Kunstjes misbruiken ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kunstjes misbruiken ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:52

Naar aanleiding van iets wat ik recent gelezen heb ...

Bij VD-en wordt gewaarschuwd dat je heel consequent moet zijn en dat paarden geen kunstjes mogen gaan misbruiken en dus te pas en te onpas uitvoeren (in de hoop wat te krijgen, al is het maar aandacht). Maar als je tussen de regels doorleest lijkt iedereen wel last te hebben van 1 of ander kunstje dat misbruikt wordt door ponylief ...

Bij de ene is dit flemen, maar bij de andere de jambette, of voetje geven, of ...
Hoop dat er geen grotere dingen misbruikt worden, een jambette vind ik zelf al erg genoeg :=

Maar waarom zou dit zijn? Waarom lijkt iedereen hier last van te hebben?
Zijn er ook mensen waarbij het paard nooit wat doet uit eigen beweging? (eerlijk zijn hé :P ).

NikkivanOlst

Re: Kunstjes misbruiken ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:56

Elk paard wil laten zien 'hoe mooi hij is' of 'KIJK EENS WAT IK KAN!'
dat zul je er ook niet zomaar uit krijgen :)

Daarom vind ik het enorm belangrijk dat je consuquent bent in wat wel en niet mag maar altijd 1 optie te geven om te 'misbruik' voor het paard dus om 'te showen wat hij kan' flehmen of gekke bek is daar natuurlijk een veilig voorbeeld van.

Mijn eigen paarden hebben altijd 1 klein hoofdkunstje mogen misbruiken. Daardoor zijn ze nooit bijvoorbeeld de jambette of het steigeren gaan misbruiken, want om de gekke bek kon ik lachen en kregen ze de aandacht die ze wilde hebben en bij de jambette werd ze op haar plek gezet.

Steigeren hebben mijn paarden ooit 1 keer misbruikt. En daar heb ik ECHT een opdonder op gegeven. Als een paard 1 keer het steigeren misbruikt en je reageert niet heb je een groot probleem. Gelijk de eerste keer ingrijpen is belangrijk :)

Oftewel: veilig kunstje misbruiken maakt de kans op wat linkere oefeningen misbruiken kleiner :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:36

Het paard heeft gemerkt dat het kunstje aandacht opleverde en gaat ook voor net iets andere situaties proberen of het doen van het kunstje iets oplevert.

Zelf heb ik nog nooit gemerkt dat mijn pony kunstjes misbruikte. Wel tijdens het trainen ervan, maar verder niet. Ik denk dat dat komt omdat hij zijn kunstjes altijd alleen maar hoeft te doen in vrijheid in de wei, als ik mijn clicker en voertasje bij me heb. In andere situaties zal ik nooit om iets vragen, werk ik niet met een clicker als beloningssignaal en geef ik geen lekkers als beloning. Hij heeft nooit de associatie gemaakt dat bij andere vormen van omgang of training ook kunstjes gebruikt zouden kunnen worden om aandacht te krijgen.
Als ik tijdens onze training even met iemand sta te praten of op een andere manier afgeleid bent, doet m'n pony wel z'n trucendoos open. Ik denk dat het zijn manier is om te zeggen dat we nog niet klaar waren en dat ik me laat afleiden.

De enige uitzondering op dit verhaal is dat ik heel soms zie dat mijn pony zijn kunstjes misbruikt tegen andere paarden in de wei. Als je als shetlander met een paard kennis maakt, maakt het best indruk om even een mooie jambette te gebruiken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:38

[naam] doet nu vaak voetje als ik aan kom lopen met een zak hooi.
Ze krijgt niet tot ze dan weg is bij de voerbak en dat weet ze zelf ook.
Pas als het erin zit mag ze eten, het is niet zo dat ze eten krijgt wanneer zij dit wenst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:40

Paar jaar terug heb ik mijn shet leren buigen door onder haar buik te tikken. Als ik met hoeven uitkrabben dat plekje aanraak gaat ze weer buigen. Niet heel handig, daarom twijfel ik ook of ik de vd weer op ga pakken of niet.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:42

Mijn verzorgpaard begon soms nee te schudden als ik zijn manen dicht bij zijn oor vastnam om eronder te borstelen, maar ik negeerde het, en dat hielp wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:44

Ook hier is het flehmen en andere gekke bekkentrekken favoriet om aandacht. Helaas staat de mijne op een manege en weten inmiddels veel kinderen dat Kyra dat kan. En dat is natuurlijk O zo leuk! Tja ik zou niet weten wat ik hier tegen zou moeten beginnen. Ik heb geen zin om iedereen die op de poetsplaat loopt op te voeden. Zo lang het maar bij flehmen blijft. :)

[***] schreef:
Maar waarom zou dit zijn? Waarom lijkt iedereen hier last van te hebben?
Zijn er ook mensen waarbij het paard nooit wat doet uit eigen beweging? (eerlijk zijn hé :P ).

Een paard dat nooit wat doet uit eigen beweging is afgestompt een paard. Die kun je bijna niets nieuws aanleren, lijkt me.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:51

Mijn pony fleemt overdreven vaak om aandacht te krijgen van wie dan ook, of aan het lachen te maken, dus ik lees mee!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:53

mijn pony had het eerst wel eens, nu niet meer, maar dat ik mijn voer heb, en dan ho zeg, denkt hij dat hij al moest gaan steigeren, nu heb ik het vooral met mijn armen de lucht ingedaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:32

HippoLogic schreef:
Een paard dat nooit wat doet uit eigen beweging is afgestompt een paard. Die kun je bijna niets nieuws aanleren, lijkt me.

Daar zit ook wat in ... Maar is dat niet wat we zouden moeten bereiken? Want als een paard wel wat uit eigen beweging doet kan dat wel gevaarlijk worden, zo'n groot beest wat even zelf gaat nadenken ....

(pas op, die van mij denkt nog genoeg na hoor ;) ik heb daar zelf vrij weinig problemen mee, hij weet z'n grenzen wel, maar ik probeer het beetje algemeen te bekijken).

Ik zit zelf ook met het "fleem-probleem", alhoewel het op zich wel meevalt. Hij gebruikt het vooral als er anderen staan te kijken (want dan krijg je oooooh's en aaaah's en die moet je hebben natuurlijk ;) ) en als ik het zelf eens gevraagd heb dan durft hij het daarna ook nog wel eens gebruiken (je weet nooit dat het blijft werken). Maar hij doet het niet standaard als ik bij hem ben ofzo, dus het is niet extreem.

Vorige week kreeg de verzorgster wel een heel mooie jambette om haar oren .. dat was best wel een stomme situatie eigenlijk .. Ze probeerde hem te longeren (en in het begin is dat altijd sukkelen bij hem) en ze stond wat te prullen en ze stond schuin voor hem en kwam met de zweep tegen z'n been aan .. dus hij dacht "ah, dat ken ik" en bam, daar ging dat been ... Toen riep ik langs de kant "Neen [***]!" en toen bekeek hij me van "wat? Was toch goed? " ... Jambette heeft hier een zweep + stemcommando, maar hij reageert vooral op de zweep blijkbaar ... Is ook een moeilijk iets, als je onbewust dingen uitlokt door een gedeelte van de hulpen te geven, kan je dan van misbruiken spreken? Of heb je dan gewoon een erg enthousiast paard die meedenkt? :+

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:20

Ik ben tot nu toe gezegend met een paard die alleen kunstjes uit het niets laat zien als ik echt met VD bezig ben en dus niet in de normale omgang.
Ik ga zelf ook heel duidelijk 'nu bezig met VD' en daarna stop ik er ook mee en beloon ik helemaal niets meer en ik vraag ook nooit 'even' iets tussendoor.
Paardlief heeft dit door en het heeft dus geen zin om die dingen te proberen als we toch niet aan het VDen zijn (geen clicker en geen snoepjes).

Meestal als ze iets groots doet wat ik niet wil (jambette bijvoorbeeld) laat ik haar een paar passen achteruit lopen om vervolgens weer door te gaan
met wat ik bezig was. Dat werkt tot nu toe een stuk beter dan straffen of stem verheffen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:38

Dat komt vooral voor bij penny pony's die hebben op internet op gezocht hoe je een pony leert steigeren gaan dat ook doen en stouwen die pony helemaal vol met voer zodra die het doe.. En laat een pony nu altijd honger hebben en 24/7 wakker te maken zijn voor voer.... Daar heb je het al... *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:39

Korter door de bocht was niet mogelijk zeker? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:50

Kan geen filmpjes kijken hier, wat is er op te zien?
Verder zie ik ook niet meteen het nut van je reactie in dit topic, als je niet aan kunstjes en trucjes doet .. maar vertel eens waarom jij die reactie wel nodig vindt, ik sta open voor alles :) (zeker op dit uur :+ ).

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 04:14

[***] schreef:
Korter door de bocht was niet mogelijk zeker? :+

Nee, hou niet van omwegen.
Is duidelijk zo toch? :') staat al onzin genoeg op bokt van 40 regels wat samengevat er 8 konden zijn :j :')

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 04:15

shilady schreef:
knip

je bedoelde vast snijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 04:31

Spijtig dat er geknipt en gesneden wordt :+
En verder probeer ik een serieus topic te openen :P

Ik bedoel maar ... I know dat er pennymeisjes zijn die uiteindelijk met problemen zitten, maar dat is niet de insteek van dit topic. Ik weet uit ervaring dat er ook serieuze mensen zijn, waarvan de pony wel eens wat ongevraagd doet. Ikzelf ben daar een voorbeeld van, VT duidelijk ook, en er zullen er nog wel zijn ... Ik vind dit zelf beetje raar, als ik naar mezelf kijk dan. Ik heb eerst een hele tijd grondwerk gedaan met die van mij omdat hij totaal geen respect had en me letterlijk omver liep. Toen dat in orde was ben ik naar andere dingen gaan kijken om te doen, heel veel gelezen (op bokt, websites, ...), dingen bekeken, gekeken hoe het moest & niet moest en besloten wat ik wel en niet durfde te proberen. Ik zou zeker geen pony krijgen die iets ongevraagd zou doen in de hoop een beloning te krijgen ... En toch ... toch ...

Dus ik vraag me af of het er ergens niet gewoon bijhoort, dat je pony toch op bepaalde momenten gaat proberen en zelf blijft nadenken ... En dat het dan de kunst is om ervoor te zorgen dat dit zoals VT zegt bij 1 klein dingetje blijft, en dat niet het hele arsenaal wat hij geleerd heeft erdoor gaat...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 07:26

Mijn verzorgpaard is ooit eens geleerd om dingen vast te pakken, als je naast hem staat met je zweep pakt hij hem vast bijvoorbeeld. Nu mag hij mijn zweep vasthouden als ik er naast sta, en vaak pakt hij hem tijdens het poetsen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:13

Jauke die geeft graag kusjes en doet dat vaak ook als ik er niet (bewust) om vraag. Maar het is wel altijd de situatie die maakt dat hij het doet. Als we bijv staan te knuffelen, als ik sta te twijfelen wat ik hem gag vragen, als ik hem een beetje sta uit te dagen door juist niets te vragen enz.
Ik heb ook een keer gehad dat ik hem los tussen de stallen in stond te poetsen en dat een nieuw stalgenootje hem vroeg om te flemen, hij reageerde echter niet waarop ze mij verbaasd vroeg "dat kent hij toch wel?" Dus ik antwoord dat hij dat wel kent, maar ook weet dat er tijdens het poetsen geen kunstjes gedaan worden. En dat weet 'ie dus donders goed.

Maar het leuke aan de vd oefeningen is dat het wel een extra communicatie mogelijkheid biedt voor je paard en ik denk dat je dat ook niet helemaal moet willen missen. Ik kan me echt kostelijk amuseren als Jauke heeft moeten toekijken hoe ik met Vado aan het oefenen was om op het blok te stappen en hij dus even niet mee heeft mogen doen, om vervolgens, als we klaar zijn, direct op dat blok af te gaan en met een ontzettend geconcentreerd gezicht (nadat hij zich eerst van mijn aandacht verzekerd heeft) een rondje om het blok gaat draaien met de voorbenen op het blok omdat hij dat net geleerd had voor ik met Vado aan de gang ging. Ik heb er geen last van, we hebben er wel lol van.
In een trainingssituatie vind ik ongevraagde oefeningen overigens nooit heel bezwaarlijk, je paard doet tenslotte zijn best, doet mee en probeert het goed te doen. Het hoeft geen robot te worden en juist in dat meedenken ontstaan vaak de leukste oefeningen. En tuurlijk moet het veilig blijven, dus als ik geen jambette vraag wil ik er ook geen krijgen, maar als ik een jambette vraag op links en ik krijg rechts dan is dat niet erg. Ook geen beloning waard, maar hij doet zijn best, werkt mee en dat alleen is al super! Nu graag het goede been.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:31

Mijn verzorgpony kan jambette, nu slaat ze tijdens het poetsen heel graag haar been uit, maar dat negeer ik. Dat is ook precies de reden dat ik geen grote kunstjes ga leren, en omdat ze een dominant kreng is :=

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:05

Mijn verzorghafje kan nu ook jambette, sinds kort dus hij vind het wel grappig dat hij eten krijgt als hij een kunstje doet, hij slaat ook weleens zonder commando zijn been uit maar ik weet nou niet echt goed of ik het moet negeren, zijn been terugzetten of duidelijk 'nee' zeggen...

chiquitoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:11

Mijn vorige pony deed dit ook, elke keer als ie een snoepje wilde ging die buigen.
Omdat ie wist dat ie dan een snoepje kreeg.
Dat moet je gewoon negeren, althans dat deed ik.
En toen is ze opgehouden. :j

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:14

Mijn merrie geeft alleen wel eens ongevraagd kusjes. Of als ze denkt dat ik het vraag. Het commando is met een vinger naar mijn wang wijzen ( rechter hand) en het woord 'kus/kusje maar als ik mijn telefoon aan me oor heb met rechts doet ze het ook of als ik met haar hoofd bezig ben. Ik kan er wel om lachen, maar het levert haar geen voedselbeloning op

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:33

Een van mijn jongens pulkte en plukte altijd aan jassen...ik kreeg dat er helaas niet uit,hij is erg van alles aanraken en proeven.
Was er behoorlijk flauw van dus heb ik hem leren flemen,als hij nu bedeld pulkt en plukt hij niet maar gaat staan flemen.Hij doet zijn best maar als er niets gevraagd wordt volgt er geen beloning op,simpel.Geen last van,levert vaak een glimlach op en verder niets :) .

Wat mij altijd opvalt is dat het vaak de fout ingaat als men niet goed nadenkt over de commando's.Voordat je een oefening gaat aanleren moet je je bewust zijn van welke commando's je gaat gebruiken anders kunnen er echt gewonden vallen.Paard wordt gestraft voor iets wat aan hem wordt gevraagd.

Consequent zijn en bewust nadenken over commando's...scheeld een hele boel ;)

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:37

Mijn paard tilt zijn been bijna altijd op als hij een snoepje krijgt of er een wil. echt bedelen dus.
Ik negeer het altijd maar zie er wel aandoenlijk uit :o
en heel soms met rijden en hij is aan het etteren wil hij nog wel eens de spaanse pas doen, ziet er mooi uit maar is natuurlijk niet de bedoeling, ik geef dan extra been en dan is het snel over.