[AR] Ik voel me een echte Penny.. krijg de staartriem niet om!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Ik voel me een echte Penny.. krijg de staartriem niet om!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:35

Tsja wat voel ik me een mislukkeling dat ik om zoiets hulp moet vragen van bokt.nl haha.

Ik heb een 2 jarige comtois die ik rustig aan aan het tuig wil laten wennen. Het schoftje gaat al goed, hoofdstel met oogkleppen ook maar nu de staartriem. Mevrouw wil dus absoluut dat ding niet onder haar staart door laten gaan, ze knijpt haar staart vast zodat ik het er niet onder krijg. Ook schiet en draait ze weg. Ze weegt wel wat kilotjes dus ik moet nog oppassen ook. Hoe doen jullie dit?

Ik voel me echt een: }:0 haha

Najoveh

Re: Ik voel me een echte Penny.. krijg de staartriem niet om!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:38

Gewoon zo veel met haar staart bezig zijn. Borstelen, oppakken en terug loslaten, rondjes draaien,... Als ze dat allemaal toestaat zou de staartriem geen probleem mogen zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:54

Idd veel met haar staart doen tijdens poetsen, ik heb hier 1 vd 2 welshjes die er echt een hekel aan heeft als ik dat ding omdoe, het liefst knijpt ie zn staart tussen zn billen klem :Y)
Doe 'm er dus altijd snel omheen, bij de haren omhoog trekken en snel erom. Gaat nu wel makkelijker.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:54

Oke het is dus echt wennen.. Het probleem is dat het tuig nog stug is en de staart erg ik haha. Maar we blijven oefenen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:58

Hoi, de staartriem blijft altijd gewoon stug. Tenminste dat is de vorm. Hoe doet ze als je haar staart optilt tijdens het poetsen? Ik zou haar daar eerst goed aan laten wennen. Dan zou de staartriem geen probleem moeten zijn.

Misschien ook even hulp vragen die het paard vast wilt houden. Je kunt het beter in één keer goed doen, dan dat het een langdradig vervelend ding wordt doordat je paard steeds aan het draaien is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:01

Met poetsen doet ze niets alleen omdat het voor mij ook nog wennen is en het ding zo hoog moet gaat het niet zo goed haha.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:06

Wat bij mijn paard heel goed hielp als hij zijn staart aankneep, wat heel zachtjes aan de zijkanten kriebelen.
Dan ontspande hij en liet zijn staart los. Doe ik nu nog wel als hij wat gespannen is met optuigen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:16

Heb je geen bevriende stalgenoot met een paard dat het gewend is? Misschien mag je het op dat paard een 'oefenen'. Of iemand met staartriem-ervaring :+ het eens laten doen zodat jij een keer kan afkijken?

Even een vraagje: je maakt toch het riempje aan één kant van de staartriem los? Dus dat je hem makkelijk onder de staart kunt schuiven en dan vastmaken? Niet dat je de dichte staartriem over de staart probeert te schuiven bedoel ik.
Ik zelf maak altijd het riempje los, aan de kant waar ik sta. Dus dat ik het riempje naar me toe onder de staart haal en dan vast maak.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:19

Aan de zijkant kriebelen zoals al was aangegeven, dan met 1 vingertje de staartwortel aan de onderkant aanraken. Meestal is de reactie weer knijpen dus weer van vooraf aan beginnen. Dit een routine iets maken dus ook gewoon even tussendoor.

Je zult merken dat het knijpen minder wordt zeker na verloop van tijd.
Ik zelf doe 1 kant van de culeron los haal de losse kant goed naar beneden. Vraag door te kriebelen de staart losser, til hem op en met 1 vloeiende beweging leg ik hem onder de staart (zo hoog mogelijk) mocht de knijp reactie eerder komen dan de culeron op de plek ligt, kriebel ik weer.

Het is niet dat de paarden de staart niet willen geven, maar meer angst dat je aan de anus komt. Probeer of dit heel goed te vermijden of net als ik juist daar te aaien. Mijn oudste vindt het nu zo lekker dat ik de kont aangeboden krijg om rondom de anus te aaien.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:21

haha ja ik heb zelf vroeger wel gemend, die paarden hadden alleen een mega dun staartje ie van nature al omhoog stond haha deze staart zit tussen dr billen geplakt! . maar geen stalgenootjes (eigen land) Ik maak het wel los aan een kant ja haha anders wer het wel erg moeilijk! Gaan gewoon veel oefenen en vlechten in dr staart dan gaat het goedkomen.

Omdat ze nog jong is ben ik bang dat ze dus schrikt van iets onder haar staart waardoor ze mij zou trappen ofzo, het is us ook stukje eigen onzekerheid. Maar we hebben alle tijd bedankt voor de tips!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:48

BlueStar schreef:
Mijn oudste vindt het nu zo lekker dat ik de kont aangeboden krijg om rondom de anus te aaien.

Haha daar ben je mooi klaar mee dan, weet je ook je plek weer als baasje :')

Dobel schreef:
haha ja ik heb zelf vroeger wel gemend, die paarden hadden alleen een mega dun staartje ie van nature al omhoog stond haha deze staart zit tussen dr billen geplakt! . maar geen stalgenootjes (eigen land) Ik maak het wel los aan een kant ja haha anders wer het wel erg moeilijk! Gaan gewoon veel oefenen en vlechten in dr staart dan gaat het goedkomen.

Omdat ze nog jong is ben ik bang dat ze dus schrikt van iets onder haar staart waardoor ze mij zou trappen ofzo, het is us ook stukje eigen onzekerheid. Maar we hebben alle tijd bedankt voor de tips!

Hihi je weet het maar niet. Ben al wel eens gekkere dingen tegen gekomen :+ . Maar volgens mij gaat dit helemaal goed komen hoor met wat oefenen!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:53

Persoonlijk vind ik 2 nog wat jong.. niet kwa bouw maar vooral geestelijk.
Als ik jou was zou ik zoizo als ze het tuig eenmaal kent ff wachten met haar voor de kar zetten tot ze 3 is.
Als een paard nog zo hipserig en hupserig is kun je hem beter niet voor de kar hebben :')

Maar even on topic. Aaien onder de staart. Eerst zelf er bij kunnen, anders wil ze natuurlijk daar ook niets anders hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:56

Wij hadden een merrie die ook niet bepaald blij was met een staartriem. Als oplossing deden we er een bontje omheen....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 09:50

Loveidefix, het is de bedoeling dat ze nu leert wennen aan het tuig, longeren en lange lijnen. Ik zal haar uiteindelijk als ze 3 is eerst inrijden voordat ze voor de kar komt. Zo kan ik haar ook onder het zadel verkeersmak maken (en natuurlijk aan de hand dat doen we nu al) dat vind ik zelf veiliger en prettiger.

Morganlefay, dan moet ze toch nog e staartriem om? Tot nu toe heeft ze hem nog nooit om gehad dus of ze echt die staartriem zo erg vind of het omdoen kan ik nog niet bepalen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:55

Dobel schreef:

ik rijd er ook zo 1!... die knijpt de staart tussen de billen, maar als ik hem kriebel aan de zijkant doet ie zelf zn staart al opzij, en als je de staartriem eerst wat losser zet. ?? zodat ie er beetje aan kan wennen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:07

hou er rekening mee dat er ook paarden zijn die bij het forceren van de staart behoorlijk tekeer kunnen gaan, als je daar dus een staartriem om hebt en zo'n paard knijpt de boel dicht, kan het behoorlijk escaleren. het paard moet zijn staart aan je willen overgeven voor je de staartriem aandoet. als jij de staart pakt moet hij die geven, de staart heeft altijd wat weerstand, dus helemaal slap hoeft hij niet te zijn, maar wel los en ontspannen.

het is inderdaad gewoon een kwestie van oefenen, een onzeker paard zal de staart tussen de billen knijpen. aan jou dus om hem van die onzekerheid af te helpen. lekker masseren bij dat stukje, je hand er eens onder steken (mits hij niet knijpt!) en de onderkant van de staartwortel wrijven/ masseren... de meeste paarden gaan dat op een gegeven moment érg waarderen. de huid van de staartwortel is erg gevoelig en beschadigt snel, hou daar dus altijd rekening mee. je zou de eerste keren een bontje om de staartriem kunnen doen voor de gewenning, dat voelt minder hard als hij toch een keertje de boel dichtklemt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:28

Bedankt voor de tips, vandaag heel dr staart maar een uitgepluist en veel aan dr staartwortel gezeten, hier doet ze niets op. Dus dit steeds maar iets uitbouwen! En inderdaad ben me bewust dat ze kan schrikken als de staartriem om is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:40

klinkt goed, probeer haar dan zover te krijgen dat ze haar staart voor een deel zelf tilt als jij hem optilt om de staartriem eronder te leggen. dat ze als het ware meehelpt. vraag ook eens een vreemde om haar staart op te tillen, dat kan soms ook voor verassingen zorgen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:10

Wij hadden een belgisch trekpaard merrie,voor haar hebben we, omdat ze zo'n dikke staart had, een rugriem en broek zonder culeron gekocht, die zijn gewoon te koop speciaal voor de zwaardere paarden,werkte prima !!
hieronder een link naar de 2-span variant, voor enkelspan is hij soortgelijk.
http://www.tuigonderdelen.nl/ideal-twee ... -paar.html

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 09:35

Het is gisteravond gelukt, wel expres erg los gedaan en ze deed er niks op, het is echt alleen het aandoen waar ze even doorheen moet.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:46

misschien een paar keer tijdens het poetsen een bandage om haar staart draaien en weer afhalen??
hoef je niet het hele tuig om te doen, went ze eraan dat er iets om haar staart komt, maar voelt zacht en de kans op beschadigen is kleiner.
(natuurlijk niet strak en niet lang laten zitten, alleen aan en af doen voor het gevoel)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:09

Je kunt haar ook eventueel een staartbandage proberen om te doen.Eerst lekker staart masseren en ronddraaien...als ze eenmaal ontspannen is eens proberen.Voordeel daarvan is dat alle haren meteen goedzitten als je de riem omdoet.

Wij hebben een dravermerrie op stal gehad die de staartriem ook niet grappig vond,daar deden we dit in het begin mee.Later is de bandage vervangen door een leren staartkoker en vervolgens door om de staartriem een dikke schapenvacht te naaien.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:35

ik ga dit ook even volgen :) mijn twenter vind het ook maar niks!

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:14

Ze moeten wennen. Af en toe pak je de staart even vast en laat weet los. Tot hij is gewend

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:18

Hoe breed is je staartriem/culeron van je tuig? En hoe breed is haar staartwortel? Bij onze tinker heben we dat moeten aanpassen omdat de standaard staartriemen te smal waren voor zijn staart. Dat irriteerde hem en hij ging ook knijpen. Nu is het een kwestie van optillen en omdoen,

Wat je zou kunnen doen is staartriem helemaal losmaken en gebruiken bij het borstelen. Dan bij staart uitplukken riem eronderdoor doen en weer weghalen. Zo kun je haar speels laten wennen aan de riem.