'over de rug' laten steigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'over de rug' laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:25

Hoi allemaal,

Ik vroeg me toch iets af, vaak kom ik tegen; 'Je moet je paard meer over zijn rug laten steigeren!' dit word vaak geroepen bij commentaar op foto's zonder duidelijke onderbouwing. Wát is nu over de rug steigeren, en hóe kan je je paard over de rug laten steigeren? De meeste mensen kunnen wel zien als een paard zijn rug wegdrukt tijdens het steigeren, maar hóe dat dan voorkomen/verbeterd kan worden vind je bijna nergens andwoord over. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Brand los, een goede discussie is leuk maar hou het netjes. Misschien is het leuk om een paar foto's te plaatsen als je die hebt en als je een goed of juist slecht voorbeeld hebt.

Groetjes,

Frederieke

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-12 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Re: 'over de rug' laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:47

Ik denk dat je paard eerst over de rug moet kunnen lopen, lijkt me iets wat je aan het eind van de opleiding gaat aanleren en niet aan het begin. In de rijscholen hebben ze daar een volgorde voor bedacht, die zal niet zomaar zijn ontstaan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:15

Ik lees ook even mee.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:25

Volgens mij is het vooral dat het paard niet zomaar de lucht in springt, maar eerst zijn achterbenen onder zijn lichaam plaatst en dan gecontroleerd omhoog komt. Dus niet het hoofd de lucht in gooien en het lijf er achteraan.

Preza anderhalf jaar geleden
Afbeelding

Preza een half jaar geleden (nog lang niet perfect hoor)
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet duidelijk dat ze haar lichaam nu beter gebruikt en niet zomaar de lucht in springt..

De precieze definitie van over de rug steigeren weet ik niet, daarom lees ik even mee.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:28

Ik lees ook even mee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:30

Om mee te lezen kun je ook boven in op de stip drukken onder nieuw antwoord ipv deze onzinnige berichtjes, ze voegen niets toe aan het topic en ik vind ze best storend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:34

Dat heb ik ook gedaan, maar ik zal even foto's posten zoals xander steigerd. Dat is ook niet perfect maar we zijn het aan het trainen en verbeteren.

Een van de eerste steigers on de de man: (meisje is nog maar 8, en licht)
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:37

mooie gevouwen voorbeentjes maar idd bij voornamelijk de schoft niet over de rug

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:39

Kun je uitleggen waaruit je dat opmaakt?

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:43

als ik het goed begrijp bedoelen jullie dat zegmaar bij de een hij meer naar "voren" stijgerd en bij de over de rug steigerend meer "omhoog" ?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:44

Hoe een paard over de rug te laten steigeren, is een kwestie van heel veel oefenen en hem proberen te sturen met zweep en halster etc. :j
Het gevaar van verkeerd steigeren is dat je paard op lange termijn last krijgt van zijn spieren, en verkeerde spieren aan gaat maken. Ook bestaat het gevaar dat hij achterover kan klappen, omdat hij niet stevig staat.

Om even hele extreme voorbeelden te nemen:
Afbeelding
*slechte steiger*
Paard raakt uit balans, gooit zijn hoofd omhoog/opzij, en kan hier duidelijk niet meer netjes blijven staan.

Afbeelding
*hele goede steiger*
Levade, hoofd in een mooie positie, door de achterbenen gezakt, paard heeft veel kracht en ook veel balans. :j

Hopelijk is het een beetje duidelijk, kon bijna geen goeie voorbeelden vinden. :P
Laatst bijgewerkt door Borisje op 09-06-12 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:44

Hij lijkt verticaler te staan omdat zijn achterhand er meer onder geplaatst is, ipv van erachter. Dit is goed te zien op mijn vergelijkingsfoto's hierboven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:46

Ja zit dat het achterbeen er al mooi onder komt dus niet helemaal vanuit de rug getrokken, maar door gebrek aan kracht en balans zie je dat het hoofd nog wat achterovergetrokken wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:49

Dus kwestie van trainen! Ik ben hem nu eerst los aan het werken ohz en aan de lange lijnen want hij buigt 0,0001 in naar links. :o

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:57

Interessant onderwerp :j Ik ben nu net bezig met het steigeren aan te leren, nu heb ik het idee als ik hier naar de foto's kijk, dat die van mij al meteen aardig over de rug aan het steigeren is. Wellicht omdat het eeen PRE is (toch gebouwd voor de klassieke opleiding), dat hij dit meteen al op de juiste manier oppakt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:00

madelief88 schreef:
Interessant onderwerp :j Ik ben nu net bezig met het steigeren aan te leren, nu heb ik het idee als ik hier naar de foto's kijk, dat die van mij al meteen aardig over de rug aan het steigeren is. Wellicht omdat het eeen PRE is (toch gebouwd voor de klassieke opleiding), dat hij dit meteen al op de juiste manier oppakt?

ik denk dat het ook aan de dressuur opleiding ligt, met een shetlander is het lastig om een ruitertje te vinden die hem een beetje verzameld kan rijden en dingen als stelling kan vragen van hem. :j

Maar daar werken we nu aan! :D

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:06

paulinevld schreef:
als ik het goed begrijp bedoelen jullie dat zegmaar bij de een hij meer naar "voren" stijgerd en bij de over de rug steigerend meer "omhoog" ?

Als ik goed naar de voorbeeldfoto's kijken en mijn eigen gevoel hoe een steiger over de rug en vanuit de achterhand eruit moet zien klopt dit juist niet. Bij een steiger over de rug is het belangrijk dat de achterbenen er goed onderstaan, zoals bij die foto van de levade, en vanuit de achterbenen neemt het paard de rug dan weer mee. Een levade vanuit de hogeschool is ook helemaal nieit heel hoog, maaar juist verzameld en over de rug (als ik dit allemaal gooed heb).

MarlindeRooz, dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:13

Voor Paulinevld; paard hoeft niet per definitie laag te steigeren om goed te steigeren.
MarlindeRooz ik vind die van jou vrij netjes, alleen inderdaad gooit ze haar hoofd nog enigszins naar achter, ik zou het eerst goed krijgen zonder ruiter, en dan pas met ruiter gaan oefenen. :j

Ik heb even mijn best gedaan voor jullie. :P Dit zijn mijn richtlijnen voor steigeren, ik denk zelf dat dit handig is om erbij te houden, als je foto's maakt van je eigen paard als hij op commando steigert, dan weet je of je goed zit.

Van de foto van hierboven, eerst even gedaan, omdat dat zo'n mooie steiger is:
Afbeelding
Staart-rug-hoofd zit op 1 lijn. Daaronder moet je dus weer een rechte lijn kunnen trekken onder de buik naar de voorknieën (en naar de hakken).

Maar, dat wil niet zeggen dat alleen zo steigeren goed in balans is.
Hier een ander voorbeeld.
Afbeelding

En dan het slechte voorbeeld ook nog maar even.
Afbeelding
Lijkt me duidelijk dat de lijnen daar niet goed zijn. :D

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:14

Ik bedoelde idd ook meer te zeggen dat de hoogte van de steiger niet uitmaakt. Die lijnen zijn heel duidelijk!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:16

Hoe leer je een paard eigenlijk steigeren?

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:22

oohw ik snap het! :D dankje wel allemaal voor de geduldige uitleg enzo :j

dit is echt een nuttige topic :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:56

lisa_pluisje schreef:
Hoe leer je een paard eigenlijk steigeren?

Dat is geen vraag voor hier. Er zijn echt 100 topics met deze vraag, gewoon even zoekfunctie gebruiken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:11

ik vind dat dat spaanse paard toch nog meer zijn rug mag gebruiken, er zijn mooiere voorbeelden te vinden van een goed uitgevoerde levade.. hij maakt zijn rug erg hol.. maar het is wel een mooie verzamende steiger, bij een goed uitgevoerde levade zie je ook vaak dat het spronggewricht erg dicht bij de grond zit, wat je ook op die foto ziet, buikspieren zijn ook goed in gebruik... desalniettemin een erg mooie steiger/levade hoor.. veel mensen moeten daar een voorbeeld van nemen..

Afbeelding

dit paard vind ik een voorbeeld van mooier ruggebruik, dit paard zit nog in de aanleerfase van levade.. minder verzameld maar wel mooi achterhand eronder en de denkbeeldige lijnen zijn goed.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:15

Voor de levade mogen ze ook ver door de achterbenen zakken, de buikspieren aanspannen en de rug laten ontspannen. Net als bij gewoon rijden eigenlijk. :j De foto die jij plaats vind ik ook een nette steiger, hoewel ik de rug niet zo goed kan zien op de foto, zal wel aan mijn laptop liggen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:19

Ja dat bedoelde ik met het spronggewricht dicht bij de grond :') de foto is ook wel erg licht, maar als je goed kijkt kun je de lijn zien lopen..