3 jarig minihengstje leren longeren? hoe pakken wij dit aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuhh123

3 jarig minihengstje leren longeren? hoe pakken wij dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:33

hallo allemaal,
ik heb hulp nodig :P
ik verzorg samen met nog iemand een mini hengstje van 3.
hij is heel lief, bijt niet trapt niet. het is echt niet te merken dat hij een hengstje is, het enigste is dat hij naar de merries
hinnikt en daar blijft het bij :)
maar nu willen we hem binnekort gaan leren om gelongeerd te worden. we hebben vaak genoeg gelongeerd maar we weten niet hoe we dit aan moeten pakken, want we hebben het nog nooit een paardje geleerd. het paardje zelf kan erg onhandig zijn af en toe, maar dat is best wel grappig :D
heeft er iemand tips?
ik hoor ze graag :)

Happie

Re: 3 jarig minihengstje leren longeren? hoe pakken wij dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:34

Neem les of vraag iemand die wel weet hoe je een paardje dit aanleerd. Is hij net 3 geworden?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:42

Altijd dat gedoe over les nemen.
Ik heb het ook uit tips geleerd en volg nooit enige les.
En mijn pony's beleer ik ook zelf aan de lijn zonder hulp.

Begin in ieder geval klein, zet je paard niet gelijk heel lang maar begin kort (naarmate ze het beter snappen maak je de volte groter.)
Als je geen longeerbak heb blijf dan in een hoek van de gewone bak zodat ze minder kans hebben om uit te breken.
Heb je helemaal geen bak, zoek dan ergens een hoekje of zet een stukje af.
Zoiezo kun je altijd iets afzetten.
Blijf met je houding achter je pony, mochten ze stoppen en naar je toe willen en jij reageert snel moeten ze weer verder.
Werk heel veel mt je stem, in het begin snappen ze natuurlijk niks dus alleen tot in de treuren toe herhalen zal gaan werken.
Soms tot vervelens toe;)
Mocht hij nou echt geen rondjes willen lopen laat dan de eerste paar x iemand stukjes met hem meelopen.
Ik heb er 1 gehad die pertinent niet aan de lijn wou maar wel los kon longeren in een grote bak.
Toen kon hij wel ineens rondjes lopen:p
Word niet boos op je pony als hij omdraait of naar je toe komt, hij snapt het nog niet dus hij zoekt steun en bevestiging.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:51

Dat is geen gedoe dat is het beste met een pony voor hebben en er voor zorgen dat de basis er goed inzit. Het is je eigen keuze om ervoor te kiezen geen les te nemen maar persoonlijk ben ik van mening dat longeren iets is net als rijden dat je moet leren. Helemaal wanneer je pony het zelf ook niet kan. Een goede basis leggen noem ik dat. Helemaal gezien de leeftijd van zowel de pony als de ts'er

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:54

Probeer zeker in het begin een ervaren persoon er bij te hebben, deze ziet sneller fouten en kan deze dus voorkomen :)

zet een ronde bak af, dus als je een rijbak ter beschikking hebt, deel je deze in tweeën en zet je de hoeken af met bijvoorbeeld dubbel lint, balken, of strobalen. Het is goed dat jullie met zijn tweeën zijn, want dan kan de ene de longeerlijn vasthouden, en de andere kan met de pony aan een halstertouw aan de binnenkant van de cirkel meelopen. Zo kan je stappen, draven en oefenen met halthouden. De longeur geeft de stemhulp, degene naast de pony laat hem zachtjes aandraven, stappen of stoppen, en kan de pony belonen door te aaien, kriebelen en natuurlijk zacht maar opgewekt belonen met de stem.
Als die pony de stemcommando's door heeft, clip je het halstertouw er af, zodat de pony alleen aan de longe loopt. Als de pony dit lastig vind, laat je persoon nummer 2 weer even bij het hoofd meelopen.
Probeer als longeur altijd naar het zwaartepunt van de pony te lopen, de schouder komt daar wel bij in de buurt. Merk je dat de pony stopt, of om wilt keren, is de kans groot dat jij richting zijn hoofd gedraaid stond ipv. de schouder. Gaat de pony steeds harder lopen, dan is de kans groot dat jij richting de kont gedraaid staat en misschien wel met je lijf aan het drijven bent door naar voren te stappen.
Dit is imo een goede manier om mee te beginnen, zeker omdat de pony nog jong is moet je niet gaan denken aan bijgezet longeren. Stemhulpen er op, daarna kan je dmv langelijnen aan de stuurhulpen beginnen op dezelfde manier, en daarna deze 2 dingen combineren.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:54

hij is nog niet zo lang drie maar totaal niet stout ofzo happie. les nemen in longeren dat lijkt me wel een beetje overdreven ik weet wel hoe ik het moet doen :)
justin4ever, een stukje afzetten kan niet helaas is er vaak les als wij op stal zijn het is onze verzorgpony dus staat niet bij ons :) bedankt voor je tips. met mijn stem werken zal hij idd gwn nog moeten gaan snappen, want hij kent zn naam nog niet eens, haha. hij heet trouwens binkie. :)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:57

tammy, er is altijd een volwassenen bij hoor :) meestal werken wij met hem gwn onder de les. we willen ook met hem vrij springen oefenen, maar de eerste 3 hindernisjes van 15 cm van de grond ongeveer, daar liep hij gewoon tegen aan haha

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:58

Dan vind ik hem ook nog wel wat jong om mee te longeren. Hoezo vind je les nemen in longeren overdreven? Je hebt toch ook les genomen om te rijden? Het hoeft natuurlijk niet persee les te zijn wellicht is er een volwassen met veel ervaring die je wilt helpen. Je bent nooit te oud om te leren en zeker niet op jouw leeftijd

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:00

we lopen trouwens heel veel met hem om de commando's stap en draf te leren. later doen we de gallop pas. we gaan ook wel eens met hem buiten lopen de eerste keer stonden wij echt versteld van hij schrikt zowat nergens van, niet van auto's niet van vogels niet van blaffende honden bij een hek. hij let er niet eens op. :D het is echt een schat hoor, maar soms wel wat onhandig haha. puberen of hengst zijn laat hij gelukkig niet merken al weet hij het maar al te goed dat hij hengst is :).

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:01

ik ben met een trekpaard merrie bezig, loeisterk en ook geen bak of iets tot beschikking. Ik eigenlijk net iets langer dan een halstertouw en laat haar zo om mij heen lopen en roep dan dat ze dit goed doet, zo bouw ik het rondje uit als ze loopt beloon ik dat op mijn stem als ze stilstaat roep ik gewoon stap en gooi ik soms het overige touw naar dr kont als extra zetje. Op deze manier is het bij mij bij alle paarden die ik beleerd heb altijd goed gegaan.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:02

happie, jong valt wel mee hoor, hij is klaar om iets te gaan doen, dat merk je maar al te goed. onze bedoeling is nog niet om morgen ofzo al te beginnen hoor. wij willen eerst weten hoe we het moeten aanpakken :)
er is trouwens altijd een volwassenen in de bak, die kan ons altijd helpen.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:04

dobel, bij ons is het wel een probleempje, want hij kent nog geen een commando en hij kent zn naam nog niet eens :D
hier zijn wij wel heel erg mee bezig :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:05

Misschien goed om dat in je begin post te zetten denk dat je anders meer reacties krijgt vergelijkbaar met die van mij :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:07

stemcommando kent de mijne ook niet maar door STAP te zeggen en een zwiep met het achterste deel van het touw te geven leer ik haar het commando, de zwiep associeert ze namelijk met oh ik moet lopen, dat heeft elk paard.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:13

@ Happie: ja dat had ik er misschien ook bij moeten zetten haha :D

@ Dobel: ja zo werkt het bij deze ook ongeveer. als we even stilstaan en een van ons zegt: STAP, gaat hij alleen als je even een heel klein tikje geeft met de zweep, zodat hij weet dat hij moet stappen. draven kan hij ook aan de hand dan begint degene die ermee loopt gwn te rennen, trekt een beetje en hij huppelt gezellig mee. hij vind het heel leuk om al die oefeningetjes te doen, alleen moet hij wel een beetje de aandacht erbij houden, haha

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:14

Te jong om te longeren zeker niet hoor.
Waarop baseer je dat happie als ik vragen mag?
Mijn haflinger liep op haar tweede soms al aan de lijn.
Welliswaar 5 a 10 min en zo om de zoveel tijd maar zolang ze hem toch niet gelijk vol aan het werk zetten?
Paarden die met 3 ingereden worden, worden toch van te voren ook 9 van de 10 x gelongeerd.
Wat is het probleem dan?

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:15

binkie vind het hartstikke leuk om te werken als we oefeningetjes gaan doen heeft hij daar hartstikke veel plezier in dus te jong lijkt mij dan ook niet hoor.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:36

@Justin4ever Tuurlijk mag je dat vragen omdat een paard op die leeftijd nog niet volgroeid is dit is pas op 6 jaar. Daarom zou ik er voor kiezen om je paard/pony niet op jonge leeftijd te gaan longeren gezien de belasting van de spieren. Dan zou ik eerder een stuk wandelen recht toe recht aan of een stuk fietsen.

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:37

Gewoon heel veel oefenen :)

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:40

precies hetzelfde probleem heb ik ook !
bij mijn verzorgpony staat een pony dat ook een klein hengstje is !
mini shet !
heel leuk enz.
maar we willen er wat mee gaan doen
eerst natuurlijk geprobeerd te longeren dat lukte niet nu zijn we overgegaan op het vrijheidsdressuur en vrijspringen !
hij is namelijk veel te klein om op te kunnen zitten !
verder super hengstje !

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 22:11

maar wij longeren echt niet lang hoor, het is maar voor de basis en niet om echt te werken.
we willen het hem leren om er meer mee te kunnen doen, dus belasting van de spieren is vrijwel onmogelijk

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 10:24

Ja wij kunnen er wel op zitten alleen nog nooit gedaan hij is nog erg jong :) hij is 75 cm :D

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:26

Als jer begint sta je eerst langs de pony.Dan blijft hij stil staan loop ej eens utkje anar ahcteren anarde kont.Vanuit daar spoor je hem aan emt de longeerlijn of stem of tikje.Dan begint hij als het goed is rondjes te lopen.Misschien nog even puzzelen en dan komt het goed.Een andere manier om te starten: Je loopt langs hem de bak door.Op ene begeven moment ga je steeds verder van hem vnadaan open.Dan blijf je staan en loopt hij.Je moet wel altijd eens stukje melopen.Niet op de zelfde plek blijven staan ;) Je zorgt eerst dat hij regelmatig rustig rondjes loopt.En blijf goed naar achter.Je moet neit bij het hoofd "longeren"Je stat wele ne eind van hem af amar als je meer van voren staat bij een pony is dat voro hun dat jij de leider bent.Hierom gaan ze stil staan.Dus blijf goed naar achteren dat je asl je recht naar voren kijkt tegen de zijkant van de kont aankijkt.Enz os teeds verder uitbreiden ;) Woow heel zo'n verhaal.Ik stuur wel eens een uitleg filmoje hier op dit topic oke?

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:22

oke heel erg bedankt JasmijnJoy, hier heb ik denk ik wel wat aan! :):)

tessaxminka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:51

ik heb een 2 jarige shet, ben nu ook bezig met longeren aan het halster doet ze het ook niet, maar aan het hoofdstel wel dan heb je er ook iets meer controle over,veel belonen als ze het goed doen en in een longeer cirkel of gewoon een stukje afzetten. dan doet mijn shet het wel. :D