Mus wil bitloos, baasje ook.. MAAR nu?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Mus wil bitloos, baasje ook.. MAAR nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:27

Hi!

I know, zoveelste bitloos topic denken jullie :). Maar ik zou graag gericht advies krijgen van jullie.
Mus, mijn paard van bijna 7 jaar, wil bitloos. Dat denk ik toch in ieder geval ;). Ik heb hem 2 jaar en half en doe al die tijd geregeld grondwerk met hem (parelli). Hij kent het touwhalster dus goed van op de grond. Hij kan de 7 games zonder al teveel problemen en kan dus wijken voor druk. Ik heb een tijdje terug de natural hackamore gekocht van Parelli. Jammer genoeg zat er teveel ruis bij het sturen. Hij begreep niet wat ik wou en er was dus een heleboel miscommunicatie.
Dus ik heb een westernhoofdstel gekocht met snaffle bitje erin. Daarmee toer ik nu toch al anderhalf jaar meer rond, maar sinds een tijdje werk ik wat meer in de piste. Voordien maakte we meestal trektochten en wandelingen, maar ik merk toch dat hij moeilijk kan ontspannen en dat hij eigenlijk helemaal uit elkaar valt als ik dan eens in de piste rijdt. Dus conclusie: ik moet hem meer werken in de piste op spieropbouw en verzameling.
Dit probeer ik te doen met m'n snaffle bit, maar meneer zit hier constant mee te spelen en ik krijg hem TOTAAL niet ontspannen. Hij loopt te sterrenkijken, krijg hem voor geen centimeter naar beneden of verzameld. Draven is meer zoals dinosaurussen die in de piste een kijkje komen nemen, zo'n gebonk, geen souplesse.
Dus redeneer ik dat hij niet graag een bit in heeft? Met de natural hackamore kreeg ik hem meteen gestopt en vertraagd met de druk op de neus, maar verder was alles ruis.
Mijn paard wil dus nooit ontspannen (kijkt tijdens een wandeling wel vrolijk rond hoor en is geinteresseerd) en gaat graag hard in elke gang.

Ik wil graag bitloos overgaan omdat ik denk (hoop?) dat dit een oplossing kan bieden.
Heb al veel informatie gelezen over optomingen, maar raak er maar niet wijs uit.

- sidepull zou goed zijn bij een paard dat te rijden is op stalhalster: gaat niet bij de mijne, dan gaat hij gewoon voluit
- cookhoofdstel: vrees dat de slechte release van de kaak hem wel eens zou kunnen doen verstarren omdat hij toch wel gevoelig is aan z'n hoofd
- hackamore: veel gehoord dat je dit best kan gebruiken met nogal niet-kalme paarden :), maar ook best niet als eerste bitloze optoming owv nogal scherp
- touwhalster: veel te veel ruis bij mijn paard
- bosal: goed systeem, weinig ruis -> maar hoe kan ik daarmee in godsnaam mijn paard leren ontspannen als je er amper mag aankomen?

Dus wat denken jullie? Welke methode zou het beste effect hebben bij mijn beestje?
hieronder een filmpje van hoe hij zijn gang gaat in vrijheid, dat sterrekijken doet hij dus ook in stap/draf/galop. Als ik daaraan probeer te werken gaat hij gewoon nog horen.

O ja, voor jullie denken dat hij problemen heeft met zijn rug of iets anders: hij is in oktober volledig gecontroleerd in de kliniek owv deze problemen. Fysiek is er helemaal niets aan de hand (foto's genomen, buigproef, longeren,..)

Anoniem

Re: Mus wil bitloos, baasje ook.. MAAR nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:32

Van dat vooroordeel over de sidepull kan ik je in elk geval af helpen. Stalhalsters zitten een heel stuk losser om het hoofd dan sidepulls, gaan schuiven, en geven dus veel meer ruis.
Mijn pony is op sidepull bijna net zo te rijden als op bit, terwijl het met stalhalster niet lukt om hem echt aan het werk te zetten. (rondje wandelen lukt wel)

Mocht je bitloos niet vinden wat je zoekt, dan zou een ander bit ook een optie kunnen zijn. Sommige paarden vinden een gebroken bit te druk en gaan daar mee spelen zoals jij omschrijft, dan kan een ongebroken trensje een boel oplossen :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:37

Ik had ook eerst een mylerbit, ongebroken, maar met zo'n tussenstukje dat het nog wel wat bewegelijk was. Niet zoals de gebroken snaffle dat je bijna kan toeplooien, maar ook geen stang. Daar kon ik hem tijdens een buitenrit niet op houden of terugnemen, liep gij gewoon los door http://www.paardenschuur.nl/?page_id=1637.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:38

Je kan ook een leren bitje proberen, en niet alle kaak of kin gekruisde hebben een slechte realease. Basal geeft ook ruis, als je je paard niet goed heb aangeleerd om voor de teugels te wijken.
Misschien is een bloem hackmore of een glucksrad iets voor je? Duidelijker dan een sidepull, maar ook minder scherp in te stellen als een hackmore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:40

Maar een myler heeft nog steeds beweging, en als dat het is wat hem dwars zit dan weet je dus nog niks meer. Misschien kan je van iemand een ongebroken trensje lenen om te proberen?
(een stang is een heel ander bit trouwens, dat heeft scharen en een kinketting, een ongebroken trens niet)

Bitloos kan trouwens ook een prima optie zijn hoor, maar zo lang je je ideaal nog niet gevonden hebt kan van zowel bit als bitloos van dingen proberen geen kwaad :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:46

Alou: daar heb ik al van gehoord, moet ik eens opzoeken wat hun werkingen zijn. heb je daar zelf ervaring mee of al mensen met ervaring van gehoord? Werkt het ook echt in de op neus dan?

Blijheid: ja dan is een stang niet wat ik bedoel :). Maar zo'n ongebroken trensje, is dat niet redelijk scherp als hij voor de rest zo gevoelig is? Bij het werken is het niet dat hij zijn mond opent ofzo, ik denk niet dat hij pijn heeft. Ik probeer zelf ook niet te trekken, maar gewoon teugelcontact. Maar dan begint hij dus heel de tijd te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:53

Nee, een ongebroken trens is niet scherp, het werkt alleen anders dan gebroken :)
De wiki heeft hier goede uitleg over --> http://www.bokt.nl/wiki/Trens

Een beetje in het algemeen is mijn ervaring dat een dubbelgebroken en ongebroken trens ongeveer even scherp zijn, alleen het ene paard heeft voorkeur voor iets in zijn mond wat kan bewegen, het andere paard vind rust prettiger.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:59

Je zegt bij bosal mag je bijna niet aankomen? In principe is touwhalster hetzelfde idee, en ik vroeg me wel af hoe wil je dmv van teugels je paard leren ontspannen? Dat doe je imo door overgangen en figuren te rijden, in het begin vond mijn paard touwhalster ook erg spannend, maar dat went vanzelf als je het goed aanpakt.. Wat is precies het doel dat je wilt bereiken? Dressuurmatig, western, freestyle?
Freestyle zeg ik toch touwhalster(waarin ondervind je precies ruis?), dressuurmatig sidepull(je zegt dat dat eigenlijk niet scherp genoeg is? Ik denk dat dat nonsens is, er bestaan verschillende varianten qua dikte en hoe dikker hoe zachter de inwerking) western is denk hackamore het geschiktst :)

Er is ook n website waar allerlei optomingen getest zijn, volgens mij van paardnatuurlijk?
Succes met het vinden van een hoofdstel dat bij jullie past iig :-)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:12

Met wat voor inwerking denk je je paard te kunnen ontspannen?
Waarom wil je zn hoofd omlaag? (Ik meen hier te lezen dat je zn hoofd omlaag wil dwingen, sorry, maar wat voor optoming je dan ook gebruikt, met of zonder bit, een ontspannen paard krijg je er zeker niet van. Wellicht bedoel je wat anders?)
Hoe wil je je paard verzamelen? Als je dat mechanisch wil doen kun je vanalles krijgen, maar een blij en ontspannen paard?

Kortom, ik snap je logica niet. Ik wil je best verder helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:14

Natuurlijk krijg je een hoofd niet omlaag met een optoming, niet op een prettige manier in elk geval. Maar een paard dat zich wezenloos irriteert aan een optoming zal zijn hoofd/hals ook niet ontspannen omlaag brengen.
Als ik TS goed begrijp is dat waarom ze een andere optoming zoekt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:25

Kan natuurlijk zijn dat een paard een bepaalde optoming irritant vindt :j Ik zeg ook niet ga niet voor bitloos, dat lijkt me juist een prima idee, maar denk na/ leg uit wat je wil bereiken, hoe en waarom. Want paardrijden is veel meer dan een optoming.
Bij erg veel ruiters is hier gewoon niet zo veel en goed over nagedacht.. En vanuit daar kun je dus wel oplossingen vinden voor je paard.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:40

laura1986 schreef:
Met wat voor inwerking denk je je paard te kunnen ontspannen?
Waarom wil je zn hoofd omlaag? (Ik meen hier te lezen dat je zn hoofd omlaag wil dwingen, sorry, maar wat voor optoming je dan ook gebruikt, met of zonder bit, een ontspannen paard krijg je er zeker niet van. Wellicht bedoel je wat anders?)
Hoe wil je je paard verzamelen? Als je dat mechanisch wil doen kun je vanalles krijgen, maar een blij en ontspannen paard?

Kortom, ik snap je logica niet. Ik wil je best verder helpen..

Ik lees overigens nergens in mijn post dat ik zijn hoofd naar omlaag wil dwingen :). Ik wil dat bekomen, niet alleen zijn hoofd omlaag, ook zijn achterhand onder, en correct ruggebruik dat daar bij samenhangt. Ik merk gewoon dat hij zijn lichaam totaal niet kan dragen, op een volte valt hij gewoon over z'n schouders, niks ontspannendheid terwijl hij dat wel kan aan de pessoa of aan de lange lijnen. Probleem is dat ik compleet in disbalans zit als ik mijn paard echt wil rijden in de piste, net omdat hij zo in disbalans is. Wij houden elkaar gewoon in die viscieuze cirkel. Hij kan niet verzameld lopen (pessoa loopt hij trouwens ook gewoon snel in), daarmee bedoel ik dat hij nog voor de cirkel rond is in drie verschillende versnellingen heeft gezeten zonder dat ik wat vraag. Dat varrieert van pas tot pas, soms valt hij in een sneller tempo, dan struikelt hij over z'n eigen voeten,..

Welke stijl ik uitwil? Geen stijl speciaal, eerder freestyle/western. Ik wil gewoon graag een basis in mijn paard. Hij is een maand in training geweest bij een gekend westerntrainer (met goede referenties) vorig jaar, maar zelfs daar kreeg de trainer hem niet ontspannen. Ik wil daarom graag les nemen, maar weet niet bij wie ik daarbij best terecht kan: een rechtrichter of eerder richting academische rijkunst.

Overgangen rijden probeer ik echt te doen en ik hang echt niet aan de teugels of in zijn mond te trekken. Maar dat blijkt niet te werken heb ik de indruk, weet het niet goed.

Omdat ik het echt niet meer weet dacht ik dat het misschien kon komen door het bit, daarom dat ik een andere optoming zocht, niet speciaal om dingen dwingen te doen.

Ik wil graag hulp, neem dat van me aan :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:41

Blijheid schreef:
Natuurlijk krijg je een hoofd niet omlaag met een optoming, niet op een prettige manier in elk geval. Maar een paard dat zich wezenloos irriteert aan een optoming zal zijn hoofd/hals ook niet ontspannen omlaag brengen.
Als ik TS goed begrijp is dat waarom ze een andere optoming zoekt.

Dat was inderdaad mijn logica :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:46

Als een paard voor t eerst word ingereden loopt ie er ook niet ontspannen op, is toch echt een kwestie van gewenning en langzaam positief introduceren :) Mits correct gebruikt vind ik toch echt touwhalster(snap nog steeds niet hoe/waar jij ruis vandaan haalt :? ) maar omdat je dat niet wilt, maar wel bepaalde wensen heb denk ik dat daar een hackamore het beste bij past?

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:36

Was vergeten uitleggen waarom touwhalster bij ons ruis brengt: bij het grondwerk reageert hij er dus heel goed op, stopt, gaat achteruit zonder problemen, komt naar voren.. Maar tijdens het rijden lijkt net net alsof hij het niet begrijpt op te sturen. Dan moet ik echt bijv mijn rechterteugel WIJD opentrekken naar hem naar rechts te krijgen, zodat het touwhalster erg hard zit te trekken op zijn hoofd (links net hetzelfde). Met bit rijden heeft hij het daar zo moeilijk niet mee, dan lukt het wat meer meer met neckreining in combi met teugel klein beetje openen en been aanleggen. Dus ik neem aan dat door de verbinding van teugels onderaan het touwhalster hij moeilijker begrijpt wat er gevraagd wordt. kan inderdaad een kwestie van doorzetten betekenen, maar doordat hij dan zo begint te slaan met zijn hoofd als er zoveel druk opstaat bij het sturen zocht ik daarom iets anders dan het touwhalster.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:09

Heb je dan misschien een filmpje van hoe het nu gaat met rijden en met de pessoa? Ik haal uit je tekst namelijk blijkbaar andere info dan wat je bedoelt.
Hoofd omlaag en verzamelen gaan in mijn hoofd ookal niet echt samen, al zou dat best kunnen liggen aan mijn achtergrond.
Imo is er ook niet zoiets als DE basis. Er zijn ontzettend veel rijstijlen, al lijken sommige op elkaar. Ze hebben allemaal een eigen basis, eigen doelen, technieken, prioriteiten etc. De meeste mensen gaan hieraan voorbij en dat is niet echt bevorderlijk voor het begrip van wat men aan het doen is (en wat de valkuilen en oplossingen bijvoorbeeld zijn), dus vandaar mijn vraag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:25

Hmmm... ik kan me eigenlijk nog steeds geen goed beeld vormen van wat je probleem nu precies is.
Zoveel druk zetten met het touwhalster, of met een andere optoming, is nooit een goed idee. Je paard heeft groot gelijk dat hij dat niet pikt.
Je schrijft ook dat er sprake is van onbalans, bij jullie beide. En dat je paard dat niet heeft als jij er niet op zit, toch?

Voordat je gaat zoeken naar een oplossing, is het van belang om te weten wat nu precies je probleem is.
Ook als je het rijden vanuit het parelli programma bekijkt, wordt daar altijd uitgegaan van de zit, dan de benen en als dat echt niet werkt een stuurhulp.

Wat jij nu wilt doen met het rijden is een vorm van verfijning, finesse zoals dat in het parelli programma heet. Maar als ik je verhaal goed interpreteer heb je de freestyle nog totaal niet onder de knie.
De vraag is dan hoe je wilt gaan verfijnen op het moment dat je de basis (freestyle) nog niet beheerst? Dat probleem los je niet op met een andere optoming.
Dus met andere woorden: ik denk dat het probleem niet de optoming is, maar dat dat het rijden zelf is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:32

laura1986 schreef:
Heb je dan misschien een filmpje van hoe het nu gaat met rijden en met de pessoa? Ik haal uit je tekst namelijk blijkbaar andere info dan wat je bedoelt.
Hoofd omlaag en verzamelen gaan in mijn hoofd ookal niet echt samen, al zou dat best kunnen liggen aan mijn achtergrond.
Imo is er ook niet zoiets als DE basis. Er zijn ontzettend veel rijstijlen, al lijken sommige op elkaar. Ze hebben allemaal een eigen basis, eigen doelen, technieken, prioriteiten etc. De meeste mensen gaan hieraan voorbij en dat is niet echt bevorderlijk voor het begrip van wat men aan het doen is (en wat de valkuilen en oplossingen bijvoorbeeld zijn), dus vandaar mijn vraag.

De meeste mensen gaan juist voorbij aan de basis.
En basis = basis. Ongeacht de rijstijl. De verschillen in rijstijl komen pas echt naar voren op het moment dat de basis er goed in zit.
En basis is veel omvattender dan dat veel mensen lijken te denken. Maar pas als de basis in orde is, kun je gaan werken aan verfijning en dan komen de verschillen echt naar voren. Zoals het verschil in verzameling tussen dressuur en western bijvoorbeeld.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:36

Kan wel zijn dat ik het anders schrijf dan ik bedoel. Probleem is dat ik geen recent filmpje heb van rijden of pessoa, heb wel pessoa filmpje van november.. Was zijn eerste keer aan de pessoa toen

Hoe hij daar loopt met 'hoofd laag' is voor mij voldoende. Hoe hij doet als ik erop kruip (of eender wie) is zoals in het filmpje dat ik eerder poste als hij vrij rende.
Dat is wat ik 'verzameling' noem (misschien zijn mijn termen dus niet goed gekozen :)).
Ik probeer vandaag een nieuw filmpje te maken van het rijden..
Ik luister graag naar je commentaar en adviezen ..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:38

Die basis die julie beschrijven denk ik dan te vinden als ik instructeur zou zoeken voor rechtrichten of academische rijkunst (denk dat bij de academische rijkunst het rechtrichten is geincludeerd? )

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:41

Wendy daar ben ik het dus echt geheel NIET mee eens. Dat je maar een storing (h)erkent wil niet zeggen dat er niet veel meer bestaat.

Amouroke heel eerlijk zie ik je paard liever vrij met zijn hoofd omhoog rondrennen (prima eigen balans) dan aan de pessoa (balans verschuift naar voren). Natuurlijk is er ruimte voor verbetering in ontspanning, losgelatenheid, dragender gaan bewegen. Maar imo ga je dat dus juist niet oplossen door de pessoa-houding (om het zo naar even uit te drukkken).

Rechtrichten is een onderdeel van elke zinnige aanpak van rijden (of een paard zou uit zichzelf recht moeten zijn).

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:59

Als ik je ervaring met het touwhalster lees met de ruis enzo, klinkt het alsof hij veel te los zit. Ook alsof je constant druk op de teugels hebt. Om dat goed te kunnen beoordelen zou ik echter een foto/filmpje moeten zien van hoe je tuig zit, en hoe je hem dan (ook met bit) rijd. Wat ik hoor aan gebrek aan ontspanning, altijd hard willen.... onvoldoende spieropbouw en balans! Als je een paard niet traint iets te doen en dat rustig opbouwt, kan je natuurlijk ook niet van het ene op andere moment verachten dat hij opeens zijn hoofd 30minuten lang laag kan houden. Dat kan gewoon niet.

Zorg eerst maar eens dat je de 'basis' spieren gaat opbouwen door meters te maken in de bak. Vraag vooral niet te veel in een keer, en bouw het aantal minuten dat je er op zit in de bak rustig op. In stap oefeningen doen als voltes, overgangen, stukje zijwaarts, alle 7 games vanuit het zadel, helpt al heel erg. Werk om hem rustig te laten stappen actief mee en let op je ademhaling. Liever bewust en beheerst dan alles overhaast. Draf en galop vergt meer balans dan stap, dus ik zou eerst zorgen dat hij in stap de oefeningen goed kan. Daarna rustig in draf en galop opbouwen, zoals je ook in stap hebt gedaan.

Ook op de grond er naast de oefeningen verder perfectioneren helpt heel goed voor de techniek en de spieren, naast het feit dat zonder de belasting van een ruiter erop alles natuurlijk veel makkelijker gaat. Wat ik zie als ik er naast bezig ben is voor mij altijd een goede graadmeter van wat ik kan verwachten on der het zadel. Als je niet op zit en het paard kan zich dan al niet zelf dragen, kan hij dat ook niet zomaar als je erop zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:55

laura1986 schreef:
Wendy daar ben ik het dus echt geheel NIET mee eens. Dat je maar een storing (h)erkent wil niet zeggen dat er niet veel meer bestaat.

En wat wil je hiermee zeggen dan?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:31

Bedankt voor jullie tips. Vandaag heb ik raad gevraagd aan iemand dat al redelijk wat lessen heeft gehad in rechtrichten (geen instructeur, maar iemand die dezelfde problemen had ervaren met eigen paard). Zij merkte op dat mijn paard rechtsgebogen is; moeite met linksom te gaan. Ze heeft met hem gedraafd linksom de piste rond, met buitenstelling op de lange zijdes (op de manier van antoine de bodt). Losse teugel wanneer hij ontspannen werd. In het begin was het moeilijk, maar op een gegeven moment voelde hij dat het makkelijker liep met hoofd wat meer in aanleuning en je zag dat ook aan hem. Hij draafde met grotere passen (vooral achteraan) en zijn staart droeg hij meer (voordien tussen zijn billen geknepen). Nu staart dragend en mooi meegaand in de beweging. Op een gegeven moment was hij even gewoon met losse teugel te rijden terwijl hij ontspande. De ruiter die ermee werkte voelde verschil, maar zei me wel dat het werken werken werken is. Ik denk dat ik inderdaad teveel verwacht in één keer, omdat het gaat van op de grond denk ik meteen; dat moet ook wel lukken erop.
Ondertussen heb ik ook gevraagd aan een vriend die les kreeg van een goed rechtrichter of die in de toekomst misschien kan komen lesgeven (heeft weinig tijd dus is wat afwachten).

Laura: met de pessoa, die tip had ik gekregen van de dierenarts in Merelbeke. Zij dacht door hiermee te werken dat hij wat meer spieropbouw zou krijgen en zichzelf beter zou leren dragen vanop de grond, en dan nadien met mij erop. Was DA visie, daarom was ik er mee begonnen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:02

laura1986 schreef:

Bij het western rijden wordt een paard wel degelijk gevraagd het hoofd vooraan laag te houden en verzameling (laag en rond in tegenstelling tot hoog en rond bij klassieke dressuur).

Het grote probleem is dat er tegenwoordig zoveel manieren, optomingen en meningen zijn waarbij een mens soms gewoon niet meer wat en hoe. Ik juich het toe dat er tegenwoordig zoveel mogelijkheden zijn voor ruiter en paard maar velen worden heel onzeker of ze het juiste wel doen. Mensen zijn ook veel te ongeduldig. Ze gebruiken 1 optoming en als het paard niet zowat meteen helemaal verzameld en nageeflijk loopt, gaan ze er automatisch van uit dat het wel aan de optoming ligt.

@ Britt: eerste en vooral, wat is hij toch een heus paard geworden hé. Ik wil hem binnenkort nog wel eens in het echt zien ;). Op dat filmpje dat hij los loopt, dat noem ik geen sterrekijken hoor. De meeste paarden lopen zo in de vrije natuur. Kwestie van je paard veel te trainen. Ik denk dat het daar bij jou vooral op aankomt. Een goede lesgever en heel veel trainen. Geef het een jaar tijd en dan loopt hij misschien verzamelt in galop, in de piste. Met het buitenrijden zou je tegen dan moeten kunnen bekomen dat je je maar met licht contact hem op zijn tempo kan houden. Een jaar klinkt lang maar als je er echt vol enthousiasme invliegt, dan gaat dat snel voorbij.
Verder zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat hij geen bit in wilt. Jij weet ook hoe opgeleerd is, hij is geleerd door vooral hard aan het bit te trekken en dan vooral gaan. Daar kan jij uiteraard niets aan doen en jij hebt dus de pech dat je van minder dan 0 moet beginnen. Eerst zijn fouten er uit trainen en dan pas kan je vanaf 0 beginnen.
Ik denk dat je bit hem zeker niet stoort, hij weet hoe weg kan geraken met al zijn truckjes. Ik weet niet of je je problemen bitloos gaat kunnen oplossen. Het feit dat hij niet te sturen valt met touwhalster, hij gaat gewoon in tegen druk. Btw als ik met touwhalster rij dan stuur ik met neckreining, benen en zit en dat moet hij (en jij) ook leren. Dat is al het eerste en het grootste probleem, hij moet wijken voor druk.
Als hij weet wat wijken voor druk is, dan gaat hij wel nageven op bit of bitloze optoming. Dan gaat hij opzij van je benen, voilà stuurprobleem opgelost. Dan vertraagt en stopt hij op je zit, dan hoef je ook zo niet meer aan die teugels te zitten.

Ach, je kan er boeken overschrijven en die zijn er ook over geschreven. Ik val allicht in herhaling maar je wilt western rijden, veronderstel ik. Ik weet dat het niet makkelijk is maar zoek een goede westerntrainer die jullie kan begeleiden. Dat is voor de moment de enigste manier....

En nu in actie schieten want ik mis jullie wel een beetje op de uitstapjes!