Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ik zou niet zomaar een touwhalster gaan gebruiken omdat je pony vervelend is. als je aan het rijden bent moet je niet constant druk hebben, het is dus niet zoals rijden met een hoofdstel... en je gangen van draf naar stap en aan de teugel rijden kan je met een touwhalster niet voor elkaar krijgen.
Maar dat is een hele andere discussie 
ben echt niet anti bit, alleen ik denk dat jij een touwhalster voor de verkeerde redenen wilt gebruiken en denk dat je dan beter een fijne instructeur kan zoeken die je daar bij kan begeleiden waar je gewoon met bit mee kan rijden, als je de sport in wilt kun je alleen in de lage klasses bitloos starten en volgens mij dan ook weer niet met touwhalster. Wat je wel zou kunnen problemen is een ander type bitlooshoofdstel die daar wel voor gemaakt is. Via barefoot kun je verschillende modellen voor 1 of meer weken testen
) rijd ik er eigenlijk alleen mee als ik goed aan mijn zit/gewichts/beenhulpen wil werken
Voor het verdere rijden gebruik ik het liefst een bitloos hoofdstel (kaakgekruist).
Laraax schreef:Touwhalsters zijn niet gemaakt voor aan de teugel rijden dus beter van niet![]()
Rijden met een touwhalster gaat om rijden op de lichtste druk en de bedoeling is zo min mogelijk contact houden met de paard.
Verder zou ik niet voor een touwhalster kiezen omdat een paard dwars is, hetzelfde dat ik er geen zwaarder bit/hulpteugel zou gebruiken als het paard dwars is. Wel is een touwhalster heel geschikt voor grondwerk waarmee je de band met je paard kan verbeteren door de natuurlijke leiderschap te nemen en zo zal het paard onderdanig worden en gehoorzamer gedragen
Nageeflijkheid komt niet alleen vanuit het hoofd, maar vanuit het hele lichaam
Het heeft gewoon veel meer zin je paard van achter naar voor te rijden en dus eerst de achterhand buigzaam te maken, en dan kan je ook op een touwhalster (of inderdaad in gehele vrijheid) geweldig dressuren!
maar het is meer voor de sier,maar ja. Het is toch heel leuk voor de foto's?