Ik ben benieuwd hoe paardeneigenaren daar tegenover staan. Vrijheidsdressuur wordt steeds populairder, maar ook vaak op verkeerde manier aangeleerd. Veel jongere meisjes houden zich hier nu mee bezig, sommigen op een bewuste manier, sommigen op een manier die niet zo heel bewust is. Sommigen met toestemming, anderen zonder.
Hoe staan jullie hier tegenover?
Ik zou zelf mijn paard (als ik een paard zou hebben) niet zonder toestemming / goede begeleiding beschikbaar stellen aan verzorgers die met VD bezig willen zijn, steigeren zou pertinent verboden zijn. En ik zou woest worden als dit achter mijn rug om gebeurd. Er kan zoveel fout gaan: dingen als steigeren kunnen gevaarlijk worden.
troi
Geplaatst: 01-03-12 16:37
Momenteel heb ik geen paard maar stel dat dan zou ik het toe kunnen staan, mits er niet wordt gewerkt met voerbeloningen (als je dat niet heel goed aanpakt krijg je vreselijke irritant gebedel) en mits er geen trucjes worden geleerd die gevaarlijk kunnen worden (zoals steigeren) en geen ongebruikelijke houdingen inhouden ivm mogelijke blessures (gekniel enzo) . Dus flemen en op een laag blok staan mag maar daarna houdt het al snel op vrees ik...
Daihyo
Geplaatst: 01-03-12 16:39
Mijn verzorgster mag van mij best VD met Jim doen, met 2 beperkingen: niet leren steigeren en bokken. Verder heeft zij er veel meer ervaring mee dan ik, dus ze leeft zich maar uit. Ik was er al mee begonnen en zij heeft hem nog wat dingen aangeleerd. Jim vindt het geweldig en ze hebben er allebei erg veel lol in.
Dus nee, ik heb er geen problemen mee. Jim maakt er geen misbruik van, vindt het geweldig en het is ook nog eens goed om zijn lichaam te stretchen.
Ik vind wel dat er bij een basis begonnen moet worden. Ik ben ook simpel begonnen met blijven staan en weglopen, voetjes optillen, enz. Er moet respect zijn van paard naar verzorger, zodat hij niet over haar heen dendert en het gaat misbruiken. Maar zolang dat er is zie ik geen problemen. Wij maken overigens wel gebruik van voedselbeloningen en als je daar duidelijk in bent krijg je geen gebedel.
Neej
Geplaatst: 01-03-12 16:40
Ik ben het volkomen met je eens. Ik heb zelf geen paard en zelfs geen verzorgpaard op het moment, maar ik zou persoonlijk nooit uit eigen initiatief een paard dat niet van mij is leren steigeren bv. Overigens zou ik dat ook niet doen met een paard dat wél van mij is hahaha En ik zou er dus ook bepaald niet content mee zijn als een verzorgster dat zomaar even zonder overleg zou proberen.
Maar ik ben al een vreselijke meut als het gaat om het onderbrengen van mijn hond voor een dagje, ik denk dat ik een paard sowieso al heel moeilijk aan iemand anders zou toevertrouwen; en degenen aan wie ik dat wél zou durven, die doen zulke dingen iig niet zonder overleg
troi
Geplaatst: 01-03-12 16:41
Amanda schreef:
Wij maken overigens wel gebruik van voedselbeloningen en als je daar duidelijk in bent krijg je geen gebedel.
Ben ik met je eens hoor, maar dat goede aanpakken is nog best lastig en zie ik vaak verkeerd gaan, vandaar dat ik neig naar de voorzichtige kant. Maar als een verzorger hier goed in is en dat voor mij bewijst zou ik het misschien wel overwegen.
Zonder overleg vind ik sowieso not done. Niet alleen wat VD betreft, maar wat alles betreft. Zelfs staart knippen doe ik zelf zeg maar Mijn bijrijdster en ik weten wat we aan elkaar hebben, we hebben duidelijke afspraken gemaakt en binnen die afspraken doet ze maar wat ze wil. In het begin had ik ook moeite om alles los te laten, maar het gaat super goed, dus dan gebeurt dat vanzelf.
troi: daar heb je zeker gelijk in. Ik ben wat dat betreft echt heel consequent. Ik moet geen happend paard hebben. En waagt hij het wel krijgt hij daar echt een tik voor op zijn neus. Hij weet dat en probeert het niet eens. Zo krijgt hij ook altijd een snoepje als ik weg ga. Wacht daar netjes op, geen gebedel, geen gehap en wordt netjes aangepakt met lippen ipv tanden
Anoniem
Geplaatst: 01-03-12 16:46
Hier gaat de verzorgster ook VD gaan doen, is leuk voor de afwisseling. Maar net zoals met al de andere dingen: enkel onder mijn begeleiding. Ze zal ook nooit alleen naar de pony's gaan (toch zeker niet de eerste tijd, zeg nooit nooit natuurlijk) dus ik ben er altijd bij. Ze kent zelf ook nog niks van VD, dus dat komt dan wel goed Hoop ik
pompom
Geplaatst: 01-03-12 16:54
Zou ik niet toestaan.....Ik zie de meerwaarde er niet van in en zou bang zijn dat er zaken aangeleerd werden waar ik als eigenaar last van zou krijgen.
Las vandaag nog een topic over een paardje dat nu aan een stuk door fleemt om aandacht......grappig als ze dat op een keer commando doen maar om nu heel de tijd tegen zo een omgekrulde lip aan te kijken
Toen ik bij mijn verzorgpaardje begon, kon ze al best wat, en dat ben ik verder gaan oefenen tussen wat meelopen etc. door. En ben er ook alleen tegelijk met de eigenaar, dus die heeft altijd zicht op mij.
Verder heb ik een paardje op de manege leren flemen (nu ik dat stukje van pompom lees, hihi dat zou zomaar dit paardje kunnen zijn) natuurlijk met toestemming etc. Kreeg wel eens de vraag of ik hem ook jambette ging leren, maar ik weet dat er paarden zijn die dat dan telkens doen, en op een manege is dat gewoon gevaarlijk. Wil hem nog leren kusjes geven, en nee schudden. En dat is het, makkelijk snoepjes verdienen toch, als manege paard? haha.
Meiden hier op stal doen soms wel vrijheids dressuur met Dennis. Maar zo lang ze bestaande trucjes nog niet correct kunnen vragen zullen ze Dennis niet zo gek krijgen om wat nieuws te leren.
Ze mogen dus met Dennis soms wat oefeningen doen, maar niet de andere wat leren.
Tigra_
Geplaatst: 01-03-12 21:19
Als het om kleine simpele dingetjes gaan zou ik daar geen probleem me hebben, mits de verzorgers wel slim zijn en zorgen dat het paard geen misbruik maakt van het aangeleerde trucje. Dus dat ze het op de juiste manier leren. Verder zou liggen en steigeren sowieso niet mogen. Verder is het met de simpele trucjes natuurlijk zo dat als je als eigenaar daar last van zou gaan krijgen je dit er ook wel weer uitkrijgt door gewoon te negeren want je vraagt nergens om dus. Maar dat is dus alleen van toepassing met kleine dingen. Als een paard leert steigeren en hier misbruik van zou gaan maken kun je weleens een probleem hebben, met een shetlander is het nog te over zien maar als we het hebben over een paard van 1.80 is het niet zo leuk meer.
Ik zou er geen probleem mee hebben.. ik wil graag alleen een bijrijder van mijn leeftijd (20+) omdat ze mijn grote bijdehandte vent wel aan moet kunnen. Ik begeleid mijn bijrijdster in alles om mijn paard goed te leren kennen en mijn manier van doen aan te leren om daar samen een weg in te vinden die ons drieen past. VD / clickertraining is een onderdeel van mijn training dus dat mag ze zeker doen, mits ze de juiste manier handteerd die ik ook gebruik. Daarbij volg ik VD les om het mezelf en mijn paard goed aan te leren van een ervaren instructrice en mag zij bij deze lessen aanwezig zijn / ze zelf ook volgen. Dus daar heb ik vertrouwen in.
Urielle
Geplaatst: 02-03-12 19:25
pompom schreef:
Zou ik niet toestaan.....Ik zie de meerwaarde er niet van in en zou bang zijn dat er zaken aangeleerd werden waar ik als eigenaar last van zou krijgen.
Ik ben zelf van mening dat VD best leuk kan zijn, maar dat veel meiden het te leuk vinden om alleen kunstjes te leren. Mijn eventuele paard is geen circuspony dus met VD hoeven ze bij mij ook niet aan te komen.
je kan het bij niet niet echt vrijheidsdressuur noemen maar meer contact met paarden.. ik verdiep me in hoe een paard doet en denkt zodat ik hen beter begrijp.. en zo is de communicatie veel beter tussen mij en me verorgpaarden
Zertab
Geplaatst: 03-03-12 11:39
Ik heb geen eigen paard,maar ik zou het niet toestaan. Zoals jij al zelf noemt,het steigeren kan verkeerd uitpakken. En dan krijgt de eigenaar natuurlijk de schuld...
xxdebbbb
Geplaatst: 03-03-12 11:58
ik heb een fjordje, gelukkig geen verzorgster. omdat ik er elke dag ben vind ik afwisseling wel fijn aangezien ik geen zin heb om elke dag maar op dat paard haar rug te zitten of alleen een stukje te lopen. stijgeren heeft ze van jongs af aan afgeleerd, dat doet ze echt nooit! bokken is meer van blijheid, maar zou ik zeker nooit aanleren met VD !
ik vind het leuk, zolang het normaal blijft en er geen misbruik van word gemaakt. Anders zou ze wel in het circus lopen
LeonieL
Geplaatst: 03-03-12 14:34
Ik ben een verzorgster die VD met de pony doet. Ik heb hier toestemming voor. En idd. Ik leer geen dingen aan als stijgeren, bokken en dat soort dingen. Ik houd het bij dingen als meelopen, jambette, flemen , schudden etc.
edit: Ik rijd deze pony niet, dus voor ons is het gewoon een leuke manier om aan het werk te zijn. En voor ponylief om na te denken over wat ze moet doen,.
Ik mag vrijheidsdressuur doen, maar ook niet grote kunstjes zoals liggen zitten steigeren bokken etc. Hij kan nu de jambette en de spagaat, ik wil hem nog shake en fleem leren zulke kleine kunstjes
xXxXsasxXxX
Geplaatst: 19-03-12 15:42
Bij mijn pony mag er wel aan vrijdheidsdressuur gedaan worden, maar alleen de dingen die hij al kan. Er mogen niet zelf nieuwe dingen worden aangeleerd. (Hij kent overigens alleen de kleine kunstjes zoals jambette, nee schudden, kusje, flemen, etc)
Als mijn bijrijdster aan de vrijheidsdressuur wil vind ik dat prima, ik ben er toch altijd zelf bij. Dan kan ik altijd ingrijpen mocht het nodig zijn. Zonder begeleiding zou ik er niet voor kiezen. Paarden zijn slim en kunnen het altijd gaan gebruiken wanneer het niet zo handig is.
mavosje
Geplaatst: 20-03-12 19:17
Ik zou zoals vele mensen al zeiden, geen steigeren of bokken doen, want je ziet ook vaak dat mensen met steigeren hun arm omhoog doen als comando, wat mij eigenlijk niet erg handig lijkt. Als er kinderen komen of gewoon andere mensen en ze maken eens een rare beweging met hun armen, dat de paarden dan gaan steigeren? lijkt mij niet erg leuk om te hebben natuurlijk reageren ze er misschien niet meteen op, omdat je er niet actief mee bezig bent op dat moment, maar het is niet erg veilig.. als ik daar aan zou beginnen, zou ik met kleine kunstjes beginnen, en dan wat verder maar geen steigeren en bokken.
Ik ben zelf verzorgster en de eigenaar doet vrijwel niets met het paard. Bij mij weet hij heel goed dat hij niet mag bedelen en hij doet het ook niet. Bij de eigenaresse trekt hij wel alles uit de kast om maar een koekje te krijgen.. Maar dat lokt ze zelf uit door hem daarvoor te belonen en ze vindt het alleen maar prachtig.
Verder ben ik de enige die echt VD met hem doet, andere mensen proberen het weleens maar echt meer als een jambette en een fleem krijgen ze er niet uit.
Ceasar2015
Geplaatst: 25-03-12 11:53
Ik zou dat niet toestaan. Simpelweg omdat ik dan ook nooit zeker weet welke hulpen aan welke oefeningen zijn verbonden en ik wil niet het risico lopen dat ik bij het benen borstelen opeens een voorbeen in me smoel heb omdat ik perongelijk de hulp voor de spaanse pas gaf.
Onder mijn begleiding prima, alleen niet. Zeker niet in de aanleerfase, daarna mogen ze best een oefening vragen mits de goede hulpen gebruikt worden.