Shetlander van 2 jaar longeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shetlander1

Shetlander van 2 jaar longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:33

Haalo ik had een vraagje we hebben een shetlander van 2 jaar kunnen we nu al beginnen met longeren aab halster en soms gewoon op stal het hoofdstel laten wennen? Groetjes

Anne_mieke88

Re: Shetlander van 2 jaar longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:35

Ik zou een shetlander van 2 nog even lekker in het land laten staan.
Het is leuk als de pony eventje aan het halster meeneemt en er een stukje mee wandeld. Lekker poetsen en knuffelen.

Pentax

Laten wennen kan altijd maar langer dan een enkele paar minuten longeren moet je niet doen. Rechtuit lopen is beter voor de botten en gewrichten als ze jong zijn.

aerdenhout1

Nee, een 2 jarige kan je nog niet gaan longeren en ook geen hoofdstel aan doen.
Pas bij dik 3 jaar en liefst ouder ga je daar mee beginnen.
Wandelen ( en ook dat niet zo lang) en poetsen , leren voetje geven, zijn de dingen waar je mee bezig kan gaan.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:40

Verkeersmak maken, wandelen, poetsen zijn dingen die je met een 2 jarige doet.

Shetlander1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:01

Okee bedankt allemaal :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:02

Wat je wel kan doen is een parcourtje maken in de bak van enge dingen, zoals een paraplu, een ballon en een zeil. Dan went je shetlander daar alvast aan.
Veel plezier

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:05

Wow, mijn DA zei toch iets helemaal anders tegen mij toen ze mij net aanraadde mijn 2 jaarse te gaan longeren. Ik zei ook direct : 'is dat niet overbelastend voor de pezen enzo?'. Maar volgens mijn DA moest ik hem gewoon aan het werk zetten, hij kon dat gerust aan. Nu natuurlijk geen uren aan een stuk, maar 20 minuutjes kon best volgens haar.
Mijn pony zit wel met losse knieën, dus training is belangrijk.
Ook cavaletti's lopen werd mij aangeraden.
Ik wil binnenkort wel beginnen met een start to run samen met de pony's, aangezien het voor hun ook leuker is om buiten te lopen dan altijd diezelfde saaie rondjes.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:09

Zegt een DA dat? Nogal een vreemd advies. Dan zou ik er voor kiezen om je pony los te longeren ipv op een volte

Shetlander1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:17

Leuk idee Roselie van dat parcourtje, ik zal zo eens even kijken wat ik nog heb liggen :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:19

Ben je toch lekker bezig en niet belastend voor je shetlander. Je kan elke keer wat anders doen; bijv 1ste keer zeil, 2e keer zeil en paraplu.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:22

toch vind ik dat op 2,5 jaar echt wel begonnen kan worden met wennen aan een bit 1 keer in de maand... en zeker met wandelen langs wegen heb je toch liever iets meer overwicht en met halster heb je dat niet zo 1 2 3...(dan heb ik t over grotere veulens vanaf 1,20)
ik wandelde met me andere pony ook altijd met hoofdstel

ik grondwerk minstens 1 keer per week daarin oefen ik braaf meelopen, stil staan, achteruit en ga zo maar door. en verder oefenen we o.a wassen, sokken knippen en oren knippen...schrik parcours is erg leuk om te doen idd paraplu of een stukkie hek met ballonnen of vlaggetjes of idd een zeil op de grond :j

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:23

Oren knippen idd goed oefenen, Heb ik met mijn jonge fjord ook gedaan en nu profijt van!
Trailerladen is ook zoiets en benen wassen, hoeven schoonmaken met water,dat soort dingen. Handig om nu te leren en dus handig voor later

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:25

trailer laden is idd ook erg handig maar dan gewoon 1 keer in de maand eens op je dooie gemak oefenen zet gewoon een trailer in het land en kijk wat tie doet

Shetlander1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:43

Ben net even met hem bezig geweest het zeil liep hij zo overheen later ging hij er even op liggen omdat het lekker warm door de zon was denk ik, en de paraplu trapte die kapot zonder te shrikken :+ Heeft iemand nog andere leuke ideeën? Ik weet het heb een gekke pony :D

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:44

Ballonen, zeil op hem/haar leggen, langs lint lopen(van dat wit/rode)

Shetlander1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:44

Ik zal het nu even uit proberen ben zo terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:52

Ik zie dat je al veel tips hebt gekregen en al goed bezig bent qua schriktraining.

Toch zal ik nog even aanvullen: ja hoor, longeren kan prima met een 2-jarige. Ik raad je wel aan dit op een grote volte te doen (dus geen klein longeerbakje) en je kunt het handigst beginnen zonder touwtje. Dat niet alleen omdat dat niet nodig is met zo´n jong paard, maar ook omdat een paar in het begin nog weleens met zijn kont naar jou toe keert. Om te voorkomen dat je paardje dan schrikt omdat het touw aan zijn verkeerde kant komt (en dus langs zijn kont), kun je (via grondwerk) je paardje leren om met zijn hoofd jouw kant op te keren. Mijn paard is (bijna) 2 en dit ben ik ook aan het doen.

Waar je wel goed over na moet denken met zo´n jong paardje is dat je niet te lang bezig bent, want te lang werken kan inderdaad belastend worden. Bij kort werken op een rustige manier is dat niet aan de orde en is het in mijn ogen juist goed.
En je moet er ook goed over nadenken dat een jong paard veel dingen simpelweg niet snapt. Dus niet boos worden, maar geduldig blijven, ook als iets niet goed gaat.

Een bitje in doen kan ook prima, maar dan wel stilstaand om aan te wennen. Dus in doen, even laten zitten (wel kijken of het goed past) en weer uitdoen. Niet gaan lopen met teugels aan het bit want dan gebruik je het bit gelijk, terwijl je paardje uberhaupt nog niet weet wat hij met dat ding in z´n mond aanmoet, laat staan met de druk die jij er dan op zet.

Ik weet dat veel mensen behoorlijk moeilijk doen met jonge paarden en er voorstander van zijn dat ze vooral allemaal bij elkaar in het land staan. Ik vind dit niks, want zo worden ze niet opgevoed. Ook kan een jong paard prima aan het werk, mits je dat met mate doet en je er begeleiding bij hebt. Wees je wel goed bewust van je lichaamstaal want jonge paarden pikken dat nog veel sterker op dan volwassen paarden.

Veel succes en plezier met je paardje!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:56

Shetlander1 schreef:
Ben net even met hem bezig geweest het zeil liep hij zo overheen later ging hij er even op liggen omdat het lekker warm door de zon was denk ik, en de paraplu trapte die kapot zonder te shrikken :+ Heeft iemand nog andere leuke ideeën? Ik weet het heb een gekke pony :D

haha :P ik zou als ik jou was nog maar niet gaan longeren, beter iets laat als te vroeg, toch? je kunt haar/hem ook laten wennen aan water op de benen en buik enzo, altijd handig! :j

Shetlander1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:03

Jaa dat water is ook een leuk idee heb je nog andere leuke dingetjes zoals de paraplu.??

Shetlander1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:06

@Ffortuna, Ik zal hem straks even 5 minuutjes longeren dat kan toch wel? En volgende week zal ik het hoofdstel even proberen kijken wat ze er van vind..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:09

een kliko? en als je er naast staat met de pony de klep open en dicht doen (of dicht laten vallen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:12

TS, tuurlijk kan dat. Ik zou er dus alleen geen touwtje aan doen. :) hoofdstel is ook prima om te laten wennen. Gewoon een paar minuutjes om en bitje in doen en weer uitdoen, klaar.

Shetlander1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:21

BianCatjee schreef:
een kliko? en als je er naast staat met de pony de klep open en dicht doen (of dicht laten vallen)

Vind hij ook totaal niet eng net even uit geprobeerd :+

@Ffrotuna heb hem net even aan de longe ongeveer 8 minuutjes gehad hij pakte het best snel op aan het begin wou die alleen maar draven en een beetje naar de longe kijken maar de laatste 5 minuutjes heeft hij lekker even gestapt. :) Ben zo trots op hem ! /3

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:33

Ffortuna schreef:
TS, tuurlijk kan dat. Ik zou er dus alleen geen touwtje aan doen. :) hoofdstel is ook prima om te laten wennen. Gewoon een paar minuutjes om en bitje in doen en weer uitdoen, klaar.

Tja jou manier, maar een 2 jarige zou nog niets moeten/hoeven leren en zou nog lekker kind moeten/mogen zijn.
Ts gaat in dit geval duidelijk mee met de antwoorden die in haar straatje komen... jammer!
Maar TS succes met het beleren van je 2 jarige... ik vind het veel te jong.