[AR] Welk tenue voor groom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Welk tenue voor groom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:33

Jaja, het gaat beginnen voor ons.
Binnekort hebben wij onze eerste wedstrijd.
Ik ben dan ook nog helemaal niet op de hoogte wat betreft de kledingvoorschriften.

Ik weet dat ik zelf een menschort, handschoenen en een jasje etc aan moet.

Maar wat moet mijn groom aan?
Is het verplicht dat hij in eenzelfde tenue gaat, of is dat niet nodig? Aangezien degene niet standaard iedere wedstrijd meegaat op de wagen.
Het gaan om dressuur en vaardigheid

Keet

Re: Welk tenue voor groom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:36

Lees het reglement eens door. Daar kan je de kledingvoorschriften vinden voor zowel de koetsier als de groom.
Groom moet dus wel in tenue/nette kleding. Incl handschoenen en hoofddeksel (cap verplciht voor beide in de vaardigheid) Kleding hoeft niet hetzelfde te zijn als van de koetsier, maar in dezelfde lijn wordt wel gewaardeerd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:39

Ik heb voor mijn groom bruine rijbroek, bruin rijsjasje, hoge bruine rijlaarzen en bruine handschoentjes en bruine cap.

Voor mezelf bruine laarzen, zwarte menschort (wil nog keer bruine matchende maar heb ik nog niet echt mooie kunnen vinden), bruin jasje, bruine cap en bruine handschoentjes.
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:23

Voorlopig rij ik nog heel basic in mijn wedstrijdruiter-tenue + schootskleed + handschoenen (zie profiel voor foto). Van mijn groom, ook niet altijd dezelfde, vraag ik hetzelfde omdat de meesten dat wel hebben liggen en dit tenue anders wel gemakkelijk te lenen is. We matchen dan in ieder geval goed bij elkaar en, met keurig gepoetste pony, dito tuig en koets, hebben we voor presentatie nog niet lager dan een 7 gehaald. Daar teken ik voor :) .

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:26

Ik heb net een rijjasje , kleed, en handschoenen gehaald.

M'n vriend gaat komende keer mee.
Hij kan natuurlijk gewoon mijn cap op, maar verder zal ik voor hem alles nog moeten halen.
Hopen dan maar dat het niet 1-malig is dat die meegaat.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:11

Heeft je virend een pak ? dan kan hij dat ook aan dat doet mijn man ook.

Die leest mij altijd vanaf de zijkant voor niet vanaf de kar. Vergeet de handschoenen en
hoofddeksel niet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 23:07

Cap en handschoenen komt goed. Pak heeft ie alleen een beige jasje, eens even kijken of die een zwart jasje van iemand kan lenen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:33

Met de vaardigheid heb je geen groom nodig. en wat betreft de dressuur, mijn ervaring is, dat wanneer de groom naast de baan staat voor te lezen, het voldoende is, als hij er netjes verzorgd uit ziet. Dus nette broek, jasje, hoed (cap is niet verplicht) en handschoenen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 06:47

Ook de voorlezer langs de kant moet netjes incl
handschoenen en hoofddeksel. Heb er al eens minpunten voor gehad

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:38

Dit staat er dus in de reglementen:

Citaat:
Artikel 407 - Kleding
KLEDING
Voor deelnemers en grooms is correcte kleding is verplicht zowel tijdens het losrijden als tijdens de wedstrijd. Deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de deelnemer.
Een deelnemers en grooms dienen als volgt gekleed te zijn:
– Heren: kostuum of combinatie - bijpassende (bol)hoed of veiligheidshelm, schootskleed en handschoenen.
– Dames: kostuum, combinatie of rok - hoed of veiligheidshelm, schootskleed en handschoenen.
Voor zowel deelnemers als grooms is eveneens het verenigingstenue toegestaan.
Bij vaardigheidswedstrijden is voor zowel de deelnemer als de groom een veiligheidshelm (EN 1384) tijdens de proef verplicht.

Heb zelf: Donkerblauwe ES jas, donkerblauw schootskleed, witte handschoenen en een bruine kavalkade cap (die is nog over uit de tijd dat ik reed).

Voor m'n vriend: Ben ik nog op zoek naar een zwart jasje, zwarte handschoenen en een zwarte cap + donkerblauw schootskleed.

Voor de vaardigheid, zal dan het schootskleed ''wegvallen'' en zal zijn spijkerbroek te zien zijn. Zal dit strafpunten gaan opleveren of is dat toegestaan?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:42

Als ik de regels goed geinterpreteerd heb, blijft het schootskleed wel verplicht in de vaardigheid, en moet het eventuele hoedje vervangen worden door een veiligheidscap.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:56

De cap is er zowiezo, dus dat zal geen strafpunten opleveren.
Schootskleed voor de zekerheid maar bij ons houden, en eens kijken wat de rest doet. Geloof dat we ergens als 9e moeten starten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:07

Schootskleed is ook voor de vaardigheid. Groom moet toch stilzitten achterop en ook stil zijn. Geen aanwijzingen in welke vorm dan ook.
Parcourslopen moet trouwens ook in tenue, evenals de prijsuitreiking. Wordt niet veel stikt opgevolgd, maar de jury stelt het wel op prijs.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:08

Groom hoeft geen schootkleed, alleen de menner.
Al zou ik bijna gaan twijfelen als ik de tekst uit het reglement hier zie. Maar heb nog nooit een groom met schootkleed gezien of zelf gehad.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:22

Wat voor broek had jouw groom aan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:23

Meiden hebben meestal een witte rijbroek aan (met een zwart of bruin jasje met een zwart of bruine cap en meestal witte handschoenen). Mijn grooms wisselen nog al eens ;).

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:31

Over 10 dagen eerste wedstrijd als groom. Super om het hier nog een keer goed uitgelegd te zien. Ik had namelijk een aantal mensen gevraagd en die zeggen allemaal weer wat anders. Heb 1x een men wedstrijd in het echt gezien en dat was voordat ik ook maar wist dat ik eventueel groom zou worden dus ook nooit op gelet.... Pfff wel echt ontzettend zenuwachtig hihi. Druk proefjes aan het leren....

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:05

hey muppet (mayasfrenk)

niet stressen. alles komt goed. gewoon je rij tenue aan cap op erik ook cap op en pak aan en gaan met die banaan. en woensdag op de les proefje oefenene ik heb ze la uit me hoofd geleerd en een nieuwe groom geschaterd

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:00

Nou is allemaal heel leuk en aardig.. Maar we missen dus weer een les.... Meneer moet werken en ik moet voor school bezig. Ga mijn bedrijfsplan aan iemand van de rabo voorleggen. Donderdag. En het is nog niet af...... Dusss. Bah echt afstudeer stres. Nachtmerries over vergeten proefjes. Hihi. De kar is nu gelast.. ( hij was echt heel erg stuk zegmaar) Moet nog geschilderd. En weer in elkaar gezet. Zooooo handig allemaal vlak voor concours.... O enne. Hij gaat niet in pak. Had ie al besloten. Hihi. Dat had ie 1x gedaan en dat vond ie vaak genoeg ( volgens mij doelde ie op trouwen).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:27

Mayasfrenk, zit jij niet gigantisch in de stress?

Ik zit nu al vanalles te bedenken wat ik zou kunnen vergeten, en als m'n kar dan ook nog niet klaar zou zijn.......

Ik ga morgen een pak kijken. Donkerblauw, neem wel m'n eigen jas mee om te kijken of het matcht. Mocht het passen dan heeft hij ook een net jasje voor andere gelegenheden erbij.
Verder vandaag nog zwarte handschoentjes gehaald bij de EJ (de goedkoopste die er bij waren, omdat ik niet zeker wist of ze pastten en of hij vaker mee gaat op de wagen).

Vlechten jullie je paard trouwens allemaal?
Ik kan niet vlechten, dus doe het ook niet.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 06:22

@ annastasia ik rij 17 juni op het zuidenveld in schoonebeek met een arabo uit het 4 span waarbij ik ook groom en daar hebben de paarden op wedstrijd altijd een hengstenvlecht, dat mag ook

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:01

We gaan offtopic dames..... graag ontopic blijven Y;( .

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:27

Het jasje is geregeld. Geloof dat we er klaar voor zijn.
Eens even kijken wat voor shirt eronder aan moet, wat netjes lijkt.

Denk niet dat die mee gaat met de vaardigheid, scheelt weer 100 kg.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:41

Helaas bij 1 proef een 5 gehad op de verzorging. Was nog zo'n 10 cm spijkerbroek van m'n groom te zien. Verder was die geheel netjes aangekleed incl zwarte schoenen.

Bij de andere proef hadden we een 7 op verzorging.
Waren veel meer die erop afgerekend werden dat groom in spijkerbroek was.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:12

Ik ga zaterdag ook voor de 1e keer officieel mee als groom, alleen voorlezen vanaf de kant dan. Tijdens de vaardigheid rijd ik ook niet mee, kan ik hem ook niet in de weg zitten :P

Nu kan ik tijdens het voorlezen m'n eigen wedstrijdtenue aan (witte rijbroek, rijjasje etc.), maar wordt het niet meer gewaardeerd als ik een net zwart damespak aandoen incl. handschoenen en cap? De koetsier rijdt zelf ook in herenpak met cap, dus ik denk dat ik mezelf daarop moet afstemmen toch? Anders moet ik dringend op zoek naar een zwarte of donkergrijze hoed? Geen idee waar ik die vandaan moet halen :o

Ik heb heb het reglement wel gelezen, maar het is mij niet duidelijk wanneer je een hoed of cap op moet als groom bij de dressuur. Bij de vaardigheid en marathon is een cap verplicht toch voor zowel koetsier als groom?