vertrouwen en leiding oefeningen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_heartland_

vertrouwen en leiding oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 20:03

Hallo,

Mijn paard is vorige zomer beleerd, ze was super braaf en ze deed keurig wat er van haar gevraagd werd.
Maar nu, sinds een tijdje. Gedraagt ze zich heel raar.
Ze probeert nu alleen nog maar de leider van mij te zijn.
Daarom heb ik oefeningen nodig zodat ze ziet, dat ik toch echt de baas ben.
Ook wil ik dat ze me weer beter gaat vertrouwen, want ik heb het gevoel dat ze dat niet meer doet.
Ik heb geen idee hoe dat komt, ze staat al 4 jaar bij me, en heeft me altijd super erg vertrouwd!

Ik hoop dat jullie een paar tips en oefeningen voor mij hebben. :j

Cassidy

Re: vertrouwen en leiding oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:14

Ik zou zeggen, verdiep je eens in Parelli. Die biedt je alle oefeningen die je met je paard kunt doen (en leert je daarbij snappen hoe een paard denkt en reageert en waarom hij zo denkt en reageert). Er zijn legio topics op bokt en met name in dit forum over hem en zijn trainingsmethode te vinden.

_heartland_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 08:09

Oke, heel erg bedankt! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:38

Ze heeft duidelijk al lang in de gaten dat jij helemaal niet de baas bent en daarmee trekt ze blijkbaar ook jouw betrouwbaarheid in twijfel.

Hoe het komt kan ik je ook wel uittekenen: je hebt niks te melden aan je paard dat waardevol genoeg is voor het paard.

Er bestaan geen "trucjes" of oefeningen om waardevol te worden voor je paard, je moet waardevol ZIJN voor je paard.
Dat kun je op zich wel leren, maar daarvoor zul je aan jezelf moeten werken. Het volgen van willekeurig welke cursus of methode is zinloos zolang je niet begrijpt waar het daadwerkelijk om gaat. Verdiep je dus niet in een methode of oefening maar ga op zoek naar de reden waarom die oefening en/of methode zo is. Daar ligt de oplossing........

DAT is het onderscheid tussen de leerlingen en de volgelingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:58

En het ligt aan de manier van leren van iemand, of hij eerst dingen wil snappen voordat hij oefeningen doet, of dat hij de oefeningen doet en daardoor gaat snappen waarom je die oefeningen doet en wat de uitwerking daarvan is. Maar als je verkeerd oefent, dan ga je niet het effect zien wat je voor ogen had. Definieer daarom "leerling"en "volgeling". En sluit het een het ander per definitie uit? Kan een leerling geen volgeling zijn of worden, en omgekeerd?

_heartland_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:42

oke, dus wat moet ik nu eigenlijk doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:07

Je moet helemaal niets. Ja toch wel, ademhalen, want anders ga je dood.

Maar ik zou je willen adviseren om dit topic, inclusief alle filmpjes over Parelli, even helemaal door te nemen. Als je wilt kun het boek van hem aanschaffen en uiteindelijk lessen van hem volgen.

[NH] Boeken???

_heartland_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:08

oke, bedankt !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:55

en kijk ook verder dan alleen dat. de meningen over Pat Parelli en zijn methodes zijn niet voor niets vaak een omstreden onderwerp.
er zijn nog veel meer manieren om met je paard om te gaan dan alleen die van Parelli, bekijk ze gewoon allemaal eens voor jezelf, en pik dan dat eruit wat voor jou goed voelt. eventueel kan het verstandig zijn om er een paar keer een trainer bij te halen, deze kan jou lesgeven in de hele omgang met je paard, maar ook in het rijden, longeren en dergelijke. op die manier kan je directer leren dan alleen van filmpjes van internet.

dat staat me dan ook gelijk tegen aan parelli, alles komt van één kant en de nuance ontbreekt mij te vaak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:13

Wat mij aanstaat bij Parelli is dat ik nieteens verder hoef te kijken omdat het een smeltkroes is van verschillende methodes, de oefeningen en de volgorde ervan in het programma heel logisch zijn en je niet het risico loopt dat je dingen weglaat of op verkeerde momenten overslaat. De begeleiding is idd essentieel, de instructeurs die volgens Parelli werken zijn toch redelijk dichtbij te vinden, en dan met name een instructeur die les geeft volgens andere methodes (en sterker nog, officieel instructeur en gekwalificeerd is, dus geen beunhaas).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:49

wat ik bij parelli vaak mis, is de eigen inbreng en feedback van het paard. het is inderdaad maar één methode, alle ofeningen zijn beperkt en er is mijns inziens erg weinig ruimte voor de begeleider om zich echt aan te passen aan het paard en deze te geven wat hij nodig heeft, op elk moment per seconde bekeken. voor mij is het te oppervlakkig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:23

merrieveulen schreef:
wat ik bij parelli vaak mis, is de eigen inbreng en feedback van het paard. het is inderdaad maar één methode, alle ofeningen zijn beperkt en er is mijns inziens erg weinig ruimte voor de begeleider om zich echt aan te passen aan het paard en deze te geven wat hij nodig heeft, op elk moment per seconde bekeken. voor mij is het te oppervlakkig.

Dat ligt aan het eigen inzicht van die begeleider.
Het probleem met alle methodes die uitgaan van "leren uit boekje" is dat ze uitgaan van de grootste gemene deler. De kreet "it all depends" kun je niet kwijt in een boek, immers er zijn meer uitzonderingen dan er paarden zijn. Precies datzelfde euvel zorgt voor het rigide effect dat je bij de volgelingen ziet. Zo moet het want zo staat het beschreven, ongeacht welke signalen het paard uitzend. Het lezen van die signalen is niet te leren uit een boekje. Daarvoor heb je les nodig en Parelli heeft er wel voor gezorgd dat er enige exclusiviteit blijft bestaan in goede instructeurs door enorme drempels op te werpen (lees: lange en kostbare opleidingstrajecten).

Alles bij elkaar het recept om te verzanden in "dingetje doen" wat je dus ook veel ziet gebeuren.
Daarmee is de wijze van omgang met paarden zoals Parelli die voor ogen heeft niet slecht; het zijn de volgelingen die er een zootje van maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:46

ikke schreef:
Daarmee is de wijze van omgang met paarden zoals Parelli die voor ogen heeft niet slecht; het zijn de volgelingen die er een zootje van maken.

Helemaal mee eens, maar zie dat de anti-Parelli fractie maar eens aan hun verstand te peuteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:40

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Helemaal mee eens, maar zie dat de anti-Parelli fractie maar eens aan hun verstand te peuteren.

Evenmin als dat je de rigide volgeling aan het verstand peutert dat het individuele paard ALTIJD boven de methode staat, zo peuter je de anti-NH fractie ook niet aan het verstand dat de behoeftes van het paard boven hun eigen ambities zouden moeten gaan. Waarbij we voor het gemak de boel maar even generaliseren }:)

Het maakt ook niet zoveel uit welke stroming je volgt, zolang je altijd maar de vraag blijft stellen: waarom.......? Alleen instructeurs die je niet vastpraat met die vraag zijn de moeite waard om zeer serieus te nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:44

Je doet net zo hard mee met generaliseren. Je verliest voor het gemak even uit het oog dat ieder mens anders leert. Soms is stap een in het leerproces van een mens het `hoe` voordat je aan het `waarom` toekomt....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:09

Cassidy schreef:
Je doet net zo hard mee met generaliseren. Je verliest voor het gemak even uit het oog dat ieder mens anders leert. Soms is stap een in het leerproces van een mens het `hoe` voordat je aan het `waarom` toekomt....

Als je dat zegt, begrijp je de verstrekkendheid van de waarom-vraag niet.

Wanneer je het antwoord op de waarom-vraag krijgt, zit de "hoe" daarin opgesloten. Wanneer je niet in staat bent om de "hoe" eruit te filteren, past het antwoord niet bij je en stel je de waarom-vraag opnieuw en wel net zolang totdat "hoe" je duidelijk is. Daarin zit tevens de kwaliteit van de instructeur opgesloten. Hoe meer verschillende versies antwoord je kunt geven om de vraagsteller de volledige inhoud te laten begrijpen, hoe beter de instructeur is.
Een goede instructeur zal een te grote waarom-vraag ook in beter begrijpbare stukjes opknippen, zodat de vraagsteller in zijn eigen tempo en methode leert om al die delen aan elkaar te koppelen tot een geheel waar hij/zij mee kan werken.

Ook voor de leerling geldt immers: it all depends........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:12

Ik snap de strekking van de waarom vraag wel, maar als je je verdiept in de cirkel van Kolb en hoe mensen leren, is het voor de "doeners" onder ons, die eerst willen doen en dan pas de theorie erachter hoeven te hebben soms niet te volgen als je eerst met de theorie komt (die in de "waarom"-vraag zit) en dan pas de praktijk toepast. Sommige mensen leren door eerst praktijk te doen en te ervaren wat het met ze doet, voordat ze iets met de theorie erachter kunnen. Dan maakt het niet uit hoe klein die stapjes zijn...sommige leertypes willen eerst doen, en dan pas denken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:26

hmm nou hoe meer ik lees hoe meer ik denk 'doe mij dan Irwin maar'. een erg fijne leraar, die per individu kijkt, geldend voor zowel paard als mens. in de lessen die ik volg bij mijn trainster is het elke keer anders, het ene paard heeft dit nodig, het andere dat, en dat verschilt dan ook weer zo ongeveer per minuut. het paard leren lezen, en zelf voor het paard 'leesbaar' worden, daar gaat het om.

de volgelingen maken er een zooitje van, wordt er geschreven. ik begrijp helemaal wat jullie daarmee bedoelen en ben het er ook mee eens. je ziet dat overigens overal.
de wijze van omgang van parelli wordt nogal aan de kaak gesteld, wat mijns inziens ook niet zo gek is. de hele discussie over de zgn. 'learned helplessness' vind ik dan ook bijzonder interessant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:58

En ik vind learned helplessness iets wat je bij Parelli juist niet gaat zien, niet bij Parelli zelf iig. Paard heeft altijd een keuze om iets anders te doen, en Parelli weet dingen op een manier te verpakken dat het paard uiteindelijk voor dat kiest wat Parelli in zijn hoofd heeft zitten. Weet je zelf wat dat eigenlijk betekend, of gebruik je dit woord omdat het op dit moment een hype is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:25

nee. dat stadium heb ik inmiddels wel gehad. ik begrijp de theorie die je geeft dan ook volkomen. de keuze om iets anders te doen, en het dusdanig aanbieden dat voor het paard het enige logische antwoord het jouwe is, dat zijn zo ongeveer mijn woorden.

wat dat aangaat propageren bijna alle NH-goeroes hetzelfde. ik denk dat het A: wel degelijk mogelijk is om een paard dusdanig af te stompen dat deze zelfs in 'volledige vrijheid' nog steeds datgene doet wat jij in gedachten had, en wel zo dat het voor de gemiddelde persoon niet te zien is, en precies correspondeert met datgene wat door velen omschreven wordt als 'paardenfluisteren'.
ik vind de uitdrukking van een heleboel 'parelli getrainde' paarden afgestompt overkomen, de lichtjes zijn uit, paarden tonen geen eigen initiatief. nu ligt dat uiteraard voor 100% aan degene die het paard traint, parelli zelf heeft daarmee niets te maken zolang hij zelf niet met dat paard in contact komt. wél getuigt het van tekortschieten bij de 'trainer', en daarmee dus de opleiding die de trainer genoten heeft. de toegankelijkheid van parelli, de 'speeltjes' die erbij te koop zijn en de op papier staande uitleg, is mijns inziens té laagdrempelig, wat resulteert in een hoop gepruts in de hoofden van de paarden.

ik mis eigen inbreng van de paarden, het durven aangaan van de discussie door de dieren, die volkomen natuurlijk en helemaal OK is. juist die discussies, en wat de trainer ermee doet, is waar het in de communicatie om draait, het tweerichtingsverkeer. elke keer samen om de tafel, samen groeien. de uitkomst van de discussie is niets meer of minder dan goed of minder goed horsemanship. het woord 'discussie' is hierin overigens niet negatief beladen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:35

merrieveulen schreef:
wél getuigt het van tekortschieten bij de 'trainer', en daarmee dus de opleiding die de trainer genoten heeft. de toegankelijkheid van parelli, de 'speeltjes' die erbij te koop zijn en de op papier staande uitleg, is mijns inziens té laagdrempelig, wat resulteert in een hoop gepruts in de hoofden van de paarden.

Wat had je dan liever gehad? Een opleiding zoals bij Nevzorov of bij Hempfling, alleen weggelegd voor "the happy few"?
Ik ben het helemaal eens met het feit dat een tekortkoming toch vaak de opleiding is die de trainers die lesgeven genoten hebben (beter gezegd, soms helemaal niet genoten hebben), en het feit dat de beoefenaars in hun uppie aan het klooien zijn omdat les in hun ogen "te duur is'.

Learned Helplessness is in mijn ogen iets heel anders dan desensibiliseren van het paard. Paard heeft bij Parelli gerust de vrijheid om te reageren, er is een "goede oplossing". Bij learned helplessness is die er niet, dus het paard gaat op grond van die ervaring niet meer reageren, geen foute reactie en geen goede reactie laten zien.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:45

desensibiliseren wordt ook nogal vaak (sterk) overdreven, met als gevolg paarden niet amper meer reageren op hun eigen natuurlijke 'dingetjes', als je begrijpt wat ik bedoel.

met learned helplessness bedoel ik dat het paard niets doet, tenzij er door de trainer om wordt gevraagd. nul eigen initiatief. aangeleerde hulpeloosheid, als de trainer er niet is om te zeggen wat je moet doen, doe je niets en reageer je nergens op. mijn beesten zijn altijd lekker wakker, we kunnen vurig discussiëren en daarnaast heerlijk samen dutten in het zonnetje. niet omdat ik dat wil, maar omdat het gebeurt.

hempfling vind ik het andere uiterste, hij is mijns inziens geen prettige leraar, houdt dingetjes geheim om zelf interessant te lijken en is grof naar zijn 'leerlingen'. desondanks geeft hempfling wel een paar heel goede en mijns inziens belangrijke dingen door, welke losstaan van het werken met paard an sich. namelijk het werken aan jezelf, je omgeving etc, wat dan als vanzelf zal doorwerken op de paarden. de meeste mensen begrijpen dit (helaas) niet. en zo zijn ook de meeste mensen mijns inziens te groot van ego, te ongevoelig en te ambitieus om eerlijk en echt aan het werk te gaan met hun paard. de meesten gaan voor 'the quick fix', de makkelijkste weg. ouderwets voorbeeld is het opleiden van kleuterpaardjes met een bitje, omdat de trainer zelf niet in staat is het beestje fatoenlijke halstermanieren te leren. het beleren van paardje in dubbelspan, omdat menner niet in staat is paardje alleen te leiden.

mensen willen graag NH doen, omdat dat bekendstaat als liefde voor het paard, paard begrijpen etc. in de praktijk blijkt echter anders. mensen moeten verder kijken dan hun neus lang is. leven leer je ook niet uit een boekje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:51

Instinct is echt niet permanent weg te desensibiliseren, als je op een gegeven moment stopt, gaat instinct de overhand nemen.
Zelf het paard van Birger Gieseke (voormalig Parelli instructeur) was op een gegeven moment heel doods uit zijn ogen gaan kijken. Toen ik hem een aantal jaar later zag, was de vonk terug in zijn ogen, en kon hij weleens de spreekwoordelijke middelvinger opsteken als Birger wat van hem vroeg. Er moet wel bijgezegd worden dat ze samen op cursus bij Parelli zijn geweest.

Mijn paarden kunnen bijna de hele dag lekker paard zijn. De korte tijd die ik met ze bezig ben, wil ik wel dat dat veilig gebeurt en ze niet van de kleinste dingen schrikken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:08

uiteraard, dat ben ik ook helemaal met je eens. sowieso vind ik dat een paard bepaalde dingen gewoon 'moet' toelaten, of 'moet' doen. denk bijv. aan DA bezoekjes, maar ook luisteren in het verkeer.

mooi dat het paard in kwestie hersteld is, zoals je beschrijft. helaas gaat dat dus niet op voor 'de meeste' paarden.
volgens mij zitten wij best wel op één lijn hoor, alleen kies ik dus niet direct voor parelli en zijn methodes/ pakketten. ik ga komend weekend vier dagen buffelen bij Chris Irwin... ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:10

Claus Ferdinant daar heb ik een dik boek van en heb er erg veel aan gehad, het wordt goed uitgelegd. En ik heb er erg veel aan gehad, en mijn paard ook.