I know, zoveelste bitloos topic denken jullie

Mus, mijn paard van bijna 7 jaar, wil bitloos. Dat denk ik toch in ieder geval

Dus ik heb een westernhoofdstel gekocht met snaffle bitje erin. Daarmee toer ik nu toch al anderhalf jaar meer rond, maar sinds een tijdje werk ik wat meer in de piste. Voordien maakte we meestal trektochten en wandelingen, maar ik merk toch dat hij moeilijk kan ontspannen en dat hij eigenlijk helemaal uit elkaar valt als ik dan eens in de piste rijdt. Dus conclusie: ik moet hem meer werken in de piste op spieropbouw en verzameling.
Dit probeer ik te doen met m'n snaffle bit, maar meneer zit hier constant mee te spelen en ik krijg hem TOTAAL niet ontspannen. Hij loopt te sterrenkijken, krijg hem voor geen centimeter naar beneden of verzameld. Draven is meer zoals dinosaurussen die in de piste een kijkje komen nemen, zo'n gebonk, geen souplesse.
Dus redeneer ik dat hij niet graag een bit in heeft? Met de natural hackamore kreeg ik hem meteen gestopt en vertraagd met de druk op de neus, maar verder was alles ruis.
Mijn paard wil dus nooit ontspannen (kijkt tijdens een wandeling wel vrolijk rond hoor en is geinteresseerd) en gaat graag hard in elke gang.
Ik wil graag bitloos overgaan omdat ik denk (hoop?) dat dit een oplossing kan bieden.
Heb al veel informatie gelezen over optomingen, maar raak er maar niet wijs uit.
- sidepull zou goed zijn bij een paard dat te rijden is op stalhalster: gaat niet bij de mijne, dan gaat hij gewoon voluit
- cookhoofdstel: vrees dat de slechte release van de kaak hem wel eens zou kunnen doen verstarren omdat hij toch wel gevoelig is aan z'n hoofd
- hackamore: veel gehoord dat je dit best kan gebruiken met nogal niet-kalme paarden

- touwhalster: veel te veel ruis bij mijn paard
- bosal: goed systeem, weinig ruis -> maar hoe kan ik daarmee in godsnaam mijn paard leren ontspannen als je er amper mag aankomen?
Dus wat denken jullie? Welke methode zou het beste effect hebben bij mijn beestje?
hieronder een filmpje van hoe hij zijn gang gaat in vrijheid, dat sterrekijken doet hij dus ook in stap/draf/galop. Als ik daaraan probeer te werken gaat hij gewoon nog horen.
O ja, voor jullie denken dat hij problemen heeft met zijn rug of iets anders: hij is in oktober volledig gecontroleerd in de kliniek owv deze problemen. Fysiek is er helemaal niets aan de hand (foto's genomen, buigproef, longeren,..)