[AR] Op hol geslagen (aangespannen): paard nog betrouwbaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Op hol geslagen (aangespannen): paard nog betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:25

Beste mede menners,

ik zit met mijn handen in het haar betreffende mijn haflinger merrie.

Even in het kort wat er gebeurd is: op woensdag 18 april ben ik met haar gaan mennen om een stel weg te brengen (hij ging haar ten huwelijk vragen). Alles prima en goed, stel afgezet, pony even laten eten en aan de terugweg naar stal begonnen.
Op deze terugweg moet ik over een viaduct heen waar de snelweg onderdoor loopt; normaal nooit een probleem, al 100X gedaan.
Die dag vond mevrouw dus anders en ging aan de kletter op de brug. Hele wagen krom geslagen, 2 kapotte achterbenen en een kapotte mond van de liverpoolstang.
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet als een wilde gaan trekken! Ze maakte een paar galopsprongen en kwam terug op mijn stem (had nog niet aan de leidsels gezeten). Vervolgens toch op hol geslagen, dwars over een rotonde heen met alle gevolgen van dien. Drama dus.

Vandaag had ik besloten om haar weer in te spannen voor de sulky. Had al flink wat keren gereden over de afgelopen 3 weken, ook buiten. Niks aan het handje.
Nu dus gewoon ingespannen, alles verliep rustig en zonder problemen. Stalgenoot met rustig, wat ouder paard is met me meegereden.
Ook de eerste kilometer, geen problemen. Echter toen we in het bos aankwamen kreeg mevrouw het op haar heupen en vloog er weer vandoor (zowel ik als stalgenoot vragen zich af waarom ze hem er ineens weer tussenuit kneep). Dit keer een lang breed pad voor me, dus nog weinig reden voor echte paniek. Wederom rustig de druk op de leidsels opgebouwd en ge-hooood. Mevrouw was overigens wel gewoon te sturen en is uiteindelijk weer rustig tot stap overgegaan. Hierna heb ik mijn rit afgemaakt. Deze verliep wat gespannen maar verder niks aan de hand.

Nu is dus mijn vraag: is dit paard nog betrouwbaar voor de kar? Moet ik gewoon doorgaan met mennen en gaat dit er gewoon weer uit? Heb het idee dat dit gewoon ettergedrag is aangezien ze wel gewoon te sturen was.
Mennen moet voor mij een ontspannen bezigheid blijven, ook voor het paard natuurlijk.

Graag jullie mening!

Alvast bedankt!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 03:38

Mijn persoonlijke mening is dat er weinig aan de hand is. Ik ken meerdere paarden die aardig gekwetst zijn geraakt nadat ze op hol geslagen zijn met alle gevolgen vandien, maar ze lopen allemaal gewoon weer voor de wagen. Bij 2 haflingers die ik ken gaan ze wel met 3 of 4 op de wagen zodat ze met 3 of 4 aan de leidsels kunnen gaan hangen om de paarden stil te krijgen. Het is misschien niet helemaal paardvriendelijk om er met 4 aan te gaan hangen, maar het is wel al een paar keer nodig geweest en hierdoor zijn verschillende ongevallen door voorkomen. De paarden hebben gewoon opnieuw vertrouwen nodig en dat gaat alleen door veel te oefenen.

Je moet je paard tijd geven en jij moet als menner 61 seconden per minuut alert blijven. Wat ook zeker en vast belangrijk is, neem steeds iemand mee die iets van paarden kent. Zeker nooit alleen gaan mennen, dat is met dit paard zeker en vast levensgevaarlijk (zowel voor jou als voor het paard)

Volgens mij kan je gerust met haar verder gaan mennen, maar geef haar tijd, blijf zelf alert en vooral: wees voorzichtig!

Bernoe

Re: Op hol geslagen (aangespannen): paard nog betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 05:29

hallo!!
Nou ken ik het fijne van het verhaal niet maar het klinkt idd of ze nu ook in de gaten heeft dat het kan en je gewoon aan het dissen is.
Misschien een idee om eens met een ervaren menner of insrtucteur buiten een aantal keer op pad te gaan met de wagen om een oplossing te vinden voor dit gedrag. Fijn is het natuurlijk niet en gevaarlijk ook.
Aangezien je verteld dat jullie in principe een ervaren ' buiten' combinatie zijn en ook geregeld buiten komen denk ik niet dat het zo is dat het paard ongeschikt is hoor! Succes ermee

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:35

Ik denk, maar kan het uiteraard niet van deze kant bekijken.Dat jouw eigen vertrouwen een beetje zoek is. Dat breng je over op haar. En ze gaat "proberen". Zoek hulp van een ervaren menner om jezelf en haar het vertrouwen terug te geven. Niet zelf knoeien want dan kan je haar beter wegdoen voordat het erger wordt.

Een paard kan altijd ergens angst voor krijgen of ergens van schrikken, zelfs het meest sullige knolletje kan zomaar aan de kletter gaan, maar dat weet jezelf ook wel. Hou moed en wees sterk,succes!

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:51

Ik denk inderdaad ook dat ze je aan het uitproberen is. Blijf kalm en blijf gewoon mennen dit gaat er wel weer uit, succes!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:13

ik denk het zelfde als hierboven. Mijne is ook bomproof voor de wagen, maar flikt het bijv om te 'schrikken' van 60 markeringen op de weg ofzo. Als ik dat niet gelijk de kop indruk gaat ie lopen draken. Misschien is je paard wel gestoken of iets tijdens de 1e x aan de kletter gaan, maar dan het nu in en durf hem kort te houden, mijn persoonlijke mening is ook dat je daar niet altijd heel vriendelijk bij hoeft te blijven, tenzij het natuurlijk wel echte angst is maar dat gevoel krijg ik niet helemaal.
Verder zou je hem eens kunnen checken op blokkades maar ook dat gevoel krijg je er niet echt bij.

Succes en veiligheid voorop, dus inderdaad nu de better safe than sorry routes kiezen en altijd minimaal met zijn 2tjes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:26

Snoompje schreef:
Wederom rustig de druk op de leidsels opgebouwd en ge-hooood.

Ik denk dat je hier te lief bent. Paard speert er vandoor en jij gaat rustig druk opbouwen? Voordat-ie op snelheid was had ik 'm al een hele grove ophouding gegeven (of meerdere), en een hele harde HO geroepen. Met lief kom je nergens, kom maar een keer goed door. Oók als-ie van schrik weg dreigt te spuiten, wees het voor. Eenmaal op snelheid heb je er een veel grotere dobber aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:36

Bedankt voor de vele reacties al hier!
De eerste keer dat ze hem eruit naaide hebben we ook met 2 man aan de leidsels gehangen, hier liep ze echter dwars door heen en had haar mond tot bloedens toe kapot.

Wat vertrouwen betreft: ik ben gister met een goed gevoel op de wagen gestapt. Heb dit paard samen met een instructeur ingeleerd en ken haar (denk ik) erg goed. Van deze man heb ik overigens geleerd nooit in één keer te trekken maar de druk op te bouwen, omdat het paard nog harder zou kunnen gaan rennen door de pijn. Is dit fout geleerd?

Ik heb met een andere stalgenoot afgesproken samen te gaan; zij is een ervaren menner en heeft ook wedstrijden gereden. Blijf me inderdaad hard afvragen of ze niet gewoon aan het etteren is. Ze loopt al 4 jaar aangespannen bij mij en heeft nooit raar gedaan.

Wat is een oplossing voor het achter het bit kruipen? Zwaarder bit lijkt me geen optie; ik rij al op een liverpool stang op het laagste gat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:32

Met twee man (of hoeveel dan ook) hangen heeft geen zin. Qua kracht red je het gewoon nooit, dat is simpel. Druk opbouwen idem, dat lacht een paard om, dat is alleen maar fijn, kunnen ze leunen.
Ik had het over een (grove) ophouding. Dus inkomen en weer los, net zolang tot ze reageert. Haal je leidsels maar rustig 20 cm of meer naar je toe, op het moment dat ze aanzet. Dat moet eigenlijk in een reflex gebeuren. Je bent te laat als ze al rent.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:34

Bij druk opbouwen wordt het naar mijn mening vaak meer een touw-trekwedstrijdje annex krachtmeting. En die verlies jij uiteraard. óók door met 2 man er aan te gaan hangen. Ik zou eerder juist pompend remmen; flinke ophouding, 'loslaten', en zo verder. Bij almaar trekken en druk gaat het paard juist nog meer druk nemen. Trekken werkt niet. Idd inkomen en weer los, en dan nog eens best grof ook nog. Dát geeft een effect.

Ben het verder met o.a. Ibbel eens. Veel strenger zijn. Veiligheid voor alles.
Heb hier wel eens de mond van m'n shet letterlijk kapot gezaagd en getrokken omdat die aan de kletter ging over een drukke weg, midden in het dorp. Kon het beestje écht niets aan doen, gezien het een situatie was waarin geen énkel paard rustig zou blijven (met bewuste opzet paardje opnaaien met een vreselijk knetterende motor, kwartier lang, náast de pony)

Maar op dat moment kon het me écht niets schelen hoe ik haar stil ging krijgen, áls ze maar terug zou komen. Want we moesten moord en brand schreeuwen om alle fietsers en voetgangers aan de kant te krijgen, had nl. ook geen stuur meer.

Achter het bit kruipen doen ze naar mijn ervaring júist als je te sterk in komt, dus dan zou er van een zwaarder bit geen sprake zijn. Liverpool op de laatste sleuf........... de 3e sleuf dus? Dat is behoorlijk heftig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:39

De ho is heilig (of halt in mijn geval).
Als ik het commando hált geef, en mijn pony loopt door en negeert het commando, zal ik nog 1 x het commando met een ophouding geven, reageert ze nog niet, heeft ze toch echt het bit bij dr oren zitten.
Klinkt heel erg cru, maar ho is ho, zéker voor de wagen, en in alle omstandigheden, geen enkel excuus.

Je klinkt idd te lief in je berichten, maar aan de andere kant vraag ik me ook af waarom dit paard zomaar uit het niks aan de kletter is gegaan

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:36

ZOals ik het lees, is het vertrouwen geschaad tussen jullie beiden. OF dat nu haar schuld is of jouw schuld is, en of ze bang is, of ettert dat ze wegrent, doet er niet toe.
Het is belangrijker hoe je ermee omgaat.

Mijn tip is om les te nemen bij een ervaren instructeur en te kijken waar het tussen jullie fout gaat. Iets doet de een of de ander niet goed. Best traumatisch voor een paard om een krom geslagen wagen achter je te hebben, 2 kapotte achterbenen en een kapotte mond van de stang.
Er is dus wel werk aan de winkel om het vertrouwen te herstellen.

Feit is dat ze er wel zonder problemen weer voor wil. Dus dat heb je al gewonnen. Maar je zal heel wat stappen terug moeten om het vertrouwen op te bouwen, zodat het er ook is als het echt hard nodig is.

Het beste om dat samen te doen met een ervaren instructeur. Misschien is het voor jouw paard wel fijn om even een paar keer in het dubbelspan te lopen en vertrouwen te krijgen van een ervaren menpaard naast haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:34

Ok, altijd rustig aantrekken niet meer doen en haar dus eens een keer goed kort terug zetten.
Liverpool staat zo laag afgesteld omdat mevrouw het nog wel eens vertikt stil te staan bij een kruising. Op het derde gat laat ze het uit haar hoofd om door te lopen.

De eerste keer aan de kletter omdat groom ging panieken (denk ik). 2e keer was er echt geen aanleiding voor. Zowel ik als stalgenoot snapten er niks van.

En inderdaad, het vertrouwen is na gisteren wel kapot. Ben met goed vertrouwen weer opgestapt (we zijn altijd een goed team geweest dat elkaar goed aanvoelt en begrijpt), maar nadat ze er weer zonder aanleiding vandoor klapt vind ik eigenlijk gewoon doodeng.

Een ander paard kopen dat door en door gement is, is al door mijn hoofd gegaan. Maar goed, elk paard kan op de kletter slaan, zelfs de braafsten. Misschien gewoon stoppen met mennen anders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:37

Snoompje schreef:
Ok, altijd rustig aantrekken niet meer doen en haar dus eens een keer goed kort terug zetten.
Liverpool staat zo laag afgesteld omdat mevrouw het nog wel eens vertikt stil te staan bij een kruising. Op het derde gat laat ze het uit haar hoofd om door te lopen.

Dit klopt IMO al niet.
Zoals ik eerder omschreef: ho is ho

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:39

Vind het nogal afhankelijk van het type paard (wat ze qua druk aankunnen) hoe hard je ingrijpt als ze er vandoor (dreigen te) gaan. Als je bij bepaalde paarden te hard ingrijpt ben je nog veel verder van huis want of ze gaan omhoog, of bokken/slaan of er nog harder vandoor. Dus dat is kwestie van je paard kennen en op dat moment aanvoelen.

Je moet altijd opletten dat je net die 0.1 seconde voordat ze echt van quit gaan nog kunt ingrijpen trouwens, dus wees alert met rijden. Zorg dat je je leidsels op druk hebt / op druk rijdt en niet met lange waslijnen want dan ben je altijd te laat. Druk kan ook zijn 1 gram druk, maar wel een leidsel waar je direct een (zachte) ophouding mee kunt maken en niet eerst in hoeft te halen.

In het verhaal mis ik ook je rem. Pompend ophoudingen maken, hoe hard is helemaal afhankelijk van het paard. En daarbij pompend ook de rem gebruiken. Plus zelf rustig blijven, stem er dus ook bij. Dan zou het moeten lukken. Als ze dwars door je hand heenloopt is er iets in de basis niet goed, dat mag nooit.

Langzaam druk opbouwen heb ik nooit van gehoord. Ze moeten als het moet in een keer pats boem stil kunnen staan, waar je ook bent , wat er ook gebeurd. Dus je bouwt dan nooit wat op het moet gewoon zo zijn dat je altijd direct 'ho' kunt doen / oftewel halt.

Als je dus zegt dat ze het ook vertikt stil te staan en dat daarom in de 3e sleuf wordt gereden is wat mij betreft daar ook al wat niet goed. Want dat mag ze gewoon niet. En ik weet echt hoe ontzettend moeilijk het is ze dat goed te leren hoor, daar niet van, maar ze moeten dus echt stilstaan, en eigenlijk als je het goed doet, gewoon puur op stem. Bij het mennen is die africhting zo ongelovelijk belangrijk. Ze moeten luisteren, jij bent de baas. Over en uit.

Dus jouw vraag of ze nog betrouwbaar is, nu niet in ieder geval -O- naar mijn mening althans. En 'gewoon' gaat dit er niet uit, daar zul je hard op moeten oefenen...

Het lijkt me zelf trouwens doodeng als ze er echt zo doorheen lopen, dus sterkte met dit hele proces...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:49

Ben bang dat ik weer helemaal opnieuw mag beginnen...
Heb uren gespendeerd aan stilstaan, zowel voor de kar als onder het zadel. Nek opzetten en doordrammen is al een probleem lang voordat ze voor de kar ging. Dit was er aardig uit (dacht ik) tot ze van de ene op de andere dag gewoon besloot niet meer stil te willen staan op de kruising en gewoon de weg op liep (stappend) terwijl ik aan de leidsels hing én op de rem van de kar trapte. Ben boos op haar geworden en heb toen nog een aantal keren overgestoken (met iemand ernaast) tot ze het wel goed deed. Blijkbaar nog niet genoeg gedaan dan. Wat geven jullie als oplossing als ze dus gewoon door de hand heen loopt?

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:50

Ik heb dat ook gehad met een paard, ollie1 was daar ook bij, jaren over het viaduct gereden, en er kwam een vrachtwagen onder door met losse zeilen, en daar gingen we.
Ik heb de boel dan heel kunnen houden, maar zat goed te shaken toen we weer thuis waren. _/-\o_
Dit paard heeft dat nog wel een paar keer gedaan, maar op het laatst ging dat gedrag gewoon over, ik probeerde het gewoon te negeren.
Wat betreft wat te doen als je paard er vandoor gaat, bij ieder paard en situatie is dat andes, dus heel moelijk om te zeggen wat je dan moet doen. je reageert in een reflex, het gaat namelijk heel snel! 8)7
Ik zag de reacties hier dat je misschien te lief was, maar ik weet dat je niet veel te vertellen hebt als ze gaan. Proberen het dier te kalmeren, door ho te roepen, en ga “pompend” remmen, hard trekken lukt ook niet altijd, en als je de ruimte heb eerst druk op bouwen is ook niet fout. Ligt gewoon aan de situatie en aan het dier. Als je een drukke weg opschiet dan kan je alleen maar proberen zo hard mogelijk met rukken te trekken. En een schietgebedje doen. :=
Of je paardje nog te vertrouwen is, is altijd moeilijk te zeggen, ik zou in ieder geval gaan rijden met iemand waar je op kan bouwen als er weer wat gebeurd. En even rust en ruimte opzoeken, tot je het gevoel krijg dat je alles weer onder controle hebt.
De vraag is ook is het dier nog echt bang, of neemt ze de boel in de maling.
Een beetje schrikken van iets vind ik niet zo vervelend, maar als ze er echt van doorgaan is het een ander verhaal.
Een ervaren iemand, een instructeur of een goede rijder kan je misschien ook helpen het probleem onder controle te krijgen.
succes met al onze raad :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:03

Dank je kiss! Ik was al aan het zoeken naar een meninstructeur via de zoekfunctie, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden (iemand die aan huis komt). Iemand tips?

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:21

Snoompje schreef:
Dank je kiss! Ik was al aan het zoeken naar een meninstructeur via de zoekfunctie, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden (iemand die aan huis komt). Iemand tips?

je kan een lijst vinden bij KNHS onder het kopje opleidingen/ licentiestructuur onderaan kan je een lijst met allerlei soorten instructeurs downloaden is per provincie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:57

Wat Kiss zegt is natuurlijk al te waar, elke situatie is weer anders en je reactie zal in zo'n situatie een reflex zijn dus wij kunnen wel van alles beweren maar ja, wat is wijsheid :7

In de tijd dat ik zelf men heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt dat ze er zo'n heel eind vandoor zijn gegaan inclusief kapotte wagen e.d. Wel wat ongecontroleerde meters, gebok, gesteiger, over de weg vliegen, niet willen stilstaan, of errrrg hard gaan dat je denkt 'komt dit nog goed' maar gelukkig de ruimte enz. Of dat je van die momenten hebt dat het lijkt dat het netjes gaat maar dat je zelf zoiets hebt van ik heb niets te vertellen.

Bij onze Snuitje heeft het op een gegeven moment goed geholpen lange lijnen werk te doen, gewoon om ze gehoorzamer te maken op je stem. Hij was dan eerst wel heel erg boos -:(- , maar het hielp wel. Voordeel is ook dat je daar zelf gewoon in je eentje mee aan de slag kunt (in de bak/wei/afgesloten ruimte).

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:40

Kom ik weer.. :o maar ben heel erg geneigd te zeggen dat bv de methode van monty roberts of een voest of een weet ik veel wat heel veel kan verranderen aan jullie (!) situatie. Ze ziet je niet als leider. ze doet een beetje wat ze zelf wil. Over iets heenwalsen/doorlopen is een eigenschap die niet kan en mag. Niemand ,zelfs de hulk houdt geen paard die door wilgaan.
Ik heb ook veel problemen met mijn knollie gehad(toen hij jonger was en onder de man en aan de hand), en afgelopen week stonden we plots overdwars met de sulky, maar owee he, als ik zeg dat t goed is zal hij erlangs moeten! Dan hoef ik niet te slaan,trekken of wat dan ook. ik stap af, praat even boos en neem m mee. Gringo is absoluut niet bang voor groot verkeer maar nu al 2 X wel bang voor trekkers met voorladers... niks ervan, is niet eng! ik zeg het toch?!..
Op naar een volgende keer, voor jou en voor mij. Maar lees je s in, probeer wat maar zet niet alles op scherp, daar doe jejjezelf en je paardje geen plezier mee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:54

pipo schreef:
ik stap af, praat even boos en neem m mee.

Als je wil dat er écht ongelukken komen, moet je als menner van je wagen/sulky afstappen om je paard ergens langsheen te 'loodsen'.......

Nóooooooooooooooooooit doen!!!!! Laat het dán de groom maar doen, want daar issie immers voor. Als menner écht niet zomaar van de bok stappen!

TS: Overigens ga ik met de rest mee wat betreft het niet willen wachten bij kruisingen. Daar zit dus al wat mis en daar moet zéker aan gewerkt worden.
Ik zou idd goede begeleiding gaan zoeken, iemand die ook ervaring heeft met 'moeilijke' paarden voor de wagen en 'trauma-paarden'.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:08

ik heb geen groom of iets. Ik ben aangewezen op mijn paard en mij. Vandaar dat ik dat wel moet indien nodig. Stem en zweep (hoeft niet eens gebruikt te worden, maar is wel aanwezig ter correctie en dat werkt )
Afgelopen week was de 1e X dat dit nodig was. Dus ik heb daar niet veel moeilijkheden mee.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:44

Pipo: ik wil even met joycie meegaan NOOIT 8)7 van je wagen afstappen! Als hij weg wil, dan houd je ze nooit meer.
Ik zie het al voor me, ik heb ook een paard van 1.75m zie je me er al naast staan en vertellen dat ze door moet lopen! :+
Wij gaan ook nooit alleen op pad, en als je dat doet, moet je 200 % zeker van zijn dat je goed met je pony/paard om kan gaan.
Maar aangespannen blijft toch altijd lastiger dan ohz, er zit namelijk nog een wagen aan die echt problemen kan geven, denk aan scharen etc. als je paard ergens niet langs wilt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:15

pipo schreef:
ik heb geen groom of iets. Ik ben aangewezen op mijn paard en mij. Vandaar dat ik dat wel moet indien nodig. Stem en zweep (hoeft niet eens gebruikt te worden, maar is wel aanwezig ter correctie en dat werkt )
Afgelopen week was de 1e X dat dit nodig was. Dus ik heb daar niet veel moeilijkheden mee.

Dan is het helemaal simpel.
De menner stapt gewoon NIET af. Punt. Dat is vrágen om nog grotere ongelukken. Om dat iemand anders ook nog eens aan te raden is al hélemaal een beroerd idee! 8)7

Vanaf de grond heb je niets te vertellen. Dan kan je dag-dag met je handje zwaaien :evaw: terwijl jij het nakijken hebt als je paard met wagen en al, zónder menner en dus zónder stuur, de benen neemt.
Mag jij eens raden wat daar de gevolgen van zijn!