[AR] een advies paard leren stilstaan bij oversteken plaatsen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

een advies paard leren stilstaan bij oversteken plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 16:35

Hij is nog wel jong bijna 4 in juli
sinds november voor de kar
bijna 100 % verkeersmak, schrik soms nog wel maar niet overdreven

bij in en uitspannen kan hij echt uren stil staan vooral inspannen maakt hem niet uit

maar bij oversteek plaatsen staat hij niet stil en komt dan echt de lucht in, en staat op 2 benen.

wie heeft advies kan ik dit trainen in de bak met lijnen of hoe ga ik dit oplossen, ging net echt super maar hij is gewoon 3 keer omhoog gekomen omdat hij niet wil stilstaan

verder is hij echt super braaf.
Laatst bijgewerkt door Gem op 06-05-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangezien paarden niet over te stekken zijn, gewijzigd in oversteken. Op verzoek TS.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:47

Heeft hij wel geleerd om ingespannen stil te staan tijdens de rit, en bij oversteekplaatsen, toen hij beleerd werd?

Flink op gaan oefenen, niet alleen bij oversteekplaatsen maar overal en nergens. Op momenten dat jíj dat wil, en ook voor zo lang jij wil. Uiteraard begin je dan eerst met korte momenten stil staan, en als dat goed gaat steeds verder en langer uitbreiden.

Daarnaast: ik lees niets over een groom. Ik neem aan dat je de groom er af stuurt bij oversteekplaatsen om bij het paard z'n hoofd te gaan staan en hem vast te houden? Steigert hij dan ook als de groom er bij staat en/of hem vasthoud???

Steigeren is écht uit den boze. En naar beneden proberen te trekken moet je ook zeker niet doen, want dan is de kans groot dat ze achterover klappen. Dit klinkt heel cru, maar op 't moment dat hij steigert de groom het paard een schop(je) onder de buik laten geven werkt ook nog wel eens, om ze weer naar beneden te halen en ze te laten merken dat steigeren écht niet kan en niet mag.

Verder niet alleen ingespannen oefenen, maar ook gewoon aan de hand. Ga veel met hem wandelen, ook buiten en ook bij oversteekplaatsen. Laat hem dan onvoorwaardelijk stilstaan. Gaat het aan de hand goed, dan ga je het verder uitbouwen en oefenen aan de lange lijnen, ook buiten en bij oversteekplaatsen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:16

Heeft hij wel geleerd om ingespannen stil te staan tijdens de rit,
ja en dit doet hij dan super... rustplaatst zeg maar geen probleem
en bij oversteekplaatsen, toen hij beleerd werd? ging goed tot nu..
Flink op gaan oefenen, niet alleen bij oversteekplaatsen maar overal en nergens. Op momenten dat jíj dat wil, en ook voor zo lang jij wil. Uiteraard begin je dan eerst met korte momenten stil staan, en als dat goed gaat steeds verder en langer uitbreiden.

Daarnaast: ik lees niets over een groom. Ik neem aan dat je de groom er af stuurt bij oversteekplaatsen om bij het paard z'n hoofd te gaan staan en hem vast te houden? Steigert hij dan ook als de groom er bij staat en/of hem vasthoud???
groom heb ik zeker, anders ga ik de weg niet op hoor, hij houd zijn hoofd idd vast boven het bit en dan nog komt hij omhoog, en gaat dan van links naar rechts met zijn lijf.

Steigeren is écht uit den boze. En naar beneden proberen te trekken moet je ook zeker niet doen, want dan is de kans groot dat ze achterover klappen. Dit klinkt heel cru, maar op 't moment dat hij steigert de groom het paard een schop(je) onder de buik laten geven werkt ook nog wel eens, om ze weer naar beneden te halen en ze te laten merken dat steigeren écht niet kan en niet mag.
nee daar heb je gelijk in ik ga er eens mee aan de slag, of dat lukt maar als je er voor staat hoe wil je dat doen dan.

Verder niet alleen ingespannen oefenen, maar ook gewoon aan de hand.aan de hand doet hij het niet en met wandelen ook niet Ga veel met hem wandelen, ook buiten en ook bij oversteekplaatsen. Laat hem dan onvoorwaardelijk stilstaan. Gaat het aan de hand goed, dan ga je het verder uitbouwen en oefenen aan de lange lijnen, ook buiten en bij oversteekplaatsen.
[/quote]
ik heb me al eens afgevraagd of het aan de oogkleppen ligt, als ik deze af doe met lange lijnen in de bak zeg maar houd hij wel gewoon halt, zou dat het kunnen zijn.

uryanne

Re: een advies paard leren stilstaan bij overstekken plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:13

Boven het bit vasthouden? Aan de bakstukken en niet aan de leidsels?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:57

Anders een halster (touwhalster is lekker dun) onder zijn hoofdstel doen dan kan je groom daar tijdens de stop een touw aan klikken.
Sommige paarden (o.a. die van mijzelf) houden er niet zo van om zo bij het hoofd gepakt te worden

uryanne

Re: een advies paard leren stilstaan bij overstekken plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:15

Wanneer je een paard vasthoud bij de bakstukken heb je totaal niets te vertellen en inderdaad vinden veel paarden en ponies het vervelend en worden ze alleen maar lastiger. Ong. 15 cm. vanaf het bit aan de leidsels is beter.
Aan de lange lijnen oefenen vind ik persoonlijk altijd een betere en veiligere manier voor de meeweggebruikers om stilstaan te leren.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:42

uryanne schreef:
Boven het bit vasthouden? Aan de bakstukken en niet aan de leidsels?

dat is zijn toch de bakstukken boven het bit
de leidsels hangen daar onder...

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:43

uryanne schreef:
Wanneer je een paard vasthoud bij de bakstukken heb je totaal niets te vertellen en inderdaad vinden veel paarden en ponies het vervelend en worden ze alleen maar lastiger. Ong. 15 cm. vanaf het bit aan de leidsels is beter.
Aan de lange lijnen oefenen vind ik persoonlijk altijd een betere en veiligere manier voor de meeweggebruikers om stilstaan te leren.

zo leer je het niet bij het halen van je bewijs... een groom je leidsels vast houden...

halster had ik zo'n dunne van ideal maar dat was niks.
speciaal menhalster
neusriem gedeelte kan je niet verstellen en daardoor heel raar zat,
ik ga eens een ander halster proberen
Laatst bijgewerkt door kiddokids op 06-05-12 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:54

kiddokids schreef:
uryanne schreef:

zo leer je het niet bij het halen van je bewijs...

Tja, dit is inderdaad een van de dingen waar je nogal veel discussie over hoort in het land der menners.
Je hebt totaal niets te vertellen wanneer je een paard vasthoud bij de bakstukken.

kiddokids

Re: een advies paard leren stilstaan bij oversteken plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:56

nee de leidsels dat klopt toch ook niet..
heeft de koetsier niks meer te vertellen.
je moet het net boven het bit vasthouden..

maar ga er eens een ander halster onder doen misschien een beter idee

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:00

Aan de leidsels vasthouden verdiend ook niet mijn voorkeur, dan heb je als menner idd niets meer te zeggen.

In zo'n geval laat ik de groom een halstertouw aan het bit klikken. Gewoon aan één kant, of aan één kant, en door de andere ring heen halen. Of met zo'n longeerbitstukje.

Edit: of het aan de oogkleppen kan liggen...... tsja is moeilijk te zeggen natuurlijk. het klinkt meer als ongeduldigheid omdat hij moet stilstaan dús gaat hij maar steigeren. En in zo'n geval zou wel of geen oogkleppen eigenlijk niet zoveel moeten uitmaken.

Situaties in de bak zijn denk ik ook niet echt te vergelijken met de situatie waarin hij buiten dus wel gaat steigeren; bij oversteekplaatsen, als hij moet wachten. Aldus je beginpost.

Maar zomaar zonder oogkleppen mennen als hij dat niet gewend is, zou ik zeker niet zomaar doen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:15

kiddokids schreef:
nee de leidsels dat klopt toch ook niet..
heeft de koetsier niks meer te vertellen.
je moet het net boven het bit vasthouden..

maar ga er eens een ander halster onder doen misschien een beter idee

Het helpt je blijkbaar ook niet als de groom je pony vasthoud bij de bakstukken. ;)

Het beste vind ikzelf ook een halster erbij en daaraan een touwtje.

Maar zoals gezegd; het is levensgevaarlijk voor jezelf en je medeweggebruikers zoals het nu gaat. Waarom niet even aan de lange lijnen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:16

Of het zoeken in een goede, ervaren meninstructeur/beleerder, die je toch even wat op weg kan helpen.
Sommige dingen zijn soms gewoon niet zelf op te lossen.......... En dit is toch best een 'major problem' zeg maar........

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:17

blijf in elk geval een meter of 6-7 van de weg vandaan ( witte streep, haaietanden) dan heb je nog iets speling

voor de rest bovenstaande tips

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:51

ja wilde me menleraar al bellen. over dit probleem

in de bak doet hij het ook hoor,halthouden ongeduldig en dan omhoog komen
maar ik merk als ik zonder oogkleppen, men hij minder heftig reageerd op halthouden
dat vind ik dus zo vreemd

ja esmeralda maar je komt uit een weg waar dus huizen vlak bij de weg staan je hebt dus geen zicht op de weg, hoe wil je dat dan oplossen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:02

Dat kan de groom dan normaal gesproken doen. Maarja die is in jou geval dan bezig om je steigerende paard onder controle proberen te houden............

Mijn shetmerrie heeft het me overigens ooit 1x geflikt om, vlak voordat ik van huis weg wilde rijden, uit pure ongeduld recht overend te komen.
Die heeft een fikse mep van de zweep tussen de oren gehad en heeft het daarna niet meer in haar hoofd gehaald........

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:21

mmmmmmmmm ook nog een idee mep met die zweep.. vind wel eng hihi

toevallig komt er iemand een nieuw iemand les geven a.s woensdag en op haar site zag ik dat ze ervaring met mennen heeft ik ga haar advies vragen, neem er een keer mee of zo..

ja verder is hij cool in zijn koppie geen kwaad verder maar vind dit zo vervelend probleem. idd ongeduldigheid
ach ben ook wel eens ongeduldig ga dan alleen niet steigeren hihi

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:22

het is echt puur het stilstaan heel even gaat het goed en dan raakt meneer ze geduld kwijt, hij gaat niet meteen de lucht in.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:30

Hij dient respect voor jou te hebben. Jij verteld hem te wachten, uit ongeduld dan gaan steigeren mag en kan gewoon niet en moet echt gecorrigeerd worden. 't is niet alleen een principe-kwestie, het is ook nog eens levensgevaarlijk.

Wat heb je tot nu toe al gedaan om hem te corrigeren?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:42

je moet snel handelen
groom doet het aan zijn hoofdstel corectie naar beneden zeg maar

en ik trek de leidsel eigenlijk terug.... en gebruik me stem kort duidelijk en zwaar want dat helpt bij hem wel.
hij steigerd dan niet constant dan hoor. doet denk hooguit 2 keer.

net wat je zegt ongeduldig
maar hij moet afgestraft worden maar weet niet op wat voor manier
(ja kan nu voor 2 mensen hulp vragen. zei het net nog tegen me man)
zou het ook met ze leeftijd te maken hebben.
waar ik examen mee gedaan heeft kon vroeger ook niet stilstaan en nu wel..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 05:26

kiddokids schreef:
Heeft hij wel geleerd om ingespannen stil te staan tijdens de rit,
ja en dit doet hij dan super... rustplaatst zeg maar geen probleem

kiddokids schreef:
in de bak doet hij het ook hoor,halthouden ongeduldig en dan omhoog komen
maar ik merk als ik zonder oogkleppen, men hij minder heftig reageerd op halthouden
dat vind ik dus zo vreemd
.

Je spreekt jezelf tegen.

Je hebt dit probleem in de bak dus ook. Gehoorzaamheidsprobleem. En natuurlijk reageert hij minder heftig op het halthouden in de bak als hij ongeduldig wordt, omdat jij minder heftig zal reageren en het voorwaarts in de bak kan oplossen.

Op de weg kan je het niet voorwaarts oplossen bij een oversteekplaats, dus is jouw reactie er eentje van blokkade en als reactie komt hij dan omhoog.
Hij heeft energie naar voren, jij blokt, hij moet ergens heen met de energie en gaat omhoog. Dat vind ik niet vreemd.

Naar mijn idee moet je thuis al veel meer trainen op onvoorwaardelijk stil staan voor de koets en samen met je instructeur heel goed kijken hoe je dit oplost als voorwaarts oplossen niet mogelijk is.
Je paard moet leren zijn energie onder controle te houden, dus vanuit de draf / galop stil staan en stil blijven staan. Heel consequent zijn.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 08:17

weet 1 ding hij is nog een 4...
en in de bak doet hij minder vaak dan buiten.
en zeker niet zo heftig

maar een oplossing komt er zeker hoor

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:22

Mijn merrie kan ook heel slecht stil staan.
ik heb aangewend om bij kruisingen ruim voor de kruising te stoppen, dan heb je nog wat speling om naar voren te kunnen en ben je dus zelf ook meer ontspannen en hoef je minder krampachtig tegen te houden omdat je bang bent de weg op te schieten...
Verder heb ik mijn merrie geleerd om goed op te stemhulpen te reageren zodat ik zo min mogelijk druk op mijn leidsel hoef te geven, want zo gauw ik echt druk ga pakken om haar stil te laten staat gaat ze daar juist paniekerig tegenin vechten.
Ik probeer dus ruim voor de kruising hoofdzakelijk op mijn stem te gaan stoppen...
Verder oefenen op rustige plekjes langs de weg, je groom af laten stappen en het paard laten belonen, evt iets kleins geven, zodat het afgeleid wordt en zich meer ontspant...

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:42

nouvel jij woont in de bollenstreek, nou ik ook.
weet jij de akervoordelaan te vinden als je vanuit de torenlaan rijd
nou als je daar af komt naar de heereweg toe kan je dus niet op die manier he jij zegt aankomen rijden

zei ik hier boven ook dit is een punt is waar de huizen tegen de weg gaan staan en geen overzicht hebt op de weg
ons paard staat vlak bij hebru splitkorrels en als je die weg uit rijd naar de heereweg kan je het wel zo doen als jij het zegt, en dan heb ik het probleem ook niet, want dan heb ik overzicht op de weg

stemhulp reageerd hij verder goed. maar dat stilstaan is een probleem als hij ingespannen staat, verder niet tijdens longeren ect

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:17

kiddokids schreef:
ja esmeralda maar je komt uit een weg waar dus huizen vlak bij de weg staan je hebt dus geen zicht op de weg, hoe wil je dat dan oplossen.

met een groom op pad, wat anders ;)
lijkt me jou geval een heel stuk veiliger, bovendien, vind ik het een soort van verplicht om met groom te rijden.

Met mijn verzorgpaard mennen we ook. En die was ook net 5 toen we begonnen. Maar ondanks zijn leeftijd heeft die te luisteren. Stilstaan is stilstaan, en geen stap verder. Ook al moet die 5 min of 15 min stilstaan, hij zal het doen. Kost veel tijd, maar met geduldt en goede les kom je een heel eind.

Ben benieuwt wat je lesgeefster te vertellen heeft erover