Mensen die vergeten te stappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Mensen die vergeten te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:06

Hoi,

ik wil eigenlijk even iets kwijt waar ik me vaak best aan erger.

Iedereen vind het normaal om goed in te stappen en los te rijden voordat je echt goed gaat rijden (er zit natuurlijk verschil tussen warmstappen en losrijden, dat weten veel mensen ook nog steeds niet)
Maar ik zie in mijn omgeving zo vaak dat dit niet wordt gedaan voordat mensen beginnen met longeren of VD.

Bij longeren zie ik vaak: Even 2 rondjes stappen (ik bedoel trouwens longeren met hoodstel en dan aan de lange teugel) en daara gaan ze gelijk hup, aan de teugel, draven galopperen, draven verzamelde draf etc.

Bij VD: Mensen nemen hun paard mee de bak in, even een jambette en darna de zwaarste oefeningen, gelijk een buiging en dat soort dingen.
En dan een paar dagen later klagen over dat hij/zij niet helemaal lekker loopt onder het zadel...

Wat vinden jullie hiervan? Nou vind ik niet dat je met VD eerst minimaal een kwartier alleen maar moet stappen ofzo maar niet gelijk zulke moeilijke oefeningen te laten doen.

Groetjes Browniee

Azmay

Re: Mensen die vergeten te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:08

Ik vind dit ook heel afhankelijk van hoe het paard staat. Als hij koud uit de stal komt is het een ander verhaal dan dat hij lekker door de wei heeft lopen banjeren, want dan is hij toch wel een beetje los. Longeren met alleen een longeerlijn heb ik nooit echt het practisch nut behalve het stoom afblazen gezien.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:11

Nee dat vind ik ook, dan kan je hem net zo goed losgooien en opjagen, ik zie ook longeren als hoe ik het heb beschreven, de paarden hebben niet veel weidegang waar ik het veel zie, de weides zijn namelijk een eindje verder dan de manege zelf.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:14

Mijn paard vertikt het om in het begin te stappen aan de longeerlijn.. meestal galoppeert ie eerst aantal rondjes of een flinke draf en dan krijg je hem ook niet in stap. en dan stap ik meestal 1 of 2 rondjes voor ik hem bijzet. als je hem even laat gaan doet ie t wel en ook als ie helemaal klaar is stapt ie gewoon. met rijden stap ik wel altijd. Dat is de ene keer ; 2 volledige rondjes en dan wat loswerken, dus voltes en paar pasjes wijken,appuyeren of stelling naar binnen of buiten op lange zijde. en de andere keer is het ruim 5 minuten lange teugel en dan geeft ie meestal zelf aan dat ie der wel genoeg van heeft en iets wil doen
met loswerken doet ie dat ook. zodra ik hem losklik draaft of galopeert ie een paar rondjes en daarna is ie helemaal helemaal klaar ervoor.
(edit: toevoeging)
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 11-04-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:16

Tja maar dat is net wat je zegt, misschien kwam het onduidelijk over maar ik bedoel hier echt de mensen die het wel genoeg vinden en maar bij blijven sporen met de zweep...

Wat ik helemaal vergeten ben te zeggen wat ik ook minder vind is gelijk na het harde werk terug in stal zetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:17

Ik deed met mijn paard altijd minstens 10 minuten stappen, figuren rijden en alle kanten inbuigen. Daarna ging ik pas rustig echt aan het werk.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:19

Ja dat is ook heel logich en veel mensen (van wat ik zie) doen dat met rijden wel maar niet met longeren of VD

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:20

kiwiwitje schreef:
Mijn paard vertikt het om in het begin te stappen aan de longeerlijn.. meestal galoppeert ie eerst aantal rondjes of een flinke draf en dan krijg je hem ook niet in stap. en dan stap ik meestal 1 of 2 rondjes voor ik hem bijzet. als je hem even laat gaan doet ie t wel en ook als ie helemaal klaar is stapt ie gewoon. met rijden stap ik wel altijd. Dat is de ene keer ; 2 volledige rondjes en dan wat loswerken, dus voltes en paar pasjes wijken,appuyeren of stelling naar binnen of buiten op lange zijde. en de andere keer is het ruim 5 minuten lange teugel en dan geeft ie meestal zelf aan dat ie der wel genoeg van heeft en iets wil doen

les 1; jij hebt controlle over richting en tempo
ik zou hier toch mee aan de gang gaan, ik denk dat het voor het paard ook niet fijn is als hij de dienst uit mag maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:21

ik longeer een shet met een halster , ze wordt helemaal gek op haar manier :P na 2 gekke rondjes moet ze toch echt een paar rondjes stappen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:42

Vind het met longeren ook niet zo gek om wat minder op te warmen als onder het zadel, immers loopt een paard aan de longe onbelast (geen ruitergewicht) dus dat is sowieso wat minder intensief. Als je zelf onbelast gaat sporten, hardlopen bijv ga je ook vrij snel een stukje rennen. Het maakt je spieren dan ook beter los om vast een kort stukje te rennen en daarna weer een kort stukje te lopen dan om lang te blijven wandelen en dan ineens heel ver te gaan rennen.

Met VD zou ik het niet weten, sowieso hangt dat denk heel erg af van het soort oefeningen dat je doet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:52

Onze paarden staan altijd op de weide dus gaan sowieso niet helemaal koud aan de slag.
Meestal doe ik eerst wat kleine dingetjes, dan wat rondjes draven, spieren oprekken en dan zijn we al weer lekker aan de gang. :D Of ik begin eerst met loswerken.

Overigens is het ook heel wat anders of je een oefening een keer vraagt of dat je echt gaat trainen.
Ik kan mijn paard zo in de spagaat zetten zonder hem op te warmen, simpelweg omdat dit gewoon een natuurlijke beweging is. Zelfde als de buiging of bijvoorbeeld de berggeit. :)
Maar als je echt gaat trainen, dus oefeningen langer en vaker vragen en gaat verbeteren is opwarming wel belangrijk. :)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:56

Há Deveny! :D
Ik ben het wel met je eens, vaak gaan ze te snel naar de zwaardere oefeningen. Maar het ligt ook wel erg aan de omstandigheden en het paard, de mijne doet er best lang over om warm te worden en te ontspannen in de bak, vooral met rijden. Terwijl een ander paard na een aantal rondjes stappen/rustig draven als 'warm' genoeg is om wat verder te gaan.. In de winter zal het bij de meeste paarden ook wel wat langer duren dan in de zomer..

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:00

Ligt er wel aan hoe intensief het longeren is.

Ik loop meestal een paar rondjes met mijn paard voor ik de longeerlijn eraan doe,
anders gaat ze ook vrij snel aandraven.

Longeren doe ik altijd maar even en gewoon met halster, puur zodat ze wat beweging heeft.
''Echt'' longeren met bijzet enz heb ik zelf nog niet onder de knie, ik denk dat dan het stappen meer van belang is. Op mijn manier hoeft ze eigenlijk niet echt te werken :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:04

Hier heb ik ook last van een pony die stappen aan de longe vertikt, het gaat steeds beter, maar 2 rondjes stap is wel al veel. Tuurlijk probeer ik haar weer terug in stap te krijgen, ik wil zelf het tempo bepalen, maar makkelijk gaat het nog niet. Ze reageert super op voorwaartse stemhulpen en vanuit galop terug naar draf gaat ook goed,maar naar stap nog niet voldoende. Maar ik stap meestal ook maar een paar rondjes warm met longeren. Als ik bijgezet longeer longeer ik eerst in alle gangen een paar rondjes los, daarna gaat de bijzet eraan en gaan we pas echt aan het werk.

Ze lopen overigens altijd buiten en we moeten ook nog een stukje naar de bak stappen, dus die van mij hebben er eigenlijk nooit last van.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:06

Hey daan! :D
Tuurlijk is dit per paard verschillend, de een doet er 10minuten over en de ander een half uur.
En ik denk persoonlijk ook dat het ligt aan in wat voor conditie je paard verkeerd, een paard dat eens in de zoveel tijd even bereden wordt zal meer tijd nodig hebben om op gang te komen dan een paard dat regelmatig bereden wordt.

LisErm94: Ik heb het nu over het longeren naar mijn uitleg en heel verzameld diect laten draven enzo. :)

Capojekop: (iemand anders heeft al een gelijk probleem aangegeven) maar je probeert hem wel terug te krijgen en bent hem niet bewust zelf aan het pjagen omdat hij door moet lopen en jij die 2 rondjes genoeg vind.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:20

Bij mij ligt het er aan hoe Silke is :j
Is ze druk, heeft ze al rond gerend door de wei (wat ze best vaak doet voor ik haar pak), of is ze heel rustig en wat stram? Dan eerst even rekken en strekken :j
Als ik ga werken aan een oefening als de levade ga ik eerst naar wat keren achterwaarts, normaal steigeren, wat verzamel oefeningtjes in draf en pas daar de levade.
Ga ik trainen met de klassieke buiging laat ik haar even een paar keer goed doorbuigen in de schoft met hulp en daarna verder trainen.
Is eigenlijk per oefening en per dag verschillend :)
Voor shows warm ik heel wat meer op, dan komt ze vaak van de trailer of van stal en moet zo in 1 keer op. Dus dan neem ik echt de tijd om haar los te werken, even de basis oefeningen er weer even door en niet teveel grote oefeningen omdat die toch zwaar zijn en op show moeten ze soepel gaan :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:36

Warm stappen lijkt me alleen relevant als je je paard op stal hebt staan. In de wei houden ze zichzelf wel in beweging. Los stappen, daar zie ik het nut niet zo van, dat doen ze in de wei ook niet hoor, als ze ineens besluiten dat ze een sprintje willen trekken. :D Met rijden vind ik het wat anders, omdat ze dan extra kilo's ruiter mee moeten torsen, maar met onbelast werken stap ik ook niet overdreven lang los.

Als ik tricks ga doen, longeer ik vantevoren wel om even de spieren los te maken, maar dat is dan simpel, 2 rondjes stap links, 2 rondjes stap rechts, daarna op iedere hand een paar rondjes draf en daarna wat draf/galop overgangen. Even doorvragen in galop, daarna weer terug afbouwen naar stap. Gewoon aan een touwhalster en een lange, doorhangende lijn, geen fratsen met bit of bijzet. Als ik met bijzet wil longeren of met de lange lijnen wil werken, gaat het touwhalster af en het relevante materiaal aan en gaan we verder.

Het ligt er trouwens ook maar net aan wat je referentiekader is, veel trainers uit de klassieke hoek werken hun paard los in piaffe. Loswerken en cooling down, wordt door sommigen juist van gezegd dat je dat beter in draf kunt doen omdat dat beter zou zijn voor de spieren. En in de moderne dressuur hoek houdt men juist weer heel erg vast aan het loswerken in stap.

De waarheid ligt vast wel ergens in het midden. :Y) Mijn manier werkt goed voor mij, mijn paard is lekker soepel en zelfs na 2 weken intensief showtrainen (lees: 2 a 3 trainingssessie van ongeveer een uur per dag, met af en toe een pauzedag tussendoor) met shows erachteraan, niet stram of stijf.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:41

Ik begin aan de longeerlijn altijd met stappen en overgangen naar het halt houden.
Daarna komt de draf erbij, denk na een minuut of 5. Ook eerst overgangen en daarna pas langere stukken draven.
Ik longeer trouwens alleen met een hoofdstel aan, geen bijzet of iets dergelijks.
Doe het ook alleen maar voor de beweging, voor als ik een keer niet zoveel tijd heb om te rijden of geen zin heb.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:43

Als t paard koud aan de stal komt dan begin ik altijd eerst met 10 minuten stappen/ halthouden etc, zodra hij uit de wei komt is hij al redelijk los en gaan we iets sneller over na draf, gevolgd door veel stappen en loswerken. Maar inderdaad er zijn mensen bij die meteen paar rondjes galop erin gooien.. ieder zn ding helaas.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:45

Browniee schreef:
Nee dat vind ik ook, dan kan je hem net zo goed losgooien en opjagen

Waarom zou je een paard losgooien en opjagen? Liever gecontroleerd aan de longe, op stem en lichaamstaal, dan als een idioot door de bak te laten crossen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:41

Ja dan moet je paard dat wel kunnen natuurlijk...
Ik heb het nu over waarbij ik dat zie en of er meer mensen zijn die dit zien+mening

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:54

galley schreef:
Ik vind dit ook heel afhankelijk van hoe het paard staat. Als hij koud uit de stal komt is het een ander verhaal dan dat hij lekker door de wei heeft lopen banjeren, want dan is hij toch wel een beetje los. Longeren met alleen een longeerlijn heb ik nooit echt het practisch nut behalve het stoom afblazen gezien.

Dan heb je waarschinlijk nooit goed geleerd te longeren want met een hoofdstel of kaptoom en een enkele longeerlijnkan je een paard enorm aan het werk zetten en niet alleen maar een beetje bewegen.

Hier een stukje basis http://www.youtube.com/watch?v=QTtpw9YJg9U

Maar dit is even offtopic......

Wat betreft jou stelling ben ik van mening dat de meeste mensen longeren zien als "losgooien" aan een lijn en dus weinig controle hebben en zelf niet het geduld omdat ze niet bewust aan het werk zijn en dan duurt een paar minuten stappen al heel erg lang.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:55

Ik werk overigens eigenlijk nooit met longeerlijn of optoming bij het 'longeren' :)
Ook zonder enig hulpmiddel wil ik een paard onder controle kunnen hebben, valt voor mij gewoon onder 'vrijheids' 'dressuur'

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:59

Longeren en vrijheidsdressuur is ook iets anders. ;) Dan ben je dus niet aan het longeren maar aan het VD-en.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:04

en 'vrij longeren' dan?

Valt onder freestyle, vrijheidsdressuur, longeren....

Vrijheidsdressuur is voor mij een verzamelnaam voor alles wat onder dresseren valt en in vrijheid word uitgevoerd :)