[AR] Past dit tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Past dit tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 21:18

Hallo iedereen :)

Vandaag heb ik eindelijk mijn eerste tuigje gekocht en ben er erg blij mee! :) Jammer genoeg was het hoofdstelletje te klein en dus vreesden we ook voor het tuig.. Het tuig past echter goed, maar ik heb echt té weinig verstand om te zeggen dat ze ideaal is. Intussen zijn er wel enkele gaatjes bijgemaakt (bij het borsttuig en de broek) dus kan het ietsje langer. Ook kan het tuig verkeerd zitten, alhoewel ik het met een 'handleiding' heb gedaan.. Ik krijg wel degelijk hulp met het mennen zelf :j Maar eerst lekker thuis lange lijnen en lekker laten wennen aan het tuig, bit en evt al een gewichtje erachter. (autoband,..)

Schiet me trouwens aub niet af, ik ben hier nog geheel nieuw in. Ik denk dat iedereen ooit wel geploeterd heeft als ze begonnen zijn met mennen ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit; Heb een beetje rondgekeken en zie dat de broek echt VEEL te hoog zit, zal zien of het nu beter is met de extra gaatjes en zal morgen foto's maken.

bontegevaar

Re: Past dit tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:58

Ik wil niet vervelend overkomen, maar ben bang dat je gehele tuig veel te klein is. Je schoftje is veel te kort. Past je buitensingel wel dicht? Broek moet idd nog wel een eind zakken. Je hebt geen enkel gaatje meer over bij de staartriem. Kun je hem nog ruilen? Ik zou echt voor een maatje groter gaan.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 22:44

Valt jammer genoeg niet meer te ruilen.. Is 2dehands gekocht. Is wel echt verschrikkelijk jammer, we hebben zeker 2 uur moeten rijden om dit tuig op te halen.

Buitensingel geraakte idd niet dicht. Jammer. Maar misschien kan ik het wel nog verkopen..

Blijkbaar moet mijn shet dan toch echt maatje pony..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:48

tuig is iid beetje klein :+ maar ook de gesp van de singel lijkt me niet prettig
dat velletje zit er zo tussen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 22:50

Mja, idd erg jammer.. Hoop dat ik het tuigje nog kan verkopen, is verder wel in een prima staat :j

Dan maar wachten tot volgende maand.. Zou ik deze evt wel al kunnen gebruiken om gewoon wat te lange lijnen tot ik een echt tuig heb?

Heb namelijk al een sulky (Sulky Cavaletti, gloedje nieuw, past sowiezo ;) )

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:51

Borsttuig zit ook vrij hoog. Zou idd ook kijken voor maatje groter. Denk dat dat beter zal passen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:17

Duidelijk te klein inderdaad, en vooral met het schoftje is dat het meest belangrijke.
Ik persoonlijk zou niet voor dit tuig hebben gekozen maar voor een íets degelijker tuig gaan.

Kijk alsjeblieft heel erg goed uit met het slepen straks, dat gaat nog wel eens mis en besef je vooral heel erg goed waar je mee bezig bent. Vanaf het slepen zou ik me dus wel echt laten bijstaan door een ervaren beleerder met voldoende ervaring.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:23

Ik zou eens zoeken op bokt naar mensen die werken met hun paard aan de lange teugel. Daar hoef je nog geen tuig voor te hebben. Ik zou wel beginnen met lange teugelen (dat is op zich al heel leuk om te doen) maar dan zonder tuig. Hem laten wennen aan een tuig met een te klein tuig, lijkt mij niet prettig.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 14:57

We hebben er enkele gaatjes bij gemaakt en het tuig past nu zo goed als. Maar er komt binnenkort een persoon naar hier om het tuig volledig na te checken en te kijken of het nergens drukt oid. Als het te klein is, kopen we sowieso een nieuwe. Als het past gaan we even door met dit tuigje, het dient toch niet om echt wedstrijden mee te rijden maar echt puur recreatief en af en toe maar. Lange teugelen ging goed vandaag, hij reageert er al super op. Ook het tuig aandoen is geen probleem, we hebben zo'n vermoeden dat er vroeger toch mee gemend is geweest, aangezien hij het de gewoonste zaak van de wereld vind en alles heel snel door heeft. (Kan ook gewoon zijn omdat het een heel leergierig en doodbraaf ponietje is ;) )

Die man zou dan ongv. binnen enkele weekjes komen. Tot die tijd ga ik enkel lange teugelen oid.

Ik heb de shet hiervoor al laten lange teugelen gewoon met zadeltje en longeerlijn. Dit ging ookal super, maar moet toegeven dat het met een echt schoftje voor een mentuig een pak makkelijker is (vooral met de lijnen)

Mag ik vragen waar het schoftje dan precies niet goed past? Drukt het te veel? De binnensingel hebben we inmiddels dicht gekregen door gewoon een gaatje extra te maken. We gingen evt zien of we enkele riemen gewoon simpelweg konden vervangen door grotere.

Het is dus nog wikken en wegen, maar alleszins heel erg bedankt voor de info! ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:01

Jackytje schreef:
We hebben er enkele gaatjes bij gemaakt en het tuig past nu zo goed als. Als het te klein is, kopen we sowieso een nieuwe. Als het past gaan we even door met dit tuigje, het dient toch niet om echt wedstrijden mee te rijden maar echt puur recreatief en af en toe maar.
Mag ik vragen waar het schoftje dan precies niet goed past? Drukt het te veel? De binnensingel hebben we inmiddels dicht gekregen door gewoon een gaatje extra te maken. We gingen evt zien of we enkele riemen gewoon simpelweg konden vervangen door grotere.

Het tuig is echt te klein. Spijt me, kan er niets anders van maken, 't is toch écht zo. Alles zit op z'n allergrootst. Op sommige plekken heb je helemaal geen plaats meer om er nog meer gaatjes in te krijgen. Als 't goed past dan heb je vaak wat gaatjes over zodat je hem én kleiner, en evt. groter kan maken.

Het schoftje past niet, omdat hij te kort is. Hij hoort aan weerszijden veel langer door te lopen.
Ook de broek is te krap, die hoort wat ruimer te zijn zodat hij precies in dat kuiltje van de flanken valt, dus nog wat verder naar voren te liggen. Ook hangt hij inderdaad veel te hoog, veel lager kan je hem niet meer hangen want hij zit al zo'n beetje op z'n aller ruimst.

En dan kan je wel dingen gaan vervangen, maar heel eerlijk zou ik die tijd en moeite er niet eens in steken. Dit zijn tuigjes die je tegenwoordig nieuw kan kopen voor €60,= ........... :=

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:09

JoyCiej007 schreef:
Jackytje schreef:
We hebben er enkele gaatjes bij gemaakt en het tuig past nu zo goed als. Als het te klein is, kopen we sowieso een nieuwe. Als het past gaan we even door met dit tuigje, het dient toch niet om echt wedstrijden mee te rijden maar echt puur recreatief en af en toe maar.

Het tuig is echt te klein. Spijt me, kan er niets anders van maken. Alles zit op z'n allergrootst. Op sommige plekken heb je helemaal geen plaats meer om er nog meer gaatjes in te krijgen. Als 't goed past dan heb je vaak wat gaatjes over zodat je hem én kleiner, en evt. groter kan maken.

Het schoftje past niet, omdat hij te kort is. Hij hoort aan weerszijden veel langer door te lopen.
Ook de broek is te krap, die hoort wat ruimer te zijn zodat hij precies in dat kuiltje van de flanken valt, dus nog wat verder naar voren te liggen. Ook hangt hij inderdaad veel te hoog, veel lager kan je hem niet meer hangen want hij zit al zo'n beetje op z'n aller ruimst.

En dan kan je wel dingen gaan vervangen, maar heel eerlijk zou ik die tijd en moeite er niet eens in steken. Dit zijn tuigjes die je tegenwoordig nieuw kan kopen voor €60,= ........... :=

Klopt, daarom kochten we het juist, omdat we niet zeker waren of ponylief wel braaf zou zijn voor het karretje :) Maar eventueel kunnen we nu wel voor iets duurder gaan.. Als het niet past, dan past het niet hé ;)

Vond het al vreemd. Het hoofdstel paste langst geen kanten, maar het tuig paste wel (toch in mijn slechte ogen die niets zien :') ) Aangezien wij echt niet genoeg verstand hadden zagen we dit ook niet, dit was ook de rede waarom ik dit op bokt plaatste.

Is wel erg jammer.. Een gloednieuw tuig (maatje pony) kost toch algauw 400euro, niet? En er zit al een enorme hap in ons budget doordat het koetsje toch ook iets meer kostte dan verwacht. Achja, de mensport (en ruiterwereld in het algemeen) is duur. Dus eigenlijk konden we ons hier wel aan verwachten..

Toch nog steeds bedankt voor de duidelijke uitleg :j Dat word nog een maandje wachten..

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:11

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:00

Nou is de pasvorm van dit tuig ook echt niet je-van-het. Ieder tuig moet je vaak nog wel wat aanpassen, maar naast dat dit tuig gewoon zowiezo niet op je pony past vind ik de verhoudingen van dit tuig ook nogal vreemd (heb 't namelijk meerdere malen in 't echt op diverse pony's zien liggen).

Aan de éne kant kan ik snappen dat je niet meteen voor iets duurs gaat. Aan de andere kant; 'kijken of hij wel braaf is voor de wagen', dus of het beleren goed gaat..... Imo moet je juist dán materiaal hebben wat van goede kwaliteit is, en degelijk en stevig is.

Voor goed materiaal betaal je nou eenmaal. En de mensport is idd duur. Eigenlijk duurder dan een andere tak van sport. Voor een beetje kwaliteitstuig tel je idd al gauw 300 tot 400 euro neer.

Wil je geen nieuw (merk)tuig van 400-500 euro, dan zou je ook 2dehands een goed kwalitatief tuig kunnen kopen. Soms even zoeken, maar op Marktplaats o.a. worden regelmatig bijv. Idealtuigjes maat Shet aangeboden 2dehands, voor 200-300 euro. Een hele mooie kans, want nieuw betaal je er meer voor, en dat soort tuigen gaan toch erg lang mee.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 18:14

@me_marielle, dat is het tuig dat ik dus gekocht had en op de foto's te zien is ;)

@JoyCiej007 Het tuigje op de foto was dus ook een tweedehandse, mensen gebruikte het niet meer. We hadden het dan ook voor een zeer goed prijsje gekocht. En ja, nu zie je, het past niet. Dan zitten we er nu wel mee.. Dat is het probleem. Zeker omdat al die mensen die koetsen en tuig verkopen gewoon zeer ver van ons gelegen zijn en die dus soms niet naar hier kunnen komen. Toen we dat tuigje gingen kopen had ik het hoofdstel van hem mee om te passen. Als ik het ernaast zette paste het perfect! Maar dan bleek dus de neusriem véééél te hoog te zitten, geraakte zelfs niet dicht en de keelriem zat echt niet goed :n

Daarom denk ik dat het toch beter is om dan voor een nieuw tuig te gaan. Het is dan duurder, maar je moet toch constant compromis maken. Niets is perfect. In dit geval dus meer betalen.

Je hebt idd wel gelijk over kwaliteit! We waren ook heel erg aan het twijfelen om niet gewoon een 2dehandse tweewieler te kopen en hebben toch uiteindelijk voor een nieuwe gekozen (Sulky Cavaletti)

De verdelers van de tweewielers verkochten ook nog tuig van Pfiff voor 120euro. Zou ik hiervoor gaan? Of toch naar de dicht bijzijnde (en duurste := ) men winkel gaan om een véél duurder maar misschien beter tuig te kopen? (Moet er wel bij zeggen dat ik niet echt zo'n zorgzame ben :+ )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:52

hoi
ik zelf heb ook een hele lange tijd plezier gehad van het tuig dat jij op de foto hebt staan.ik vond er ook niks mis mee prijs kwaliteit is zeker goed.ik had dit op een shet van 95/100cm liggen.
dit tuig is dus in 3 verschillende maten te krijgen geloof ik,heb jij de grootste maat,en hoe groot is je pony.

nu rij ik met een pony van 127,5cm en daar heb ik een nieuwtuig voor gekocht op marktplaats.dit was opgekocht via faiisement.ik heb er 150,- voor betaald,tuig is van goed leer en overal versterkt met nylon.ook heb ik een enkel en een 2 span webtech van ideal waar ik ook erg blij mee ben.

ook moet je er niet zomaar van uit gaan dat je nu een maat pony nodig hebt,want ik had bv een clever tuig mt shet die paste op mijn a pony en ook op mijn kleine c met gemak,de ideal vallen bv groter heb maat pony en heb gaatjes bij geprikt op sommige plekken.het leren tuig maat pony zit perfect.dus je moet eerst zeker weten dat je nu ook wel een echte maat shet hebt en niet mini shet/of mini minie shet.je hebt ook zeker betere tuigjes ook voor niet al teveel geld ik ga eens kijken voor je en stuur je pb

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:26

Let er op dat als je een ander merk koopt dat pony niet altijd past.
Ik heb een Ideal tuig voor mijn B pony (1,25) en die heeft maat shet.
Ander tuig (Bertha geloof ik) heeft ze maat pony, maar zou nooit op een shet passen, want het is al aan de grote kant.

Als je zo'n zelfde tuig zou kopen zou je die pony kunnen proberen. Opzich vind ik het tuig niet veelste klein.

Ik zou wel de rugriem een gaatje strakker doen dan het hier zit.

Je kunt het beste eens zien of je bij een winkel ook een tuig mag passen zodat je weet of het past. Want ik denk dat andere merken maat pony echt te groot gaat zijn. en dan heb je en een te klein tuig en een te groot tuig.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:47

Jackytje schreef:
@me_marielle, dat is het tuig dat ik dus gekocht had en op de foto's te zien is ;)

Ja dat weet ik (daarom vroeg ik me al af waarom je er 2 uur voor hebt gereden, alleen voor benzinegeld zou je het al nieuw kunnen bestellen, maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk). Ik vind het als het past opzich een prima starterstuigje. Ik heb er ook jaren mee rondgereden alleen de strengen al vrij snel vervangen, want die zijn moeilijk in lengte te verstellen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:38

Oké, bedankt voor de tips!

Ik heb 2uur gereden omdat dit een tuigje was van slechts 75euro in een zeer goede staat.. Vond ik wel de moeite waard ;) Ook omdat we een tweewieler gingen kopen in de winkel 1uurtje verderop. Dan moesten we niet 2 keer omrijden enzo.

Ik koop liever geen dingen van marktplaats omdat al die advertenties van Nederland zijn en ik in België woon. Ik heb echt geen zin om belachelijk veel verzendkosten te betalen voor een tuig dat misschien niet eens past of nooit toe komt :)

De kans is groot dat we naar de dicht bijzijnde ruiterwinkel gaan (ruitersport Watté, ninove) waar ze ook tuigjes verkopen en vragen of ze evt. eens tot hier kunnen komen om alles te passen en grondig uit te leggen.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:44

Ik ben met pony naar de winkel gegaan om een tuig tekopen. ....

Zo konden ze zo het tuig passen, en pony en shet combineren......

Met een half uurtje passen en vergelijken had ik een mooi en goed passend tuig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:53

ach leuk! Ik ben ooit met hetzelfde tuigje begonnen. niks mis mee. maar mijn pony was wel ietsje kleiner, en vooral smaller, dan die van jullie. het tuigje is wel echt te klein, zoals men al heeft aangegeven.

ik vind je idee erg goed, inderdaad om de uitleg erbij te vragen van iemand met verstand van zaken. zij kunnen dan ook gelijk je tuig mooi op maat maken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:56

Klopt :) Hij heeft idd nog wat spek, maar dat is ook een van de redenen dat ik er mee ga mennen ;) (Ik ben te groot, en hij is toch wat te pittig voor men broertje, daarom hoop ik met mennen zijn energie wat kwijt te raken)

Ik hoop dat ik mijn idee kan uitwerken en het is idd beter om eens te kijken of ik een ideaal tuigje voor hem kan vinden. Ik wil absoluut niet dat hij ergens last van heeft! Het moet leuk voor 'm blijven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:02

Jackytje schreef:
Klopt :) Hij heeft idd nog wat spek, maar dat is ook een van de redenen dat ik er mee ga mennen ;) (Ik ben te groot, en hij is toch wat te pittig voor men broertje, daarom hoop ik met mennen zijn energie wat kwijt te raken)

Ik hoop dat ik mijn idee kan uitwerken en het is idd beter om eens te kijken of ik een ideaal tuigje voor hem kan vinden. Ik wil absoluut niet dat hij ergens last van heeft! Het moet leuk voor 'm blijven.

denk er wel aan dat je een tuig van ideal koopt met beweegbare draagriem.want meestal heeft ideal het niet standaard maar kunnen ze wel maken

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:04

keona schreef:
Jackytje schreef:

denk er wel aan dat je een tuig van ideal koopt met beweegbare draagriem.want meestal heeft ideal het niet standaard maar kunnen ze wel maken

Ik heb toch niet gezegd dat ik een 'ideal' tuig ga kopen? Maar een 'IDEAAL' tuig dat perfect voor hem past :') Ik weet zelf niet eens of ze dat tuig daar wel verkopen. :P Merk maakt niet veel uit, zolang het maar goed past en degelijk is :)

Edit; Zie net dat ze dus wel Ideal tuig verkopen, maar als ik aan de winkelier vraag dat het voor een tweewieler is zal hij dit wel weten :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:24

keona schreef:

Jackytje schreef:
Edit; Zie net dat ze dus wel Ideal tuig verkopen, maar als ik aan de winkelier vraag dat het voor een tweewieler is zal hij dit wel weten :)

Bovenstaande wilde ik ook nog opmerken. De draagriemen van de lichtogen aan het schoftje, moeten dus door het schoftje heen kunnen bewegen, dus 'los' zijn. Dit moet omdat je met een 2wieler gaat rijden, en dat is nodig om hem goed in balans en evenwicht te krijgen, zodat hij niet gaat 'klapperen' op de rug van je pony.

En dat slaat dus ook op dit tuig wat je nu hebt, want ik meen me te herinneren dat het bij dit tuig vast zit.

Meeste tuigen hebben dit vast, sommige hebben het los en Ideal heeft het soms ook los, anders kan het op aanvraag los gemaakt worden.

Ik zou het echter zeker niet aan de winkelier vragen, want helaas hebben veel winkeliers/verkoopmedewerkers het nog wel eens bij het verkeerde eind! Gewoon zelf even kijken en voelen!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 19:50

JoyCiej007 schreef:
keona schreef:

Jackytje schreef:

Bovenstaande wilde ik ook nog opmerken. De draagriemen van de lichtogen aan het schoftje, moeten dus door het schoftje heen kunnen bewegen, dus 'los' zijn. Dit moet omdat je met een 2wieler gaat rijden, en dat is nodig om hem goed in balans en evenwicht te krijgen, zodat hij niet gaat 'klapperen' op de rug van je pony.

En dat slaat dus ook op dit tuig wat je nu hebt, want ik meen me te herinneren dat het bij dit tuig vast zit.

Meeste tuigen hebben dit vast, sommige hebben het los en Ideal heeft het soms ook los, anders kan het op aanvraag los gemaakt worden.

Ik zou het echter zeker niet aan de winkelier vragen, want helaas hebben veel winkeliers/verkoopmedewerkers het nog wel eens bij het verkeerde eind! Gewoon zelf even kijken en voelen!

SUPER bedankt dat je dit zegt zeg! Had het anders nooit geweten noch opgemerkt _/-\o_

Ik denk dat het bij dit tuig los zit, ik kan de riemen namelijk 'verschuiven' door het schoftje :j

Edit's; Typo
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 09-07-12 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt