Horse Agility

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zietje

Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:34

Voor zover ik kon vinden is er nog geen centraal topic over Horse Agility binnen GVL. Wel zag ik via de zoekfunctie dat veel Bokkers er mee bezig zijn en het lijkt me leuk om iedereen te verenigen die hier mee bezig is of geïnteresseerd in is! Ik ben benieuwd naar jullie, jullie paarden, wat jullie leuk vinden aan Horse Agility (HA) en waar jullie in de training mee bezig zijn.

Ikzelf ben al jaren bezig met grondwerk en toen ik HA tegen kwam via Bokt dacht ik "He, dat doe ik ook!" Ik ben lid geworden van de club en ben ook "Horse Agility Accredited Trainer" geworden. Momenteel train ik met mijn pony Kyra (23 jaar, merrie) en kunnen we het grootste deel van een parcours af zonder leadrope. Ik ga deze maand meedoen met de "Summer of Sport" challenge. Doen er nog meer mensen hier aan mee?

Wil je meer weten over Horse Agility? Kijk op de volgende pagina's:
http://www.bokt.nl/wiki/Agility
http://www.horse-agility.nl/

Anoniem

Re: Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:16

Leuk, een HA-topic!
Ik heb sowieso interesse, maar ben zelf nog niet heel actief bezig. Wel op zich met grondwerk en hindernisjes enzo, maar niet echt officiële dingen. Wil er wel weer meer mee bezig gaan, echt doelgericht. Misschien helpt dit topic wel om ideetjes op te doen en om hulp te krijgen als ik toevallig tegen probleempjes aan loop.

Heb zelf wat hindernismateriaal waar ik wel creatief mee kan zijn, heb veel meer dan wat ik al geoefend heb :)) Dus heb nog wel wat te doen :Y) Ook hebben ze eergisteren op stal een heuse wip geïnstalleerd, die hebben we natuurlijk meteen uitgetest :D (zie topic in mijn onderschrift).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:38

Ik meld me ook! Lijkt me super leuk om te doen maar ben nog niet zo creatief in de hindernissen.. :D Lees dus even mee.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:15

Hier nog een fanatiek HA-er. Er is wel al een horse agility topic een huiskamer topic. [HK] Horse Agility Hier zitten veel meer mensen die horse agility doen. :j

Filmpje van HA. Toen nog in de bak in verband met nat land.
Springen is niet echt zijn sterke kant. gelukkig gaat het ondertussen een stuk beter.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:18

En ook ik meld me, wil het toch weer gaan oppakken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:03

Veel mensen die ik al ken hier :Y) Leuk dat we eigenlijk allemaal hetzelfde doen :D

Moet me er weer eens terug in gaan verdiepen welke hindernissen er zoal zijn en deze dan een beetje doelgericht gaan trainen. Nu gooi ik vaak wat in de piste en ik zie wel wat er van komt :)) Denk trouwens dat de nieuwe HA ook wel leuk gaat vinden, beetje in een rustig tempo (sukkeltje heeft wat probleempjes :(:) ) maar dat moet ook prima kunnen toch :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:15

Ik kwam heel toevallig via via op dit topic uit, ik ben eigenlijk niet of nauwelijks meer op Bokt te vinden ivm andere prioriteiten, maar als Horse Agility trainer zijnde wou ik me toch even melden hier! :)

Zelf ben ik sinds begin vorig jaar aangesteld als officieel trainer en inmiddels al lange tijd fanatiek met het geven van lessen, trainingsdagen en demonstraties.

Zita en ik organiseren 12 augustus een oefencompetitie Horse Agility op Paard & Plezier 2012 in Kootwijk.
Dus bij interesse, ook niet club-leden kunnen deze dag meedoen!

Zita had de website al doorgegeven, maar http://www.horse-agility.nl geeft een goed beeld van wat de sport precies inhoudt. De website is nog maar een begin, maar zal langzaam verder aangevuld worden met meer foto's, filmpjes en info.

En ik merk dat er nog veel onduidelijkheden en misvattingen zijn wat betreft de Horse Agility, dus voor vragen, stel ze gerust!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:17

En natuurlijk mag een filmpje niet ontbreken (is ook in het Engels beschikbaar):

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:03

Leuk Joyce dat je je ook hier meldt! Wel spijtig dat je er niet meer zoveel bent :)
Heel leuk filmpje ook, had het nog niet eerder gezien maar het geeft meteen weer kriebels om te beginnen :):)

Edit; ik weet eigenlijk niet meer .. zweep of stick mag je niet gebruiken bij HA (heb ik net mijn achterwaarts-commando op stick gezet :+ :)) ) maar mag je je stem eigenlijk gebruiken? Mijn pony's reageren bv. op links & rechts (en ook stap, draf, whoo, terug) .. Maar volgens mij mag dat ook niet, toch?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:03

Leuk, een topic over HA.
Tijdje terug wel mee bezig geweest. momenteel doen ponylief en ik niet zoveel meer. Ligt beetje op z'n gat. wel leuk om weer op te pakken. :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:43

Jaa ik ga er ook weer aan beginnen, zodra ik vakantie heb. :D
Heb het een tijdje gedaan, paard was helemaal enthousiast maar vanwege tijdgebrek geen hindernissen etc. meer kunnen maken.
Hopelijk kan ik hier wat meer tips voor hindernissen en andere uitdagingen lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:05

Ik heb vandaag HA gedaan :D
Of ja, ik had veel plannen, maar we zijn uiteindelijk bij 1 ding blijven hangen :)) Was zo leuk :Y) Topic in mijn onderschrift ;)

supriceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:31

lijkt mij ook super leuk!!

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:42

Gaaf! Erg leuk om te oefenen en leuk voor de afwisseling.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:30

[***] schreef:
Leuk Joyce dat je je ook hier meldt! Wel spijtig dat je er niet meer zoveel bent :)
Heel leuk filmpje ook, had het nog niet eerder gezien maar het geeft meteen weer kriebels om te beginnen :):)

Edit; ik weet eigenlijk niet meer .. zweep of stick mag je niet gebruiken bij HA (heb ik net mijn achterwaarts-commando op stick gezet :+ :)) ) maar mag je je stem eigenlijk gebruiken? Mijn pony's reageren bv. op links & rechts (en ook stap, draf, whoo, terug) .. Maar volgens mij mag dat ook niet, toch?

Ja helaas erg druk met andere dingen, veel aan het lesgeven, trainingen geven, naar evenementen gaan om shows te doen en nog wat leuke dingen waar ik mee bezig ben :D

Nee in principe is een zweep of stick niet toegestaan, maar je bent vrij in gebruik van hulpmiddelen tijdens je training.
Je stem mag je gebruiken, net als bijvoorbeeld een clicker en voedselbeloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:34

Klinkt leuk :D Ik wil ook :+ :))

De clicker mag ook gewoon tijdens de OLHA of gewone wedstrijden? (alhoewel ik dat in de praktijk niet meteen zie goedkomen aangezien de clicker gebruikt wordt in de training om bepaalde goede momenten te markeren, niet zozeer voor afgewerkte oefeningen te belonen).
Mag je trouwens met handen & voeten uitleggen? :+ Ik heb gisteren eens voor de gein geprobeerd wat hij zou doen als ik mijn been zou gebruiken als zijnde stick, dus zeg maar lichtjes voor mij uit zwaaien (natuurlijk hem geen trap tegen z'n borst verkopen :P hij had ook genoeg afstand :Y) ) en hij reageerde nog ook :') Ging best wel mooi achterwaarts..

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:37

Ik meld me!
Heb in augustus mijn eerste les. Grondwerk sta ik al redelijk ver en afwisseling hebben we binnenkort echt wel nodig!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:39

Ik kom ook mee lezen. Wil ook de start maken om met HA te beginnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:40

Leuk al die enthousiastelingen! :D
Hebben jullie ook allemaal mijn wip-topic gezien? Beetje reclame maken hé :Y) Komt die oefening ook in HA voor, volgens mij wel toch? Lijkt me toch iets wat erbij hoort :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:41

ja, had hem gezien!! wat voor hout heb je gebruikt als plank?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:43

Ja hoor je mag de clicker gebruiken tijdens OLHA en wedstrijden, maar het is niet de bedoeling dat je voor elke oefening of handeling clickt. Verder moet het wel duidelijk zijn dat je de clicker en het voedsel als toevoeging gebruikt in het samenwerken met je paard, dus dat je het gebruikt als beloning voor een gedane actie en niet om je paard 'over te halen' iets voor je te doen.
In mijn ogen is tijdens een training 2 handjes met wat brokjes voldoende (indien je clickertraining toepast), ipv een complete buidel volgestopt met brok, snoepjes en wortels, waarbij ik vaak zie dat het paard eerder de eigenaar volgt vanwege het lekkers, dan dat het gewoon gemotiveerd is om wat samen te doen :D

Het is natuurlijk zeker goed om je houding en lichaamstaal te gebruiken, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling om je aanwijzingen zo klein mogelijk te maken :)
En ben je starters level, dan hoef je vaak niet eens je paard op indirecte hulp achterwaarts te zetten, maar mag je vaak nog directe druk gebruiken zoals hand op de borst of op het neusje :)

Leuk het wordt ineens druk hier, zal proberen om af en toe even in dit topic te kijken als mijn tijd dit toelaat :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:43

Ja de wip-wap is ook een onderdeel uit de horse agility :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:51

@ Gianti : Ik zou het werkelijk waar niet weten :+ Heb het ding niet zelf gemaakt, lag gewoon klaar op stal :D

@ Bojangles : hmmja, ik zou er inderdaad niet voor kiezen om constant te clickeren aangezien ik van het principe ben dat oefeningen toch goed geoefend zouden moeten zijn voordat ik meedoe. Maar je weet nooit, als iets ineens heel gek of eng is ofzo en hij doet toch een poging, dan zou ik wel clickeren en dan verderwerken, omdat ik dan blij ben dat hij toch wil proberen :)
Ik heb binnenkort een heel arsenaal aan achteruit-commando's denk ik :)) Ik had het op vingercommando maar heb het eergisteren omgezet, want die vinger had ik toch steeds problemen mee. Hij vindt zo'n uitstekende vinger wel interessant om eens te proberen in te happen, zeker als hij eigenlijk niet zo'n zin heeft om mee te werken. En dan moet ik daar steeds "neen" en "straffen" en daar word ik moe van :+ Dus heb ik een commando genomen wat duidelijk(er) is en waar mijn vinger niet zo van afziet :P Heb ook wel een stemcommando erbij, misschien dat het ooit lukt om alleen daarmee te werken. En anders moet ik maar heel subtiel beentje zwaaien, als je het bijna niet ziet is het goed toch? :Y) :))

Die wip-wap, moet die op een bepaalde manier genomen worden? Of zijn er een aantal verschillende manieren die in de wedstrijden voorkomen die je moet beheersen ofzo? Nu klooi ik er maar wat mee namelijk :)) Heb gelezen dat je een soort proevenboekje krijgt als je je aanmeldt, maar zover ben ik nog niet :+ Staan die oefeningen ook uitgelegd in dat boek van Vanessa? (want dat lijkt me wel een heul interessant boek).

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:55

Leuk! Ik meld me ook! Ben even bezig geweest maar toen weer stop gezet.
Ben nu bezig met informatie maar wil het erg graag weer op gaan pakken!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:01

Ik weet niet of het in het boek vermeldt staat, mijn boek moet nog steeds deze kant op komen.
Maar ik heb wel het officiele handleiding voor trainers, wat betreft de competities, oefeningen, obstakels etc.
De wipwap is alleen niet echt een oefening die je tegen zal komen in de OLHA, die hindernissen en obstakels zijn vaak eenvoudig, zodat ze door iedereen makkelijk en veilig te maken zijn.

In het uitvoeren van de verschillende hindernissen en obstakels zit nog al wat verschil wat betreft de levels. In het starters level zul je bijvoorbeeld je paard simpelweg over de wipwap moeten leiden. In een hoger level kan er gevraagd worden je paard van een afstand erover te leiden (jij staat bijvoorbeeld 3 meter verderop geparkeerd in een hoepel) en dan je paard te laten balanceren op de wipwap alvorens hij weer verder mag lopen.

Maar uitvoeringen van opdrachten kunnen dus varieren naar gelang het nivo.