Tijdens het longeren door de bak gesleurd worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brittney98

Tijdens het longeren door de bak gesleurd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:04

Als ik mijn fjord aan het longeren ben dan sleurd hij mij eigenlijk de bak door hij loopt heel erg te trekken aan de longe met halster maar ook als hij z'n hoofdstel om heeft.
Laatst bijgewerkt door brittney98 op 20-03-12 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellona_K

Re: Tijdens het longeren door de bak gesleurd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:06

Begin dan eerst eens met een bit in te doen ipv dat halster.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:07

Bellona_K schreef:
Begin dan eerst eens met een bit in te doen ipv dat halster.

Sorry er stond een foutje in de tekst heb het al veranderd hij doet het ook als hij z'n hoofdstel om heeft

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:08

Dan is de vraag ligt het aan jou of aan je fjord. Waar sta je als je longeerd hoeveel ervaring heb je? Gebruik je een zweep? Is de ruimte afgesloten? Hoe is je houding?

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:09

Gebruik je de hele bak om te longeren? Zo ja, misschien is het dan handig om een gedeelte van de bak af te zetten als je wil longeren. Op die manier kan je paard ook niet uitbreken en zal je ook eerder ontspanning krijgen, zowel met halster als met hoofdstel.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:10

Stuk afzetten dmv draad en palen of hooibalen of hindernis materiaal,zoveel mogelijkheden.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:10

Happie schreef:
Dan is de vraag ligt het aan jou of aan je fjord. Waar sta je als je longeerd hoeveel ervaring heb je? Gebruik je een zweep? Is de ruimte afgesloten? Hoe is je houding?

Ik gebruik een longeerzweep maar als ik hem niet gebruik doet hij het ook.
Ik longeer hem meestal in de bak,maar in de longeerbak kan hij je ook niet rond sleuren daar is de longeerbak te klein voor.
En wat bedoel je met je houding?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:19

Je eigen lichaamshouding is bij het longeren heel erg belangrijk. Je paard reageerd op jouw houding en aansteuring dus als die niet goed is kan je niet verwachten van je paard dat die het wel goed doet. Mijn tip is neem eens les in longeren dat is ook een vak appart net als dat je rijles hebt. Om verder tips te kunnen geven moet ik echt eerst wat zien een filmpje.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:20

Happie schreef:
Je eigen lichaamshouding is bij het longeren heel erg belangrijk. Je paard reageerd op jouw houding en aansteuring dus als die niet goed is kan je niet verwachten van je paard dat die het wel goed doet. Mijn tip is neem eens les in longeren dat is ook een vak appart net als dat je rijles hebt. Om verder tips te kunnen geven moet ik echt eerst wat zien een filmpje.

Oke ik snap wat je bedoelt ik zal het zaterdag ook nog wel even met mijn instructrice over hebben

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:21

Ik ga mee met Happie. Heb je er geen filmpje van?

Een stuk afzetten wil vaak wel helpen. Maar ik vind ook dat je moet kunnen longeren in een 'grote' bak.
Ik denk dat dit aan je lichaamstaal ligt en jij niet genoeg overwicht hebt op je fjord. Puur gebaseerd op de inhoud van je posts.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:24

Laura_x_ schreef:
Ik ga mee met Happie. Heb je er geen filmpje van?

Een stuk afzetten wil vaak wel helpen. Maar ik vind ook dat je moet kunnen longeren in een 'grote' bak.
Ik denk dat dit aan je lichaamstaal ligt en jij niet genoeg overwicht hebt op je fjord. Puur gebaseerd op de inhoud van je posts.

Oke
Nee sorry ik heb geen filmpjes en de computer is kapot :+
Ik zit nu op mijn vaders Ipad

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:28

Stuk van de bak afzetten. Zorg dat je ruimte ook het formaat longeerbak heeft.

LayloLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:31

loop eerst met hem aan de hand een paar rondjes in de bak in verschillende passen ga weer proberen te longeren en geef hem steeds meer ruimte met het touw beloon hem als hij het goed doet en doe een hoofdstel om

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:40

brittney98 schreef:
Als ik mijn fjord aan het longeren ben dan sleurd hij mij eigenlijk de bak door hij loopt heel erg te trekken aan de longe met halster maar ook als hij z'n hoofdstel om heeft.

precies hetzelfde met mijn fjord!. ik lees even mee.!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:42

Het kan zijn dat je teveel richting de voorhand staat bij het longeren, dan 'duw' je het paard van je af met je lichaamshouding en dan breng je jezelf ook in een positie van waaruit hij zich makkelijker om kan gooien en jou mee kan trekken. Neem een wat meer drijvende positie in, dus richting de achterhand. Zorg dat de hoek die je met het touw maakt, zo klein mogelijk is - op die manier heb jij meer hefboomwerking om mee in te werken als hij gaat trekken.

Het is handiger inderdaad om de bak af te zetten, zo ontneem je hem de mogelijkheid om weg te rennen en geef je jezelf mee middelen om hem bij je te houden, maar dat zou niet persé nodig moeten zijn. Je moet je paard leren te luisteren naar de druk van het touw. Dat betekent wel dat je, wanneer hij braaf zijn rondjes loopt, geen druk op het touw moet houden, want zijn beloning voor braaf lopen moet zijn dat de druk op zijn hoofd/mond wegvalt. Neem hij wel een run, blijf dan niet aan het touw hangen. Hoe meer druk jij geeft, hoe meer tegendruk hij zal geven. Door aan het touw te gaan hangen, geef je hem als het ware de handvaten om jou mee te gaan trekken.

Wat je eigenlijk moet doen als hij uitbreekt, is één echt goede, harde ruk aan je touw geven, zodat je hem dwingt zijn hoofd weer naar jou toe te wenden. Zodra hij dat doet, moet je gelijk de druk laten wegvallen. Zo maak je het niet wegrennen fijner voor hem dan het wel weg rennen.

Als de tips uit dit topic je niet helpen, is het misschien raadzaam om te kijken of je longeerles kunt nemen, of grondwerkles of iets.

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:10

hahah,, wat een bekend verhaal.. Ik heb het met me verzorg Shire.
Zij is vroeger te veel verwend in haar opvoeding.. en is te snel toegegeven met het longeren vroeger.. Dus ze weet dat ze haar zin krijgt als ze los breekt... Ennee.. een shire hou je niet zomaar tegen.. hahaha..

Dus de eigenaren longeren haar wel.. maar dan zetten ze stukken af zodat ze niet uit kan breken. Goede oplossing zoals vele je aanraden!..

Je kan een stuk lind nemen.. bijvoorbeeld van dat schikdraad lind.. en wat prikpaaldjes.. dan heb je zo een afzetting gemaakt...

Su6!!..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:04

Mijn Tink doet het ook, zijn kop er op en gaan.
Omheining word gemaakt, maar dan nog.

De ruimte kleiner maken, kan hij niet uitbreken, maar dan lost dat de oorzaak nog niet op.

ik heb niet veel verstand van longeren, doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg,
Maar ik blijf achter hem, de drijvende hulp geven. de driehoek die je met je paard maakt, sta ik aan de achterhand zijde. als je normaal met je neus thv zijn schoft staat, dan thv zijn flank zeg maar, of misschien iets verder.

Echter weet hij het zo te verzinnen om opzij weg te komen en te gaan trekken (waarna ik skie, tot ik grip heb om mijn hakken in het zand te zetten.

Met of zonder zweep, maakt geen donder uit. De oplossing? graag!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:06

Zo heb ik er ook een. Die gaat zelfs door het afgezette stuk heen als er stroom op staat...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:15

Dat doet die van mij alleen als hij een klets op zijn borst krijgt.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:53

@ Snackie ik begrijp je probleem ik vindt het alleen heel moeilijk om zonder beeld tips te kunnen geven. Wellicht kan je een keer een filmpje er van maken? Denk dat je dan meer bruikbare tips krijgt dan dat ik zo ga proberen te vissen waar het mis gaat.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:57

Die van mij deed dit ook, op het moment dat ik maar iets voelde dat hij begon te trekken meteen afkappen! paard naar binnen laten komen, even stilstaan bij je en opnieuw beginnen ( weg laten stappen ) en op het moment dat het trekken, hangen of kijken weer begint. meteen weer na binnen laten komen, stil laten staan en weer weg laten stappen. Bij mij werkte dit prima, zo gaf ik aan dat ik dit gedrag niet accepteer, ik bepaal wat hij doet en op een begeven moment was hij er zelf ook wel klaar mee :-)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:59

Ik hoef het niet eens te proberen in een grote bak, ik longeer alleen maar in een afgezette bak. Ik heb alles geprobeerd maar elke keer was ik m weer kwijt, dus ik heb het opgegeven. Mijn paard associeert longeren met spelen, springen en racen en ach, ik heb dat maar geaccepteerd en longeer dus niet om te werken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:00

Citaat:
Begin dan eerst eens met een bit in te doen ipv dat halster
.

Vooral doen!!! }:0 Hiermee los je geen probleem op, maar creer je er nog een bij.
Paard heeft moeite met zijn balans.

Dit is op te lossen op door bv de ruimte wat kleiner te maken of eerst in stap den draf heel veel overgangen te rijden.
Nergens lees ik trouwens hoe oud Fjord is?!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:01

Fjorden staan er om bekent om soms misbruik te maken van hun krachten.
Als ze eenmaal doorhebben dat het werkt en dat ze winnen, heb je weinig meer te vertellen.
Ik denk ook dat het moeilijk op te lossen is.
Ik zou zeggen, ga lekker in de longeerton longeren zodat hij niet uit kan breken en jij netjes kan vragen van je paard wat je wilt.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:03

annebe schreef:
Citaat:
Begin dan eerst eens met een bit in te doen ipv dat halster
.

Vooral doen!!! }:0 Hiermee los je geen probleem op, maar creer je er nog een bij.
Paard heeft moeite met zijn balans.

Dit is op te lossen op door bv de ruimte wat kleiner te maken of eerst in stap den draf heel veel overgangen te rijden.
Nergens lees ik trouwens hoe oud Fjord is?!

Hij is 4 maar wij hebben het probleem al gevonden wolfstandje