parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxxxLilly

parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:46

heeeey, zelf doe ik parelli met mijn paarden (natural horsemanship), zij begrijpen dan wat ik bedoel ik kan alles met ze doen met de kleinste bewegingen, ze zien me als hun leider en respecteren me, ik vind het jammer dat zoveel mensen dit onzin vinden, je paarden worden er niet beter van als je ze afbeult, ik zeg niet dat alle paarden die een bit in hebben of een zadel op slecht zijn want zelf rijd ik er ook nog gewoon mee, ik merk alleen meer dat me paarden veel meer naar mij luisteren. ;)
doet iemand ook aan parelli hier? wat vinden jullie ervan ( ook als je er niet aan doet)

Martine

Re: parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:25

OPG -> NA

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:31

Allereerst, welkom op bokt !

Ik doe sinds kort parelli, en vind het leuk om te doen :)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:35

Het lijkt mij ook leuk om te doen, gewoon voor de afwisseling en leuk met mijn pony te kunnen werken. Ik zou alleen niet weten waar ik moet beginnen :P

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:38

Ik heb dit een tijdje gedaan met mijn haf, die nu verkocht is. Hij kende de 7 games van parelli, aangeleerd deels door mij en het grootste deel heeft mijn buurmeisje gedaan. Zij kan met haar eigen paardje heel heel veel van Parelli. Met mijn huidige paard doe ik geen parelli, meer een combinatie van van alles wat voor mij het beste werkt. Ik heb nog geen tijd gehad ook het serieus op te pakken met hem. Maar het is een erg leuke bezigheid, het paard moet echt op je letten :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:00

ik doe ook parelli en ik ben in level 3/4

binnenkort gaan wij een parellidag organiseren dus als je geintereseerd bent moetj e me ff pb en

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:08

Ik heb er niet zoveel mee. Wil niet zeggen dat het onzin is. Maar ik ga al sinds kinds af aan met paarden om, en heb niet zoveel problemen in de omgang. Ik heb het dus niet echt nodig om aan de hand van allerlei DVD-tjes en theorietjes anders met mijn paarden om te gaan.

Ik heb het allemaal een keer gelezen, eruit gehaald wat ik nuttig vond, maar ik vond het weinig waarde toevoegen aan wat ik al doe. Misschien als je wat minder kennis en ervaring met paarden hebt, dat het wel veel kan helpen.

Deze opmerking kan ik niet zo goed plaatsen:
Citaat:
Ik vind het jammer dat zoveel mensen dit onzin vinden, je paarden worden er niet beter van als je ze afbeult

Alsof parellli onzin vinden gelijk staat aan je paard afbeulen 8)7 . Op een paardvriendelijke manier met je paard omgaan, hoeft echt niet te betekenen dat je allerlei parelli of NH theorieën aanhangt. Gewoon weten wat een paard is, en wat een paard beweegt, en daar metv gezond verstand mee omgaan, dan kom je al een heel eind (is ook wel de basis van veel NH theorieen natuurlijk)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:11

Ik doe niet aan Parelli, maar verder heb ik hetzelfde goede contact met m'n paard als jij beschrijft. :D
Dus je kunt het ook bereiken zonder Parelli.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:27

JA idd parelli kAn gebruikt worden maar er zijn nog zo veel andere methoden!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:28

yep ik doe zeker aan parelli. je band wordt er echt sterker van

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:31

Hier nog een parellier. We hebben vorig jaar online en liberty level 4 gehaald en zijn nu bezig met de rijdende onderdelen van level 4, we zijn er bijna :)

Ik ben ooit begonnen met parelli vanwege het duidelijke stappenplan en het steeds stellen van duidelijke en nieuwe doelen. Hiermee zorg ik ervoor dat de communicatie tussen mijn paard en mij steeds beter wordt en dat het uitdagend blijft. Ook met parelli kun je je paard afbeulen. Dat geldt imo voor elke manier van omgaan met paarden, het hangt er maar net van af hoe je het interpreteert.

Overigens heb ik mensen ook fantastische resultaten in communicatie zien halen met andere methodes, dus het kan alle kanten op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:54

Niks mis met Parelli, maar wel met veel volgelingen. Het is niet mijn ding ;)
Maar inderdaad, zoals diverse anderen hier ook al aangeven, er zijn meer manieren om op een prettige en duidelijke manier met paarden om te gaan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:02

Wij geven binnenkort een parellidag. Ben nu voornamelijk bezig mety het organiseren daarvan. Dus als je intreSse hebt dan ff een pbtje

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:02

Citaat:
Alsof parellli onzin vinden gelijk staat aan je paard afbeulen 8)7 . Op een paardvriendelijke manier met je paard omgaan, hoeft echt niet te betekenen dat je allerlei parelli of NH theorieën aanhangt. Gewoon weten wat een paard is, en wat een paard beweegt, en daar metv gezond verstand mee omgaan, dan kom je al een heel eind (is ook wel de basis van veel NH theorieen natuurlijk)

dat weet ik, ik heb hiervoor ook geen parelli gedaan, ik ben met ze opgegroeit en heb daardoor al een hele sterke band ze vertrouwen me al volledig, maar het leek me toch heel leuk en mijn kleinste ponytje heb er zoveel plezier in! maar ik bedoel dat jepaard er niet beter van word als je hem afbeult..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:46

Ik doe het vaak met mijn paard, ik heb 1x in de maand les, ontzettend leuk,
en je leert je paard kennen als geen ander! Elke beweging, elke blik, omdat je constant bezig bent met kijken naar je paard. Hoe hij in elkaar zit en hoe je alles zo fijn mogelijk kan maken. En met veel dingen bereid je het rijden, buitenrijden, dressuuroefeningen, en andere dingen voor. Je krijgt dat je paard alle dagelijkse dingen (zadel, singel enz.) echt accepteerd in plaats van gedoogt.

Maar goed, deze dingen kunnen ook op een andere manier, hempfling of Monty doen ook niet aan parelli en die kijken ook naar hun paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:50

Van Monty kan ik niet beweren dat hij aan NH doet, en Hempfling kijkt hoofdzakelijk naar zijn eigen hengsten (en het vrouwelijke schoon van zijn schare volgelingen).

Doe zelf niet aan Parelli, maar aan Anderson...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:54

Ik bedoel dat je niet de methode moet volgen om goed en bewust met je paarden om te gaan.

Monty weet ik trouwens echt helemaal niks van, alleen dat hij die join up bedacht heeft.

Waar ik eens per maand een hele inspirerende les van krijg is parelli met veel hempfling invloeden, tenminste dat zegt ze zelf,
ik weet niet welke invloeden dat zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:59

Parelli is niet een specifieke methode, maar een smeltkroes van verschillende methodes. Met een duidelijk stappenplan, en mogelijkheid om oneindig in door te groeien, en redelijke kans op succes, tenminste, als je niet te hard van stapel loopt maar ook geen dingen over gaat slaan. En dat risico is er gewoon, als je zelf een mix maakt, van alles een beetje doet maar niets helemaal.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:04

Ja inderdaad :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:09

Dus daarom blijf ik iedere keer hetzelfde zeggen: als je een probleem hebt, en met parelli begint, doe het dan ook helemaal. Heel veel mensen zeggen dat je je eigen weg moet vinden. Uiteindelijk wel, maar doe dat pas als je een goede basis parelli hebt (en dat is tot level 3). Als je meteen gaat improviseren gaat het geheid fout.

En de mensen die sowieso al goed met hun paard omgaan, hebben Parelli niet nodig. Maar kijk even naar de gemiddelde problemen die men hier op bokt zet: als je goed met je paard omgaat, heb je die problemen niet! M.a.w: wie aan Parelli begint, is ontevreden over hoe het op dat moment gaat, wil hulp hebben bij het oplossen van problemen, of een betere band met zijn paard krijgen. Want als je de dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, ga je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen. Als je daar tevreden mee bent is het goed. Ben je dat niet, moet je verder kijken.

Monty heeft de JU trouwens niet bedacht hoor, die kwam van de Indianen, en Monty heeft hem zelf van zijn vader geleerd, en echt niet zelf bedacht.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-04-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:15

ik doe niet aan parelli, och nu ben ik een paardenbeul.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:16

Als jij geen problemen hebt, en tevreden ben met dingen zoals ze nu gaan, is het toch goed?
Er is alleen zoveel meer....

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:18

Nou veel mensen vinden het wel goed, maar dan denk ik van, nou :+
Ineens wegtrekken en gewoon weggaloperen, het gras induiken, omverlopen en dat soort dingen.

Als je parelli tot level 3 afmaakt heb je naar mijn mening een paard die jou vertrouwd, begrijp jij je paard en kan je dagelijkse dingen fijn doen, opzadelen meelopen, fietsen, trailerladen.

Ik begon er trouwens mee omdat het me altijd al aansprak en ik met een goede basis wou beginnen, met een goede verstandshouding dus.

Ik zou alleen niet zo goed kunnen zeggen waar ik nu echt in zit.. 7 games zitten er in ieder geval in, ookal komen die natuurlijk altijd terug.

edit; wie zegt dat lailapri? Dat is best een domme opmerking.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:19

prima het mag er zijn.
Als je er niets van begrijpt van wat je doet, maar je paard geeft aan dat je het juiste doet, wat heb je dan aan dvd's en kennis? Wat je weet is slechts een deel van wat je kunt, dus buiten de lijntjes denken is meer als een andere methode volgen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:20

lailapri schreef:
ik doe niet aan parelli, och nu ben ik een paardenbeul.

Nou ik ook dan,

En euhh ik ben best leek in parelli maar zie er het hier wat in de buurt doen en dat vind ik er nou ook niet echt bepaald vriendelijk uitzien.

Lekker aan een touwhalster rukken omdat je paard moet wijken -O-