NH beginnende oefeningen met hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

NH beginnende oefeningen met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:47

Hallo,

Ik wil al een tijdje heel graag gaan oefenen met mijn verzorgpaard in NH. Ik heb een boek gekocht van Klaus Ferdinant Hempfling, een groot voorbeeld, maar het is toch niet zo'n praktisch gericht boek vind ik. Ik vroeg mij af of jullie hier beginnende oefeningen hebben, of misschien echt een goed boek weten die zijn geld waard is, waar je veel kan mee doen?
Ik vertel even wat over het paard, mezelf en de omstandigheden:

Ik verzorg het paard ondertussen al 4 jaar. We rijden enkel op buitenrit omdat we geen piste hebben.
Hij heeft wel twee weides, een waar hij in de zomer in staat, een waar hij in de winter in staat. We hebben ook kleine sprongetjes ter beschikking. Ik rijd amper in de wei, zeker niet in de winter, ten eerste omdat deze dan kapotgelopen word, ten tweede omdat dit paard een hengst is (Arabier), en volgens mij daardoor heel erg territoriumdrift heeft. Ik kan er niet mee werken in de wei. Als ik hem probeer te leiden, bijt hij meteen, als ik hem probeer te longeren gaat hij met zijn oren plat protesteren, steigeren, achteruit lopen, kortom allesbehalve in een cirkel netjes vooruit lopen. Ik ben mij er zeker van bewust dat ik hier echt moet op trainen, maar ik vraag mij gewoon af hoe. Ik vind nergens duidelijk uitgelegt hoe je precies met je lichaamshouding moet werken, wat je precies moet doen als je paard zo'n agressief gedrag toont. Omdat het zo moeilijk is om in de wei te werken ben ik dus ook nog niet met NH begonnen. Een piste hebben we niet en naar een piste gaan is geen optie, aangezien daar paarden meestal in de buurt zitten, en Sharam is echt een echte hengst. Hij zit ook alleen in de wei maar kan wel snuffelen aan andere paarden, of ze zien en horen.

Ik vroeg mij af of jullie misschien wat tips hebben.
Als dit in het verkeerde forumonderdeel staat, meld het mij dan alsjeblieft ;)

Alvast heel erg bedankt!

Maureen95

Re: NH beginnende oefeningen met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:51

waarom begin je niet met parelli? alles word stap voor stap uitgelegd!
www.parelli.nl

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:54

Maar dit moet via een instructeur, niet? Of bestaat daar ook een boek ofzo van?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:57

er zijn boeken van . wij geven zelf ook lessen in NH vooral gebaseerd in parelli. kijk maar eens op onze site

www.humanhorsepower.nl je kan me anders ook pben.
maar ik doe zelf ook parelli en je krijgt er echt een band mee en respect voor elkaar.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:26

Oke. Ik had op de flanders horse expo ook even uitleg gevraagt ivm lessen/stages, maar dit bleek niet veel nut te hebben als je niet met je eigen paard kon gaan en dat was jammer. Ik zal even zoeken naar boeken dan ;)
Bedankt!

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:33

Op bol.com staat een boek van parelli in het nederlands.
Er komt een nh evenement aan. Als ik het goed heb zo even uit me hoofd is het op 14 april.
(moet ik zo even op zoeken.)
misschien zijn de sites equiplay en equi-unity wat voor je?

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:34

er zijn ook intructeurs (m/v) die aan huis komen hoor.

evenement heet Equiday en is in Ermelo op het KNHS terrein
inderdaad op 14 april.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:01

Voor zover ik weet wordt werken met hengsten door Parelli afgeraden als je zelf niet minstens Level 3 bent (kan inmiddels verander zijn, dus correct me if I'm wrong). Hoe dan ook lijkt het me een bijzonder slecht idee om een competitieve hengst op z'n eigen terrein te gaan vertellen dat hij achteruit moet als je met het touw zwaait (hij bijt al als je 'm probeert te leiden, die komt gegarandeerd omhoog als je de yo-yo game gaat proberen). Parelli is hartstikke leuk en interessant, maar net als alles kost het tijd om er handig in te worden. Handig worden kun je beter doen met een paard dat minder competitief is.

Voor mij is de beste manier om erachter te komen of een methode voor jouw paard geschikt is, de methode aan het paard voorleggen. Je ziet dan vanzelf of het wat is of niet. Ik zou eens op zoek gaan naar trainers of mensen met veel ervaring met een bepaalde methode en die uitnodigen voor een sessie met jouw paard. Als een (Level 3) Parelïër met jouw paard op de grond uit de voeten kan dan is het de moeite waard omdaar les van te nemen. Er zijn inmidels genoeg Parelliërs om een één in de buurt te vinden. Hetzelfde geldt voor de methoden van Monty Roberts en Emiel Voest. Een andere, mogelijk minder bekende optie is Chris Irwin. In Harelbeke zit een goede trainster, da's volgens mij niet zo ver bij jou vandaan.

Ik zou een stuk of drie mensen vragen om een keer te kijken wat ze van jouw paard vinden en wat jouw paard van hen vindt. Dat kost je reiskosten plus een les (misschien zelfs dat niet als mensen proeflessen aanbieden). Door je paard zelf de methode te laten kiezen is de kans het grootst dat je snel verbetering ziet. Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:09

Ik zou je met klem willen afraden om als beginnend NH-er met een hengst aan de slag te gaan. Staar je niet blind op al die mooie filmpjes van KFH en zijn dansende paarden, om te beginnen is een Andalusier een ander verhaal dan een Arabier, en KFH een volwassen man die weet wat hij aan het doen is. Onder al zijn filmpjes zou met grote letters moeten staan: don't try this at home!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 19:50

maura, bedankt voor je hele uitleg. Ik zal eens zien of ik contact kan opnemen met trainers, misschien wel die in Harelbeke. Het zou alleen erg handig zijn als er een site bestond met een hele lijst trainers over het hele land, of bestaat dat? :)
Ik dacht eigenlijk dat aan huis trainen (met een trainer dan) geen optie was omdat de eigenaar geen piste heeft. Misschien ga ik eerst ergens proberen lessen/stages volgen met paarden van daar, die misschien makkelijker zijn om mee te beginnen. Want zoals je zegt, als ik Sharam probeer naar achter te doen lopen is het enige wat hij doet schudden met zijn hoofd en doen alsof hij gaat steigeren :D. Ik wist niet dat hengsten over het algemeen een slecht idee zijn om mee te beginnen. Ik zal eerst beginnen met ergens een stal/trainer te vinden waar ik misschien met een ander paard kan oefenen.
Trouwens, Harelbeke is een uurtje rijden van hier, goed gevonden ;) merci!

Heel erg bedankt voor jullie uitleg en tips, als ik een afspraak of trainer heb gevonden, of iets anders (dat boek kopen bvb :) ), laat ik het weten ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:08

Mocht je een goed boek willen om mee te beginnen, schaf dan van Pat Parelli het boek "Natural Horse-Man-Ship" aan. Te krijgen via Bol.com. Zeer de moeite waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:12

Als TS KFH nou leuk vind, waarom moet ze dan over op Parelli en wordt er gelijk weer zo banketstaaf gedaan over KFH.

Gewoon niet met een hengst beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:15

Niet aan KFH beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent (en al HELEMAAL NIET met een hengst).

TS gaf al aan het boek niet echt praktijkgericht te vinden. Dus mijn vraag is dan eerder: waarom kies je voor KFH. Heb je je enthousiast laten maken door een vriendin, door de filmpjes, of de boodschap die hij verspreid (of wat je daarvan begrepen denkt te hebben?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:23

Cassidy schreef:
Niet aan KFH beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent (en al HELEMAAL NIET met een hengst).

TS gaf al aan het boek niet echt praktijkgericht te vinden. Dus mijn vraag is dan eerder: waarom kies je voor KFH. Heb je je enthousiast laten maken door een vriendin, door de filmpjes, of de boodschap die hij verspreid (of wat je daarvan begrepen denkt te hebben?)

Helaas stel je die vraag dan niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:25

Die hoef ik niet te stellen. TS geeft aan het boek niet praktijkgericht genoeg te vinden. Is toch voldoende?
Wil je een praktijkgericht boek, met een duidelijk stappenplan en redelijke kans op resultaten, kies voor Parelli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:28

Waarom begin je dan over 'de vraag'. Het enige wat je doet is KFH afbranden en weer Parelli promoten.

TS ook Inge Teblick heeft een leuk en handig praktijkboek voor grondwerk met paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:31

Er zijn wel meer boeken over praktijkgericht werken met paarden. Maar dan mis ik nog de begeleiding. Want je kunt er op een gegeven moment niet omheen dat er iemand met je meekijkt, je corrigeert, aanwijzingen geeft, je op dingen wijst.
Inge Teblick geeft cursussen, maar bij mijn weten woont ze net als TS in Belgie (en ook Vlaanderen is groot!) en heeft geen dicht netwerk aan instructeurs die volgens haar methode lesgeven. Ik weet niet of ze aan huis komt. De Parelli instructeurs doen dat wel, helemaal als je een aantal mensen hebt waarmee je de kosten van lessen kunt delen. Ook in Belgie

KFH zit hoog en droog in Denemarken. Heb hem de laatste tijd niet in Belgie gespot :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-04-12 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:32

Cassidy schreef:

Ik wil idd een praktijkgericht boek, dat vroeg ik ook ;)
In Klaus zijn boek staan wel kleine tips en oefeningen, maar het is wat rond de pot gedraait af en toe. Ik koos voor hem omdat ik zijn manier van omgaan met paarden zo mooi vind, uit alles wat je ziet/hoort van hem blijkt dat hij echt weet waar hij mee bezig is, en het ziet er ook uit alsof hij echt een goede band met zijn paard heeft.
Maar ik kies niet enkel voor 1 iemand hoor, ik bekijk meerdere opties, dus vanalles.
:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:36

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-04-12 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:36

Cassidy schreef:
Er zijn wel meer boeken over praktijkgericht werken met paarden. Maar dan mis ik nog de begeleiding. Want je kunt er op een gegeven moment niet omheen dat er iemand met je meekijkt, je corrigeert, aanwijzingen geeft, je op dingen wijst.
Inge Teblick geeft cursussen, maar bij mijn weten woont ze net als TS in Belgie (en ook Vlaanderen is groot!) en heeft geen dicht netwerk aan instructeurs die volgens haar methode lesgeven. Ik weet niet of ze aan huis komt. De Parelli instructeurs doen dat wel, helemaal als je een aantal mensen hebt waarmee je de kosten van lessen kunt delen.
Parelli heeft dat wel. Ook in Belgie.
KFH zit hoog en droog in Denemarken. Heb hem de laatste tijd niet in Belgie gespot :D

Mee eens, dat je het het beste kunt aanpakken met instructie. Alleen heeft niet iedereen het geld er voor liggen, zekers niet voor vp. Ik moet 60 euro per uur neerleggen wil ik een fatsoenlijke de deskundige hebben die me instructie geeft daarin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:37

Tja, ik ben met 15 Euro klaar. Maar goed, daar heb jij weinig aan, en de ts al helemaal niet, want jullie wonen niet in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:38

Ik vind bij alle 'bekenden' wel fijne methodes zitten, maar ook mindere. Ik persoonlijk sta niet specifiek voor een persoon of methode, elk heeft wel iets te bieden waar je iets mee kunt of welke beter toepasbaar is met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:39

Hoe weet je waar ik woon :+

Hoe komt het dt jou instructie zo goedkoop is? Die komt ook aan huis?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:42

Die komt niet aan huis, dus je zult ergens naartoe moeten. Ik sta er toevallig bij op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:49

Cassidy schreef:
Die komt niet aan huis, dus je zult ergens naartoe moeten. Ik sta er toevallig bij op stal.

Ik heb geen trailer, dus ze komt hier, maar moet een aardig bedrag aftikken. Ik ben ook de enige die les heeft dan.