HippoLogic schreef:Een paard dat nooit wat doet uit eigen beweging is afgestompt een paard. Die kun je bijna niets nieuws aanleren, lijkt me.
Daar zit ook wat in ... Maar is dat niet wat we zouden moeten bereiken? Want als een paard wel wat uit eigen beweging doet kan dat wel gevaarlijk worden, zo'n groot beest wat even zelf gaat nadenken ....
(pas op, die van mij denkt nog genoeg na hoor
ik heb daar zelf vrij weinig problemen mee, hij weet z'n grenzen wel, maar ik probeer het beetje algemeen te bekijken).
Ik zit zelf ook met het "fleem-probleem", alhoewel het op zich wel meevalt. Hij gebruikt het vooral als er anderen staan te kijken (want dan krijg je oooooh's en aaaah's en die moet je hebben natuurlijk
) en als ik het zelf eens gevraagd heb dan durft hij het daarna ook nog wel eens gebruiken (je weet nooit dat het blijft werken). Maar hij doet het niet standaard als ik bij hem ben ofzo, dus het is niet extreem.
Vorige week kreeg de verzorgster wel een heel mooie jambette om haar oren .. dat was best wel een stomme situatie eigenlijk .. Ze probeerde hem te longeren (en in het begin is dat altijd sukkelen bij hem) en ze stond wat te prullen en ze stond schuin voor hem en kwam met de zweep tegen z'n been aan .. dus hij dacht "ah, dat ken ik" en bam, daar ging dat been ... Toen riep ik langs de kant "Neen [***]!" en toen bekeek hij me van "wat? Was toch goed? " ... Jambette heeft hier een zweep + stemcommando, maar hij reageert vooral op de zweep blijkbaar ... Is ook een moeilijk iets, als je onbewust dingen uitlokt door een gedeelte van de hulpen te geven, kan je dan van misbruiken spreken? Of heb je dan gewoon een erg enthousiast paard die meedenkt?