Waarom vooral jeugd bij VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Waarom vooral jeugd bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:42

Als ik hier op het foto forum rond kijk zie ik op een enkeling na vooral jeugd wat zich bezig houdt met VD....
Zeg meiden 13/16 jaar.

Vraag me af hoe dit komt?

Laat jullie filosofie eens los ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:44

eerlijk? Ik vindt er over het algemeen geen klap aan..al die topics over die paarden die kunstjes doen en dan komen ze ook nog in hollands got talent.
Niets voor mij. Ik denk dan: dat kun je elk paard leren. Ik ben er alleen te lui voor. :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:45

Die hebben denk ik heel vaak een pony waar ze te groot voor zijn?
En dressuur is voor die meiden denk ik vaak een stuk minder leuk :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:46

Ik denk dat de meeste volwassenen er geen tijd voor hebben (naast studie/werk/gezin/etc) om al die kunstjes aan te leren en het houden bij beweging geven en verzorging an sich.
Zie ook vaak de kleinere pony's voorbij komen en vaak ook verzorg dus als rijden niet wil probeer je maar iets anders. Bovendien vinden veel jonge vriendinnetjes het leuk dat je trucjes kan doen op die leeftijd. Ik krijg niet snel echt ouderen enthousiast voor een paard dat op commando een spagaat doet :=
Als laatste denk ik dat de meeste volwassenen ook geen moeite nemen om foto's te maken want mij teveel werk om te pielen met de zelfontspanner.
(niet dat ik mij echt bezig houd met VD)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-05-12 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:46

Precies, ik ben zelf 15 en vind dressuur eigenlijk gewoon saai. Denk dat bij de meesten is op het forum.

NikkivanOlst

Re: Waarom vooral jeugd bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:47

Nouja, en toch 80% van mijn lesklanten hangt boven de 20/25 en een groot deel zelfs nog boven de 40 :)
Dus er zijn wel volwassenen genoeg mee bezig, maar die plaatsen gewoon niks en doen het zelf 'voor de leuk' denk ik?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:48

Ik ben 18 en vind het allemaal prachtig, maar waaaaaar haal je de tijd vandaan? Ik ben al zo trots dat als tot 6 uur gewerkt heb, dan de boel verzorg, uitmest, rijd en voer, en dan om half tien s'avonds aan mijn prakje zit....

Toen ik 16 was had ik uren de tijd om een paard kusjes te leren geven, dat deed ik ook want in de vakantie's had je toch niks nuttigers te doen. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:48

Waarom vind je dressuur saai en VD niet? De basis is nl hetzelfde: Een paard iets leren....
Betreft kleinere pony's, mwah, ik zie ook veel haflingers, fjorden, etc...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:49

Ik ben 21 & doe helemaal niks met VD. Vind er ook niks aan :Y) .Het lijkt mij dat vooral de jongere meiden het leuk vinden om kunstjes te leren, terwijl ruiters die wat ouder zijn (en langer rijden en meer ervaring hebben) het leuker vinden om zich te concentreren op de dressuur/cross/springen en zichzelf en het paard daarin te verbeteren. Die concentratie komt met de jaren denk ik (of helemaal niet).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:51

Stef, voor heel veel mensen is dressuur gelijk lessen nemen, wedstrijden rijden... Dressuur 'doet iedereen al' en vrijheidsdressuur is natuurlijk leuk stoere dingen doen voor veel kinderen :)) En het 'verbeterd' de band. Zoiezo is heel het NH gebeuren helemaal in opkomst, en voor veel mensen valt VD daar ook onder :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:53

Ik denk ook dat de jeugd veel youtube kijkt en het zelf aan wil leren en dat dan juist plaatst.

En eerlijk is eerlijk, de jeugd is natuurlijk veel meer bezig met al die social media dan de ouderen. T is onderdeel van hun leven.

Doubtless

Misschien is het ook wel een kwestie van snel resultaat willen zien?
Dressuur is gericht op ontspanning, van achter naar voor, op eigen benen lopen, balans, impuls, etc. Voor je daar als ruiter aan toe bent om bewust mee bezig te zijn, zijn velen al jaren verder. Terwijl het aanleren van een kusje, jambette of op blok staan veel sneller gaat?

maj0

Als ik heel eerlijk ben ik vind er niets aan. Heb het geduld er niet voor (paardlief is precies hetzelfde die zegt halve wege doe mij dat snoepje nou mar en rot op) Vind het leuk hoor al die vd topics om er na te kijken daar blijft het bij

edit: en erg of topic 800 berichtjes *\o/*
Laatst bijgewerkt door maj0 op 09-05-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:54

mwah, NH is al járen in opkomst, al vanaf de start van bokt. Toen was het helemaal hot om je paard 3x per dag een join up te laten doen ;)
VD was toen ook wel wat in opkomst (gedeeltelijk een reden dat ik het nauwelijks meer doe trouwens)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:54

stef schreef:
Waarom vind je dressuur saai en VD niet?

Ik verzorg een pony die ik 4 keer in de week doe, waarvan ik 3 keer in de week verplicht moet rijden (2x les en 1x thuis) en dan ga ik die 4de dag niet ook nog rijden. Rijden is leuk, maar met mate :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:56

Doubtless schreef:
Dressuur is gericht op ontspanning, van achter naar voor, op eigen benen lopen, balans, impuls, etc. Voor je daar als ruiter aan toe bent om bewust mee bezig te zijn, zijn velen al jaren verder. Terwijl het aanleren van een kusje, jambette of op blok staan veel sneller gaat?

Vergis je even niet dat vrijheidsdressuur ook VEEL van een paarden lichaam vraagt :)
Voor een correct uitgevoerd compliment/klassieke buiging moet je ook kijken naar wat je met de spieren doet, spaanse pas moet verzameld en over de rug zijn, steigeren moet inprincipe vanuit verzameling... In vrijheidsdressuur komen ook VEEL normale dressuur dingen kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:57

stef schreef:
Waarom vind je dressuur saai en VD niet? De basis is nl hetzelfde: Een paard iets leren....
Betreft kleinere pony's, mwah, ik zie ook veel haflingers, fjorden, etc...

Het resultaat is spectaculairder.

Maar waarom dit topic? Als er 14/16 jarigen zijn die het leuk vinden, is dat toch niet meteen een slecht ding? xd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:58

Moet iets slecht zijn om er een topic over te openen dan :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:01

stef schreef:
Moet iets slecht zijn om er een topic over te openen dan :?

Nee, maar het is op Bokt wel vaak het geval dat zodra 'jeugd' genoemd word, dat niet vaak positief is. Het was ook een vraag. :3

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:02

Het valt idd wel gewoon op :))
Maar er zijn meer mensen met VD bezig dan hier op bokt toont :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:14

Omdat de kunstjes die je kan leren leuk zijn. De jongeren doen vaak de kunstjes zoals steigeren, spaansepas/jambette, liggen, buigen, knielen. Vaak weten ze ook niet dat dat gevaarlijk is, omdat daar eigenlijk veel aan vooraf moet gaan (basis)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:18

Batlow schreef:
Omdat de kunstjes die je kan leren leuk zijn. De jongeren doen vaak de kunstjes zoals steigeren, spaansepas/jambette, liggen, buigen, knielen. Vaak weten ze ook niet dat dat gevaarlijk is, omdat daar eigenlijk veel aan vooraf moet gaan (basis)

Ik denk dat de meesten toch echt wel weten dat dat gevaarlijk is, maar het liever niet inzien. Maar nu moet ik er wel bij zeggen, het eerste topic dat ik daarnet aanklikte van een 15 jarige die deze kunstjes ook deed, had het ook over veel basis en dat zag er allemaal prima uit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:27

Manegepaard schreef:
Batlow schreef:

Ik denk dat de meesten toch echt wel weten dat dat gevaarlijk is, maar het liever niet inzien. Maar nu moet ik er wel bij zeggen, het eerste topic dat ik daarnet aanklikte van een 15 jarige die deze kunstjes ook deed, had het ook over veel basis en dat zag er allemaal prima uit.

Ja klopt, tegenwoordig is het wel al met meer verstand. Maar toen vd begon te komen en kinders zagen dat, wilden ze vooral het steigeren direct aanleren. Want ja, dat is natuurlijk ontzettend leuk!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:27

VisibreTeam schreef:
Doubtless schreef:

Vergis je even niet dat vrijheidsdressuur ook VEEL van een paarden lichaam vraagt :)
Voor een correct uitgevoerd compliment/klassieke buiging moet je ook kijken naar wat je met de spieren doet, spaanse pas moet verzameld en over de rug zijn, steigeren moet inprincipe vanuit verzameling... In vrijheidsdressuur komen ook VEEL normale dressuur dingen kijken :)

Ik wist dat deze reactie zou komen :)) Ik gaf als voorbeeld kunstjes die niet veel van een paardenlichaam vragen en vrij snel aan te leren zijn. Lang niet iedereen die bezig is met VD kan zijn paard een correct uitgevoerd compliment/klassieke buiging laten uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:29

Omdat ik niet op [naam] ga rijden leer ik haar truucjes aan wat ze goed oppakt zoals inparkeren, targetten, achteruit, voet, schudden, kus en ze kan steigeren zonder misbruik te maken.
Ik heb dat steigeren met behulp van volwassenen aangeleerd trouwens.
Gezien ik het saai vind voor [naam] om elke keer te langelijnen/longeren/fietsen en ik nu zelf een blessure heb train ik haar truucjes. Dat ik 15 ben kan ik niets aan doen, al was ik 40 had ik dit ook gedaan.