quadripes schreef:Normaal reageer ik hier niet, maar deze oefeningen horen normaal gesproken vanuit een juist uitgevoerde Piaffe te worden uitgevoerd. en dat wil zeggen dat een paard Hankenbiegung moet tonen voordat je dit kunt doen. Rijkunstig gezien moet een paard dus de hoeken tussen de botten in de achterhand (= Hankenbiegung) willen verkleinen om een juiste Piaffe en Levade en daaruit volgend een juiste schoolsprong te laten zien.
Wat ik normaal gesproken hier zie is dat 'vrijheidsdressuur mensen' denken dat je vanuit steigeren tot een 'lager uitgevoerde steiger' kunt komen en dat dan Levade zou moeten heten. Helaas, dat is precies andersom gedacht, ... normaal gesproken is het zo, dat een paard vanuit een voorwaartse Piaffe zoveel gewicht op de achterhand neemt, dat het vanzelf naar Levade kan gaan of zelfs gaat. Dus dan komt het vanuit de achterhand, ipv eerst maar es omhoog komen en dan zo laag mogelijk willen gaan.
De Levade wordt bereikt omdat het paard de Hurken zo veel kan buigen (= de hoeken in de achterhand tussen de botten zozeer kan verkleinen) dat het die houding kan aannemen. Dit kan echter alleen door de juiste voorbereidende training van losmakende en verzamelende oefeningen bereikt worden en dan nog alleen na jaren van training.
De hoofd/hals houding is daarbij in eerste instantie niet belangrijk, omdat het niet afgedwongen mag worden, maar in feite moet het paard tijdens Piaffe en Levade wel Durchs Genick blijven dus blijven nageven op de handen van de ruiter. (of als het aan deh and wordt uitgevoerd, blijven nageven op de bijzetteugels).
Jouw pony is helaas niet in staat tot enige Hankenbiegung omdat die nooit dressuurmatig op de juiste wijze is getraind. Zij zal dus nooit een werkelijke Levade laten zien noch een werkelijke andere schoolsprong. Alles wat je op deze wijze 'traint' blijft dus, naar klassieke begrippen, circusdressuur oftewel 'kunstjes' in plaats van Hogeschooldressuur en ik vrees dat je je pony op deze wijze bloot stelt aan vroegtijdige slijtage aan de gewrichten en in feite roofbouw pleegt op haar lichaam.
Helemaal mee eens, kon het zelf niet zo verwoorden.