Ik heb een leuke instructrice gevonden die dressuur met grondwerk en horsemanship combineerd. Nu zegt mijn moedet dat grondwerk en horsemanship erg onnatuurlihj zijn voor een paard en eigenlijk slecht is.. Heeft ieman hier ervaring mee en uitleg?
het is juist wel natuurlijk. ik wat niet wat je moeder natuurlijk vind maar met een touwhaltertje rijden vind ik een stuk natuurlijker dan 2 bitten met een dubbele neusriem om het hoofd en een thiedemann. zelf doe ik ook grondwerk en ik vind het echt SUPERLEUK! ik doe aan parelli.
Maureen95
Geplaatst: 24-03-12 15:39
ik geef zelf ookl es
marleen_usar
Geplaatst: 24-03-12 15:40
het doel is om met zo min mogelijk hulpmiddelen dingen voor elkaar te krijgen,en dat is natuurlijk.
ja dat is idd erg leuk! lekker over een grote weide galoperen met zadel(zonder zadel galoperen lukt nog niet heel erg maar ik rijd boomloos) en ik ging laatst zonder halter rijden voor de eerste keer. schrok orin van een klein jongetje en ben ik eraf gedonderd. nu weer opnieuw beginnen
sliertje
Geplaatst: 24-03-12 15:53
Ik ben wel benieuwd naar de argumenten van je moeder NH is juist heel natuurlijk, het woord zegt het zelf al. Wat is er nou natuurlijker dan omgaan met een paard zoals een paard met een ander paard omgaat...
Ik geef ook les hierin en combineer het met dressuur, elke ruiter en amazone zou eens wat meer tijd moeten steken in kennis m.b.t. omgang paard. Dat zou voor veel paarden een stuk aangenamer worden :
Met andere woorden: ik ben het geheel niet eens met je moeder
Rijden en grondwerk is NOOIT natuurlijk, hoe je het ook doet. De term 'natuurlijk' vind ik per definitie slecht gekozen. Echter is de methode zelf niet perse goed of fout, dat ligt aan de uitvoering ervan. Als je eerlijk omgaat met je paard lijkt me dat niet iets om over te klagen voor je moeder.
Ik zag laastst ( ik fietste langs een manege ) waar een paard moest gaan liggen en dergelijke dus ik reed er even heen en vroeg wat ze aan het doen was. Ze antwoordde ja ik doe grondwerk en NH. Dus ik dacht mm dat is eigen.ijk wel raar want in de natuur zou een paard niet voor je gaan liggen. Dat had ik dus tijdens het avondeten besproken en toen is mijn moeder even gaan googlen en zij had dus van mening dat je met grondwerk en NH allemaal onnatuurlijke trucjes en dat soort dingen doet. Dat bedoelt ze dus met onnatuurlijk zelf ben ik het helemaal niet met haar eens.. Vandaar dit topic.
wat nou dat liggen is niet NH bij geen enkele methode. dat is vrijheidsdressuur. anders moet je mmoeder maar een keertje bij ons langskomen. www.humanhorsepower.nl dit is onze website
Bedankt voor het aanbod maar ik laat haar de hele site wel lezen
Maureen95
Geplaatst: 24-03-12 16:57
ja. maar misschien bedoelde ze met Nh vrijheidsdressuur? ik geef zelf ook soms wel eens les ook al ben ik minderjarig en ongediplomeerd ik vind het altijd leuk om mensen te helpen. zo heb ik liekec ook al handige tips meegegeven
Maar heel veel mensen doen grondwerk en VD in 1, waardoor het soms niet echt duidelijk is wat wat nou is.
Ik ben trouwens van mening dat grondwerk goed is voor je paard, en het ligt er natuurlijk aan op wat voor manier je het doet of het ook natuurlijk is. Als jij je paard longeert en er een pessoa aan hangt is het in mijn ogen verre van natuurlijk. Maar als je longeert zonder iets en je paard op alleen lichaamscommando's kan laten keren en overgangen kan laten doen is dat in mijn ogen een stuk natuurlijker, omdat je dan als het goed is de houding van het paard daarbij gebruikt en reageert het paard vanuit zijn instinct.
Weet je wat eigenlijk het meest onnatuurlijke is wat je met je paard kan doen? Er op rijden... De plek waar je als ruiter gaat zitten is in de natuur de plek waar een roofdier op springt om een paard te vangen. Wij zijn ook nog eens roofdieren dus je kan je voorstellen hoe erg het tegen de natuur van een paard in gaat om een mens op zijn rug toe te laten.
Ik denk dan ook dat je als mens niet zo bezig moet zijn met wat natuurlijk voor een paard is en wat niet. Een paard is niet meer in de natuur, hij is bij ons, mensen, en hij moet met ons in een mensenwereld functioneren. Dat is niet makkelijk voor een paard, maar ze kunnen het wel erg goed en het helpt hun enorm als de mens een duidelijke communicatie onderhoud met zijn paard. Paarden zijn meewerkende dieren die eigenlijk heel erg graag met je samen willen werken. Dus als jij duidelijk kan uitleggen wat je van je paard wil dan zal je paard zijn best doen om je verzoek in te willigen. Veel mensen zijn echter niet helder in hun communicatie, verwachten dat een paard vanalles zo wel snapt en worden boos als het paard dan niet doet wat ze verwachten dat hij zou moeten doen (bijv. stilstaan bij het poetsen, dat doet een paard niet vanzelf, dat moet je hem leren). En daar is NH heel handig bij, die geeft de mens handvatten om helder met het paard te kunnen communiceren. En of je hem dan leert liggen of leert een ruiter te dragen, dat maakt niet, zolang je paard maar snapt wat je bedoelt.