AL die VD sites...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

AL die VD sites...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:29

Er zijn tegenwoordig misschien wel 1001 verschillende websites over VD....

Ik vraag me wel eens af waarom?
Ik snap dat het voor veel mensen leuk is om zoiets te maken, maar geef dan geen foutieve informatie of kopieën van andere sites?

Zo word er bijna nooit aan een basis gedacht en worden er rare tips gegeven die óf niet kloppen óf niet goed zijn voor je paard.

Wat vinden jullie er van?

Er zijn ERG veel 'penny's' die bij de verkeerde sites uitkomen en het verkeerd gaan aanleren....

Happy16

Re: AL die VD sites...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:30

hmm klopt er zijn er erg veel idd...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:31

Veel mensen kunnen ook het kaf van het koren niet scheiden... Vind ik op sommige punten wel erg jammer, VD word steeds 'eenvoudiger' aan te leren, maar bijna alles gaat niet zoals het moet.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:32

Ja ik kan me daar ook aan ergeren, en eigenlijk staat op de 'penny' sites allemaal hetzelvde. En nog onzin ook. Ik denk dat ze dat gewoon stoer vinden ofzo, om een eigen VD site te hebben. :')

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:32

Ik vind dat je gelijk hebt, maar vaak worden die sites ook door Penny's zelf gemaakt, die hun verzorg-pony al binnen een paar weken hebben leren steigeren, en het dan genoeg vinden om al een VD site te maken. En dan heb je ook nog dat sommige shows en lessen aanbieden. Voor de helft van de prijs wat andere doen.
En ik heb liever, een echte les misschien van het dubbelen, maar tenminste iets dat je kunt vertoruwen dan denk ik aan, Nikki (TS), Eva Roemaat, Danielle Meyboom, of Hanna van klompenburg, maar geen meisje van 10 :')
Laatst bijgewerkt door iza_viv op 21-03-12 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:33

Ja, die worden ook vaak door penny's gemaakt. Maar nog steeds met foutieve informatie.
En inderdaad de kids die hun pony hebben leren steigeren en voetje geven les gaan geven :n

Shows moeten ze zelf weten, is publieks afhankelijk. 1maal niet goed worden ze ook niet meer gevraagd ;)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:34

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:37

Eva haar site vind ik idd 1 van de GOEDE sites.

Maar ook daar staan wat dingen op waar in mn vraagtekens bij blijf houden :))
Zo ben ik bijvoorbeeld echt een tegenstander van handcommando's en teveel met je handen je paard aanraken tijdens oefeningen.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:55

Maar ik denk wel dat de beste sites er het meest uitspringen, maar stel je komt op zo'n penny site, dan is de kans dat je totaal verkeerd aan de slag gaat groot...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:09

Ik ben heel conservatief, dus ik heb het niet zo op websites. Meelopen met andere trainers, hard werken en zelf actief researchen (boeken, clinics, filmmateriaal, demonstraties), dat is hoe je kunt leren om paarden te trainen. :j In mijn optiek is alles wat makkelijk te krijgen is, meestal waardeloos, zo ook met informatie. Als het allemaal echt zo eenvoudig was, dat je het vanaf een website kunt aanleren, dan zouden we hier nu een hele generatie met nieuwe Mario Luraschi-tjes moeten hebben onderhand. :P

Vanuit professioneel opzicht is het voor iemand die ook shows en/of les geeft, natuurlijk handig om een website te hebben, maar ik snap niet zo goed waarom je dan een handleiding tot kunstjes daar neer zou zetten, zo boor je jezelf dan toch ook inkomsten door de neus. Ik heb de website van Eva Roemaat net even bekeken, qua beeldmateriaal ziet het eruit alsof ze wel weet waar ze het over heeft, maar toch vind ik die website erg amateuristisch overkomen doordat er zoveel 'loze' informatie opstaat. Dan vind ik bijvoorbeeld Visibreteam's website veel professioneler eruit zien, gewoon, boem, dit ben ik en dat is wat ik kan (en wil jij dat ook kunnen, dan neem je maar les :D ).

Mijn persoonlijke euvel met 'uitleg' websites, is dat de meeste ronduit slecht zijn, maar zelfs de kwalitatief redelijke, kunnen het nooit zo uitleggen als een trainer die naast je staat, dat zou kunnen. Ik mis bij veel sowieso de basis, maar ook een stukje biomechanica en een stukje gedragstheorie dat écht nodig is om te snappen waar je mee bezig bent.

Zelf help ik nog al eens mensen die kunstjes half aangeleerd hebben, via zo'n stomme website, met paarden die er niets meer van snappen, omdat zo'n website niet verteld op welke manier een paard leert en dingen onthoud, en hoe je dat kunt stimuleren of juist demotiveren door het soort commando's dat je aan een oefening verbind. Dat kan heel vervelend worden als het misgaat met grote oefeningen, zoals steigeren en pas.

Met andere woorden, ik snap het 'waarom' van die sites dus eigenlijk ook niet. :Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:11

VisibreTeam schreef:
Eva haar site vind ik idd 1 van de GOEDE sites.

Maar ook daar staan wat dingen op waar in mn vraagtekens bij blijf houden :))
Zo ben ik bijvoorbeeld echt een tegenstander van handcommando's en teveel met je handen je paard aanraken tijdens oefeningen.

Maar ja ieder zijn manier he.

Ik kan me er niet druk om maken. Als ik iets zie ga ik na of het me logisch lijkt, zo ja dan gebruik ik weleens dingen van internet. En als het me niet volledig of juist lijkt gebruik ik het niet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:28

Iedereen zijn manier inderdaad, ik zeg toch ook dat ik zelf geen voorstander ben van? :)
Dat heeft verder niks met die website te maken ;)

Ik kan me er wel druk om maken, ik krijg regelmatig lesklanten die dingen van een site hebben die niet klopt, en die balen dan vreselijk als ze weer bij het begin moeten beginnen of als een paard een oefening maar verkeerd kent en foutief uitvoert....

Kijk, weinig mensen weten wat wel of niet goed is als ze op zo'n website komen. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:35

Tsja, maar wat wou je er tegen doen? Zijn overal zoveel sites van.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:37

VisibreTeam schreef:
Iedereen zijn manier inderdaad, ik zeg toch ook dat ik zelf geen voorstander ben van? :)
Dat heeft verder niks met die website te maken ;)

Ik kan me er wel druk om maken, ik krijg regelmatig lesklanten die dingen van een site hebben die niet klopt, en die balen dan vreselijk als ze weer bij het begin moeten beginnen of als een paard een oefening maar verkeerd kent en foutief uitvoert....

Kijk, weinig mensen weten wat wel of niet goed is als ze op zo'n website komen. :)

Maar wie zegt dat het niet klopt? Er zijn meer manier, zoals je zelf al zegt. Wie zegt dan dat die andere manier niet klopt? Jij vindt dat het fout is,maar mss komen ze er op die andere manier ook wel?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:38

Ik kwam laatst inderdaad ook een penny-vd-site tegen.. Hoop niet dat mensen daar hun info vandaan gaan halen.
Ik gebruik altijd Eva haar site. Vind het erg duidelijk beschreven daar :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:39

Omdat je er meer risico mee loopt :)

Zo vind ik bijvoorbeeld: til de hoef van je paard op, strek hem naar voren, click en beloon
LEVENSGEVAARLIJK om aan te leren voor de jambette.

Of: pak met 1 persoon het ene been vast en vraag met het andere been de jambette (voor het steigeren)
Ook gewoon gruwelijk link :n

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:40

Ik maak me er niet druk om :) Jij bent ook ooit zo begonnen net als vele andere.
Je gaat dingen proberen , de kennis die jij hebt om onder andere geen handcomando's ed te doen heb je denk ik ook zelf uitgeprobeerd ,anders had je immers niet geweten dat het fout is.
Van fouten kun je leren zo ook deze ''generatie'' ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:54

Elin_ schreef:
Ik maak me er niet druk om :) Jij bent ook ooit zo begonnen net als vele andere.
Je gaat dingen proberen , de kennis die jij hebt om onder andere geen handcomando's ed te doen heb je denk ik ook zelf uitgeprobeerd ,anders had je immers niet geweten dat het fout is.

Ik maak me er druk om omdat mensen die websites serieus nemen en het zo gaan aanleren :)

Toen ik net begon waren AL die sites er niet. (5 jaar geleden)
Ik heb inderdaad veel geexperimenteerd, dat klopt, maar ik las boeken, en toen ik wat verder kwam in de VD ben ik ook in contact gekomen met verschillende prof trainers.

Maar daar ging mijn vraag stelling verder niet over, wat is het nut van die honderden sites over VD waar op sommige alleen maar staat hoe je de jambette en het steigeren moet aanleren. Terwijl die mensen er zelf vrij weinig tot niets van af weten? Dat snap ik niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:01

Die meiden vinden het leuk om een site te maken over iets wat ze leuk vinden. Laat ze lekker. De meeste mensen komen vanzelf wel uit op een site waar het wel veilig aan te leren is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:17

VisibreTeam schreef:
Elin_ schreef:

Ik maak me er druk om omdat mensen die websites serieus nemen en het zo gaan aanleren :)

Toen ik net begon waren AL die sites er niet. (5 jaar geleden)
Ik heb inderdaad veel geexperimenteerd, dat klopt, maar ik las boeken, en toen ik wat verder kwam in de VD ben ik ook in contact gekomen met verschillende prof trainers.

Maar daar ging mijn vraag stelling verder niet over, wat is het nut van die honderden sites over VD waar op sommige alleen maar staat hoe je de jambette en het steigeren moet aanleren. Terwijl die mensen er zelf vrij weinig tot niets van af weten? Dat snap ik niet.

Die kinderen lezen mischien ook boeken? Ik zie het verschil niet ;)

En als we dit dan behandelen.. mogen al bijv. jou stuntfoto's wel? Dat lokt kinderen ook uit om te proberen..

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:28

Ja, dat is het nare aan internet hè... iedereen kan alles op internet dumpen wat 'ie wil, dus ook 14 jarige meisjes die denken dat ze weten hoe het zit. Dat is niet alleen met VD zo, maar die VD-sites zijn wel link inderdaad omdat veel kinderen zelf gaan aanrommelen met dingen die ze vinden op internet in plaats van gewoon les nemen en eerst de basis bevestigen. Maar je kan er niet zo veel aan doen, behalve wat je al doet namelijk wél de goede informatie verspreiden. Verder is het een kwestie van hopen dat de mensen die de foutieve informatie vinden genoeg gezond verstand hebben om dat in te zien...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:29

Ik geef geen uitleg: hoe moet je deze stunt uitvoeren toch?

Het verschil is dat er RARE methodes worden uitgelegd.

Vanuit het hoofd omhoog doen samen met de jambette. Door je paard eerst te leren op een armgebaar zijn hoofd omhoog te gooien en je vraagt hem daar vervolgens een jambette bij zal hij vrij snel met 2 benen een stukje van de grond gaan komen.
Hier krijg je bijvoorbeeld een paard van dat zijn hoofd omhoog smijt en de rest van zn lichaam er achteraan smijt. Krijg je blessures van.

Ik denk dat het even risicovol is als mensen die hele foutieve opvattingen over dressuur rijden, western rijden of welke manier van trainen ook online gaan zetten :)
Het kan gevaarlijk zijn voor trainer/paard/omgeving...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:05

Hoe kunnen we het wel goed doen in jou ogen dan? := Aangezien je echt overal commentaar op hebt.
Iedereen heeft zijn eigen manier van aanleren. Dat jij het niet met dingen eens bent kan, jij vindt een hoef optillen om de jambette aan te leren gevaarlijk. Ik vind alles op zweepcommando zetten en voor je paard gaan staan tijdens de jambette gevaarlijk.. Ieder z'n ding toch?

Veel sites worden van elkaar gekopieerd. Bijna allemaal zijn ze gemaakt op everyoneweb.. Bijna allemaal nagemaakt van Eva haar site. Jammer maar helaas, zulke dingen gebeuren.
Er zijn veel verschillende manieren om iets aan te leren, iedereen heeft daar zijn eigen kijk op. Natuurlijk zitten er slechte manieren bij maar het is ook een kwestie van gezond verstand gebruiken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:12

VisibreTeam schreef:
Ik geef geen uitleg: hoe moet je deze stunt uitvoeren toch?

Het verschil is dat er RARE methodes worden uitgelegd.

Vanuit het hoofd omhoog doen samen met de jambette. Door je paard eerst te leren op een armgebaar zijn hoofd omhoog te gooien en je vraagt hem daar vervolgens een jambette bij zal hij vrij snel met 2 benen een stukje van de grond gaan komen.
Hier krijg je bijvoorbeeld een paard van dat zijn hoofd omhoog smijt en de rest van zn lichaam er achteraan smijt. Krijg je blessures van.

Ik denk dat het even risicovol is als mensen die hele foutieve opvattingen over dressuur rijden, western rijden of welke manier van trainen ook online gaan zetten :)
Het kan gevaarlijk zijn voor trainer/paard/omgeving...

Mischien is geen uitleg geven nog gevaarlijker dan wel :)
Aangezien als mijn pony bijv. zou kunnen steigeren en ik zou als een onwetend iemand ,niet bewust van de gevaren , mijn pony op comando laten steigeren en er naar toe lopen net als jij (maar silke weet dat ie moet stilstaan en niet mag uitzwaaien ,maar mijn pony bijv. niet) kan ik ook een ongeluk krijgen..

Nadoen met uitleg is meestal nog veiliger dan zonder

ps voor er comentaar op komt ,mijn pony kan nog niet steigeren , we zijn nu met compliment ed bezig ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:28

Voor mensen die willen / net beginnen met VD ( zoals ik )
zijn al die sites reuze verwarrend, want wat is nou goed... ?
Ik vind die site van E_Nalanta erg fijn en ik wil eens gaan kijken naar boeken :j

NB. Mensen maak je geen zorgen, ik ben alleen maar bezig met de basis ( achteruit, volgen in alle gangen, in parkeren etc. ) en ik ga ook zeker niet verder voor deze er 100% in zit.. ;)