[AR] Familie snapt niks van mennen, of doe ik moeilijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Familie snapt niks van mennen, of doe ik moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:26

Hoi,

ik heb een 4 jarige a welsh pony. die in totaal zo'n 30 x voor de kar heeft gestaan.
echter is de kar vorig jaar kapot gegaan en heeft hij er al zeker een half jaar ( of meer) niet voor gestaan.

Nou kwamen mijn ouders met het idee om vandaag met hem erop uit te trekken.
Echter heb ik last van mijn rug en kan ik echt niet op de bok omdat ik weet dat de pijn dan erger word.

Nou heb ik dus ruzie met ze.
Zij zijn van mening dat:
De pony voor de kar,1 a 2 mensen op de kar kan en ik ernaast kan lopen. Of niemand op de kar er allemaal naastlopen.

Ik ben van mening dat het gevaarlijk is, zij hebben 0,0 ervaring met paarden, dus als het mis gaat gaat het goed mis.
Naast de kar heb je bijna geen controle en als je niet weet wat je doet als je erop zit, kan je ook niks toch?

Ik ben de enige in de familie kan mennen.

Nu krijg ik naar mijn hoofd dat ik beren op de weg zie en onnodig moeilijk doe.

Ik hou sowieso altijd rekening met het wat als. maar ben ik nu onredelijk?
zie ik teveel gevaar of onderschatten hun het?

krijg ook naar mijn hoofd dat ik mijn pony niks gun omdat hij dat zo leuk vind.
maar ik gun het hem echt en ik baal ook dat ik last van mijn rug heb.

Luf_Midnight

Re: Familie snapt niks van mennen, of doe ik moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:28

misschien een middenweg, klein stukje met de kar (gewoon er op) dat pony even er voor gelopen heeft en niet meteen krom staat van de spierpijn morgen, en voor jezelf een stukje zodat je toch even gement heb met hem maar niet te lang hoef te zitten op de bok?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:31

Hoe kan je mennen als de kar stuk is? Of is er intussen een andere kar? Ik geef jou helemaal gelijk trouwens, mensen die geen menervaring hebben en een pony die nog niet doorgewinterd is en een half jaar heeft stil gestaan is vragen om problemen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:31

Ik vind niet dat je onredelijk bent. sowieso omdat hij al een tijd niet voor de kar heeft gestaan vind ik het persoonlijk niet verantwoord om meteen met zijn alle er op uit te trekken.

Daarbij komt ook nog eens dat alleen jij ervaren bent, maar last van je rug hebt. Ik ken dat wel en als je op de bok zit is dat zeker geen pretje.

Ik zou het niet gedaan hebben. :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:35

Hij heeft al meer dan een halfjaar niet meer voor de wagen gestaan? Dan lijkt het me niet slim om nu weg te rijden.

Prik samen een andere datum, zodat je je goed voor kunt bereiden. Mennen is een sport met heel wat risico's en door de instelling van je familie krijg ik niet het idee dat ze die inzien.

Mennend naast de wagen lopen is sowieso gigantisch gevaarlijk!!!
(Laat ze anders wat filmpjes zien op youtube waarbij het misgaat, muahaha :Y) )

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:36

de kar is van de week gerepareerd,
het is een heel goedkoop karretje zonder vering.
ik baal er ook echt van, maar als ik nu op die kar stap kan ik een week nog last houden, en dat is het mij niet waard.

Fijn dat jullie hetzelfde denken, ik ken geen andere menners in de buurt. Dus moet het altijd alleen verdedigen zeg maar.

Edit: ze zien de pony alleen als lief en hardwerkend.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:43

Vraag me af of je er zelf wel zoveel van snapt, beestje is 4 jaar geworden en is dus met 3 jaar beleerd en vervolgens nooit wat mee gedaan.....

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:46

Wie zegt dat er nooit meer wat mee is gedaan?

Hij sleept bomen, we doen lange lijnen & heeft van de winter nog een slee getrokken.

Alleen de kar was kapot ja, en dat koste flink wat geld om te maken omdat de lagers vervangen moesten worden. Periode daarvoor liep hij kreupel.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:49

Echwel schreef:
Vraag me af of je er zelf wel zoveel van snapt, beestje is 4 jaar geworden en is dus met 3 jaar beleerd en vervolgens nooit wat mee gedaan.....

Ik zie het probleem niet van dat ze er volgens jou niks meer mee heeft gedaan?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:50

ik vind ook niet dat je moeilijk doet, dier is idd nog niet super vaak aangespannen geweest.
maar voorstel hoor :) als ze al aangeven allemaal ernaast te willen lopen, waarom dan perse aangespannen? Pak halster/hoofdstel en ga lekker met hem lopen. vind paardlief leuk, en je fam schijnbaar ook blij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:51

Ach, zulke mensen heb ik hier thuis ook.........
'Poown poept hier in het dorp? Stap je toch even af (tussen het verkeer, in je eentje) en dan ruim je het toch netjes op?'

Nee, ik ga dan ná de rit wel netjes terug met m'n emmertje en krab dan letterlijk alle stront van de straat, vinden de mensen ook prima. Ik zie m'n aanspanning toch echt niet graag zonder mij vertrekken, met alle gevolgen van dien.

't is míjn poown, míjn hobby, míjn wagen en wat de rest er van vind, tsja, jammer dan. Ik weet wel beter.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:52

Echwel schreef:

Grappig, dat je zoiets kunt zeggen zonder dat je daar ook maar iets over gelezen hebt.

Erg knap van je.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:53

Ik lees toch echt dat hij met 3 jaar is beleerd vervolgens daarna niet meer voor de wagen heeft gestaan.....
Ben al geen voorstander van met 3 jaar beleren en om dan vervolgens niet meer in te spannen is niet echt heel verstandig,,je breekt een ritme wat jonge paarden echt nodig hebben

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:56

Echwel schreef:
Ik lees toch echt dat hij met 3 jaar is beleerd vervolgens daarna niet meer voor de wagen heeft gestaan.....
Ben al geen voorstander van met 3 jaar beleren en om dan vervolgens niet meer in te spannen is niet echt heel verstandig,,je breekt een ritme wat jonge paarden echt nodig hebben

Maar betekent niet meer voor de kar staan dan meteen dat ze niks meer gedaan heeft met hem? Toen mijn kar stuk was heb ik veel met lange lijnen gedaan. Gewoon alles vanaf de grond, balkjes trekken en dat soort dingen.

En dat jij daar geen voorstander van bent, jou mening, ik was persoonlijk ook later begonnen maar het is mijn paard niet. Ze is vast verantwoordelijk genoeg om daar een beslissing over te nemen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:57

MaritAriel schreef:
Echwel schreef:

Grappig, dat je zoiets kunt zeggen zonder dat je daar ook maar iets over gelezen hebt.

Erg knap van je.

Nou, kan het me wel voorstellen. Simpel rekensommetje naar aanleiding v/d beginpost: pony is nu 4, heeft er zo'n 30x voorgestaan en heeft igg het laatste half jaar (als het niet meer is, volgens TS) er niet meer voorgestaan. Dan was hij minstens 3,5 toen hij voor 't laatst voor de wagen stond, misschien nog jonger. Nou - die 30x inspannen kom je toch al gauw op 3 jaar of zelfs jonger uit.

Echwel bedoeld volgens mij meer dat het met zo'n 'jonkie' natuurlijk ook wat meer risico nemen is als dat je een doorgewinterd, zéer ervaren paard die al jaren voor de wagen staat, even een tijd niet meer inspant en daarna wel. En daar kan ik mij dan wel weer in vinden.

Ik zou dat risico namelijk ook niet nemen met zo'n jonkie. Dan maar eerst weer eventjes een keertje aan de dubbele longe en lange lijnen, even weer bevestigen. Voor zowel jezelf als voor de pony.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:59

JoyCiej007 schreef:
Nou, kan het me wel voorstellen. Simpel rekensommetje naar aanleiding v/d beginpost: pony is nu 4, heeft er zo'n 30x voorgestaan en heeft igg het laatste half jaar (als het niet meer is, volgens TS) er niet meer voorgestaan. Dan was hij minstens 3,5 toen hij voor 't laatst voor de wagen stond, misschien nog jonger. Nou - die 30x inspannen kom je toch al gauw op 3 jaar of zelfs jonger uit.

Echwel bedoeld volgens mij meer dat het met zo'n 'jonkie' natuurlijk ook wat meer risico nemen is als dat je een doorgewinterd, zéer ervaren paard die al jaren voor de wagen staat, even een tijd niet meer inspant en daarna wel.

Ik zou dat risico namelijk ook niet nemen met zo'n jonkie. Dan maar eerst weer eventjes een keertje aan de dubbele longe en lange lijnen, even weer bevestigen. Voor zowel jezelf als voor de pony.

Maar wat ik bedoel is dat het niet meer voor de kar hebben gestaan niet meteen betekent dat ze er niks meer mee heeft gedaan. Misschien is ze gewoon door gegaan met oefenen maar dan een stapje terug en vanaf de grond zoals lange lijnen en balkjes trekken.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 14:01

Ik zou wel graag hebben dat iedereen ontopic blijft.
als je vragen hebben mag je altijd een pb sturen :)

sorry wist niet dat alles zo letterlijk werd genomen.
De pony word in april alweer 5. Dus hij is nu 4.

Edit: we doen idd wekelijks lange lijnen. Hij trekt bomen uit het bos & hij heeft nog voor de slee gestaan.
Het is niet dat hij in de wei is gegooid en dat ik hem er nu in een keer wil voorknopen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:20

Ik vind het heel verstanbdig van je dat je je niet laat 'opjutten'door familieleden. Dat maak ik althans uit op.De veilighied waar jij mee te maken hebt als pony voor de kar staat is het voornaamste. Als ze dan een ritje willen maken, moeten ze óf geduld hebben tot jij en je pony meer getraind zijn óf een huifkar met paard huren.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:38

Ik zie ook te veel beren op de weg, zeggen ze.. Ik heb inmiddels gekke dingen gezien en meegemaakt en ik vind mennen gewoon best risicovol. Een ongeluk is toch heel anders als er een kar achter hangt dan dat er onder het zadel eens wat gebeurt en dan niet alleen voor jezelf en het paard maar ook voor de mede weggebruikers.
Laat je niet gek maken, als jij het niet ziet zitten, dan niet doen!! En anders zou ik zeker nog iemand meenemen met verstand van zaken.

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:26

Ik vind dat je zeker niet onredelijk bent ;) En het is ook niet veilig als je geen ervaring/verstand van het mennen hebt? of zie ik dat verkeerd :oo En ik neem aan dat het jou pony is? Dus jij beslist toch? :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:49

Dat het haar pony is hoeft niet meteen te betekenen dat ze alles mag beslissen. Mijn ouders zijn toch echt de baas, ook op het pony gebied :=

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:13

MaritAriel schreef:
Dat het haar pony is hoeft niet meteen te betekenen dat ze alles mag beslissen. Mijn ouders zijn toch echt de baas, ook op het pony gebied :=

Ook als ze er totaal geen verstand van hebben en de pony niet echt doorgetraind is? Kom nou! Veiligheid voor alles hoor! TS voorziet problemen en houdt om die reden de poot stif; ik kan haar geen ongelijk geven.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:52

Sandrina schreef:
MaritAriel schreef:

Ook als ze er totaal geen verstand van hebben en de pony niet echt doorgetraind is? Kom nou! Veiligheid voor alles hoor! TS voorziet problemen en houdt om die reden de poot stif; ik kan haar geen ongelijk geven.

Lees niet zo letterlijk :+

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:57

MaritAriel: ben/lees ik te letterlijk? Ik denk dat TS er goed aan doet om pony (nog) niet in te spannen en er al helemaal niet náást te gaan lopen. Wat lees ik verkeerd?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:00

Dat denk ik ook :D, en dat heb ik eerder ook al gezegd :j