[AR] dressuurpaard geschikt om te mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anoushka

dressuurpaard geschikt om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 18:16

Hoi,
Ik wil warschijnlek één van mijn paarden laten beleeren voor te mennen, nu heb ik laatst gehoord dat je voor de kar andere spieren kweekt die je niet wil op een dressuur paard, kopt dat?

Ik ben van plan om van de zomer als hij klaar is, een maand op trektocht te gaan met mijn paarden, en dan aangespannen, daarom de vraag.

sonnie81

Re: dressuurpaard geschikt om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:27

Ik heb sinds 2 jaar mijn Z dressuurpaard voor de wagen staan en ik vind dat hij juist nog veel mooier en sterker in zijn spieren is geworden!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:58

Mijn pony's zijn vooral men pony en rijpony daar naast.
Maar ken mensen die een paard hebben, man rijd er samengesteld (weet niet welke klasse), ZZ dressuur en vaardigheid. En de vrouw rijd er onder het zadel dressuur mee (M of Z dacht ik).
Hij vind dat zij bepaalde dingen onder het zadel juist mooi door kan trainen die hij lastig vind. En zij vind dat hij zorgt voor de extra kracht in de achterhand voor de wagen en dat elkaars trainingen elkaar mooi aanvullen.

Geld natuurlijk wel dat je ze netjes moet mennen en niet met weggedrukte rug en hoofd in de lucht moet laten rondhobbelen (maar dat geld onder het zadel ook).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:08

Kan elkaar heel mooi aanvullen, mits je hem voor de wagen ook netjes laat lopen.
Ik vind het voor het mennen overigens heel fijn dat mijn paard ook onder het zadel loopt,
aangezien lengt buiging in je paard krijgen vanaf de wagen niet eenvoudig is.

Heb je al een adres om hem te laten beleren en jezelf te laten beleren?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:37

Als je het goed doet, is zelfs juist het tegenovergestelde waar!
Het is inderdaad wel degelijk een iets andere belasting dan rijden ohz. maar dat vormt juist een mooie aanvulling.

Soms wordt het zelfs geadviseerd; voor de hogere klassen dressuur moeten ze ook meer kunnen verzamelen, en dus ook meer op de achterhand komen. Juist die achterhand en broekspieren worden mooi meegenomen tijdens het mennen.

En ook bij het mennen is het van belang dat je paard rechtgericht is, lekker over de rug loopt met de juiste stelling en buiging.

Kortom; als je er gewoon normaal mee bezig bent dan vormt het juist een hele mooie aanvulling :j
De paarden van Ysbrand Chardon worden bijv. ook vaak ohz. gereden. Niet alleen voor de afwisseling, maar ook om ze zo optimaal mogelijk te kunnen trainen. En die lopen goed dressuur ohz.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:50

mijn paardje loopt ook sinds een jaartje voor de wagen. niet zo vaak, denk ongeveer 2x per maand en merk er met rijden niet veel van. wel merkte ik dat ze in het begin wel erg snel moe werd voor de wagen ze gebruiken hun lichaam echt anders dan onder het zadel, en conditie tijdens het rijden is niet genoeg. ik zou wel voldoende ook voor de wagen trainen zodat die spieren de trektocht ook aankunnen. veel plezier

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:03

Mijn vorige paard liep voor de wagen en onder het zadel en dat ging heel goed, sterker nog ze werd er dus echt 'sterker' van, kreeg veel meer conditie. Mijn huidige paard net zo. Natuurlijk rij je ze voor de wagen dressuurmatig netjes, dat rijdt ook veel fijner. Net als je met je paard onder het zadel er graag een hebt die lekker soepeltjes in mooie aanleuning loopt. Van voor de wagen krijgen ze een mooiere bespiering op de achterhand, vind ik zelf. En het is maar net hoe fijn jij ment, hoe fijn ze in de mond blijven etc.... Maar vergis je er inderdaad niet in dat een paard moet leren trekken.... dat heeft echt tijd nodig en doen ze (meestal) niet 'zomaar'.... en al helemaal geen trektocht....

OVerigens kweek je met lange afstandrijden dan wel weer hele andere spieren dan met dressuren. Dressuren is korte kracht explosie, lange afstand is dus lange termijn energie & kracht. Is wel weer iets heel anders...

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:48

"De paarden van Ysbrand Chardon worden bijv. ook vaak ohz. gereden. Niet alleen voor de afwisseling, maar ook om ze zo optimaal mogelijk te kunnen trainen. En die lopen goed dressuur ohz"

worden inderdaad onder het zadel gereden(manegelessen met gevorderde ruiters), maar om nou te zeggen dat ze goed dressuur lopen, niet bepaald (zij erg stug en dan heb ik het over de lippiz.)

Veder ga ik met de rest mee, het is ene goede aanvullig, ik wil mijn paard uiteindelijk ook voor de wagen hebben, maar eerst wil ik die onder het zadel doorrijden.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:25

sonnie81 schreef:
Ik heb sinds 2 jaar mijn Z dressuurpaard voor de wagen staan en ik vind dat hij juist nog veel mooier en sterker in zijn spieren is geworden!

Mijn pony is inderdaad ook veel mooier en sterker geworden en is nu een mooie complete pony waar ze eerst te iel en te dun was :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:03

sasika schreef:
"De paarden van Ysbrand Chardon worden bijv. ook vaak ohz. gereden. Niet alleen voor de afwisseling, maar ook om ze zo optimaal mogelijk te kunnen trainen. En die lopen goed dressuur ohz"

worden inderdaad onder het zadel gereden(manegelessen met gevorderde ruiters), maar om nou te zeggen dat ze goed dressuur lopen, niet bepaald (zij erg stug en dan heb ik het over de lippiz.)

Veder ga ik met de rest mee, het is ene goede aanvullig, ik wil mijn paard uiteindelijk ook voor de wagen hebben, maar eerst wil ik die onder het zadel doorrijden.

Ik had het niet specifiek over de lipi's. ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:10

op mijn oude stage zijn er ook paarden ohz voor de wagen gegaan. De meeste werden echt sterker en gingen fijner lopen. Bij één paard merkte ik dat die zwaarder op mijn hand werd ohz.. Dat is dus wel een nadeel. :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:21

WhySoWhite schreef:
op mijn oude stage zijn er ook paarden ohz voor de wagen gegaan. De meeste werden echt sterker en gingen fijner lopen. Bij één paard merkte ik dat die zwaarder op mijn hand werd ohz.. Dat is dus wel een nadeel. :j

vwb dat laatste; als je normaal met een (men)bit omgaat, hoeven de paarden er zeker niet zwaarder op de hand door te worden. Dat is ook een veel gehoord vooroordeel, dat ze van mennen stugger in de mond en zwaarder op de hand worden. En dat geldt net zo als voor het rijden ohz; gooi er een stang en trens in en ga dan een tijd flink lopen rukken en plukken, dan krijg je 'van het ohz. rijden' ook een paard die stug in de mond wordt........

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:36

Dressuurmatig rijden onder het zadel en aangespannen is juist een mooie combinatie vind ik.
je kunt ze afwisseling bieden en op verschillende manieren de spieren sterker maken.
Maar het vereist inderdaad wel een menner met gevoel, iemand die ook een paard voor de wagen dressuurmatig laat lopen met een gevoelige nagevende hand.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:17

Dus is het zeer aan te raden eerst zelf te leren mennen voordat je 'direct' met je paard gaat oefenen. Met andere woorden jij gaat het leren met een ervaren paard, jouw paard wordt beleerd door een ervaren (en dressuurmatig goed mennende menner) en dan ga je onder begeleiding met je paard aan de slag.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 00:48

Bedankt voor jullie meningen,
Paard word door een vriend van mij beleerd en hij leert het mij met zijn paarden.
Nog één ding, welk soort tuig is beter, ken de nl naamen niet dus plaats even twee fototjes

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:46

het onderste, een borsttuig is fijner dan een gareel, zeker om mee te beginnen.
Een gareel tuig moet echt precies op maat gemaakt worden voor je paard, en is dan dus gelijk behoorlijk prijzig...

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:08

Dankjewel, ik had dat gevoel al maar hier gebruiken ze het meest de bovenste.
Nog één laatste vraag en dan heb ik alles duidelijk, dan moet ik alleen nog bestellen, kwa material, PVC, nylon of leer, nylon lijkt mij het slechst?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:13

Nylon zou ik niet doen nee; helemaal de goedkopere nylon tuigen, daar hoor je toch vaak over dat dat snel gaat rafelen, gaatjes die uitscheuren, etc. etc.
En inderdaad, bovenste soort tuig, met gareel, moet echt goed passen. Je paard moet er natuurlijk wel gewicht mee trekken. En die moeten ook speciaal op maat gemaakt worden. Al staat het wel heel erg gaaf hoor.
Zou dan dus eerder voor een normaal borsttuig gaan.

Al bestaat er ook nog een soort van combinatie tussen een gareel en een borsttuig; ookwel 'Frans gareel' genoemd. Maar die moeten ook wel goed passen en aangepast worden. En sommige mensen zijn van mening dat de schouder niet genoeg vrijheid heeft.
Zie ook dit topic:
[AR] Vragen over frans gareel
Afbeelding

De keuze tussen leer en kunststof is iets wat je eigenlijk zelf een beetje moet afwegen; Zilco heeft echt goede kwaliteit kunststof tuigen. Onderhoudsvrij etc.
Andere mensen kiezen soms toch wel bewust voor leer, omdat dat toch wat 'traditioneler' is en die vinden dat kunststof ook niet zo mooi. Al moet ik zeggen dat het verschil tussen leer of kunststof tegenwoordig helemaal niet meer zo heel erg opvalt voor het oog.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:22

JoyCiej007 schreef:
sasika schreef:

Ik had het niet specifiek over de lipi's. ;)

er zit een wezenlijk verschil tussen indoor paarden en zijn outdoorspan. De indoorpaarden worden idd in de lessen gebruikt. Zij hoeven alleen maar conditie te hebben. De outdoor paarden worden alleen maar door zijn vrouw en dochters gereden en dat gebeurd mega secuur hoor! De toprijders gebruiken enkel dressuurpaarden voor de koets. En zij zullen het best presteren als zij ruiters hebben die hun paarden ook correct onder het zadel trainen. Heb dat enkele jaren gedaan voor een 2spanrijder op int niveau. Waren echt super fijne dressuurpaarden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:06

Ik heb een nylon tuig van Paul Claessen en dat is een geweldig tuig, super pasvorm en makkelijk in onderhoud!

Nadjax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:13

Toen ik je topic las dacht ik echt meteen, Uhh ja natuurlijk kan een dressuurpaard voor een menwagen zetten.
misschien heb je het inmiddels al geprobeerd? of?

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:22

Hoi, bedankt voor de reacties,
Ik wist dat je een dressuur paard voor de wagen kon doen, ik maakte me meer zorgen dat het op een verkeerde manier de spieren zou beinvloeden :p

Ik heb het nog niet geprobeerd, heb vandaag een kar gekocht, het tuig is ook besteld, en zodra het tuig er is gaan we hem voorberijden, dus de kar duurt nog wel eventjes.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:57

Frans gareel bevalt hier juist heel goed, paard loopt er veel ruimer mee.

Wil ik graag een hieraan gerelateerde vraag stellen, hoef ik geen nieuw topic te openen. Mijn dochter heeft sinds een paar maanden weer de dressuur opgepakt met de E-pony van mijn vriend, ze starten L2. Aangespannen reed mijn vriend M dressuur met het paard, maar de laatste drie jaar eigenlijk alleen met tweespan het bos in geweest.
Paar weken terug heeft het paard weer dressuur voor de wagen gelopen. Toen m'n dochter twee dagen later erop ging was het paard toch behoorlijk stug en hield z'n tong deels uit zijn mond. Iemand ideeen wat je hieraan kan doen? Bij het mennen wordt een liverpoolstang met tongboog (weet niet of ik het goed zeg) gebruikt, vriend heeft een zachte hand. Misschien een ander bit? Een Myler ofzo?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:07

is 'ie niet gewoon stijf geweest doordat hij het zo lang niet had gedaan, en daardoor wat stugger?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:11

Terwijl ik zat te typen zat ik me dat ook te bedenken :=