Lange teugelen: ik kan niet volgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lange teugelen: ik kan niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:00

Ik heb vandaag nog eens gewerkt aan de lange lijnen/lange teugel.
Bedoeling is om misschien ooit, als het wil lukken, de pony voor een wagen te spannen. Vandaar dat we nu dat soort dingetjes allemaal oefenen. Ik heb 2 lijnen van 6m waardoor je dus een heel stuk achter je pony loopt. Nu kreeg ik tijdje terug te horen dat dit, ook voor mennen, niet nodig is. Beter is om gewoon naast de achterhand van je paard te lopen, dus het lange teugelen zeg maar.

Dus dit gingen we vandaag eens doen, had het wel al eerder gedaan maar niet in draf. Vandaag dus wel in draf en .. ik kan niet volgen }:0 Hoe doen jullie dit? Ik zou echt moeten gaan meelopen en dat kan ik niet, maar in de filmpjes zie je de mensen toch ook gewoon (vlot) meestappen? Ik heb nu wel geen shetlander, maar een gewone grote pony, maar ik heb het ook al met grote paarden gezien, alleen was die draf wel héél verzameld volgens mij. Kan dit ook met een gewone draf? Hoe moet je dat doen?

Ik heb filmpjes van vandaag, daar ga ik nog een topic van maken, dan krijgen jullie een beeld van wat ik bedoel ;)
Ik heb dan voor het drafgedeelte maar gewoon de lange lijnen (dus 2x zoveel meter) gebruikt, en dit ging wel .. maar dan is het lange teugelen-idee weg. Als jullie begrijpen wat ik bedoel :Y)

Geryon

Re: Lange teugelen: ik kan niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:05

Ik volg! Ter afwisseling doe ik dit soms ook met mijn paard, zomaar. Ik doe voornamelijk stappen en dan allemaal oefeningen, zijgangen en tempowisselingen, iets waar ze onder het zadel snel boos van word. Ik zou graag ook eens willen draven, nog niet geprobeerd! Het lijkt mij dat het alleen kan als je je paard heel verzameld hebt lopen! :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:35

Het is de bedoeling met lange teugelen dat je draf zo verzameld (niet traag!) wordt dat je ernaast kan lopen.
Het is prima om erachter te rennen tot de verzameling lukt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:37

Aha, thanks!
Dan zit ik met een probleem, ik kan dat rennen niet :') Of ja, ik kan natuurlijk wel rennen :+ maar echt in de vorm van training ... heb nogal problemen met spieren & pezen en zo in een piste rennen doet mij echt geen deugd := Stukje kan wel, maar dat is zo weinig dat ik dan niet echt kan trainen denk ik ..

Kan ik bv. ook opbouwen door er eerst (een stukje) achter te lopen en zo naar de verzameling te werken? En dan de kortere teugels eraan te doen? Of nog een andere manier? :+

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:39

Verzameling verkrijg je niet in een dag..
Je kan er evt eerst een de dubbele longeerlijn aan werken voordat je erachter gaat lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:41

Dat was ook nooit mijn bedoeling :+
Dubbele longe doen we al :j Eigenlijk is alles wat ik doe in zo'n training beetje dubbele longe, maar ik varieer mijn positie van lopen dan ...

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:43

Als je aan de dubbele longe verzameling kan krijgen kun je dit ok aan de lange teugel doen :)

Ik laat de mijne altijd eerst even warm draven en galopperen voor ik aan de verzameling begin dit zou jij dan aan de dubbele longe kunnen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:44

Ok, dan doen we het op die manier :j Uiteindelijk, ooit eens ... Thanks ;)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:45

Dat is inderdaad lastig. Ik werk met mijn kwpn'er van 1.68 en dat is in stap al flink doorlopen voor mij. Draf doe ik ter afwisseling meestal op de volte, met de lijnen zeg maar als dubbele longe. En soms pak ik een klein stukje verzameld mee, maar dat vind mijn paard iig nog best lastig vol te houden, omdat ze flink moet verzamelen.

Op de volte werk ik wel naar de verzameling toe, dan laat ik haar vanuit arbeidstempo verzamelen en wissel dan bijvoorbeeld van hand. Dan kom ik er een klein stukje achter te lopen, verander van hand en laat haar weer naar arbeidstempo gaan. Dat kan je dan uitbouwen naar steeds een stukje langer verzamelen.

Vanuit stap kan je ook meteen verzameld proberen aan te draven, maar daarbij vind ik het lastig om de juiste activiteit te behouden. Ik vind het prettiger om vanuit draf op de volte te werken en daarin te varieren tussen verzameling en arbeidstempo. Steeds een stukje verzamelen, eindje meelopen en dan weer eruit.

Oh, en meerennen doe ik iig niet, heb dan een veel te onstabiele hand en ben voor mijn gevoel alle verbinding kwijt.

Misschien heb je er wat aan, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:47

Dank je wel :)
Ik denk dat het inderdaad het interessantst is om het vanuit de dubbele longe mee te nemen :j Heb ik vandaag eigenlijk ook al gedaan (niet dat ik iets met verzameling gedaan heb), stukjes rechtdoor en als dit dan even niet meer ging even een volte ertussen enzo ..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:50

Misschien kun je zelf iets meer afstand nemen van je paard en dan nouja, min of meer is dat dan wel het zelfde als aan de dubbele longe, maar dan dat je niet op 1 punt in het midden draait, maar dat jij gewoon ook een rondje loopt, maar iets kleiner als het zijne en zo ook voor jezelf dan oefent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:51

Dat doe ik sowieso al :j Als mijn filmpjes ooit geüpload geraken zal ik het topic even hier plaatsen, kunnen jullie eens kijken hoe ik het vandaag heb gedaan ;) Ik sta nooit zomaar stil op 1 plaats, niet met loswerken, niet met gewoon longeren, niet met dubbele longe, ... Ik doe altijd mee met mijn pony (alleen dan iets beperkter) :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:52

ik ben ook altijd geneigd om met longeren in een rondje mee te lopen liever dan op 1 punt draaien, maar krijg altijd te horen dat ik op 1 punt moet blijven staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:55

Ach, dat is ouderwets :+

Neen, het idee erachter is volgens mij, naast dat het gewoon vroeger zo standaard gedaan werd, is dat je als leider zo weinig mogelijk beweegt en als onderdanige zoveel mogelijk. Dus jij mag niet bewegen en je paard moet heel veel bewegen ...

Wij doen daar niet aan mee .. ik beweeg wel minder dan mijn pony, maar ik doe wel mee met hem .. Maar wij doen wel vaker dingen die niet volgens het boekje zijn :+

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:57

[***] schreef:
Aha, thanks!
Dan zit ik met een probleem, ik kan dat rennen niet :') Of ja, ik kan natuurlijk wel rennen :+ maar echt in de vorm van training ... heb nogal problemen met spieren & pezen en zo in een piste rennen doet mij echt geen deugd := Stukje kan wel, maar dat is zo weinig dat ik dan niet echt kan trainen denk ik ..

Kan ik bv. ook opbouwen door er eerst (een stukje) achter te lopen en zo naar de verzameling te werken? En dan de kortere teugels eraan te doen? Of nog een andere manier? :+

Kun je wel gewoon op zandpad of een stukje op asvalt rennen? Dan zou ik namelijk gewoon buiten gaan langeteugelen, zeker aangezien je ook wilt gaan mennen, dan leert je paard ook gelijk om te gaan met een vreemde omgeving terwijl jij erachter loopt. En het is nog een stuk leuker ook, vind ik zelf. :D

Verder ben ik het met de anderen eens: eerst gewoon lekker voorwaarts laten draven terwijl je zelf meerent of op een andere manier zorgt dat je je paard niet hindert (dubbele longe, of de binnenbocht nemen). Pas later kun je op gaan bouwen richting verzameling, maar dat duurt wel een tijdje, vinden de meeste paarden namelijk best moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:59

Dat zal beter gaan dan in de piste :j Al zullen het nooit lange stukken zijn ... Maar ik ga hem inderdaad ook weer meenemen naar buiten (weide ligt aan het ruiterpad :Y) ) en daar stukjes oefenen :j Zal vanzelf wel merken hoe goed dit al dan niet gaat :+

Thanks, dan doen we gewoon verder zoals we bezig waren :) Ik vroeg me gewoon af of het nu zo raar was dat ik niet kon volgen met draven :') maar blijkbaar is dat niet zo :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:07

Maartje1990 schreef:
ik ben ook altijd geneigd om met longeren in een rondje mee te lopen liever dan op 1 punt draaien, maar krijg altijd te horen dat ik op 1 punt moet blijven staan?

Lammert Haanstra zegt dat ook. En hij heeft ook wel een punt, want als ik op 1 plek blijf staan, heb ik veel eerder in de gaten of mijn paard bijvoorbeeld over de buitenschouder wegloopt, omdat ik dan mijn lijnen continu op gelijke druk houd. Je kunt met minimale hulpen dan veel preciezer werken.

En toch vind ik het ook prettiger om mee te lopen. Het is veel minder statisch en je kan gemakkelijker van hand veranderen enzo. En ik vind het ook leuker, maar er is voor allebei de manieren wat te zeggen! ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:13

Meerennen lukt voor mij niet, wordt mijn merrie gespannen van denk ik. Jammer! Verzameling zijn we echt nog lang niet, doen alles rustig aan. Wat ik wel zou kunnen doen is haar gewoon traag (en dus onactief) laten draven zodat ik hard mee kan lopen, want het is alsnog een goede oefening voor haar, om zonder protest te doen wat ik vraag.. (pittige merrie :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:06

Voor wie nog wil, hier het topic met de filmpjes van de training van vandaag: [GVL-ITP] [***] solliciteert voor pion
Moet nog heel veel aan gewerkt worden, is weer de eerste keer na een rustperiode enzo, en we kunnen echt nog niks, maar de bedoeling is vooral lol hebben en de rest komt wel ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:01

tja het is vooral een kwestie van opbouwen! Dus aan de lange teugel veel overgangen maken. Stap, paar passen draf wat harder dan paar passen terugvragen in een meer verzameld tempo, dan weer terug naar stap. Halthouden, achterwaarts, van daar uit wegdraven. Paar passen naar voren paar passen terug, etc, etc,. Op die manier houd je het leuk en afwisselend, ben je niet na 3 rondjes uitgeput van het constant meerennen en zet je de achterhand aan het werk. Verder idd veel aan de dubbele longe trainen, lekker veel galop meepakken, en schakelen in het draftempo. Het is even een investering maar na verloop van tijd zul je duidelijk resultaat gaan zien aan de lange teugel. Ze kunnen steeds een pasje langer bij je blijven in die (verzamelde)draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:07

Maar kan je dat opbouwen zomaar beginnen? Of moet bv. eerst aan de dubbele longe alles goed gaan? [***] heeft nog problemen met de galop bv. (en met conditie in het algemeen :+ ), dus daar zijn we nu mee aan het werk .. Moet dit eerst 'perfect' gaan voordat ik dat doe wat jij in het begin zegt? Of kan ik dat tussendoor toch ook al doen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:14

Nee hoor met die overgangen kun je gewoon lekker gaan beginnen aan de lange teugel, in stap en draf. En het dus combineren in je training met dubbele longe, en daar vooral draf en galop meepakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:15

Ok, mercikes, dan hebben we alweer dingetjes om mee te werken :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:55

Volgens mij is de bodem waarop je traint vrij vlak en niet zwaar. Dat scheelt al. In draf moet je paard in jouw tempo lopen en jij niet in zijn tempo. Om het verder gemakkelijk te maken: train kleine stukjes in draf, begin op een volte (door de wending lopen ze meestal iets langzamer). Als je bang bent om in het begin teveel aan de mond te zitten, kun je oefenen met een lange teugel aan het halster.

Andere tips: lichtgewicht schoenen aan doen en zelf conditie opbouwen. Toen ik begon met hardlopen, had ik na een paar weken ineens helemaal geen moeite meer met lange teugelen in draf. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:59

Ik heb sowieso een bitloos hoofdstel :)
En spijtig genoeg mag ik niet hardlopen en dergelijke, ik kan het ook gewoon niet ... Of ja, ik kan alles :P, maar ik moet ook nog gewoon kunnen functioneren in mijn fulltime baan, en daar heb ik nu al moeite mee :+ Probleem is dus niet zozeer de conditie, maar wel het lopen op zich ;)