[AR] Opknappen van Bono's Dinkytoy!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Opknappen van Bono's Dinkytoy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 11:45

Kleine dinkytoy tegengekomen en kon hem niet laten staan.

Afbeelding

Geschuurd

grondverf, inclusief slachtoffer :+

Afbeelding

Vandaag appeltjesgroen gemaakt,wieltjes moeten nog

Afbeelding

Als iemand nog tips heeft om er kussens op te maken en in welke kleur,hoor ik het graag.Verder wil ik nog iets van een sjabloon op de zijkanten,gevarendriehoeken moeten er nog op komen en een zweephouder moet er nog op gelast worden.
Verder twijfel ik nog iets van een sierrand te doen van zwart ofzo.

Keet

Re: Opknappen van Bono's Dinkytoy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:55

Geinig dingetje. Maar kan je er wel een beetje comfortabel opzitten zonder je knieen in je nek?
Lamoen mag ook een stuk korter, hij kan een heel eind dichter op de wagen. Misschien gelijk stophalen en broekogen erop lassen, want die lijken er niet op te zitten.

Zo inspannen met halster zou niet mijn keuze zijn, zou het ook niet meer doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 12:00

Hij staat niet ingespannen,strengen zitten nog voor de haken van de lichtogen dus pony loopt er zo uit.

Comfortabel gaat meevallen denk ik,wagentje is echt om te kijken of we het beiden leuk vinden zodat we in te toekomst kunnen investeren in een 'degelijke'wagen.
Overigens moet hij inderdaad nog naar achter.
Broekogen komen er nog op,stophaken zitten erop of ik vegrijp je verkeerd?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 14:04

Broekogen en stophaken zitten erop,enigste wat nog moet is het lamoen aanpassen zodat er veiligheidshaken aan kunnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:57

Wat grappig opgeknapt! Qua comfort en degelijkheid zou het idd niet mijn keuze zijn, maar je geeft zelf al aan waarschijnlijk vrij snel iets anders te willen.

Ga je het lamoen nog wel inkorten dan? Want je kan je pony wel dichter op de wagen zetten, maar dan steekt het lamoen van voren echt té ver uit, waardoor hij in de hals van je pony zal gaan prikken bij wendingen e.d. en dat is echt onwenselijk.
Als je het lamoen inkort, let er dan ook op dat de stophaken voor de lichtogen en de ogen voor de broek ook verzet/verlast moeten worden.
Let er op dat je de ogen voor de broek liefst wat meer naar voren plaatst, en niet meteen parallel waar de broeksriempjes aan het tuig zitten. Dus niet ter hoogte van de flanken, maar nog meer naar voren richting schouder. Dan heeft de broek meer functie.

Verder ook even goed naar je tuig kijken en die beter op maat maken. Tuig oogt wel wat te groot, borsttuig loopt wel erg lang door en ook het schoftje lijkt wat te lang. Borsttuig mag nog meer omhoog, broek is niet zo goed te beoordelen door de strengen die er los over heen hangen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 23:50

Dankje joyce.is er een bepaalde regel qua afstand pony en wagen?
Tuig is idd te groot,helaas.morgen Heb ik mijn nieuwe.

De tip van de broekhaken neem ik mee, morgen komt de lasser ook om zweephouder repo te lassen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 00:40

Regel....... tsja wat zijn regels. Het is makkelijker, comfortabeler en in een bepaald opzicht ook wel veiliger als het paard niet té ver voor de wagen staat. En die van jou staat op de foto gewoon weg te ver van de wagen. Dat is lastig uit te leggen hoe je dat precies kan zien, heeft ook een beetje met gevoel te maken.

In iedergeval zou ik dus je lamoen een stukje inkorten en pony dus ook dichter op de wagen zetten.
Je hebt tegenwoordig ook verstelbare lamoenen, dan heb je dat gezeur niet meer en kan je het lamoen precies op de maat van je pony afstellen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 00:52

die is echt heel erg leuk geworden met zo'n lekker fris kleurtje!

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 02:01

Kussen kun je maken van een oud stuk schuimrubber
Oude matras ofzo, daar een hoes omheen maken van bv zitzak stof
Dat stof heb je in heel veel.kleuren en kan tegen een spatje regen
Zal de kussen wel met klitteband vast maken om glijden te Schuimrubber kun je heel gemakkelijk met een broodmes snijden trouwens
Met zo'n elektrische gaat het het mooist

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 08:50

Thx voor de tips allemaal,vanmiddag haal ik nog een ander wagentje op,ik kan kijken of dit lamoen beter past.Hier heeft een kleinere shetlander voor gelopen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:58

ik heb evt nog een oude matras die je mag slopen mocht je niks anders vinden ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:01

jaja hebben hebben !!! Thx! :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:13

Je kan op de markt voor een paar euro een stuk schuimrubber halen. Lijkt mij frisser als een oud matras :)

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:50

Evelli schreef:
Je kan op de markt voor een paar euro een stuk schuimrubber halen. Lijkt mij frisser als een oud matras :)

je gaat er toch niet op slapen en schuimrubber is best wel prijzig

Over de kleur heb ik ook gedacht
Als je in die knal kleuren wil blijven is paars of hemels blauw wel leuk
Wil je wat rustige kun je een wat donkerder groen nemen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:58

Gypsylady schreef:
Evelli schreef:

je gaat er toch niet op slapen en schuimrubber is best wel prijzig

Over de kleur heb ik ook gedacht
Als je in die knal kleuren wil blijven is paars of hemels blauw wel leuk
Wil je wat rustige kun je een wat donkerder groen nemen

Schuimrubber voor zo'n kussen zal je iets van tussen de 5 en 10 euro kosten.
http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/op ... ubber.html bijvoorbeeld. Precies op maat :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:37

Indien het met het matras niet lukt kan ik nog altijd schuinrubber halen.
Is nu een tweede dinkytoy bij waar achter kussens opmoeten dus eens kijken of het zal lukken.

Vandaag eerst voor de roze wagen ingespannen,zojuist opgehaald.Heeft een kleinere shetter voor gelopen en toch vrees ik dat de broek te groot is en het lamoen niet goed is.Hij staat te ver van de wagenaf naar mijn idee.Kortom voelde niet helemaal lekker.

Daarna andere wagentje gepakt en dat ging beter,heel klein blokje om door de polder gestapt.

Kan iemand me een bokker aanraden met shetlander die omstreken Breda of belgie Antwerpen woont die eens mee zou willen kijken naar tuig en lamoen.
Ik wil graag menles gaan volgen maar wil niet gelijk 50 euro betalen alleen om advies te krijgen en tuig op maat te maken.Zou graag gelijk goed willen starten.Overigens staat er indien gewenst zeker wel een vergoeding tegenover voor de bokker die ons misschien eens zou willen helpen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FXIQM6W.jpg
heel fout,maar verzorgster durfde niet op de bok en ik wilde zelf toch ook even kijken.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 02:09

Dat roze wagentje loopt helemaal niet lekker voor je pony
Mag wel een half meter achteruit
Maar dan heb je het probleem dat het lamoen in de hals prikt bij elke bocht
Wat nu al zo is, lamoen zit ook te hoog
Hij gewoon te lang voor je pony
Of je broek te groot is kan ik zo niet zien
Lijkt of je het er helemaal niet goed op hebt liggen
Helaas woon ik aan de andere kant van het land anderes had ik wel willen kijken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 04:49

Had Al een topic gemaakt over lamoen aanpassen.we hebben niet met het roze wagentje gereden overigens.
Hoe zou de broek anders moeten?

Jammer dat je niet in de buurt woont.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 05:22

Misschien toch beter om te investeren in een paar menlessen en een ervaren menner mee te nemen als je op zoek gaat naar een passende koets. :x

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 08:09

Verkeerde :D been uit bed gestapt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:42

Nee hoor. Ik vind het zonde van jouw geld dat je 2 karretjes koopt, die niet passen. Vervolgens aangeeft geen geld te willen uitgeven aan instructie voor het goed afstellen van de wagen en het tuig.
En eigenlijk dus begint met mennen zonder enige vorm van kennis van het veilig mennen.
Ik vind het jammer dat mensen zich niet meer verdiepen in de tak van de sport en zich goed laten voorlichten. En eigenlijk hun pony wagen aan een experiment.

Je gaat toch ook niet op een onbeleerd paard zitten zonder een passend hoofdstel en zadel zonder begeleiding. Ik blijf het apart vinden dat mensen wel zomaar een onbeleerd paard voor de koets vast zetten op hoop van zegen.
Als het bij het mennen in de beleerfase fout gaat, gaat het vaak goed fout.
En vaak met resultaat dat het paard niet voor de wagen durft. En dat vind ik zonde.

Het is een prachtige tak van sport. Mijn tip: neem een aantal lessen met een ervaren menpaard en kijk of het iets voor je is. En als je het leuk vind, investeer dan in een goed tuig en een veilige wagen en neem dan les met jouw eigen pony.
Daar heb je jarenlang plezier van. Ook jouw pony en de medeweggebruikers.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:47

janouk TS heeft voorheen wel menlessen gehad maar met een haflinger, aangezien de shet ECHT heel klein is en beide wagentjes toch voor een minishet gediend hebben zou het goed moeten zijn, helaas komen we erachter dat OF de pony niet correct gebouwd is voor een normaal shettuig/wagen of dat hij toch echt te klein is om onder mini te vallen.

daarom nu op zoek naar iemand met verstand van SHETLANDERS omdat dat blijkbaar toch weer een ras apart is dan een haflinger of een kwpn'er of een tuiger of ....

shet deed het trouwens voorbeeldig en had het trekken meteen door. alles gaat met beleid en in rust.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:10

Ik ben een shetmenner ;) en heb dus redelijk wat verstand van shetten en van het mennen ;)
Daarnaast heb ik Janouk hoog zitten op het gebied van mennen en de benodigde materialen. Dus vind jouw opmerking over Haflingers en KWPN'ners zeer ongepast! De TS kan veel leren van ervaren menners.

Als de TS eens wat meer informatie neerzet over de pony, dan kunnen we misschien een beter oordeel vormen.
Hoe groot is de pony precies?

Als we wikipedia er even bij pakken, dan is dit de maatindeling:
Citaat:
De schofthoogte van de Shetlandpony is variabel. De officiële indeling van de Shetlandpony's gebeurt volgens hun schofthoogte. Deze indeling is verschillend in België en Nederland.

In België worden de Shetland pony's als volgt ingedeeld:

De kleine maat pony's met een stokmaat t/m 75 cm
De middenmaat pony's met een stokmaat van 76 t/m 80 cm
De grote maat pony's met een stokmaat van 81 t/m 107 cm

In Nederland, waar de Shetlandpony's traditioneel een stuk groter zijn dan in België, wordt de volgende indeling gebruikt:

De minimaat pony's met een stokmaat t/m 86 cm
De kleine maat pony's met een stokmaat van 87 t/m 92 cm
De middenmaat pony's met een stokmaat van 93 t/m 98 cm
De grote maat pony's met een stokmaat van 99 t/m 107 cm

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Shetlandpony

Ik ben het verder met Janouk eens. Twee wagentjes van dit kaliber aanschaffen, maar niet 1malig 30 euro hebben voor goed en gedegen advies is wel jammer. Er zitten meerdere mensen in de buurt van Breda die mennen en je vast wel van advies willen voorzien. In het in het rijtuigje topic zitten een stuk of 5 mensen uit die regio :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:52

Ik bedoelde het zeker niet verkeerd! Pony zou voor nl als mini zijn maar voor be groot.
hij is ong 84 cm met grasbuik maar nette billen en borst. Ervaring leert dat elk paard binnen het ras anders is.
Daarom zei ik over iemand met shet kennis. Dat janouk toevallig e pien haf en kwpn heeft kan
ik niets aan doen. Zie dat nu pas.

Ik heb ts hoog zitten en haar omgang met paarden. Dus als iemand dan insinueert dat ze niks voor haar
Paard over heeft moet ik daar ook op reageren. Mijn excuus als dit wat aanvallend over kwam.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:25

Ook ik ga met Janouk en Evelli mee.

KWPN'ers, Haflingers, Tuigers............
Ik men zelf met Shetten en een Welsh A. Maar geef mij een foto van een 'groot paard' ingespannen voor de wagen, dan kan ik je ook prima vertellen of het tuig wel goed zit en of het lamoen wel goed past, etc. etc.
Heeft daar hélemaal niets mee te maken.

En daar hoef je ook zeker geen verstand van mennen specifiek met shetten voor te hebben. Het is duidelijk te zien dat dit lamoen veel te lang is voor 't beestje. Ik krijg een beetje het idee dat TS vooral dmv topics probeert te leren hoe ze correct moet optuigen, inspannen en wagens zelfstandig moet aanpassen. Daar is de PC niet voor geschikt. Gelukkig gaat ze nu proberen iemand er bij te halen, maar waarom zo moeilijk doen? Ga naar de plaatselijke menvereniging en vraag daar iemand met veel verstand van mennen, of zelfs de instructeur, om evt. voor een kleine vergoeding, even te komen kijken.

Voor een pony van 84 cm. gaat het zowiezo moeilijk worden om een goed passende, degelijke en comfortabele 4wielige wagen te vinden. Dan kom je toch al gauw uit op sulky's of 2wielers.
Daarnaast; dan héb je er een 4wielige wagen achter hangen (let ook op het gewicht van de wagen, en daarnaast ook de rolweerstand, wagen kan erg licht qua gewicht zijn maar toch zwaar trekken ivm rolweerstand) en dan? Met het hele gezin zondags een ritje maken? Gaat lastig worden hoor, met zo'n kleintje.

Mennen is erg leuk en helemaal fantastisch, maar dan wel met goed passend materiaal. Het is leuk om te zien hoe TS wagentjes opknapt en opnieuw in de verf zet, maar beter passender worden ze daar nog niet van. Ze wil geen geld uitgeven aan een degelijk en goedpassend tuig, en idem dito met een goede, passende wagen. Dan zie ik dit idd ook als geld verspillen.
Spaar dan wat door en koop iets echt goeds........

Edit: begrijp ik nu dat de pony nog als onbeleerd beschouwd kan worden? Dan is het wel een hele brave pony. Of heb je hem zelf beleerd, TS? Ik kan dat nooit begrijpen, hoe je een pony zou willen beleren zonder zelf echt kennis van zaken en voldoende ervaring daar in.