Ik wil al een tijdje heel graag gaan oefenen met mijn verzorgpaard in NH. Ik heb een boek gekocht van Klaus Ferdinant Hempfling, een groot voorbeeld, maar het is toch niet zo'n praktisch gericht boek vind ik. Ik vroeg mij af of jullie hier beginnende oefeningen hebben, of misschien echt een goed boek weten die zijn geld waard is, waar je veel kan mee doen?
Ik vertel even wat over het paard, mezelf en de omstandigheden:
Ik verzorg het paard ondertussen al 4 jaar. We rijden enkel op buitenrit omdat we geen piste hebben.
Hij heeft wel twee weides, een waar hij in de zomer in staat, een waar hij in de winter in staat. We hebben ook kleine sprongetjes ter beschikking. Ik rijd amper in de wei, zeker niet in de winter, ten eerste omdat deze dan kapotgelopen word, ten tweede omdat dit paard een hengst is (Arabier), en volgens mij daardoor heel erg territoriumdrift heeft. Ik kan er niet mee werken in de wei. Als ik hem probeer te leiden, bijt hij meteen, als ik hem probeer te longeren gaat hij met zijn oren plat protesteren, steigeren, achteruit lopen, kortom allesbehalve in een cirkel netjes vooruit lopen. Ik ben mij er zeker van bewust dat ik hier echt moet op trainen, maar ik vraag mij gewoon af hoe. Ik vind nergens duidelijk uitgelegt hoe je precies met je lichaamshouding moet werken, wat je precies moet doen als je paard zo'n agressief gedrag toont. Omdat het zo moeilijk is om in de wei te werken ben ik dus ook nog niet met NH begonnen. Een piste hebben we niet en naar een piste gaan is geen optie, aangezien daar paarden meestal in de buurt zitten, en Sharam is echt een echte hengst. Hij zit ook alleen in de wei maar kan wel snuffelen aan andere paarden, of ze zien en horen.
Ik vroeg mij af of jullie misschien wat tips hebben.
Als dit in het verkeerde forumonderdeel staat, meld het mij dan alsjeblieft

Alvast heel erg bedankt!