[AR] Wat houdt menners tegen om Mendurance te gaan rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

waarom geen mendurance wedstrijden rijden?

Geen vervoer.
42 (34%)
Saai.
9 (7%)
Mis uitdaging.
9 (7%)
Ken het niet.
6 (4%)
anders,leg onder uit.
9 (7%)
Weet er eigenlijk niks van.
6 (4%)
Duur?
8 (6%)
Geen wedstrijden in de buurt.
32 (26%)

Totaal aantal stemmen: 121

baudyh

Wat houdt menners tegen om Mendurance te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 12:10

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom niet meer menners zowel
de recreatieve als de wedstrijd menner mendurance gaan rijden.
Er zijn zoveel menners in het land,de ene na de andere marthon zit vol.
Geef aub uitleg bij je antwoord op de poll

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:53

Het past niet in ons trainingsschema. Wij rijden in het seizoen dressuurwedstrijden en dressuur rijden vereist een andere traningsopbouw dan mendurance rijden.
Voor mendurance is een opbouw van het te rijden aantal km's belangrijk en dat is anders dan trainen in een bak voor dressuur.
En natuurlijk kan je buiten ook dressuurmatig trainen, maar het past niet in trainingsopbouw.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:55

Zou het heel graag willen, maar heb geen vervoer... En verder niemand in de buurt die het doet.
Wil het wel 1x gaan doen, maar dan moet ik een trailer huren dus gaat wel wat kosten, daar zit ik tegenop te hikken.

bren

Re: Wat houdt menners tegen om Mendurance te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:48

Hier ook een vervoers probleem, wedstrijden zijn vaak een eind weg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:13

Het staat wel op de planning dat ook ooit te proberen. Niet in de hogere klasses, maar een kennismakings klasse of misschien een klasse 1. Voor de afwisseling en bij gebrek aan nieuwe doelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:30

het trekt hier ook wel, zit er best wel eens aan te denken om het eens te proberen!

maar lange afstanden trainen is hier weer lastiger...
wij kunnen hier alleen over de harde weg (in meestal vrij druk verkeer) rijden, en mijn merrie heeft lichte artrose, dus die wil ik ook niet enorme afstanden over harde weg laten lopen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:52

De meeste wedstrijden zijn voor mij minstens 2 uur met de trailer op pad. En dan moet de groom ook nog met de andere auto erachteraan met wagen op de aanhanger. Dus combi van vervoer en plaats (endan ook nog in combi met de huidige benzine prijzen). De meeste wedstrijden zijn gewoon midden / oosten van het land en tja, peerd staat in het zuiden.

Ik heb het een keer gedaan, vond het heel erg leuk, we zullen het vast ook wel eens vaker gaan doen maar dan als 'erbij' niet als hoofdsport (gezien bovengenoemde beperking).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 14:55

okee duidelijk allemaal,ik ( wij ) organiseren een mendurance op 30 september in hellendoorn dit jaar en ik wil gewoon graag weten waarom er altijd maar zo een 20 - 25 deelnemers zijn en er bijna nooit eens wat bij komt.

Ik snap dat vervoer een probleem kan zijn,niet alleen heb je vaak 2 auto's nodig maar ook een trailer en aanhanger voor je kar.Of natuurlijk een vrachtwagen of een trailer waar voorop de kar mee kan,maar daar hoort weer een zware auto voor.

Maar hoe zit het dan met de sgmw onder ons? die hebben als het goed is het vervoer....En mendurance is super conditie trainen.......waarom zien we die niet meer......

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 14:58

Er zijn er ook die het saai vinden,kunnen die mij uitleggen wat er saai aan is.Wat zij er saai aan vinden....

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:57

ik weet dat in onze vereniging endurance nagenoeg niet verreden word, wij hebben toch 165 leden. Ik denk dat het vanaf hier toch te ver weg is. Cross, dressuur, springen word veel gedaan door onze leden. Een enkeling ment (ik geloof 8) en ik geloof dat er maar 1 lid is die serieus marathons rijd...

Waarom? Ik heb geen idee! Ik vermoed toch de lange afstanden naar een wedstrijd en het buiten rijden hier (is vaak in de berm).

en wellicht toch ook het onbekende? Want wat is nu een (M)endurance? Ik moet dat regelmatig uitleggen hier!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:08

baudyh schreef:
Maar hoe zit het dan met de sgmw onder ons? die hebben als het goed is het vervoer....En mendurance is super conditie trainen.......waarom zien we die niet meer......

Omdat die in november al de hele planning voor de zomer maken en vaak een extra wedstrijd hem niet gaat worden..
Daarbij met de trajecten zie je al genoeg bos en in je training....om daar nog eens 30 km voor weg te gaan wordt hem ook niet..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:16

Ik zou heel graag mendurance willen rijden, helaas ook niet mogelijk vanwege het vervoer.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:59

Ik hoorde gister dat de oefenklasse 7km per uur gemiddeld moest rijden?! Klopt dat? Nou dan houdt mij dat tegen... Vond dat een bijzonder laag tempo of heb ik het helemaal mis?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:02

Voor ons zijn veel wedstrijden ver weg. Verder kan ik hier in de omgeving alleen maar op het asfalt trainen en zonder ijzers kan dat niet oneindig en 7 pony's op de ijzers zetten is echt onbetaalbaar.
Als ik iets doe wil ik het ook meteen goed doen, denk niet dat ik in de mendurance ver ga komen met mijn kleine maat shetten

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:06

Mijn pony is nu nog te jong, volgende week 4 jaar. Maar ik zou later wel Men-endurance willen gaan rijden. Het vervoer is geen probleem, ik heb een eigen men-trailer + rijbewijs. Maar ik vind het raar dat je lid van de KNHS moet zijn EN lid van de Endurance vereniging. Daarnaast heb je de startpas nodig en natuurlijk je wedstrijdgeld. Dus voor de 1 of 2x per jaar dat ik zou willen rijden, vindt ik het per wedstrijd te duur. Dus wil ik dressuur en Vh gaan rijden, wat ik eigenlijk het leukste vindt.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:07

eigenlijk allemaal niet.
waarom altijd wedstrijden rijden? je kan toch lekker in het bos of op andere paden rijden.
gewoon relaxt met je pony ipv wedstrijden?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:41

Hier ook gebrek aan vervoer, voeg daarbij gebrek aan groom en gebrek aan een degelijke omgeving om te trainen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:46

bontegevaar schreef:
Ik hoorde gister dat de oefenklasse 7km per uur gemiddeld moest rijden?! Klopt dat? Nou dan houdt mij dat tegen... Vond dat een bijzonder laag tempo of heb ik het helemaal mis?

Dat klopt niet helemaal. Ponies mogen gemiddeld minimaal 6 km/u, paarden minimaal 7 km/u en beide mogen maximaal 12 km/u. En om gemiddeld met 12 km/u te rijden over een afstand van 30 km, met ook nog een p/a tussendoor, dan moet je echt heel flink doorrijden hoor.

Ik doe (nog) geen mendurance omdat mijn paard nog niet ervaren genoeg is voor de wagen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:51

Citaat:

Dat is de gemiddelde minimale snelheid over het hele traject inclusief stop voor p/a controle (pols / ademhaling controle) groom punten e.d. in de kennismakingsklasse.
De trajecten lopen voor 90% of meer dus over zandpaden/onverharde weg, dat is ook weer anders trekken dan over de weg.
Daarbij moet je om door de p/a te komen en op de finish goedgekeurd te worden een hartslag hebben (incl allerlei andere waardes) van 64 of lager. Als jij met fikse draf aan komt rijden en direct aanbiedt, zit de hartslag gegarandeerd hoger. Dus moet je stukken stap inlassen om die hartslag lager te krijgen. Als je stukken stap inlast betekent het dat je draftempo toch wel op zo'n 15 km/ uur moet zitten of meer wil je gemiddeld ergens op 12 uitkomen.

Overigens is het een (grote maat) shetlanderspan van Napie&&bokt klasse III. Dus ook voor kleinere pony's is mendurance mogelijk.

Als je een beetje mee wilt doen ligt je snelheid gemiddeld wel hoger hoor (10/13 km/uur) en dan moet je behoorlijk doorrijden.

Dus langzaam gaat het zeker niet :+ het is juist de kunst je paard tegen zo goed mogelijke waardes op een goede tijd binnen te laten komen. Daar komt heel wat gerichte training en teamwork met je grooms voor kijken.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:53

Ik zou het wel willen doen, het wordt hier in de buurt wel een paar keer georganiseerd. Maar ik ben bang dat het voor mijn enkelspan shetlander te zwaar is. En ik ben er niet zo heel erg mee bekend...De regels, vereisten..enz enz

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:48

bontegevaar schreef:

Het is al uitgelegd dat dat niet waar is.Om hoog in de tijd te eindigen en dus 12,99 km per uur gemiddeld over je hele wedstrijd te halen moet je inderdaad echt doorrijden.Zeker op zwaar terrein.Jij krijgt een thuis wedstrijd georganiseerd door ons en de helderse voerluu.Het proberen waard zou ik zeggen.

Het is inderdaad zo dat je een stratpas moet hebben,maar dit kan dezelfde zijn als voor het mennen.Als je klasse 1 of meer wil rijden moet je inderdaad ook lid zijn van de endurance vereniging.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:49

hoe is de bodem meestal waarop je moet rijden en wat is de minimale afstand om mee te beginnen?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:51

Het lijkt mij persoonlijk heel leuk. Wil het dus zeker eens gaan proberen. Mijn fjord is erg voorwaarts en houdt dat ook lang vol. We rijden in het weekeinde vaak een recreatieve buitenrit van een kilometer of 30 en die afstand legt ze het liefst geheel in draf af, dus ik denk dat ze er erg geschikt voor zou zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:59

Voor mij is het veel te ver weg, past er helaas niet bij naast D + V wedstrijden en een gezin thuis. Het lijkt me best leuk om aan mee te doen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:45

Ik heb er weleens naar gekeken toen ik mijn fjord nog had. Toen waren de wedstrijden veel op zaterdag. En dan ook nog voor pasen pinksteren etc, dat gaat niet ivm onze winkel. Een andere wedstrijd was na menkamp dus wordt m ook niet. Nu sta ik ook midden in de polder, niet echt een trainingsgebied zeg maar.