[AR] Menpony onder zadel met de stem rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Menpony onder zadel met de stem rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 00:37

Hoi,

Ik zet dit niet bij Rijtechnisch omdat het om een menpony gaat, dus ik denk dat men mij bij AR beter kan helpen.

Ik heb een 5-jarige (bijna 6) welsh pony waar ik al bijna 3 jaar mee men. Hij is ook beleerd onder zadel, maar hij is nog niet helemaal doorgereden. Daar gaan we deze zomer mee beginnen.

Nu was ik mij aan het afvragen wat het beste is voor hem. Hij luistert perfect voor de wagen, hij reageert onmiddellijk bij een stemhulp. Om hem de beenhulpen aan te leren, hebben we er de stemhulp aan gekoppeld zodat hij begrijpt wat de bedoeling is.
De ruiter vindt het eigenlijk gemakkelijker om de stem gewoon te blijven gebruiken, omdat mijn pony daar echt perfect naar luistert.

Nu vroeg ik mij af of dit wel aan te raden is. Hoe doen jullie dit met jullie menpony die ohz loopt?

Graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt!

Groetjes
Lotte

Jenkins

Re: Menpony onder zadel met de stem rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 00:40

Mijn bijrijdsters raad ik in het begin ook altijd aan om de stem te koppelen met het been geven.
Maar zelf vind ik het toch wel fijn als ze uiteindelijk gewoon overgaan op het gebruik van been ipv stem.
Stem mag natuurlijk nog wel steeds ondersteunend zijn.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 00:49

Ik gebruikt ook vaak mijn stem nog, helemaal als ik langs de weg rijd.
Mijn pony luisterd zowel naar het been als de stem, en gebruik het ook gewoon door elkaar.

Moet er alleen op letten als ik een proefje onder het zadel rij dat ik het dan niet doe :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 00:56

Bedankt voor de reacties.

@ HTM: is het voor de pony dan niet verwarrend als je met een proef plots geen stem gebruikt? Of luistert hij even goed naar het been als naar de stem?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 05:33

Ik rijd Janouk onder het zadel ook met stemhulp erbij. Vooral bij het aanleren van nieuwe oefeningen, zoals de keertwending. "wenden", dat kan Paul dan weer gebruiken voor de koets.
Maar ook wel in overgangen naar draf/galop en terug of naar de verzameling. Net zoals het mij uitkomt in de training.
Ik praat sowieso veel :D :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 05:38

Toen ik nog mocht paardrijden, praatte ik ook heel veel, maar mijn instructeur zei steeds dat ik moest zwijgen :o Ik heb het praten dus moeten afleren, daarom vraag ik me nu af of ik mijn bijrijdster mag laten praten of niet?

Het is zo dat mijn pony echt perfect luistert naar de stem, dus ik begrijp wel dat mijn bijrijdster liever de stemhulpen gebruikt (in combinatie met de beenhulpen) omdat het rijden dan iets vlotter gaat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 05:42

Niets mis met een goed gesprek,ik gooi het ook door elkaar ;) Ze rijden zowel op stem- als op been/gewichtshulpen...het ultime rijden voor de luie ruiter :D

Tijdens een les is praten minder handig als je met meerderen in een bak rijd maar anders geen probleem hoor.Stem is een uitstekend communicatie middel wat in veel gevallen te weinig juist gebruikt wordt naar mijn mening.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 06:02

@ Tinky: wat vind jij dan een juist gebruik van de stem?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:06

Juist gebruik van de stem is niet bulderen tegen je paard maar normaal stemgebruik.Ik heb wel gezien (of eigenlijk meer gehoord :+ ) dat mensen op een paard reden en zo enorm schreeuwde dat ik het paard bijna oordopjes had aangeboden :P

Ook uiteraard duidelijke commando's gebruiken als je iets wilt,verder tussendoor gezellig kletsen met je paard geen bezwaar.Op deze manier kun je ze tenslotte ook op hun gemak stellen en ze langs moeilijke obstakels krijgen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 06:15

Ah op die manier :D Ja mijn bijrijdster gebruikt het gewoon voor stap, draf, galop en halt. (veel verder zijn we nog niet met ponylief :D ) Met de beenhulpen gaat hij ook wel in draf, maar het lijkt alsof hij dan zo hard twijfelt of hij wel mag dat hij onmiddellijk terug in stap valt. (bijrijdster doet het wel goed, is niets op aan te merken) Als je "draf" zegt, gaat hij heel zelfzeker in draf. Het lijkt alsof hij met de stemhulpen veel meer duidelijkheid heeft.

Maar als je je paard/pony altijd rijdt met de stemhulpen, hoe doe je dat dan op wedstrijd? Is het voor je paard dan niet verwarrend als je plots niets meer zegt?

We hebben voorlopig nog geen wedstrijdplannen, maar de kans zit er wel in dat mijn pony wedstrijden gaat lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:32

Bij een wedstrijd wordt vocale begeleiding niet op prijs gesteld...oefenen dus,zit niets anders op.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:36

Ik rijd altijd gewoon op het been, maar als ze druk is, praat ik wel de hele tijd tegen haar.
Heel soms rijd ik haar ook wel eens helemaal op mijn stem, maar normaalgesproken gewoon op het been ;)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:42

Ik denk dat je in het begin zeker stemhulpen kunt gebruiken, maar dat langzamerhand wel gaan afbouwen. Hij draaft, weliswaar nog twijfelend, nu ook aan wanneer je een beenhulp geeft. Beloon hem daarvoor, al dan niet met stem. Dan zul je zien dat ie straks ook enkel op de beenhulpen reageert.

Ik rijd twee paarden die ook allebei aangespannen lopen, de ene is 9 jaar en luistert heel goed naar enkel de beenhulpen. De andere is 3 en sinds maart dit jaar onder het zadel. Ook bij hem kan ik inmiddels gewoon op de beenhulp rijden, soms is er inderdaad een twijfel maar die kan je zo wegnemen met je stem.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:47

Maar is het op een wedstrijd niet zo dan, dat als iemand het proefje voorleest en roept arbeitsdraf dat de pony dan al gelijk gaat draven? Want dan zou ik gewoon overstappen op het been geven..
succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 06:49

@ Sunshilla: Dat was inderdaad wat ik vermoedde dat de beste oplossing was. In het begin met stemhulp maar dat stilletjes afbouwen, en uiteraard veel belonen.

@ inge_romeo: Ik heb mijn pony aangeleerd dat ik eerst zijn naam zeg voor een commando. Dus als je draf roept, gaat hij normaalgezien niet.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:54

aha, dat is dan inderdaad een slimmer plan. Of gewoon de proefjes uit je hoofd leren zodat niemand ze voor hoeft te lezen.. :Y) Maar met de naam vd pony ervoor roepen is wel erg handig lijkt me!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:57

inge_romeo schreef:
Maar is het op een wedstrijd niet zo dan, dat als iemand het proefje voorleest en roept arbeitsdraf dat de pony dan al gelijk gaat draven? Want dan zou ik gewoon overstappen op het been geven..
succes!

Onze pony's zouden daar niet op reageren. Wij hebben ze aangeleerd dat ze bij drrrrrrrrrraf aandraven.
Dus als je de 'r' niet laat rollen, maken ze geen overgang naar de arbeidsdraf.

Ik zou de pony vooral op been rijden, stemcommando's kun je wel gebruiken als ondersteuning.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:07

Ik vind het zelf niet zo'n probleem om beide te doen. Ik ondersteun toch vaak wat met mijn stem in een overgang terug bijvoorbeeld. Paard reageert daar gewoon super op. Wel probeer ik het zo zacht mogelijk zodat ik het in de proef ook stiekem nog wel eens kan doen zonder dat iemand anders het kan horen. Proeven rijd ik uit mijn hoofd als het even kan. Paard reageert niet zo zeer op çommando's die worden voorgelezen maar wordt wel wat onrustig omdat hij steeds een stem hoort. Misschien heb je hier nog wat aan:
[RT-D] Stemhulpen in de dressuur, wat vinden jullie?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:59

Bij het zadelmak maken word je bij mij gek van wat ik allemaal zeg. Ondersteunend, aanmoedigend, corrigerend, ik blijf praten.

Zijn ze eenmaal wat verder heb je minder nodig (net als voor de wagen, als er niets hoeft te gebeuren zeg ik niets). Maar soms een klein klikje er bij om wat te activeren, een keer een braaf om te belonen enzo blijf ik altijd wel doen.
Omdat mijn pony's makkelijk op stem reageren is het voor de kinderen die ze onder het zadel rijden wel een valkuil op wedstrijd. Ze doen makkelijk teveel op stem, maar er is er nog maar 1 die er een keer een opmerking op heeft gehad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:02

ik denk dat het wel belangrijk is dat de pony de beenhulpen leert. zeker als je iets verder bent kwa niveau; heb je je benen wel nodig om te bepalen hoeveel buiging je wilt, en waar je pony zijn benen precies moet neerzetten. als je enkel op stem rijdt ga je hier in de knoei komen vrees ik.
echter zie ik er geen graten in om te blijven begeleiden met stem, doe ik nl ook :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:18

Bedankt voor de reacties!

@ Duhelo: het was ook niet de bedoeling om enkel op stem te rijden, ik vroeg me vooral af of het kwaad kon als je de stem blijft gebruiken als ondersteuning van de beenhulpen omdat mijn pony zo twijfelachtig is met alleen de beenhulpen. Maar het is inderdaad wel belangrijk dat een pony de beenhulpen leert, daar heb je groot gelijk in. Niet alleen voor een hoger niveau, maar zelfs in de B kan je dan verfijnder rijden.

@ Poeltje: dat is bij mijn pony ook het geval. Mensen die met mijn pony mennen die niet kunnen rollen met de R, krijgen mijn pony niet in draf :D Ik moet dan altijd het commando draf geven. (ofwel moeten ze een tik met de zweep geven, maar dan geef ik het commando liever zelf)

@ Liefhelietje: interessant topic, bedankt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:53

Ik doe bij mijn erg gevoelige merrie ook heel veel op de stem, ook onder het zadel.
Ze is snel gespannen op hulpen en met ondersteuning van mijn stem gaat alles vaak net iets meer ontspannen, ik vind het een hele goede aanvulling.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:17

Ik rijd mijn verzorgpaard ook met stemhulp onder het zadel, ik merk bij hem namelijk dat als ik dit onder het zadel doe hij er ook beter op reageert voor de wagen. Daarnaast is hij soms nogal onzeker onder het zadel en helpen stemhulpen om hem zekerder te maken.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 22:27

Ok, bedankt Nouvel en Lisa_H!
Ik ga mijn bijrijdster ook gewoon haar stem laten gebruiken, later kunnen we dat nog afbouwen en zien hoe dat gaat.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:27

Mijn paardjes lopen onder het zadel juist zodat mn ruiter met beenhulpen de extra buiging kan vragen waar ze voor de wagen wat gemakkelijker onderuit kunnen komen. Dit wordt niet ondersteund met stem, hooguit met een rijzweep zodat de overstap van beenhulp naar menzweep-hulp gemakkelijk is.
Jonge paarden worden natuurlijk met stem ondersteund, maar dat doe ik ook met jonge rijpaarden die nooit voor de wagen (hebben ge)staan. De stemhulp hebben ze aan de longe al meegekregen, en worden dan door de ruiter in combinatie met beenhulpen gegeven en steeds verder afgebouwd.