Na 22 km kreeg mijn pony het op haar heupen. Ze bouwde enorm veel spanning op in haar lijf en begon te bokken.
Tijdens het bokken is ze met beide achterbenen door het voorrekje van mijn HCA sulky gekomen en is zij omgeslagen.
Sulky stond nog recht, de pony lag op haar kop/zij ervoor maar kwam vrij snel weer in de benen.
Direct uitgespannen want we stonden beide te trillen als een gek.
Een maand later, pony's in het tweespan. Ging een km of 8 goed.
Kruising over en toen kwam er een hackney aanspanning achter mij rijden (reed met de koetsentocht ook achter mij) en het ging weer mis. Pony bouwt spanning op, geeft een bok en wilt weg. Spanning vloeit weer weg en dan gaat het weer goed.
Verderop zie ik de spanning weer opbouwen en heb ik mijn groom eraf gestuurd om te kijken of het hielp als ze ernaast liep.
Niet dus. Pony's uitgespannen en naar huis gelopen.
Daarna heb ik haar nog 3 keer voor de wagen gehad:
1 keer iets van 900 meter. Ging best goed.
2de keer samen met Ipsilonka van bokt erbij. Ging eigenlijk wel redelijk, 45 minuutjes gereden in de buurt bij stal.
3de keer met een goede kennis. Om de haverklap bouwde de pony angst op, voor de stomste dingen waar ze nooit van op keek.
Tijdens dit hele proces is ook de omgang met de pony erg moeilijk geworden. Snel gestressd en snel in paniek.
Daar wordt ze voor behandeld en dat begint langzaamaan beter te worden.
Maar dat is het probleem ook niet zo voorlopig. Dat zit namelijk bij mij.
Nooit gedacht dat ik zo angstig zou kunnen worden en dat dat zo diep zou zitten

Mocht van het weekend een brave en ervaren pony mennen in het bos. Heerlijk zou je denken, lekker door het bos, lekker kletsen en genieten van het mennen.
Niet was minder waar. Bos was prachtig, weer ook, pony was super braaf..........
Maar die zenuwen

Maar na twee gekke hupsjes van de pony ivm een modderplekje op de bodem en wat enthousiasme

We hebben de rest van de rit gewoon gestapt. Maar elke keer als de pony zijn hoofd bewoog of maar iets sneller ging stappen, brak bij mij het zweet weer uit. Was blij toen we weer op stal waren en ik uit kon spannen.
Sta nu eigenlijk op het punt om naar mijn huisarts te gaan voor medicatie en dan maar menlessen te gaan nemen bij iemand in de buurt die ook koetsiersbewijslessen geeft.
Want heb twee prachtige paardjes op stal staan en alle spullen die je nodig hebt voor het mennen (mentrailer, marathonwagen, tweewieler), maar durf er niet meer te mennen.
Hebben jullie misschien nog goede tips of ideeën? Aanbevelingen of adviezen?
Want kan het alleen maar somber inzien op dit moment.