mini paardje 40/50 cm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danya

mini paardje 40/50 cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:26

Hallo,

Wie hebben er allemaal een mini (appaloosa) paardje?
Wij hebben een Hengstje van ong. 40/50 cm groot...
En ik vroeg mij af hoe je deze diertjes leuke dingen kan leren.
Hij kan helaas niet bij de andere paarden in, deze willen met hem spelen maar daar is hij te klein voor.
Ik merk dat hij zich af en toe verveeld en zou hem wel vrijheids dressuur willen leren.
Maar hoe kun je dit het makkelijkste doen?

IK hoop op reacties! :D

sporten

Re: mini paardje 40/50 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:29

Heb je een foto van hem

Ben wel benieuwd naar zo klein hengstje

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:30

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:34

Haha op hem kan ik niet rijden! daar is hij echt te klein voor! en springen word het ook niet denk ik!
Hij heeft vast gelegen bij de bevalling waardoor hij x beentjes heeft. hij heeft hier verder geen pijn aan.
Dankjewel voor de link :D Wil het zeker gaan proberen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:57

Weet je zeker dat het geen dwerg is toevallig? Zulke kleine paardjes zijn vaak niet al te correct gebouwd..... en helaas worden ze tegenwoordig voor veel geld op marktplaats verkocht omdat ze zo 'mooi klein zijn'. Dan zouden ze 'correct' zijn maar dan zie je me soms toch een krakkemikkige stumperds!

Waarom zou hij niet bij de andere paarden kunnen? Die letten vaak echt wel op als er een kleine(re) pony bij loopt hoor. Of je moet hele lompe paarden hebben.
Vind dat eigenlijk niet eerlijk naar je pony toe; die moet dan maar alleen staan, omdat jij zo graag zo'n kleine pony wilde en omdat jij vind dat hij niet bij de rest kan.
Geen enkele pony zou alleen moeten staan.

Verder, wat je er mee kan doen; daarvoor kan je de zoekfunctie gebruiken (zoek op: wat te doen met shet, of iets). Zijn echt tálloze topics over geweest.

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:14

nou de andere letten helaas niet op :(
Wij hebben hem omdat hij anders naar de slacht moest omdat hij x beentjes heeft!
en dat vonden wij zielig!
Ik heb geprobeerd een goed adresje te vinden maar veel mensen willen er perse op kunnen rijden...
Dus vandaar dat ik hem nog heb en ben opzoek naar nog zo'n kleintje maar vindt ze te duur om voor de grap te kopen!
Snap je JoyCiej007???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:41

Dan nogmaals de vraag; is het dan geen pony met dwerggroei?

Als een pony naar de slacht moet, is daar meestal een hele goede reden voor.
Dan is het wel heel nobel om zo'n beestje te 'redden' maar daar doe je vaak meer kwaad mee dan goed imo... Als je hem doorverkoopt beland hij alleen maar weer in de handel.......

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:53

hij heeft geen pijn en nergens last van maar de eigenaresse wou niet dat hij in de handel terecht kwam dus hebben wij hem gekregen hij is nu ong. 1,5 jaar bij ons en nee het is een Amerikaans mini paardje. ander zette ik er wel dwerg bij. en dan stond dit op zijn stamboom!
En hij is absoluut niet zielig! Hij word goed verzorgt en krijgt veel aandacht!
Hij kan niet bij de andere paarden omdat het paard van mijn moeder een hekel heeft aan shetlanders en alles wat kleiner is. Mijn arabier & ons kwpn veulen met hem willen spelen en dit dat fout gaat.
Bij onze Welsh kan hij wel in maar die moet ons hengst veulen opvoeden en hem de regels van de kudde leren.
Als ik een klein ponytje vindt wil ik deze erbij voor hem.

Dus ik doe mijn best om het dit paardje leuk te maken maar wil graag iets leuks met hem doen! en vindt het jammer van joun reacties.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:58

Ik snap wel dat hij niet tussen grote paarden kan staan, er is veel meer risico dat hij een rake klap krijgt, op hem gejaagd word, en hij is gewoon geen gelijkwaardige voor een groter paard.

Bovendien het argument dat hij anders geslacht zou worden, en dus geen goed paard is, vind ik ook niet percee waar.
Kijk eens hoeveel gezonde dieren geslacht worden?
Vooral Shetlanders.....markt is er mee verzadigd.

Ik denk echter wel dat het een paardje is met dwerggroei, want 40-50 cm is echt heel erg klein, en ik denk dat het daarom ook is dat hij x-beentjes heeft.

Zolang je hem medisch goed bijhoud qua beenstand (zijn kraakbeen zal wel sneller slijten) en hij geen pijn heeft, why not? :)

Er staat genoeg over vrijheidsdressuur op bokt! :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:59

Wat leuk zeg een amerikaans minipaardje, wat is zijn afstamming ?

Ik heb een merrietje van 55cm die gewoon hier in de kudde loopt, mijn fries is zelfs erg voorzichtig met haar. Dwerg staat niet in het paspoort, dwerg is een groei afwijking. Hoe staan zijn tandjes, staan die mooi op elkaar ?

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:06

BarbaLala schreef:
Ik snap wel dat hij niet tussen grote paarden kan staan, er is veel meer risico dat hij een rake klap krijgt, op hem gejaagd word, en hij is gewoon geen gelijkwaardige voor een groter paard.

Bovendien het argument dat hij anders geslacht zou worden, en dus geen goed paard is, vind ik ook niet percee waar.
Kijk eens hoeveel gezonde dieren geslacht worden?
Vooral Shetlanders.....markt is er mee verzadigd.

Ik denk echter wel dat het een paardje is met dwerggroei, want 40-50 cm is echt heel erg klein, en ik denk dat het daarom ook is dat hij x-beentjes heeft.

Zolang je hem medisch goed bijhoud qua beenstand (zijn kraakbeen zal wel sneller slijten) en hij geen pijn heeft, why not? :)

Er staat genoeg over vrijheidsdressuur op bokt! :)

hij heeft vast gelegen bij de bevalling... vandaar zijn beentjes
zijn eigenaresse wou een goed tehuis of slacht omdat ze bang was dat mensen er mee gingen klooien.
dus ben blij dat wij hem hebben! :D
Hij trekt mij onderuit zo sterk is hij als hij is wil!

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:07

Letsdunit schreef:
Wat leuk zeg een amerikaans minipaardje, wat is zijn afstamming ?

Ik heb een merrietje van 55cm die gewoon hier in de kudde loopt, mijn fries is zelfs erg voorzichtig met haar. Dwerg staat niet in het paspoort, dwerg is een groei afwijking. Hoe staan zijn tandjes, staan die mooi op elkaar ?

Hej!
Wat super dat jou fries voorzichtig is!!
Woon je toevallig bij het valterbos?
daar staat er ook eentje bij een fries in...
maar hij heeft een overbeet dus krijgt slobber en hooi,,,
harde brokken kan hij niet kauwen dan krijgt hij koliek! :(

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:09

Ben wel eens benieuwd naar een foto :)

Joscaa

Danya schreef:
En nee het is een Amerikaans mini paardje. ander zette ik er wel dwerg bij. en dan stond dit op zijn stamboom!

Oke, ik moet hier wel om lachen. Dweggroei is niet iets wat er in gefokt is en op papier staat hoor. :')
Ja, het is er wel ingefokt door zo klein mogelijke diertjes te fokken, dat er steeds maar doorgefokt en doorgefokt word met meestal familie, waardoor ze gewoon niet meer kloppen. Heeft niks met het papier te maken. _O-

dalmarieke

Je hebt vast wel een fotootje van dit kleintje!

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:11

Hoeft niet persee dwerg te zijn hoor
Mijn mini (lees mini) shetlander is ook rond de 50 55 cm

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:12

Joscaa schreef:
Danya schreef:
En nee het is een Amerikaans mini paardje. ander zette ik er wel dwerg bij. en dan stond dit op zijn stamboom!

Oke, ik moet hier wel om lachen. Dweggroei is niet iets wat er in gefokt is en op papier staat hoor. :')
Ja, het is er wel ingefokt door zo klein mogelijke diertjes te fokken, dat er steeds maar doorgefokt en doorgefokt word met meestal familie, waardoor ze gewoon niet meer kloppen. Heeft niks met het papier te maken. _O-

Ik heb geen verstand van de dwerg dieren omdat ik me hierin niet verdiep heb zelf een arabier en daar verdiep ik me in :)
Wij hebben hem voor de lol en niet om speciale dingen te doen! zal ook niet met hem gaan fokken want dan moet je echt weten wat wel en niet kan met die kleintjes.

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:14

Ik heb even gebeld maar er is niks dwerg's aan!
Het is een officieel Amerikaans mini paard

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:15

Foto :D Ben benieuwd naar zo een kleintje!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:15

dwerg staat idd niet in het paspoort maar is een afwijking die onder andere ook bij het amerikaanse minipaard voor komt.
het klinkt idd of die van jou idd een dwerg is, zonder foto natuurlijk niet te beoordelen maar zo klinkt het in ieder geval wel.
op zich niet erg, er lopen er meer van rond, ga er alleen verder alsjeblieft niet mee fokken aangezien het echt een erfelijke afwijking is.
verder moet je even goed kijken naar wat je paardje natuurlijk wel en niet kan, mocht hij idd last hebben van dwerggroei zal dat soms lichamelijke beperkingen voor hem in houden waardoor hij bv niet zo maar alle oefeningen van de vrijheidsdressuur zal kunnen uit voeren.
verder worden ze helaas vaak niet erg oud.
het zou natuurlijk wel leuk zijn voor hem als hij een klein vriendje/vriendinnetje er bij zou krijgen waar hij lekker samen mee kan lopen, het blijft nl wel een sociaal kudde dier en hij kan er natuurlijk niets aan doen dat jullie hem genomen hebben en dat jullie alleen maar grotere paarden hebben......
ben erg benieuwd naar je paardje, kan je geen leuke foto van hem plaatsen hier?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:18

Danya schreef:
Ik heb even gebeld maar er is niks dwerg's aan!
Het is een officieel Amerikaans mini paard

Dwerg groei is een ziekte lieve schat :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:19

De benaming dwerg staat idd niet in het paspoort; is afwijking in de groei en zorgt o.a. voor kromme beentjes, rare bouw, onder/overbeet, waterhoofd, etc. etc. en dit in vele variaties, ene geval ernstiger dan het andere.
En tuurlijk hóeft dat niet het geval te zijn, maar zo klinkt het wel in de oren, als je die stokmaat in combinatie met kromme benen brengt.
Hier vind je meer info: (al is dit artikel nog niet helemaal klaar).
http://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei

deze reacties zijn misschien niet wat je had verwacht of had gewild, maar jij wil het je pony zo goed mogelijk maken.
Dan kan je wel vragen wat je allemaal met hem kan doen, maar je ontneemt hem wel een héle belangrijke levensbehoefte; namelijk een soortgenootje. Je hoeft natuurlijk niet zomaar een pony er bij te kopen, je kan toch ook kijken naar iemand die een wei voor zijn pony zoekt? En die er dan bij in zetten?

@ Barbalala: een shet met kromme x benen bij de slacht weg halen om te 'redden' en/of zelfs door te verkopen is iets anders dan een gezond paard er weg kopen.
Veel mensen denken er goed aan te doen om zo'n arm diertje bij de slacht weg te halen, maar feit is wel dat ze daar vaak écht niet voor niets staan!
Dat mooie sportpaard die er nog blakend van gezondheid uit ziet bijv. kan wel van binnen van alles mankeren......

Edit:
kromme benen, super kleine stokmaat, overbeet....

Ik denk niet dat de oude eigenaresse jou gaat vertellen dat een pony die jij van haar hebt gekocht, een (ernstige) groei afwijking heeft of kan hebben :n Die zal wel gek zijn!
Officieel Amerikaans mini paard of niet; dat is het RAS. Dwerg groei is een groei afwijking!
En helaas worden dat soort verhaaltjes wel vaker opgehangen, dat zo'n pony vast is komen te zitten bij de geboorte etc.......

Paar maanden terug stond er een hengstje met een apart kleurtje te koop op marktplaats. Zo krom als een banaan; net een teckel en óverduidelijk dwerggroei. Gigantisch lange rug, korte kromme beentjes, waterhoofd, onderbeet.
Vroegen ze €900,= voor want het was een Amerikaans Mini paardje, jaja. En een zéer goede dekhengst, hélemaal correct gebouwd.
8)7

En nogmaals, ik wil hélemaal niet met zekerheid zeggen dat jou paardje dwerggroei heeft, maar sorry, het klinkt wel heel aannemelijk helaas, hoe vervelend dat voor jou misschien ook is.
Als je een foto zou plaatsen, zou dat wel heel veel duidelijkheid scheppen. Voor jezelf ook. :(:)

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:24

oke :D ik ga even opzoeken hoe ik een foto kan plaatsen!!!
leuk om er zo meer over te weten te komen de fokster zei dat dit niet klopt maar als ik het zo hoor klopt het wel...

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:27

het is denk ik ook gewoon belangrijk voor jou om te weten of jouw paardje dit heeft of niet, dan kan je nl beter rekening houden met zijn eventuele gebreken en behoeften.
en misschien valt het allemaal wel reuze mee en heb je nog heel lang heel veel plezier van hem!
wat is de afstamming van je paardje? daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door probabeest op 13-03-12 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:28

Danya schreef:
oke :D ik ga even opzoeken hoe ik een foto kan plaatsen!!!
leuk om er zo meer over te weten te komen de fokster zei dat dit niet klopt maar als ik het zo hoor klopt het wel...

Nogmaals........ als iemand een 'gehandicapt' paardje verkoopt, of zelfs zelf heeft gefokt, zijn ze daar vaak toch écht niet trots op.
En helaas wordt dat maar al te vaak in de doofpot gestopt, en dus stilgehouden. Dan ga jij een koper écht niet vertellen dat zo'n beestje dwerggroei heeft. Zie ook mijn vorige post.
En dan zijn er dus altijd blijkbaar wel mensen aan wie je zo'n paardje kan verkopen met een verhaal als 'hij heeft vastgezeten tijdens de geboorte' of iets in die trant.

Dat bedoel ik niet negatief naar die fokster van jou pony toe (dat is nu wel wat voorbarig) maar het kán dus zeker wel. Dus op die verhalen zou ik nooit zomaar af gaan........