Silke, courbette/capriole training...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Silke, courbette/capriole training...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:36

:wave:

Afbeelding

:D :D :D

Ik ben vorige week begonnen met de capriole vanaf het begin aan te leren. Dus pesade naar ballotade en vanaf daar pas naar de capriole.
Dus dat ze echt mooi verticaal omhoog komt om op 4 benen te landen inplaats van een bok naar steiger :)

Daarnaast de levade ook geoefend en kwam ze zelf met de courbette waar ik ERG blij mee was en gelijk gebruik van heb gemaakt :))

Delen uit de training
(levade, klassieke buiging, steigerpirouette, courbette)

Courbette (nog niet af natuurlijk, maar qua hoogte etc al super :D )

Levade
Volgende stap is hoofd/halshouding
Afbeelding

Pesade
Afbeelding

En de ballotade, met iets teveel achterbenen die nog zweven :)) die moeten nog iets opgetrokken worden :)
Afbeelding

Aan de capriole ga ik beginnen als de ballotade er goed in zit :)

eclair98

Re: Silke, courbette/capriole training...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:37

ik blijf een silke fan!

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:01

super bezig nikki, hier nog een slike fan *\o/*
mag ik vragen wat het verschil tussen pessade en levade is? :o

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:09

Super gaaf! :))

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:16

Amigo20 schreef:
super bezig nikki, hier nog een slike fan *\o/*
mag ik vragen wat het verschil tussen pessade en levade is? :o

Ik dacht dat de levade dichter bij de grond blijft en dat ze dan meer moeten gaan zitten dan de pessade, maar weet het niet zeker ;)

Ziet er weer goed uit, knappe Silke toch!

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:16

Gaaf Nikki! :D Silke ziet er ook goed uit :)!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:17

Zonde dat je niet eerst begint met goed ruggebruik.. Deze levade is namelijk echt niet zoals die bedoeld is.. Echt heel knap dat je die kunstjes je pony zo gemakkelijk aanleert (sowieso het feit dat je duidelijk makkelijk pony's traint in vrijheids dressuur), maar ik blijf het jammer vinden dat het echt kunstjes blijven en allemaal snel snel snel gaat (de normale trainingsduur van een opgeleid paard bedraagt sowieso 6 jaar voordat ze aan deze oefeningen kunnen beginnen).

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:26

Wauw, super gaaf Nikki! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:12

ZusJacobs schreef:
Zonde dat je niet eerst begint met goed ruggebruik.. Deze levade is namelijk echt niet zoals die bedoeld is.. Echt heel knap dat je die kunstjes je pony zo gemakkelijk aanleert (sowieso het feit dat je duidelijk makkelijk pony's traint in vrijheids dressuur), maar ik blijf het jammer vinden dat het echt kunstjes blijven en allemaal snel snel snel gaat (de normale trainingsduur van een opgeleid paard bedraagt sowieso 6 jaar voordat ze aan deze oefeningen kunnen beginnen).

Maar... Ik ben al 4 jaar aan het trainen en begin nu pas rustig aan met de levade perfectioneren? :)
De enige grove fout die ik persoonlijk zie in de levade is de hals en het nog wat verder mogen zakken in de achterhand :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:16

gaaf zeg! heb altijd respect hoe jij met je paarden omgaat!!

mag ik vragen waar je dat hoofdstel vandaan hebt O:)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:21

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:36

Dat is het probleem.. de hals, dat is het juist niet.. Deze zware oefeningen moeten vanuit de achterhand over de rug gedaan worden. Ik zie dat echt niet.. Nogmaals, super knap dat je het ze zo kunt aanleren, maar het blijven circus kunstjes op deze manier en geen echte hoge school oefeningen zoals ze bedoeld zijn.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:59

Ik heb verder niet echt verstand van, maar het eerste wat mij opviel is dat je na de oefening niet verder doordraaft, maar dat ze meteen in stap 'sukkelt' als het ware. Vroeg me eigenlijk wel af waarom je dit doet c.q. toestaat?
Verder vind ik de levade persoonlijk nog best hoog, ik zou liever nog meer buiging in de achterbenen zien.
Niet aanvallend bedoeld verder hoor, ik doe het je niet na in ieder geval, maar dit waren gewoon dingen die me opvielen =)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:13

Oh geweldig gaaf zeg _O_

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:25

ONWIJS gaaf! _/-\o_
De courbette vind ik al echt prachtig! Ik kom een keer foto's maken hoor! :Y)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:36

Normaal reageer ik hier niet, maar deze oefeningen horen normaal gesproken vanuit een juist uitgevoerde Piaffe te worden uitgevoerd. en dat wil zeggen dat een paard Hankenbiegung moet tonen voordat je dit kunt doen. Rijkunstig gezien moet een paard dus de hoeken tussen de botten in de achterhand (= Hankenbiegung) willen verkleinen om een juiste Piaffe en Levade en daaruit volgend een juiste schoolsprong te laten zien.

Wat ik normaal gesproken hier zie is dat 'vrijheidsdressuur mensen' denken dat je vanuit steigeren tot een 'lager uitgevoerde steiger' kunt komen en dat dan Levade zou moeten heten. Helaas, dat is precies andersom gedacht, ... normaal gesproken is het zo, dat een paard vanuit een voorwaartse Piaffe zoveel gewicht op de achterhand neemt, dat het vanzelf naar Levade kan gaan of zelfs gaat. Dus dan komt het vanuit de achterhand, ipv eerst maar es omhoog komen en dan zo laag mogelijk willen gaan.

De Levade wordt bereikt omdat het paard de Hurken zo veel kan buigen (= de hoeken in de achterhand tussen de botten zozeer kan verkleinen) dat het die houding kan aannemen. Dit kan echter alleen door de juiste voorbereidende training van losmakende en verzamelende oefeningen bereikt worden en dan nog alleen na jaren van training.

De hoofd/hals houding is daarbij in eerste instantie niet belangrijk, omdat het niet afgedwongen mag worden, maar in feite moet het paard tijdens Piaffe en Levade wel Durchs Genick blijven dus blijven nageven op de handen van de ruiter. (of als het aan deh and wordt uitgevoerd, blijven nageven op de bijzetteugels).

Jouw pony is helaas niet in staat tot enige Hankenbiegung omdat die nooit dressuurmatig op de juiste wijze is getraind. Zij zal dus nooit een werkelijke Levade laten zien noch een werkelijke andere schoolsprong. Alles wat je op deze wijze 'traint' blijft dus, naar klassieke begrippen, circusdressuur oftewel 'kunstjes' in plaats van Hogeschooldressuur en ik vrees dat je je pony op deze wijze bloot stelt aan vroegtijdige slijtage aan de gewrichten en in feite roofbouw pleegt op haar lichaam.

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:01

Gaaf Nikki! _O_ :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:03

quadripes schreef:
Normaal reageer ik hier niet, maar deze oefeningen horen normaal gesproken vanuit een juist uitgevoerde Piaffe te worden uitgevoerd. en dat wil zeggen dat een paard Hankenbiegung moet tonen voordat je dit kunt doen. Rijkunstig gezien moet een paard dus de hoeken tussen de botten in de achterhand (= Hankenbiegung) willen verkleinen om een juiste Piaffe en Levade en daaruit volgend een juiste schoolsprong te laten zien.

Wat ik normaal gesproken hier zie is dat 'vrijheidsdressuur mensen' denken dat je vanuit steigeren tot een 'lager uitgevoerde steiger' kunt komen en dat dan Levade zou moeten heten. Helaas, dat is precies andersom gedacht, ... normaal gesproken is het zo, dat een paard vanuit een voorwaartse Piaffe zoveel gewicht op de achterhand neemt, dat het vanzelf naar Levade kan gaan of zelfs gaat. Dus dan komt het vanuit de achterhand, ipv eerst maar es omhoog komen en dan zo laag mogelijk willen gaan.

De Levade wordt bereikt omdat het paard de Hurken zo veel kan buigen (= de hoeken in de achterhand tussen de botten zozeer kan verkleinen) dat het die houding kan aannemen. Dit kan echter alleen door de juiste voorbereidende training van losmakende en verzamelende oefeningen bereikt worden en dan nog alleen na jaren van training.

De hoofd/hals houding is daarbij in eerste instantie niet belangrijk, omdat het niet afgedwongen mag worden, maar in feite moet het paard tijdens Piaffe en Levade wel Durchs Genick blijven dus blijven nageven op de handen van de ruiter. (of als het aan deh and wordt uitgevoerd, blijven nageven op de bijzetteugels).

Jouw pony is helaas niet in staat tot enige Hankenbiegung omdat die nooit dressuurmatig op de juiste wijze is getraind. Zij zal dus nooit een werkelijke Levade laten zien noch een werkelijke andere schoolsprong. Alles wat je op deze wijze 'traint' blijft dus, naar klassieke begrippen, circusdressuur oftewel 'kunstjes' in plaats van Hogeschooldressuur en ik vrees dat je je pony op deze wijze bloot stelt aan vroegtijdige slijtage aan de gewrichten en in feite roofbouw pleegt op haar lichaam.

:j
Helemaal mee eens, kon het zelf niet zo verwoorden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:06

quadripes schreef:

Ontzettend goed verwoord en onderbouwd. Complimenten! Helemaal mee eens :)

Ik snap dat het leuk is om deze oefening te proberen, maar dit gaat straks ten koste van de benen en de rug van je pony, en dat zou zonde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:12

Poeh, moet eerlijk zeggen dat ik zit te twijfelen tussen niet & wel reageren ..
Het lijkt wel alsof ik de laatste tijd alleen maar "negatief" op je reageer, maar geen reactie lost het probleem ook niet op :+ Ik vind persoonlijk dit er helemaal niet leuk uitzien, ik ken er zelf niks van dus op dat gebied kan ik er niks over zeggen, maar voor mijn gevoel zit het niet goed. Waarom wil je eigenlijk allemaal deze dingen leren? Ik krijg meer en meer het idee dat alles maar zo snel & spectaculair mogelijk moet, dit had ik een tijdje geleden ook al en dit wordt er niet beter op .. Waarom moet dat? Waarom niet dressuurmatig werken en zien wat er van daaruit mogelijk is? Is toch een veel grotere uitdaging, en een stuk beter voor je pony ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:19

Over de klassieke dressuur ga ik me niet uitten, daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten.
Wel zie je al een mooie verbetering in de spaanse pas.
Heb wel het idee dat Silke vastzit in haar lijf, kan dat kloppen? Voornamelijk haar rug lijkt erg vast te zitten en lijkt ze moeilijk te ontspannen. Misschien kun je dat laten controleren? :)

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:19

Superleuk nikki :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:04

Wat ik zelf zie is een pony die niet door de knieen/heupen zakt, maar de rug hol trekt en dan omhoog komt. Ik heb er verder nog niet dusdanig veel verstand van om te zeggen hoe het precies wel of niet moet, dat laat ik aan quadripes over. Ik kan de vinger er ook niet helemaal op leggen, maar de oefeningen zien er niet correct uit. En ook al zijn ze in begin fase, dan nog lijkt het me dat ze wel vanuit de achterhand en met losgelaten rug uitgevoerd moeten worden. Dat mis ik echt heel erg hier, zeker bij de courbette valt het me extra op. Dus wellicht een stapje terug en eerst de basis voor elkaar krijgen. Zodat Silke het correct doet, en niet om jou te pleasen en een beloning te krijgen. Want dat zie ik wel, ze wil het allemaal heel graag voor je doen, en zal bij wijze van spreken nog voor je op dr kop gaan staan als je het vraagt. Maar het is aan jou om het haar correct uit te laten voeren, en dus houdt dat misschien ook wel in dat je even een stap terug moet zetten. Eerst dressuurmatig verder krijgen, zorgen dat ze zichzelf kan dragen en kan gaan 'zitten' in die achterhand. En dan pas weer dit soort oefeningen mee gaan pakken. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het heel knap wat je allemaal al met je paarden bereikt hebt, maar ik krijg net als Sabine een beetje de indruk dat je te graag, te snel en te spectaculair wilt. Zonder eerst de basis er voldoende in te hebben. En het zou zo zonde van je mooie pony zijn als ze er straks lichamelijke ongemakken aan overhoudt.

_TessJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:13

Leuk Nikki. :j

ze geeft zelf toch ook al aan dat het nog verbeterd moet worden?! :))

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:26

quadripes schreef:

Je hebt precies de woorden gebruikt die ik niet helemaal kon vinden en kan dan ook niet anders dan me bij je aansluiten.

Ik vind dat je vd technisch leuke dingen doet, dingen die geen noodzakelijk dressuurmatige achtergrond nodig hebben. Echter is dat met deze sprongen wel zo, die vragen correct lichaamsgebruik en dan doet en kan Silke niet omdat de correcte dressuurmatige basis mist.