NR=1

Level 3

http://www.youtube.com/watch?v=K1NFucU8Bdg
http://www.youtube.com/watch?v=h5NYImHy ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=nuaze3tHG4g&NR=1

Level 4

http://www.youtube.com/watch?v=ufO1dBKN ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=hK__hB2HwJw&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=wzApqoNC ... re=related

En bekijk ook onderstaand filmpje eens:

http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrD ... ure=relmfu

Ziet dit er nou zo verkeerd uit?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:30

Wow, bedankt voor je filmpjes, daar ben ik wel eventjes zoet mee !
Ik ga me focussen op het alfaleiderschap, dit lukt al goed tussen men paardje en mij, dus dat wil ik zo houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:07

Een paard houdt over het algemeen van duidelijkheid. Afhankelijk van het paard kun je de regels strakker of soepeler hanteren, maar je basisregels zul je gewoon moeten aanhouden voor je eigen en andermans veiligheid.
Uiteindelijk komt het allemaal neer op "kijk naar het paard" om te weten wat een goede benadering is. Passief leiderschap klinkt leuk, maar uiteindelijk moet jij wel je eigen veiligheid en die van je omgeving kunnen garanderen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:00

Ik werk wel met het volgen van de passieve leider en ondervind er alleen maar voordeel van. Het is wel even wat omschakelen in denkwijze en je fantasie harder laten werken.
Ik vind het heel leuk dat je bij deze methode heel weinig dwang gebruikt en dat je enkel het paard pijn doet uit zelfverdediging. Bij de alfamethode (heb ik hiervoor gevolgd) moet je naar mijn zin toch nog onnodig agressief zijn. Een paard is een dier dat een volgeling wil zijn en voor de mens wil werken. Daar ben ik achter gekomen door de technieken van de passieve leider. Iets dat ik niet snel merkte bij de alfa-methode.
Maar de alfamethode is zeker niet slecht. Maar mijn voorkeur ligt bij de methode van de passieve leider. Ook gezien het feit dat paarden de alfa-leden van de kudde mijden als ze kunnen, en ze toch niet echt vertrouwen. Iets dat met de passieve leider wel het geval is. Bij de alfamethode wordt er gehamerd op respect voor JOU en vertrouwen in JOU en daar moet het paard werken voor JOU. Bij de andere methode werkt men meer met respect voor ELKAAR en vertrouwen in ELKAAR. Hier probeer je samen MET je paard te werken in plaats van je paard voor JOU te laten werken.

Maar als je je goed voelt bij de alfamethode, zou ik zeggen dat je het zeker moet doen.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 22:12

@jensvl ; dank je voor je reactie ! Door jou ben ik meer gaan lezen over het passief leiderschap, door je reactie in een van men vorige topics.
Ik ga me nu vooral focussen op het alfaleiderschap, want we zijn tenslotte nog maar 2/3 maandjes bezig, vind ik dat die klik er niet echt is, kan ik nog altijd overschakelen ! We zijn nu wel ontzettend ver vooruit geraakt, ze was bang van een zweep, plastiek zakjes… nu niet meer (: Dus dan heb ik tijdens de wandelingen waar af en toe zo'n zakje wil liggen, geen vluctsprongetjes meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:24

jensvl schreef:
Maar de alfamethode is zeker niet slecht. Maar mijn voorkeur ligt bij de methode van de passieve leider. Ook gezien het feit dat paarden de alfa-leden van de kudde mijden als ze kunnen, en ze toch niet echt vertrouwen. I

Ik werk volgens de alfa methode, mag ik een tip van je hoe ik al die paarden (ook die van mezelf) die op het land in mijn broekzak willen kruipen op een passieve manier veilig bij me vandaan hou?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:36

ik zou zeggen om niet te beginnen met belonen met voedsel. Er zijn genoeg andere manieren. Maar nu je het probleem hebt zou ik zeggen dat het niet fout is om hier wat assertiever op te zijn, omdat ook de passieve leider niet toestaat dat hij omver wordt geduwd als hij dat niet wil. Hoe je dit het beste oplost is afhankelijk van het paard. Je kan dit door assertief te zijn of door het paard elke keer dat hij zo vrijpostig is, met een strenge (geen kwade) blik in je ogen het paard een eindje achterwaarts te sturen. Zoals je zelf al zei is het ook een deel veiligheid en dan kan je je verdedigen. Ook al begrijpt het paard niet dat hij gevaarlijk voor je kan zijn, hij is dat wel. Dus hij moet wel beseffen dat dit niet op zijn plaats is bij mensen. Als hij niet weggaat als je dat wil is er echter wel iets mis. Ook met de methode van de passieve leider ben je in staat je paard vriendelijk te zeggen even wat verder te gaan. Als je dat niet kan, kan je het best bij jezelf te rade gaan. Dit zeg ik omdat dit echt heel afhankelijk is van paard tot paard wat je hier het beste bij doet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:38

Als je echt geen idee hebt, zou ik zeggen dat ik gerust eens wil langskomen omdat ik dan meestal wel kan zeggen wat je het beste doet in die situatie. Maar dan mag je niet te ver wonen. (Ik woon in Essen Antwerpen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:04

Ik zit in Purmerend, boven Amsterdam, ruwweg een 300 km bij je vandaan. Ik sta met mijn paarden op een professionele trainingsstal die volgens de methode Clinton Anderson de paarden traint. Mijn twee oudere merries staan in een merriekudde met voor mij vreemde paarden, die ik eens in de zoveel tijd zie, en die geen enkele boodschap hebben aan mijn "passief leiderzijn", maar een alfa aanpak om zo beter begrijpen. Belonen met voedsel uit de hand doe ik uit principe niet. Zelf lekkers vinden ze in hun bak, ze krijgen niets uit de hand.
Met mijn eigen paarden heb ik absoluut geen probleem. Het zijn de paarden van een ander die mij een onveilig gevoel geven en waar ik geen band mee heb, geen tijd voor krijg om passief leider te worden, en waar ik soms losse achtervoetjes bij bespeur. Hoe zou jij dit passief aanpakken?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:21

Als de passieve leider. Voor zelfverdediging (wat je zo te horen nodig hebt) wel af en toe een goeie tik geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:28

Cassidy schreef:
jensvl schreef:
Maar de alfamethode is zeker niet slecht. Maar mijn voorkeur ligt bij de methode van de passieve leider. Ook gezien het feit dat paarden de alfa-leden van de kudde mijden als ze kunnen, en ze toch niet echt vertrouwen. I

Ik werk volgens de alfa methode, mag ik een tip van je hoe ik al die paarden (ook die van mezelf) die op het land in mijn broekzak willen kruipen op een passieve manier veilig bij me vandaan hou?

Waarom zou een paard niet in je broekzak mogen kruipen? Zolang ze dat doen binnen de gestelde grenzen van omgang zie ik het probleem niet.

Sommige paarden in de groep snappen de regels minder goed en die mogen dus minder bij mij dan anderen, die de regels wel respecteren. Credits moet je ook als paard simpelweg verdienen en door lomp gedrag kun je je credits ook weer verliezen. Sommigen kunnen dat erg goed, anderen minder.
Paarden weten dondersgoed dat de "machtverhouding" paard-mens van een heel andere inhoud is dan de onderlinge "machtsverhoudingen". Sommigen respecteren dat minder en lopen dus een groter risico op een pak slaag. Probleem is dat de mensen niet snappen dat een paard geen emoties koppelt. Als ze een pak rammel hebben gekregen, moet je ze ook weer de kans geven om te tonen dat de boodschap helder is overgekomen. dat kan een tijdsbestek van seconden zijn.......

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:07

Ik straf niet direct af als ze moeilijk komen doen, maar als ze gevaarlijk beginnen doen (wat sommigen blijkbaar doen) is het niet fout om een keer duidelijk te zijn. En idd mag je geen emoties koppelen aan de straf die je ev in zo'n geval geeft. Je moet het dan gewoon geven en verder gaan alsof er nooit iets gebeurd is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:48

Na het lezen van dit topic is mij nog steeds niet echt helder wat er nu precies met passief leiderschap bedoeld wordt (als "methode" dan), en hoe zich dit onderscheidt van de methodes die uitgaan van alfa leiderschap? Wat is het precies en wat is het onderscheid tussen de twee?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:04

Om dat goed te begrijpen is het het beste om "horses never lie" van Mark Rashid te lezen.
Kortgezegd is de passieve leider in de kudde, een paard dat leidt door voorbeeld en niet door tentoonspreiding van dominantie zoals de alfa dat doet (respect hebben voor de plaats van de leider) en zal de passieve leider enkel uithalen uit zelfverdediging. De alfa leider gebruikt veel meer geweld. Zoals als een paard te dicht komt. De alfa leider zegt dat hij baas is, en al wie zich niet schikt krijgt slaag. Als de kudde het dus niet leuk vind om dat paard als leider te hebben, zal hij ze verplichten hem te volgen met geweld. Hiertegenover staat dat de passieve leider wordt gekozen door de rest van de kudde, omdat zijn gedachten de veiligste en beste zijn. Verder valt het me op dat veel paarden bang zijn van de alfa en ze willen mijden (vanwege zijn vrij agressieve gedrag). Dit terwijl de passieve leider wordt gezien als maatje van iedereen. In de kudde van de passieve leider zal er bijna nooit gevochten worden en mag iedereen vlakbij iedereen staan. De leider eet en drinkt,... en doet alles hier ook eerst, omdat de rest gewillig volgt. Het valt me ook op dat als er zich een passieve leider in de kudde bevind, dat de alfa daar geen baas over is, omdat de passieve leider hem snel genoeg laat merken dat het te vermoeiend is om hem onder zijn leiderschap te krijgen. Dit doet hij door ervoor te zorgen dat het de alfa veel meer inspanning kost om hem aan te vallen dan het hem kost om weg te lopen.
Het grootste verschil is hem kort gezegd erin dat de passieve leider leiding geeft door voorbeeld, en de alfa door het dwingen met kracht. De alfa wil dat de kudde hem respecteert en vertrouwt, maar vind het onbelangrijk dat dit in 2 richtingen gaat. De passieve leider zal evenveel respect en vertrouwen tonen als hij krijgt (en mss nog wel meer). Bovendien is de passieve leider niet bang om een ander paard ook af en toe zijn zegje te laten doen, terwijl de alfa dan onmiddelijk uithaalt. De passieve leider weet dat hij gekozen is, dus dat het niet erg is dat iemand anders zijn gedachten een keer gevolgd worden. De alfa is bang zijn leiderschap te verliezen.

Dat zijn een paar verschillen. Maar voor een duidelijk beeld zou ik je aanraden het boek te lezen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:10

Je hebt mijn vraag niet beantwoord ;-) dat boek heb ik jaren geleden al gelezen trouwens :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:14

jensvl schreef:
Om dat goed te begrijpen is het het beste om "horses never lie" van Mark Rashid te lezen.
Kortgezegd is de passieve leider in de kudde, een paard dat leidt door voorbeeld en niet door tentoonspreiding van dominantie zoals de alfa dat doet (respect hebben voor de plaats van de leider) en zal de passieve leider enkel uithalen uit zelfverdediging. De alfa leider gebruikt veel meer geweld. Zoals als een paard te dicht komt. De alfa leider zegt dat hij baas is, en al wie zich niet schikt krijgt slaag. Als de kudde het dus niet leuk vind om dat paard als leider te hebben, zal hij ze verplichten hem te volgen met geweld. Hiertegenover staat dat de passieve leider wordt gekozen door de rest van de kudde, omdat zijn gedachten de veiligste en beste zijn. Verder valt het me op dat veel paarden bang zijn van de alfa en ze willen mijden (vanwege zijn vrij agressieve gedrag). Dit terwijl de passieve leider wordt gezien als maatje van iedereen. In de kudde van de passieve leider zal er bijna nooit gevochten worden en mag iedereen vlakbij iedereen staan. De leider eet en drinkt,... en doet alles hier ook eerst, omdat de rest gewillig volgt. Het valt me ook op dat als er zich een passieve leider in de kudde bevind, dat de alfa daar geen baas over is, omdat de passieve leider hem snel genoeg laat merken dat het te vermoeiend is om hem onder zijn leiderschap te krijgen. Dit doet hij door ervoor te zorgen dat het de alfa veel meer inspanning kost om hem aan te vallen dan het hem kost om weg te lopen.
Het grootste verschil is hem kort gezegd erin dat de passieve leider leiding geeft door voorbeeld, en de alfa door het dwingen met kracht. De alfa wil dat de kudde hem respecteert en vertrouwt, maar vind het onbelangrijk dat dit in 2 richtingen gaat. De passieve leider zal evenveel respect en vertrouwen tonen als hij krijgt (en mss nog wel meer). Bovendien is de passieve leider niet bang om een ander paard ook af en toe zijn zegje te laten doen, terwijl de alfa dan onmiddelijk uithaalt. De passieve leider weet dat hij gekozen is, dus dat het niet erg is dat iemand anders zijn gedachten een keer gevolgd worden. De alfa is bang zijn leiderschap te verliezen.

Dat zijn een paar verschillen. Maar voor een duidelijk beeld zou ik je aanraden het boek te lezen.

Elk regime dat met geweld wordt gehandhaafd zal met geweld onderuit gehaald worden. Dat zien we bij landen en volken (Syrie op dit moment) maar dat geldt in het klein ook voor een kudde paarden.
De ECHTE alfa merrie is wat hier genoemd wordt "passieve leider". Wat hier "alfaleiders" wordt genoemd, zijn helemaal geen leiders, maar juist de paarden die net geen leider zijn en proberen die positie wel te bemachtigen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:11

Waarom leren we dan de paarden respect voor onze plaats aan, zonder dat het paard je omver loopt? Waarom zien we zo weinig respect voor de paarden? Waarom krijgt het paard een tik als het niet lijkt mee te werken? Waarom werken we in fases van druk en bij de laatste fase staat die dan gelijk aan een tik?
Dit zijn allemaal dingen die aan bod komen bij de alfa-methode. Dat laat zien dat de mensen en paarden die alfa willen zijn, dat proberen te verkrijgen door verplichten, en niet doordat het paard hun als leider kiest.

Bij de passieve leider is het heel simpel. Geweld of een tik uitdelen doe je in principe enkel uit zelfverdediging. Je corrigeert het paard pas als het u echt per ongeluk (of opzettelijk) wegduwt. En enkel op dat moment. Want de passieve leider doet dat ook niet eerder. Men verplicht het paard niet te volgen, maar neemt gewoon de technieken van de passieve leider over, om na verloop van tijd door het paard als leider te worden gekozen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:30

jensvl schreef:
Waarom leren we dan de paarden respect voor onze plaats aan, zonder dat het paard je omver loopt? Waarom zien we zo weinig respect voor de paarden? Waarom krijgt het paard een tik als het niet lijkt mee te werken? Waarom werken we in fases van druk en bij de laatste fase staat die dan gelijk aan een tik?
Dit zijn allemaal dingen die aan bod komen bij de alfa-methode. Dat laat zien dat de mensen en paarden die alfa willen zijn, dat proberen te verkrijgen door verplichten, en niet doordat het paard hun als leider kiest.

Bij de passieve leider is het heel simpel. Geweld of een tik uitdelen doe je in principe enkel uit zelfverdediging. Je corrigeert het paard pas als het u echt per ongeluk (of opzettelijk) wegduwt. En enkel op dat moment. Want de passieve leider doet dat ook niet eerder. Men verplicht het paard niet te volgen, maar neemt gewoon de technieken van de passieve leider over, om na verloop van tijd door het paard als leider te worden gekozen.

Omgang met paarden is heel simpel: op de schaal van 1 tot 10 in omgangvormen is 10 de gedachte dat je je paard iets wil laten doen en 1 een ongelofelijke knal met een eind hout (mag ook omgekeerd, even goede vrienden). Wil je een schaal van 1 tot 100? Ook best, ik doe niet moeilijk.

Met paarden omgaan is als met een oude Land Rover door zwaar terrein rijden: zo rustig als mogelijk, maar zo grofstoffelijk als noodzakelijk. En precies als je alleen met de juiste stuurmanskunst en goed geprepareerde auto heelhuids door die modderpartij komt, zo krijg je alleen een goed meewerkend paard door het dier op het juiste niveau aan te spreken; de middelen te gebruiken die noodzakelijk zijn en de ruimte aan het dier te bieden om de gestelde grenzen te ontdekken.

De hierarchie van een groep paarden onderling is van een volstrekt ander niveau dan de hierarchie tussen de mens en diens paard!
Tegen de tijd dat je het paard als een individu kunt aanspreken, zonder daar menselijk gedrag op te projecteren kunen we serieus verder praten..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:05

jensvl schreef:

Je zei dat je in het verleden bezig bent geweest met Parelli, en dat je dat niet helemaal ligt. Ik vermoed dat je niet helemaal door hebt wat Parelli nu eigenlijk inhoudt. Door de oefeningen in het programma ga je namelijk gaandeweg het respect van je paard krijgen, en echt niet omdat je alleen maar loopt te rammen.
Een methode baseren op wat je in een boek hebt gelezen vind ik dan weer te theoretisch, en ronduit gevaarlijk. Laat mijn dus maar lekker passief Parelli (of in mijn geval Clinton Anderson) doen, vind ik concreet zat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:20

jensvl schreef:

Mis, je corrigeert het paard net voordat het (al dan niet per ongeluk) je wegduwt!
Enne, bij mij is de "laatste fase" wel meer dan een tik, dan hebben we het over een "evenement" }>

Het probleem dat veel mensen hebben is dat ze niet zichzelf durven zijn en dat is iets dat bij paarden niet goed werkt. Paarden zien direct of je "echt" bent en nemen je niet serieus als je probeert wat anders te zijn. Afhankelijk van het paard kan dat gevaarlijke vormen aannemen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:16

Waratje schreef:
jensvl schreef:

Mis, je corrigeert het paard net voordat het (al dan niet per ongeluk) je wegduwt! Enne, bij mij is de "laatste fase" wel meer dan een tik, dan hebben we het over een "evenement" }>

Het probleem dat veel mensen hebben is dat ze niet zichzelf durven zijn en dat is iets dat bij paarden niet goed werkt. Paarden zien direct of je "echt" bent en nemen je niet serieus als je probeert wat anders te zijn. Afhankelijk van het paard kan dat gevaarlijke vormen aannemen.

Ik had het hier over de passieve leider. Meestal kan je met lichaamstaal duidelijk maken dat je niet wil dat het paard dichter komt, als je dat niet wilt. En als hij dan dichter komt en je omver loopt krijgt het een tik. Hij krijgt geen tik als hij enkel dichter komt. Dan sturen we hem gewoon terug achteruit.

Ik zal proberen het anders uit te leggen.
Alfa-methode:
fasen van druk:
vragen
gebieden
beloven
een tik
...

passieve leider-methode:
vragen
eventueel iets grotere druk en wachten.
In de gewone training wordt er nooit tot een tik gegaan. Een tik wordt pas gegeven als de veiligheid echt in het gedrang komt.
Dit in contrast met de alfa-methode die een tik geven als het paard niet wil meewerken (wat volgens mij bijna nooit voorkomt). Bij de passieve leider wordt dan ook de keuze gelaten aan het paard. We blijven dan volhouden en keren de situatie zo dat het leuker is voor het paard om te doen wat er gevraagd wordt, dan om te doen waar hij mee bezig was. Er zal nooit een tik gegeven worden als het paard niet agressief of gevaarlijk wordt. Natuurlijk is het niet de bedoeling om met deze methode vanaf dag 1 buitenritten te gaan maken (wat volgens mij nooit de bedoeling is), maar na een week of 2 moet dat mogelijk zijn. Je moet er wel zeker van zijn dat je paard je als leider gekozen heeft. En bij de alfa-methode moet je ervan overtuigd zijn dat het paard je als leider aanvaard heeft. Een klein verschil.

Dat zie je ook in de kudde. De kudde volgt de alfa niet gewillig, maar aanvaard hem als leider. De passieve leider wordt wel gewillig gevolgd door de kudde en kiezen hem als leider.

Maar de alfa-methode vind ik nog steeds geen slechte methode. Ik heb er heel grote resultaten mee behaald. Ik heb er veel van geleerd. Dus ik ga zeker niet afraden om die methode te doen. Ik zal hem eerder aanraden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:25

Alfa-leiders die hun positie afdwingen in de kudde, raken hun kudde kwijt!
Alleen de leiders in de groep die leider zijn omdat ze iets te melden hebben voor de kudde, zullen hun kudde leiden, tesamen overleven en zich succesvol voortplanten.

jensvl schreef:
passieve leider-methode:
vragen
eventueel iets grotere druk en wachten.

En daarna???

jensvl schreef:
In de gewone training wordt er nooit tot een tik gegaan. Een tik wordt pas gegeven als de veiligheid echt in het gedrang komt.

Je kunt een tikje geven, een mep geven of een rotschop geven; om maar eens enige gradatie aan te brengen.......