Mijn pony denkt teveel na ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn pony denkt teveel na ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:49

Ze zeggen altijd dat je paarden moet stimuleren om zelf te denken en alles uit te vinden.
Ik heb dus een gevalletje die er beetje teveel in doorslaat :7

Bv. gisteren stonden we buiten de bak nog wat te kletsen met de pony erbij.
Ging het over VD-en enzo, en ging iemand een kunstje vragen.
Zij wijst dus naar mijn pony z'n been, knipt met haar vingers en zegt "voetje".
En mijn pony bekijkt haar, je ziet hem gewoon denken, en er komt een heel mooie jambette uit.

Ik had haar laten doen om te zien wat mijn pony zou doen, maar dit had ik dus niet verwacht.
Wat zij deed was HELEMAAL niet het commando voor de jambette.
Normaal sta je daarvoor schuinvoor (zij stond recht ervoor, dus pony deed het wel heel voorzichtig), met de zweep en als commado "hoog".
Enkel als de zweep z'n been raakt en ik "hoog" zeg mag hij z'n been omhoog doen.

De omstaanders vonden het wel geweldig, ik niet zo ...
Dus ik uitgelegd waarom ik dat niet leuk vond dat hij het nu toch deed enzo.
Kreeg ik te horen dat ik mijn pony zo'n dingen dan maar niet moest aanleren.

Dus kortom .. mijn pony denkt na en probeert .. en dat zou goed moeten zijn ..
Maar dit soort dingen vind ik toch niet goed of handig ..
Hoe moet ik hiermee omgaan?

Borisje

Re: Mijn pony denkt teveel na ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:11

Om een lang verhaal kort te houden, hij doet dus kunstjes terwijl jij niet het juiste commando voor dat kunstje had gebruikt?

In dat geval moet je hem gewoon negeren, en met de gevaarlijke kunstjes als steigeren moet je hem daar zelfs voor straffen, want dat kan hard aankomen. Hij mag alleen het kunstje doen als jij daar het commando voor gebruikt, al zeg je 'aardappel' en ga je daarbij op je handen staan, dan nog mag hij niet zomaar de jambette doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:17

Als ik het goed lees geeft iemand die niks over pony te zeggen heeft een voor pony onbekend commando, krijgt daar dit antwoord uit en protest van de eigenaar wordt afgedaan met moet je hem dat maar niet leren. Vreemden hebben zich niet met je pony te bemoeien en al helemaal geen commando's bij te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:34

Dank jullie.
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen ... maar een paard mag dus alleen de kunstjes doen? Want er wordt altijd zo geroepen (bij VD-en, bij NH-en, bij ...) dat paarden moeten gestimuleerd worden om zelf na te denken, maar eigenlijk is het dus toch dat ze gewoon slaafs moeten reageren op de vraag en zelf geen inbreng mogen hebben? Ik zeg het even cru misschien, maar om duidelijk te maken waar ik mee zit ;)

Want ja, er stond een vreemde voor (ik stond er wel bij) en die vroeg een voetje door naar de pony te wijzen, wat totaal het commando niet is, maar pony heeft wel zelf uitgevogeld wat die persoon wilde ... Maar eigenlijk mag dat dus helemaal niet? Eigenlijk mag hij enkel reageren op dat specifiek commando? En mag hij dus zelf niet nadenken?

Snappen jullie waar ik naartoe wil? :Y)
Had nu toevallig dit voorbeeld waardoor ik er over ben beginnen te denken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:36

Pony mag best nadenken als je iets vraagt. Graag zelfs, maar dat een ander zomaar zich met jouw pony gaat bemoeien en commando's geven 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:38

Naja, ze wilde gewoon eens kijken of ie wat zou doen, ik was daar zelf ook wel eens nieuwsgierig naar ... Had alleen niet verwacht dat hij het juiste zou gaan doen, had gedacht dat ie niks zou doen :+

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:43

Nou, ik zal even een voorbeeldje uit eigen ervaring nemen. Mijn pony vind vd echt ontzettend leuk, hij heeft zo zijn eigen ideeen over sommige kunstjes en ik luister ook naar hem, zo hebben wij 2 kunstjes die hij zelf verzonnen heeft, daar had ik nooit op kunnen komen.
Voorderest heeft hij er plezier in om nieuwe dingen te leren, en om zijn kunstjes te laten zien aan zijn vrienden. Van mij mag hij zijn kunstjes altijd doen (behalve steigeren), ik kan er altijd wel om lachen.
Maar misbruiken mag hij ze niet, dus als ik bezig ben met vd en hij doet iets anders dan ik vraag, dan wordt dat genegeerd. Met mennen mag hij ook niet links als ik rechts vraag, ik blijf altijd consequent.
Maar wij maken altijd tijd vrij voor spelen, waarbij hij graag laat zien wat hij allemaal kan.

Snap je wat ik bedoel? Ik zie gehoorzamen niet als 'slaafs', maar als veiligheid voor jezelf.
Straks gaat hij zonder commando de jambette doen, en geloof me, dat doet zeer tegen je scheen. :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:43

Ik denk dat het zelf nadenken vooral slaat op als je nieuwe kunstjes wil aanleren, dus dat je pony best zelf erover mag nadenken, dat je (beetje dom voorbeeld maar ok, voor het idee) niet zijn been omhoog moet sjorren voor de jambette, maar door middel van bv zweeptikje oid hem iets vraagt, waarop hij uiteindelijk bv reageert met uitslaan been, hij heeft dan zelf uitgevogeld wat je juist wou en ondertussen wat andere dingen geprobeerd, enkel het juiste gedrag wordt dan uiteindelijk beloond en zo op commando gezet.

Eenmaal een truukje echter op commando staat, hoeft hij daar niet meer verder over te denken, zoals bv het truukje spontaan doen, dat is dan eerder ongewenst. Denk ik toch :+

(zie nu pas dat het jouw topic is! Ben niet echt een ervaren vd-er dus kan er helemaal naastzitten hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:48

Maar spontaan was het niet, want er vroeg iemand wat aan hem ... :+
Spontaan doet hij die dingen niet, het enige wat hij nog wel eens wil doen is zo proberen om onder het werk uit te komen, maar dan komt er van mij uit gewoon een "neen" en een "hup, doorgaan" en dan gaan we weer gewoon verder :Y) (een voorbeeld: met de lange lijnen rond pionnen wil hij nogal eens stil staan en z'n been à la jambette op zo'n pion gooien ... :+ maar daar 'straf' ik hem dan voor af, want daar zijn we op dat moment niet mee bezig).

Ik vind het moeilijk, wanneer mag je toelaten, wanneer moet je stimuleren, wanneer moet je "straffen" ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:50

Als ik tegen mijn hond 'fantasiewoord' zeg op de toon van 'zit', gaat ze ook zitten. Dus in principe, als je het zo bekijkt, iemand vroeg hem idd jambette en hij heeft dat uitgevoerd, omdat hij de intentie achter het andere commando begreep?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:54

Mmm...

Jambette geven zonder zweepcommando is negeren voor mij.
Jambette zonder commando die mij raakt is een opdonder terug geven.

Paarden mogen tijdens een training bijvoorbeeld overal mee komen, vraag ik jambette rechts, geeft hij links, negeer ik het. Krijg ik tussendoor jambettes, negeer ik het, raakt mn paard me, krijgt hij een pets terug, bied hij aan zonder commando, negeermodus aan. Bied hij vanuit de jambette een spaanse pas of een steiger aan, dan beloon ik.

Maar in jou geval.. Wat wil je? Wil je dat andere mensen jou paard ook kunstjes kan laten doen of wil je het binnen jezelf houden? Want anders moet je er iig al voor zorgen dat de verzorgsters nooit geen beloning geven. En alleen zelf met zweepcommando werken en anders ook niet belonen :)

Het is moeilijk als andere mensen ook met je paard gaan werken, want die zijn waarschijnlijk heel wat minder consuquent.

Dat mensen zeggen dat je het je paard dan maar niet aan moet leren daar hebben ze helemaal niks mee te maken. Van sommige mensen krijg ik ook wel eens te horen: Je moet die pony geen steigeren leren! Tsja, daar trek ik me niks van aan, ik weet wat ik doe toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:58

Ikzelf heb het trouwens ook gewoon genegeerd bij [***], maarja, de anderen vonden het wel grappig dus z'n aandacht heeft hij toch wel gehad :+ Het was ook niet de verzorgster ofzo, gewoon iemand waarvan er ook iemand met haar paardje in de piste aan het werken was, we stonden wat te kletsen enzo. Maakt verder ook niet uit :Y) maar mijn verzorgster ga ik in ieder geval nog geen VD laten doen (ben zelf aan het twijfelen of ik daar nog wel mee aan de slag ga of dat ik beter 'gewoon' kan gaan werken).

Ik vond het alleen zo frappant dat die persoon wat wilde van mijn pony, maar helemaal iets anders deed, en toch het resultaat kreeg wat ze wilde ... Ik snap dat niet :+ :))

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:54

Volgens mij denk je zelf te veel na :Y)
Pony kent de jambette, en er staat iemand voor van wie hij graag aandacht wil, dus hij doet de jambette. Het is heel simpel, paarden denken niet zo moeilijk, die denken gewoon heel erg logisch. Jambette is beloning, dus dat doe ik dan maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:31

Maar flemen is ook beloning en dat kost minder inspanning :+ (normaal fleemt hij altijd als hij aandacht zoekt, vandaar ;) En omdat ze wees met haar vinger leek het mij logischer moest hij zijn gaan flemen... ).

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:35

Ach, op dat moment vond hij de jambette waarschijn leuker. Paarden zoeken volgens mij niet altijd de makkelijkste weg. Die van mij kent sinds kort Spaanse pas en vind dat echt geweldig om te doen, ook als hij geen commando krijgt, terwijl flemen minder inspanning kost. Tsjah, paarden.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:39

Snappen zal ik ze nooit :P
Klopt trouwens ook wel dat ik gewoon teveel nadenk :+ Slechte eigenschap van mij sinds ik mijn eigen pony heb + bijbehorende problemen heb gehad (niet zozeer problemen met het hebben van een eigen pony, maar die pony liep wel letterlijk over mij heen, dus nu denk ik al bij elke scheet na of dat geen vergaande gevolgen kan hebben voor mezelf & anderen :Y) ).

Waarschijnlijk reageerde hij trouwens gewoon op het "voetje" en vond hij de jambette wel leuk (omdat we daar de laatste tijd wat meer op geoefend hebben). Voetje op zich betekent geen jambette, maarja, dat zal hij toch leuker gevonden hebben :+ (en het wijzen naar z'n been betekent eigenlijk helemaal niks).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:05

Dit is juist wat ik graag zie in een paard! Geen domme dodo die naar een bepaald gebaar kijkt, maar een paard wat nadenkt en je intentie nog meekrijgt.

Ik zeg altijd: al sta jij ondersteboven, zolang het paard ontspannen is en het snapt, maakt het mij geen drol uit wat voor commando je geeft.

Als ik een paard een mep geef voor een daas, schrikt ie niet. Maar geef ik een mep omdat ie iets fout gedaan heeft, dán gaan ze wel aan de kant. Zelfde ding, andere uitkomst.
Als mijn paard achteruit of opzij moet, doe ik dat op energie en ja daar vloeit mijn persoonlijke commando uit. Maar als ik tegen mijn bijrijdster zeg dat ze haar op energie achteruit moet sturen, zal zij andere gebaren gebruiken. Toch snapt mijn paard wat ze bedoelt. 2 verschillende commando's resulteert in dit geval dus tot dezelfde uitkomst.

Iedereen heeft z'n eigen accent, dus ondanks dat het niet hetzelfde is wordt er toch begrepen wat er van het paard verlangt wordt (bij de paarden die zelf nadenken dus).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:28

Ik dacht dat ik de enige was met een pony die wist wanneer die een correctie kon verwachten (die mep zoals jij beschrijft bv.) :+ Bij mijn pony is het echt frappant .. geef hem een correctie op het juiste moment en hij aanvaardt deze en doet braaf wat moet .. time het verkeerd en je krijgt een heel andere reactie :+

Ik werk met mijn pony sowieso op lichaamstaal & energie, maar met momenten lijkt hij zelfs op gedachten te reageren (waarschijnlijk omdat dit doorgaat op mijn lichaamshouding) en dat is echt zo leuk werken. Maar ook moeilijk, want ik heb nu bv. een verzorgster en die wil dat ook allemaal graag .. Maar ik "doe niks" dus denkt zij dat zij ook niks moet (of mag) doen, maar dan doet [***] ook niks natuurlijk :+ Ik heb in het begin ook met grote hulpen moeten werken om wat gedaan te krijgen, maar dat lijkt ze precies niet te begrijpen, en ik vind het zo moeilijk om uit te leggen allemaal := (en ze is verder ook gewoon te lief, heeft al moeite met haar stem eens te verheffen :) ).

Maar als ik jou reactie zo lees zou het eigenlijk geen kwaad kunnen het haar "zelf" te laten uitvinden, en dingen gebruiken die zij het makkelijkst vindt? Ik dacht dat dit alleen maar verwarrend zou worden ... Zo had ze laatst bv. het 'probleem' dat ze voor het stoppen HALT zei, terwijl ik altijd WHOO zeg en dus zei ik "halt kent ie niet", maar als zij de juiste dingen uitstraalt zou die daar wel op moeten reageren, toch?

Eigenlijk is dat ook wel zo, ik werk soms met een pony van een poolse vrouw, zij geeft poolse commando's, ik ken geen pools :+ maar op mij reageert die pony even goed (om niet te zeggen beter :P ) als op haar, dat vond ze het in begin ook zo raar, maar dat is eigenlijk allemaal hetzelfde :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:37

Als ik iets uitleg aan een bijrijdster, zeg ik nooit je moet zus of zo doen. Ik geef de opdracht, dat je het met je lichaam moet doen (dus hulpen vergroten dmv je lichaam, niet dmv het touw/zweep oid) en als je er niet uitkomt, mag je het eerst op mij uitproberen :D (Wat vaak tot veel lachen resulteert, dus je moet proberen het wel een beetje serieus te houden :') )

Dus als zij te lief is, laat ze dan eerst maar eens streng optreden tegen jou. Rechtop lopen, hoofd rechtop, schouders naar achteren en lekker op z'n macho lopen. Hoe meer ze dat doet, meer macho ze zich zal voelen. En dan loop jij lekker lomp haar ruimte in. (Eventueel aanpassen aan het karakter van het meisje)

Stemcommando's zijn wel handig om hetzelfde te houden. Is het teveel tegelijk, laat het haar dan volledig zonder stem doen.

Want als alles altijd hetzelfde is, dan hoeft je paard nog niet na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:43

Hmmja, ik ga nog wel wat pogingen wagen, ik ben natuurlijk ook niet zo geweldig in uitleggen, ik ben meer een doe-persoon en ik zie wel wat er gebeurd :+ (maar dit is dan ook omdat ik mijn eigen pony nu al zolang ken, pas nu na jaren kan ik er echt mee spelen zeg maar, in het begin was dat ook allemaal een stuk strakker).

Vorige keer hebben we grondwerk gedaan met een hindernisparcourtje (slalommen, over een hindernisje huppelen, labyrinth, ... ) maar dat ging eigenlijk niet goed. Maar de keer ervoor toen ik met mijn andere pony bezig was en zij [***] "alleen" moest longeren ging het wel heel goed .. Dus ik heb haar nu gezegd eens te denken wat voor dingen ze kan doen met die hindernissen en een soort plannetje te maken wat ze volgende keer wil doen, en dan laat ik haar gewoon doen ... Dus zoals jij zeg van een opdracht geven 'dit wil ik zien' en dan beetje uitleg en dat zij dan datgeen moet bereiken .. Ofzo ...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:09

Oh das mooi dat ze zelf iets moet bedenken, dat zet de hersens aan het werk. Ik zou ze dan eerst zelf laten zien wat ze bedacht heeft, en haar daar rustig de tijd voor geven.

Dan kijken wat je heel goed vond en wat misschien nog wat beter kon.

Zie je dat ze echt een beetje verdwaald is en dat het niet lukt, dan kun je wat meer gaan sturen en even voordoen wat het verschil is tussen wat jij doet en wat zij doet.

Misschien is ze zelf introvert en daardoor onduidelijk? Het gaat niet om vingertje zus of zo, maar verschil in energie en intentie. (Zo zal jij Cobe iets zeggen te doen, en zij het misschien vragen)

Edit: misschien wel leuk om te kijken of dat meisje RB - LB of introvert -extravert is, en daar je manier van lesgeven op aan te passen.
Laatst bijgewerkt door Sassol op 06-03-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:13

Volgens mij begrijp jij mij :j
Ik denk dat het laatste ook het "probleem" is .. Maar dat is niet erg, zo was ik in het begin ook ;) Zeg ik haar ook steeds, dat ik in het begin net hetzelfde deed en dat het bij mij ook gelukt is, ze is natuurlijk ook nog jong dus wil haar wel de kans geven ;)

Vraag me soms wel af of ik niet teveel verlang van haar hoor ... Mijn bedoeling is dat iemand op (korte) termijn zelfstandig met [***] wat kan doen, zodat hij z'n beweging heeft en ik ondertussen met mijn andere pony kan werken (is ook een stuk gezelliger dan alles alleen te moeten doen). Maar dan moet ze wel zelf initiatief nemen en dingen bedenken enzo, en soms vraag ik me af of ik dat al van haar kan verlangen ... Maar we zien wel, ik heb geen haast (of toch niet heel veel :+ ).

Ik ben zelf heel erg van het "we doen maar op en we zien wel" .. ben ik geworden hoor, was ik in het begin ook niet. Maar bv. zoals je in mijn onderschrift kan zien, die filmpjes van de dubbele lijnen .. dat was gewoon in het begin wat dingen als parcourtje neerzetten, en gaandeweg deed ik daar maar wat mee wat op dat moment in mij op kwam :Y)

Edit; goh .. dat is een moeilijke ... Sowieso dat kijken, met paarden lijkt me dat makkelijker dan met mensen (al is het bij paarden ook niet simpel) :') En lesgeven .. ik kan echt geen lesgeven ... naar mijn gevoel toch niet ... Net zoals ik met [***] werk 'ik doe maar wat' :') Zit te denken of ik niet eens naar mijn lesgeefster zou mailen of die misschien niet ergens tijd heeft voor 1 lesje (maar ze zit echt overvol dus ik vrees ervoor := ). Haar eerste les heeft mij toen ook meer dan 50% vooruit geholpen, en zij kan het dus wel uitleggen :Y) :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:19

Ja het gaat zo snel als dat het gaat.

Als je wilt dat ze zelfstandig met Cobe aan de slag kan, zul je haar ook af en toe alleen moeten laten gaan. Leer haar een paar oefeningen, laat het haar 1x zelf doen zonder jou erbij en kijk de volgende keer of dat het kwartje inderdaad gevallen is.
Maar vergeet niet dat van gewoon naar NH (neem maar even aan dat dit het geval is?) een hele omschakeling is en veel denkwerk vereist. Ga dus niet te lang door, set it up for succes en vooral positief blijven.

Ik weet niet hoe oud ze is? Mijn paard zal de simpele dingen van grondwerk wel doen voor een kind/vreemde, maar buiten wandelen/rijden daarvoor moet je je toch echt als leider profileren. En dat is een proces wat lang duurt als je dat niet van nature hebt.

Ik weet niet hoe precies Cobe daar in is? Want dan moet je je misschien afvragen wat reëel is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:26

12 .... Nog erg jong dus, maar ze was de enige die open stond voor grondwerk en niet alleen aan rijden dacht .. dus wilde haar wel een kans geven :) Ik denk dat ik volgende keer inderdaad eens ga polsen wat ze bedacht heeft over die hindernissen, of wat ze ermee wil doen, en haar dan haar gang laten gaan .. In theorie kan ze leiden, halthouden, achterwaarts en wegsturen om stukje te "longeren" (al dan niet over een hindernisje bv.) ... Dus de basis heb ik haar wel al uitgelegd en heeft ze al geprobeerd... Alleen is [***] dan zo'n rotzak om letterlijk niks te doen als je niet overtuigend genoeg bent (dus het vraagt in plaats van het zegt ;) ). En dan zie je haar moed gewoon in haar schoenen zakken en dan komt er natuurlijk niks meer ...

Zo was ze bv. bezig om [***] weg te sturen om te longeren, maar hij wilde niet verplaatsen. Dus ze zwaait met haar stick zijn richting uit en neemt een paar passen naar voren (al zwaaiend met de stick naar z'n achterhand dus) ... om dan ineens te stoppen ... Toen vroeg ik dus waarom ze stopte, wist ze eigenlijk niet, maar ze had volgens mij schrik om hem pijn te doen .. om hem echt te raken ... Maar [***] moet je met momenten echt raken, als hij niet voor jou aan de kant gaat heeft hij pech .. en dat durft ze nog niet .. Hoop dat dit binnenkort wel gaat lukken want anders gaat het nog moeilijk worden met dat varken van mij :+

[***] is al een heel tijd niet gereden geweest, maar de staleigenaresse wil er wel eens op om te kijken wat en hoe (op dat gebied kan ik hem echt niet inschatten, moeilijk geval :+ ) en als dat goed gaat ga ik de verzorgster eens laten rijden. Misschien dat het op die manier beter werkt omdat dat iets is wat ze kent ... en ik weet wel dat in principe, zolang je wat hobbelt, [***] ook nergens een probleem van maakt .. En dan krijgt hij in ieder geval meer beweging dan wanneer dat grondwerk zo gaat zoals het ging (want hij is echt veel te dik, dus het moet gewoon := :+ ).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:33

Ik zou voor dat probleem eens een fase-training geven. Waarin jij haar ruimte inloopt en zij jou weg moet sturen. En daarbij duidelijke faseopbouw moet hebben. Dit is soms even zoeken. Je begint makkelijk zodat ze succes heeft en iets zekerder wordt en dan maak je het steeds moeilijker tot je net zo moeilijk doet als Cobe :+

Al is zoiets wel lastig voor een meisje van 12, dat moet ze dan maar net in zich hebben. Vraag ook eens naar wat ze nog meer doet in haar leven. Misschien is er een bepaalde situatie waarin ze zich wel zo opstelt. Bijvoorbeeld bij haar ouders thuis als ze een spelletje spelen? "Nee, IK ben aan de beurt!!"

De meeste mensen hebben het wel in zich, maar niet zover ontwikkelt en dan tegenover paar honderd kilo paard is dat nog een ander verhaal. Als ze het gevoel eenmaal kent (in welke situatie dan ook) dan is het al een stuk makkelijker.