Inrijden zonder stemcommando's?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Inrijden zonder stemcommando's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 18:52

Beste Bokkers.

Een paar jaar geleden heb ik van een Emiel Voest instructeur leren loswerken. Sindsdien "longeer" ik alleen nog op deze manier, het bevalt me goed.
Vóór die tijd heb ik een behoorlijk aantal paarden beleerd. Toen longeerde ik nog met stemcommando's en een longeerzweep. Deze stemcommando's kwamen bij het inrijden goed van pas.
Nu ik op deze nieuwe manier "longeer" gebruik ik geen stemcommando's meer. Binnenkort ga ik weer een paard inrijden en ik vraag me af hoe ik dit ga aanpakken.
Wat doen jullie? (mensen die aan loswerken doen) Gebruiken jullie wel je stem bij het loswerken, zodat het paard het stemcommando kent en je dat ook vanaf de rug kunt gebruiken om aan te leren wat het been betekent? Of pakken jullie de eerste ritjes anders aan, misschien door een tweede persoon die met lichaamshouding een vervanging is voor mijn oude stemcommando?
Of een andere manier waar ik nog niet aan gedacht heb?

Op de oude manier deed ik het dus zo: ik leerde het paard zich te laten longeren, en daarbij de stemcommando's stap, draf en galop. Als hij zover was ging ik erop terwijl een tweede persoon het paard aan de longe hield. Dan gaf ik been, gevolgd door een stemcommando. (indien nodig kon de longeerder ook nog helpen met de longeerzweep) Door goed belonen (en stoppen met drijven) bij de gewenste reactie leerde het paard vrij snel wat de bedoeling was.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!

wreckh

Re: Inrijden zonder stemcommando's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:59

Ik heb over een paar weken workshop van emiel. We gaan dan rijden op deze manier, dus kan je tegen die tijd daar meer over vertellen.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 19:04

Leuk, ik ben benieuwd. Laat je het weten?

Ik ben trouwens de komende dagen weinig online, maar ik lees alles en ben blij met alle reacties.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:37

Waarom zou je geen stemcommando's meer gebruiken; waar ligt de twijfel voor jou?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:42

Waarom zou je het helemaal zonder stemcommando's willen doen? Het is niet de bedoeling dat je de oren van je paard van zijn hoofd af kletst, maar stemcommando's helpen je gewoon bij het beleren van je paard.
Je hoeft er maar drie te gebruiken. Whoa voor onvoorwaardelijk halthouden, een klikje om de volgende gang op te pakken, en "easy" om een gang terug te schakelen. Meer is niet nodig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:07

Ik zie geen enkel probleem om stemcommando's te gebruiken, maar het kan net zo goed zonder.

Ik zou beginnen met druk met een been. Voorhand opzij, achterhand opzij. Vaak gaan ze dan vanzelf voorwaarts. Daarna reactie op twee benen aanleren. Als je op de grond al werkt met drijven van achter (met wat commotie of wat tappen met de stick) dan reageren ze daar ook op in het zadel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:43

Ik heb altijd tuigpaarden gereden (vroegahhh) en van daaruit ben ik gewend om stap, draf etc gewoon mondeling aan te kondigen. Een prima fase 1 toch?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:45

ik zie ook niet in waarom je stemcommando's helemaal weg zou willen laten, kan er geen meerwaarde in vinden... Lichaamstaal is geinig, maar als je erop zit ziet je paard je niet meer

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:48

De methode van Emiel Voest omvat véél meer dan enkel het loswerken.
Wat de methode dus is?
Eerst loswerken, daarna grondwerken, vervolgens werken aan de Dubbele lange lijnen.
En dan is de volgende stap erop, zelfde eigenlijk als met het "normale" beleren, maar dan zonder de stemhulp, maar met álles wat je, je paard in het voortraject al geleerd hebt.

Dat is niet zomaar 1,2,3 uit te leggen, het is in ieder geval veel meer dan enkel het loswerken gebruiken met het inrijden.
Doordat je paard al in de Dubbele Lange Lijnen kan lopen reageert je paard al prima op je teugelhulpen, en ook het principe van de beenhulpen kent je paard dan al.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:53

Dus hij doet het zonder stemcommando's? Wat ik me dan afvraag wat is zijn reden hiervoor, als hij hier nu een hele goede reden voor heeft, (die ik zo zelf niet kan bedenken, zie niet in wat er mis is met stemcommando's) dan waarom niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:59

Er is absoluut niet iets mis met stemcommando's!
We gebruiken ze alleen niet/nauwelijks, en als er wel commando's gebruikt worden is het samen met de bijbehorende hulpen.
Tuurlijk kan je stemcommando's gebruiken, echter is dat niet de freestyle methode.

Edit: en waarom géén stemcommando's gebruiken, je paard kan al lopen in de Dubbele lange lijnen, mennen dus eigenlijk. maar dan zonder kar.
Een paard wat je al helemaal kan besturen als je erachter loopt zonder stemcommando's ga je niet verder beleren mét stemcommando's toch?

Er is helemaal niets mis mee als je nog wel ondersteuning van commando's gebruikt,dat doet emiel zelf ook, maar als je het al zonder kan, waarom dan plots met gaan doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:20

Nou, met mennen bijv, gebruik ik het liefst zo min mogelijk de leidsels oid. Want als ik niet op de stem rem, hoe moet ik dan remmen als ik óók niet de leidsels gebruik? Of met longeren dan?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:27

Stemcommando's zijn prima, maar kunnen ook verwarrend werken als de trainer inconsequent is met stemcommando en lichaamstaal. Als je zit langzamer zegt en je stemcommando harder bijv.

Daarnaast zijn stemcommando's op zichzelf staand en zijn op de grond altijd gekoppeld aan een andere hulp. Als het paard niet op het stemcommando reageert, zal je altijd wat anders moeten doen, om duidelijk te maken dat hij moet reageren (bijv. druk opvoeren).

Als je je paard op de grond goed leert om te wijken voor aanraak druk (dus niet alleen maar op lichaamstaal vanaf een afstand) en je zorgt dat hij de druk van alle kanten begrijpt (dus dat hij makkelijk en op zeer lichte druk voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, voorhand om, achterhand om, hoofd alle kanten op bewegen kan). Dan is het geen enkel probleem om dat onder het zadel te herhalen en de twee benen druk toe te voegen.
Eventueel met een beetje drijvende druk van achter met de stick (die je paard ook al van de grond kent).

Ik heb geen ervaring met mennen, maar met dubbele lijnen werk ik met lichaamshouding. Aan de longe ook puur op lichaamshouding. Het stemcommando is ook maar gekoppeld aan de verdere hulpen voor langzamer gaan. Ik zie het nut niet helemaal in van nog een tussenstap inbouwen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:18

Met dubbele lange lijnen gebruik je dus wel je teugels om op te remmen.
Je bent gewoon dressuurmatig aan het trainen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:21

het lijkt mij onmogelijk om met een paard...jong,oud erop,er achter,aan de longe of noem maar op......om te gaan zonder je stem te gebruiken.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:23

Ik ben ook op het moment bezig met het inrijden van een hengstje.
Maar ik had niet willen werken zonder stemcommando's aan het begin.
Zodra je de eerste keren erop gaat zitten, ziet je paard jou natuurlijk niet meer. Hij voelt je wel, maar kent dan ook de hulpen niet.
En ook je lichaamstaal zegt hem dan niks, want hij zit je niet en de 'nieuwe lichaamstaal' kent hij nog niet.
Toen voelde het voor hem wel heel vertrouwd om mij wel te horen.
Waarna het afstappen ook heel verwonderd werd gekeken waar ik opeens vandaan kwam :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:28

Leg uit Geerke?
Bedoel je echt letterlijk je stem gebruiken? of stemcommando's

@Janedieene: dat is dus als je aan de DLL gewerkt hebt anders, hij is er dan al aan gewend dat hij je niet meer ziet.
Daarnaast herkent hij de teugels ook, want daar kan hij ook al op lopen.

Overigens is het dan niet zo dat je de eerste keer erop het helemaal alleen doet, alsnog zorg je ervoor dat er iemand bij is om op de grond te ondersteunen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:31

siskeh, Oke, dan wordt het inderdaad al een stuk eenvoudiger! Ik werk gewoon op mijn eigen maniertje. En eigenlijk zeg ik ook helemaal niks onder het rijden. Maar het verschilt ook per paard, ik kan tegen het paardje wat ik rij bijvoorbeeld hele verhalen vertellen als ik alleen rijdt. Wedden dat ik iemand heb die echt naar me luistert :+ ?
Terwijl onze adoptie merrie alleen maar chagrijnig ervan wordt, hah.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:42

siskeh schreef:
Er is absoluut niet iets mis met stemcommando's!
We gebruiken ze alleen niet/nauwelijks, en als er wel commando's gebruikt worden is het samen met de bijbehorende hulpen.
Tuurlijk kan je stemcommando's gebruiken, echter is dat niet de freestyle methode.

Edit: en waarom géén stemcommando's gebruiken, je paard kan al lopen in de Dubbele lange lijnen, mennen dus eigenlijk. maar dan zonder kar.
Een paard wat je al helemaal kan besturen als je erachter loopt zonder stemcommando's ga je niet verder beleren mét stemcommando's toch?

Er is helemaal niets mis mee als je nog wel ondersteuning van commando's gebruikt,dat doet emiel zelf ook, maar als je het al zonder kan, waarom dan plots met gaan doen.

Ik geef toe totaal niet bekend te zijn met jullie methode.
Vind je redenatie logisch.
Maar aangezien ik enorme kwek ben, klets ik vrolijk mijn paard door de baan :o :D

Het idee van lichaamstaal vind ik niet raar, prima zelfs, maar het uitbannen van stemcommando's vind ik dan weer onpraktisch.
Met mennen kan mijn paard me ook niet zien en ja ik heb leidsels, maar als ik wil dat ze net iets actiever wordt,
(wil dezelfde aanleuning houden, dus gooi niet mijn leidsels losser o.i.d.)
geef ik daar een stemcommando voor (waarop het paard netjes in hetzelfde model blijft lopen en net tikje harder d'r best gaat doen, net zoals voor het van stap naar draf gaan, of van draf naar galop of van stap naar galop.
Idem als je wilt terug komen (kan ook zonder), maar met is voor het paard prettig lijkt me, ze weet dan al wat er komen gaat
en kan er heel netjes op reageren.
Bovendien ben ik gek op oplettende luisterende paarden oortjes, die als schotel antennes de boel controleren.

Vind het dus het handigste om gewoon lichaamstaal en stemcommando's te blijven combineren.
Wat is de reden van het niet geven van stemcommando's? Behalve dat ze alles al kunnen zonder?
Persoonlijk vind ik de combi namelijk zeker met mennen heel praktisch.

(overigens favourite stemcommando van de paarden hier is (zoek) appeltje... :D :o . )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:13

geerke schreef:
het lijkt mij onmogelijk om met een paard...jong,oud erop,er achter,aan de longe of noem maar op......om te gaan zonder je stem te gebruiken.

Waarom?

Als je je stem heel consequent gebruikt, heb ik er geen probleem mee :D De meeste mensen zijn vooral doelloos aan het kwebbelen tegen hun paard en roepen dan af en toe een commando erdoorheen. Lijkt mij enorm verwarrend voor een paard. Daarnaast moet je een stemcommando ook aanleren, mbv andere hulpen (druk) en zal je als reinforcer ook altijd die druk nodig blijven hebben. Waarom die tussenstap met stem en niet gewoon druk gebruiken?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:21

@sjolvir:
Er is in principe geen andere reden dan dat je het al zonder kan.
Overigens is het met gewoon rijden toch ook niet zo dat je stemcommando's gebruikt?
Daarom zou ik het haast raar vinden om het wel te gebruiken.

Over het actiever gaan maar wel in dezelfde gang, daarvoor heb je andere hulpen(ongeveer gelijk aan met het rijden) dan de hulp voor de overgang.
Wat je met mennen(denk ik) niet kan en met de DLL wel is met je lijnen wel inpuls geven maar tegelijkertijd wel van voren vast houden.

Terugkomen e.d. kan je heel goed aanleren met een halve ophouding, let op, er gaat wat gebeuren. en vervolgens wat je wilt doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:09

siskeh schreef:
Leg uit Geerke?
Bedoel je echt letterlijk je stem gebruiken? of stemcommando's

@Janedieene: dat is dus als je aan de DLL gewerkt hebt anders, hij is er dan al aan gewend dat hij je niet meer ziet.
Daarnaast herkent hij de teugels ook, want daar kan hij ook al op lopen.

Overigens is het dan niet zo dat je de eerste keer erop het helemaal alleen doet, alsnog zorg je ervoor dat er iemand bij is om op de grond te ondersteunen.

ik bedoel stemcommando's....je kunt gewoon kwebbelen met je paard,sommige worden daar rustig van.
Als je het commando maar luid en duidelijk zegt,zodat dat duidelijk te onderscheiden is door het paard tussen de rest van de woordenstroom. :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:49

Oke, stemcommando's duidelijk, maar waarom kan je niet zonder?
Wat kan je aan noodzakelijke dingen met stemcommando's wel wat je niet op een andere manier kan bereiken?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:53

op het moment dat het paard jou niet meer kan zien (lichaamstaal lezen, omdat je erop zit) en nog niet bekend is met gewichts- en beenhulpen, vraag ik mij af hoe je dat zonder je stem te gebruiken toch over kunt brengen en het een met het ander kunt verbinden. maar misschien heb ik te weinig inbeeldingsvermogen... dat kan ook nog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:56

Ik werk/longeer in principe ook zonder stemcommando's, gewoon omdat het niet nodig is.
Echter leer ik elk paard wel bewust stemcommando's aan voor het inrijden.
Ik vind dat zeker nuttig, zeker bij opwinding is het erg fijn als een groen paard niet zomaar gaat rennen omdat hij goed luistert naar het woord 'stap'.