Spagaat, vrijheids dresuur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amourFleur

Spagaat, vrijheids dresuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 17:28

HALLO BOKKERSS! :wave:
Mijn pony wil ik graag de spagaat aanleren, omdat ik me met haar erg bezig houd met vrijheids dresuur en vanuit de spagaat kan compliment en buigen ook makkelijk aangeleerd worden.
Ik probeer het nu door tegen haar voor benen zachtjes met de zweep te tikken, 'strek' te zeggen en een klein handje brokjes voor haar neus te houden.
Dit lukte een paar keer goed, de andere keren deed ze telkens haar achterbenen weer naar voren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling....
weet iemand hoe ik haar achterbenen wel op de plek te laten staan?

Jolijnn

Re: Spagaat, vrijheids dresuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:01

een balker voor leggen ;)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:02

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:02

edit: het er even een foto bij gezet ;)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:07

Ik hoorde idd ook van een andere bokker dat zei het ook met een balk ervoor was gaan leren, dus dat ga ik ook nog proberen.
Veel succes!

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:44

juist, een balk bij de achterbenen leggen :)

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:27

Jolijnn schreef:
edit: het er even een foto bij gezet ;)

Jou haflinger kan het goed!
Okee, is goed! een balk!
Ehm, onze fotocamera is momenteel kapot dus voorlopig heb ik geen foto's. -O-
Bedankt voor de reactie's!

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:38

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:00

heb het zelfde probleem, maar bij mij helpt een balk ook niet, iemand nog tips?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:08

xTesske schreef:
heb het zelfde probleem, maar bij mij helpt een balk ook niet, iemand nog tips?

Hoe vraag je het dan aan haar? Hoe zet je haar boven de balk en hoe vraag je haar dan naar voren?

Over het algemeen werkt een balkje prima inderdaad, maar het paard moet wel weten dat het balkje er ligt. Zeker de smaller balkjes kunnen ze niet goed zien als je de tussen de benen legt. Dus het beste is om hem eerst over de balk te vragen, totdat de achterbenen tegen het balkje aan staan (het paard moet dat dus zelf doen, dan weet hij waar het ligt). Vervolgens vraag je de voorbenen naar voren. Als je paard de achterbenen dreigt te verplaatsen geef je een kleine hulp voor halt, eventueel achteruit, dat ligt eraan wat voor je paard werkt.

Belangrijk is wel dat je paard respect heft voor het hout, en dus al heet geleerd het hout niet aan te tikken ;)

Ik TEM trouwens even, dit past meer bij VD.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:12

s6801881 @ ik heb echt al allerlei manieren geleerd: haar hoofd laag vragen en voetjes vragen, hoofd hoog vragen voetjes vragen, hoofd normaal voetjes vragen en ga zo maar door, maar ze verzet of haar voeten helemaal niet of de achterbenen gaan mee het is het een of het ander.
Ik laat haar duidelijk zien dat de balk er ligt want als ik er gewoon overheen stap tilt ze netjes haar voetjes op.

Maar dus als ik het vraag om haar voorvoetjes naar voor te doen dan verzet ze eerst haar voorvoetjes en dan laat ze haar achtervoetjes heel even staan maar uiteindelijk gaan ze toch mee, ik zet haar dan terug en vraag het nog geen, doet ze precies het zelfde of ze blijft gewoon staan en doet alsof ze er niks van snapt wat ik vraag.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:16

Ik denk dat je te grote stappen wilt nemen. Beloon voor elke keer dat ze links- en rechts een stap zet. Als ze dit snapt ga je het uitbreiden naar 2 stappen links en rechts. Vervolgens 3 etc.

Als ze naar voren komt inderdaad weer terugzetten, en veel geduld hebben. Sommige paarden vinden het nu eenmaal een lastig kunstje. Je ziet het vooral bij merries, omdat ruinen en hengsten al in de spagaat gaan staan voor het plassen. Voor merries is deze beweging dus nieuw. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:16

Misschien moet je even een periode lang één manier proberen. En dan in kleine stukjes: beetje wijd? Ze snapt het concept, belonen, stoppen, dat bouw je uit. Wat dan de beste methode is is afhankelijk van je paard. Het sleutelwoord bij VD is namelijk consequentheid. Als je een oefening op allerlei manieren vraagt is het niet verwonderlijk dat een paard het niet begrijpt. Stel dat jouw wiskunde docent die ene moeilijke vergelijking op 10 verschillende manieren uitlegd, dan zal jij het toch ook niet begrijpen (en meestal hoor je de leerlingen dan wel klagen := ). De kunst is ook om snel en dus op precies het juiste moment een duidelijke hulp te geven als ze een stap naar voren wil doen met de achterbenen. Basiscomando's als halt, achteruit of "freeze" als ze die kent zijn erg handig daarvoor. Zeker halt en achteruit moet inmiddels wel goed bevestigd zijn.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:20

Captain schreef:
Ik denk dat je te grote stappen wilt nemen. Beloon voor elke keer dat ze links- en rechts een stap zet. Als ze dit snapt ga je het uitbreiden naar 2 stappen links en rechts. Vervolgens 3 etc.

Als ze naar voren komt inderdaad weer terugzetten, en veel geduld hebben. Sommige paarden vinden het nu eenmaal een lastig kunstje. Je ziet het vooral bij merries, omdat ruinen en hengsten al in de spagaat gaan staan voor het plassen. Voor merries is deze beweging dus nieuw. :)

nee als ze haar voetjes naar voren zet beloon ik haar maar na het belonen zet ze haar achtervoetjes dan weer mee, ik zet haar dan terug en vraag het nog eens, of het gaat het zelfde of ze verzet helemaal geen stap meer

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:22

s6801881 @ ik zal het eens proberen, binnenkort gaat ze verhuizen naar een plek 1 minuut van mij vandaan en heb binnenkort vakantie dus ga ik me er een op concentreren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:23

Dan denk ik dat jij niet duidelijk/consequent genoeg bent, of dat je paard er gewoon helemaal niets van snapt (maar dat ligt vaak aan de trainer.)
Vraag het anders eens een paar weken niet en probeer het dan opnieuw. Een pauze inlassen bij een bepaald kunstje kan soms erg goed werken. :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:36

Captain @ consequent ben ik wel, maar inderdaat niet altijd even duidelijk. Dat komt goed uit want ik heb al een paar weekjes bijna geen VD gedaan en ga het over een weekje dus weer opakken

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:50

Dat was niet mijn haflinger.. Had de foto van inernet afgehaald ;)
mijn welshje kan het ook wel maar niet zo goed want ze heeft hardklachten!
Ik hoorde hier boven hele goede dingen en ook ik ga er verder mee aan de slag ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:31

YRT -> GVL

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:15

Adviezen zijn hierboven al gegeven. Let wel op als je begint met vragen dat de achterbenen naast elkaar staan en niet een verder naar voren dan de ander. Als de benen niet naast elkaar staan kan je paard namelijk niet anders dan even een voetje bij zetten.

De spagaat is een kunst waarbij je klein moet beginnen en steeds verder uitbouwen. Wat mijn paard het makkelijkst vind is als ik schuin voor hem ga staan, niet te dichtbij, zodat je je paard de ruimte geeft om zijn voorbenen naar voren te zetten. Bijf zelf stilstaan bij het vragen, zodra jij gaat lopen kan je paard dat als uitnodiging zien om mee te lopen, waardoor hij zijn achterbenen meeneemt.

Succes!

xUkKiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:35

Inderdaad een balkje voor de achterbenen neerleggen. Wanneer je paard met z'n achterbenen over de balk stapt, even terugzetten. En wanneer het goed gaat, langzaam opbouwen, steeds iets verder vragen.
Veel succes! ;)

Emmapeso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:17

Leg een balk bij de achterhoeven. Zo zal hij eerder zijn benen laten staan. Verplaats de voorbenen, dit kun je doen door ze zelf op te pakken. Zorg dat de achterbenen niet over het balkje stappen.

dionexbella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:34

Balk voor de achterhoeven en als ze eroverheen stapt achteruit laten lopen

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:33

Dankjulie wel!! Hier ga ik zeker iets mee doen! echt hartelijk bedankt!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:21

Een balkje bij de achterbenen inderdaad, of als het paard naar voren loopt met de achterbenen het been even aanraken met de zweep en terugduwen. :j