Waarom grondwerk iets specifieks?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Waarom grondwerk iets specifieks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:48

na aanleiding van dit topic: [GVL] waarom grondwerk of vrijheidsdressuur? Dat helaas gesloten is, leek het me leuk om een nieuwe discussie te starten. Ik quote mezelf even :)

Citaat:
Is het niet normaal, dat als je aan het poetsen bent, je een paard leert dat hij voor je aan de kant moet?
Is het niet normaal, dat je een paard netjes leert mee te lopen? En dat het stopt wanneer jij dat wil?
Is het niet normaal, dat je een paard achterwaarts leert gaan als jij dat wil?
Is het niet normaal, dat jij zodra je de box instapt de aandacht wil hebben?
Is het niet normaal, dat een paard achter jouw aan over een balk, zeil, plaat of wat dan ook hoort te stappen?
Is het niet normaal, dat een paard wacht met eten, totdat jij aangeeft dat hij erbij mag?
Is het niet normaal, dat je een paard leert te reageren op stemcommando's?
Is het niet normaal, dat je een paard kan laten stilstaan en wachten?
Is het niet normaal, dat je een paard overal wil kunnen aanraken?

Het feit dat veel mensen dit soort dingen niet als normaal beschouwen baart mij zorgen... Volgens mij is dit gewoon het omgaan met paarden. En hoeft daar helemaal geen label als ''grondwerk'' aan geplakt te worden. En hoeft het zeker niet als oplossing voor elk rijtechnisch probleem bevonden te worden...

Het is niet mijn bedoeling dat dit een topic vol loopt met verwijten, aanvallen, en andere ongein. Ik wil hier graag een nette, eerlijke en leerzame discussie over starten :)

Brand los!

Jessix

Re: Waarom grondwerk als specifiek iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:51

Waarom wil je dat weten?

996981

Re: Waarom grondwerk iets specifieks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:53

Omdat ik het me afvraag :) In mijn ogen lopen veel te veel mensen met de 'trend' mee, zonder ook maar te bedenken waarom ze iets doen, wat hun doel er mee is, en wat ze precies willen bereiken.

Ik wil graag van grondwerkers weten hoe zei dit zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:58

Grondwerk is al zo oud als de straat, het werd alleen nooit zo genoemd maar was gewoon opvoeding.
Voor mij is alles wat je vanaf de grond doet grondwerk, dus ook de standaard dingen die je in je openingspost zet :)
Maar of het nu grondwerk genoemd wordt of opvoeding blijft voor mij gewoon hetzelfde :Y) :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:03

Waarom gaan mensen springen met een paard? Waarom rijden ze dressuur of western? Waarom doen ze aan voltige of endurance? Waarschijnlijk omdat ze het leuk vinden. :) Trend? Hoe meer bekendheid iets krijgt, hoe meer mensen het kan aantrekken. Pas als je het (veel) ziet kun je beoordelen of het misschien wat voor je is.

Mijn mening over jouw stelling en je eigen quotes, mijn doel is in elk geval niet alles wat je noemt in je quote. Dat zijn slechts middelen of zelfs spelletjes. Mijn doel is de relatie met mijn paarden en het plezier wat we met elkaar hebben.

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:05

Ik vind dat ieder paard wel de basis van het grondwerk moet kennen.
Of men hier verder mee door wilt gaan is ieder zijn keus.
de reden dat ik hier verder op door ga is, om mijn band en wederzijds vertrouwen nog sterker te maken, en om oefeningen onder het zadel makkelijker aan te leren.
En omdat het een leuke afwisseling is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:07

@ Jessix : Wat doe jij dan meer dat je het kan vergelijken met dressuur of springen of .. ? Doe je ook mee aan wedstrijden bv.?

Een leuke wedstrijdvorm van grondwerk als je het zo wil noemen vind ik Horse Agility .. Samen met je paard, vanaf de grond, een parcours afleggen (al dan niet in vrijheid).

Maar ik snap inderdaad ook niet de reacties van 'het rijden gaat niet goed dus ik ga grondwerk doen', of 'mijn paard is geblesseerd dus kan ik nu aan grondwerk gaan doen om onze band te versterken'.. Dan denk ik ook: wat deed je daarvoor dan? Dan moet je toch ook je paard uit de weide halen, poetsen, ga je toch ook eens een stukje wandelen, etc. ?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:09

Jessix schreef:
Waarom gaan mensen springen met een paard? Waarom rijden ze dressuur of western? Waarom doen ze aan voltige of endurance? Waarschijnlijk omdat ze het leuk vinden. :) Trend? Hoe meer bekendheid iets krijgt, hoe meer mensen het kan aantrekken. Pas als je het (veel) ziet kun je beoordelen of het misschien wat voor je is.

Mijn mening over jouw stelling en je eigen quotes, mijn doel is in elk geval niet alles wat je noemt in je quote. Dat zijn slechts middelen of zelfs spelletjes. Mijn doel is de relatie met mijn paarden en het plezier wat we met elkaar hebben.

Ik rijd voor mijn plezier, en doe alles eromheen ook voor mijn plezier. echter vind ik ook dat als je een paard hebt, het je verantwoordelijkheid is deze dusdanig opgevoed is dat er zo min mogelijk gevaarlijke situaties in de omgang ontstaan.

Ik zie dit om mij heen veel. Zo veel dat het een gewoonte is. En dat hoort ook zo in mijn ogen. Dit zijn toch gewoon allemaal normale uitgangspunten? Gewoon een kwestie van naar je paard kijken, lichaamstaal lezen, daarop kunnen reageren, actie verwachten en anders de vraag stellen tot het voor het paard duidelijk is? kortom, gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken :) of denk ik nu echt te simpel...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:10

@ [***]: ik snap je vraag niet... :o De vergelijking zit 'em in het plezier wat je beleefd, toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:11

themuisje schreef:
Ik rijd voor mijn plezier, en doe alles eromheen ook voor mijn plezier. echter vind ik ook dat als je een paard hebt, het je verantwoordelijkheid is deze dusdanig opgevoed is dat er zo min mogelijk gevaarlijke situaties in de omgang ontstaan.

Ik zie dit om mij heen veel. Zo veel dat het een gewoonte is. En dat hoort ook zo in mijn ogen. Dit zijn toch gewoon allemaal normale uitgangspunten? Gewoon een kwestie van naar je paard kijken, lichaamstaal lezen, daarop kunnen reageren, actie verwachten en anders de vraag stellen tot het voor het paard duidelijk is? kortom, gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken :) of denk ik nu echt te simpel...

En ik doe aan Parelli voor mijn plezier. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:14

themuisje schreef:

Jij denkt niet te simpel, het gros denkt te moeilijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:15

Jessix schreef:
@ [***]: ik snap je vraag niet... :o De vergelijking zit 'em in het plezier wat je beleefd, toch?

Je vergelijkt grondwerk met dressuur of springen of ...
Nu kan ik me voorstellen dat je dressuurt of springt of ... om een bepaald doel te bereiken, om eventueel wedstrijden te gaan rijden. Uiteraard met als hoofdzaak plezier (al twijfel ik daar vaak wel aan of de mensen er wel zoveel plezier in hebben := ) maar toch met een doel. Wat is jouw doel met grondwerk? Wat wil jij meer bereiken dan dingen die bij de standaard opvoeding komen kijken?

Hoop dat je me nu beter begrijpt .. en anders hoor ik het wel :Y)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:16

cashmira schreef:
Ik vind dat ieder paard wel de basis van het grondwerk moet kennen.
Of men hier verder mee door wilt gaan is ieder zijn keus.
de reden dat ik hier verder op door ga is, om mijn band en wederzijds vertrouwen nog sterker te maken, en om oefeningen onder het zadel makkelijker aan te leren.
En omdat het een leuke afwisseling is ;)

Misschien kan iemand mij het doel van het zogenaamde grondwerken uitleggen?

Ik doe namelijk bijna de hele dag aan opvoeden *\o/*
Ik haal mijn paard uit de stal/wei. Wil dan vanzelfsprekend dat hij niet voor mij wegrent. Hij krijgt een kroel, ik doe een vlugge controle op bemerkingen en leid hem mee. Onderweg stop ik een keer, laat m'n paard wachten, zet hem achteruit om het hek te openen, laat hem weer staan om het hek te dichten en vervolg mijn weg.

Aangekomen op de plaats van bestemming beginnen we te poetsen, nog een uitvoerige check op mankementen, knuffel hem duw hem eens opzij als ik erlangs wil. En dat alles terwijl hijn gewoon staat te wachten.

Vervolgens zadel ik op. Paard staat nog steeds netjes stil. Stap aan de hand een keer over het terein of door de bak. En stap op. Hierbij staat hij stil (als het goed is) en wacht tot ik weg wil stappen. Mijn hele verder weg doe ik niets anders dan reacties vragen op mijn vragen. Als we klaar zijn krijgt hij een douche, wordt hij gemest en vervolgen we eventuele activiteiten.

Niets bijzonders aan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:18

:oo Ik duw die van mij niet opzij met het poetsen hoor :n
Ik zeg "[***], om!", wijs eventueel met mijn vinger naar z'n achterhand/voorhand/weet ik welke hand en hij gaat opzij ...
Dus ik doe aan grondwerk en jij niet :Y)

Sorry :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:20

[***] schreef:
Ik zeg "Cobe, om!", wijs eventueel met mijn vinger naar z'n achterhand/voorhand/weet ik welke hand en hij gaat opzij ...

Oh jee.. ik ben echt te grof... -O- ik zeg ook nog eens op z'n Fries SKIK :))
Nee zonder gekheid. Hij gaat meestal om bij het woord skikken (schikken) maar aangezien hij soms staat te dutten moet ik hem wel eens wakker poken :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:20

Ik ben het zeker met je eens. Imo zou het ook normaal moeten zijn, maar als ik in mijn omgeving kijk is dat helaas niet zo.
Hier is het normaal dat paard met jou loopt ipv andersom, dat paard direct aanvalt op eten of aanraking en ga zo maar door.
Ik denk dat voor veel mensen het grondwerk een hele goede steun in de goede richting kunnen zijn en simpelweg de verkeerd getrainde paarden kun je zo heel mooi leren om weer de verhoudingen te leren.
Daarnaast vind ik het voor kinderen ook onmisbaar onderdeel, simpelweg omdat er op de gemiddelde manege geen aandacht besteed word aan de omgang, dat zijn ook vaak de mensen die niet beter weten dan dat het normaal is dat de paarden over je heen denderen.

en last but not least, het is gewoon onwijs leuk. Ik vind het leuk om zo op de grond lekker met je paard bezig te kunnen zijn en doe dat dan ook regelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:21

[***] schreef:
Ik zeg "Cobe, om!", wijs eventueel met mijn vinger naar z'n achterhand/voorhand/weet ik welke hand en hij gaat opzij ...

Ik zie dat logica net het raam uit vloog.
Waarom zou een stemcommando grondwerken zijn en een duw niet? :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:22

[***] schreef:
Jessix schreef:

Je vergelijkt grondwerk met dressuur of springen of ...
Nu kan ik me voorstellen dat je dressuurt of springt of ... om een bepaald doel te bereiken, om eventueel wedstrijden te gaan rijden. Uiteraard met als hoofdzaak plezier (al twijfel ik daar vaak wel aan of de mensen er wel zoveel plezier in hebben := ) maar toch met een doel. Wat is jouw doel met grondwerk? Wat wil jij meer bereiken dan dingen die bij de standaard opvoeding komen kijken?

Hoop dat je me nu beter begrijpt .. en anders hoor ik het wel :Y)

Jouw stelling is dus grondwerk=opvoeding?
Dan zit ik hier verkeert, ik doe niet aan grondwerk, ik doe aan Parelli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:25

@ themuisje : Haha ja, ik moet ook wel eens poken met die vinger hoor :')

Kan me trouwens wel vinden in wat ijssnuiver zegt :j
Ik heb nu sinds kort een oudere ex-manègepony opgevangen.. eerste wat ik die moest leren was wachten en met mij meelopen zoals IK dat wil (dus niet half voor mij uit, maar max. met neus tot aan mijn schouder, uiteindelijk, want nu mag hij nog even een metertje naar achter :Y) ). Die heeft ook nooit anders geweten dan stal uit, en haast vanzelf naar de piste (kinderen hingen er zowat aan) en dan weer terug naar de stal ... Er gaat een wereld open voor het beest nu :') En ik voel me net alsof ik een veulen aan het opvoeden ben :Y) :))

@ Asyaa : niet het stemcommando op zich, maar dat je paard op een klein signaal doet wat je verwacht, en niet dat je hem moet omduwen om iets te bereiken .... (het was trouwens ook een grapje :+ )

@ Jessix : dat is mijn stelling :j En ik zie het verschil met Parelli ook niet .. Parelli leert je, in mijn ogen, om je paard op te voeden ...

En natuurlijk kan je daar naderhand héél veel mee, maar dat kan je altijd als je pony opgevoed is ..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:29

[***] schreef:
@ Jessix : dat is mijn stelling :j En ik zie het verschil met Parelli ook niet .. Parelli leert je om je paard op te voeden ...

Misschien moet je dan iets verder verdiepen in de materie voor je er een mening over kunt vormen. Hoe dan ook, de vraag was waarom en mijn antwoord is: omdat het leuk is! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:31

Wat zijn de 7 games dan meer of anders dan opvoeding volgens jou?
Ik zeg niet dat je bij Parelli niet veel kan doen, dingen waar je misschien in eerste instantie niet bij stilstaat, maar dat kan je na gewoon opvoeden ook .. Ik doe nu ook dingen die ik nooit had kunnen denken, en ik doe echt niet aan Parelli, ik heb gewoon grenzen vastgesteld en daar gaan we niet buiten en daarbinnen spelen & leren we ...

Wat kan je bij Parelli wel wat je anders niet kan? Kan je me daar een voorbeeld van geven?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:35

En wat is het doel van 7 games? Juist het opvoeden van je paard, dus dan is de cirkel toch weer rond met de stelling? Alle stromingen in paardenland hebben uiteindelijk hetzelfde doel; een opgevoed en fijn meewerkend paard dat het ook nog allemaal met plezier met je doet.
En natuurlijk mag je wel grondwerken puur omdat je dat leuk vind, dat doe ik ook. Maar ik vind dat je altijd het achterliggende doel van een bepaalde oefening in je achterhoofd moet houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:39

Uh de 7 games zijn spelletjes, wij spelen ze voor de lol. Ik heb/had geen probleem-paarden of problemen met opvoeden. Ik had ook academische dressuur kunnen kiezen, maar de Parelli methode past beter bij me. (noem maar even een dwarsstraat hoor) Het is voor mij en ik denk voor de meeste serieuse beoefenaars gewoon een methode of een leer, net als methode Sjef Janssen een methode/leer is. (weer een dwarsstraat)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:43

De dingen die jij noemt in je OP vallen in mijn ogen niet onder grondwerk maar inderdaad gewoon onder opvoeden.
Grondwerk zoals wij het doen is de oefeningen (bv schouderbinnen, traver oid) eerst uitleggen en oefenen
terwijl je er naast loopt ipv meteen vanuit het zadel.
Voordeel hiervan is dat je het paard niet hindert met bv een slechte balans van jezelf en je precies kunt zien waar ze welk been wegzetten en heel gericht aanwijzingen kunt geven.

Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar hopelijk snap je wat ik bedoel :)
Kijk anders eens op deze site, misschien helpt dat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:43

Ben het helemaal met je eens TS, je verbaast je gewoon hoeveel paarden dat stukje opvoeding missen.. :=