Jambette uitwerken - tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Jambette uitwerken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:44

Sinds een tijdje kan mijn merrie haar voorbenen op tillen op commando (zweep + "paso"). Echter blijft dit bij een simpele stamp op de grond. Nu heb ik geprobeerd te verschuiven naar enkel belonen als ze er wat bij uit slaat naar voren (Jambette richting op) maar dit lijkt ze niet te snappen. Want Paso was toch gewoon het stampen?? Ze raakt dan gefrustreerd, gaat alleen maar harder stampen, maar gaat niet hoger of meer naar voren. Je ziet echt aan haar koppie dat ze gefrustreerd raakt, want ze doet het toch goed??? En ik blijf maar vragen. Ze snapt er de ballen van.... Ik ben hier dus maar mee gestopt, maar heb niet echt een idee hoe ik het dan zou kunnen uitwerken.

Dus bij deze mijn vraag, heeft iemand hier tips voor?

Anoniem

Re: Jambette uitwerken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:50

Geen tips, maar ken het probleem wel :Y) Dus je bent niet alleen ;)

Hier gaat het wel met het been naar voren, maar gewoon een zwaai naar voren en ik wil proberen om het hoger & gestrekter te hebben (ik wil misschien gewoon teveel hoor, maar ik voel dat hij het kan :P ).. Dus ik dacht ook "vragen en enkel betere pogingen belonen" .. naja, na een paar gefrustreerde pogingen houdt die van mij er dan maar gewoon mee op en reageert zelfs niet meer op het commando ... (dit ook als ik het allemaal spelend doe en met afwisseling van anderen dingen tussendoor, of ook als ik wat strenger wordt en het gewoon vraag zoals ik hem vraag weg te stappen bij het longeren ofzo, dus dat sommige dingen gewoon moeten .. maakt allemaal niet uit).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:06

Dat gefrustreerde moet je vaak even doorheen prikken... Bij bijna alle paarden waarmee ik heb gewerkt hebben ze even zo'n momentje dat ze het kwijt zijn. Het is dus gewoon shapen, elke cm richting voorwaarts belonen, een goede uitslag gelijk belonen met stem, een knuffel EN voer, goed laten weten wat het verschil is tussen 'goed' en 'JAAAAA GEWELDIG!!!!' :)

@ Sabine
Kwestie van ook shapen, mini stapjes werken en telkens nét dat ene centimetertje meer vragen... Niet teveel ineens willen. Dat is denk ik het belangrijkste :))

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:08

Heb hier hetzelfde probleem. Voetjes optillen gaat inmiddels prima, maar het is inderdaad gewoon een soort 'hoge stap' naar voren of achter.
Wat er in een boek staat wat ik heb, is dat je bijvoorbeeld ook 2 keer kort na elkaar kan vragen, zodat ze op een gegeven moment denken 'als ik 2x kort moet, kan ik net zo goed 1x lang'. Maar dan heb je niet echt het probleem dat ze hoger moeten overwonnen. :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:09

Als je wil gaan doorvragen om naar een goede jambette te gaan zal je eerst een paard moeten hebben die keurig zijn voet optilt op jouw commando. Bij het doorvragen blijf je doorzetten met het tikjes geven op het been. Hierdoor zal het paard gaan snappen dat hij MEER moet geven om de click en beloning te krijgen. De meest logische reactie voor een paard is om zijn been naar voren te gaan brengen. De timing om te clicken is zodra het been naar voren beweegt. Daarna kun je weer gaan werken aan steeds een stukje verder naar voren brengen tot je een echte jambette hebt.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:12

Mijn verzorgpaard kon schudden op commando, en toen ik aan de jambette begon, stond ik eigenlijk zonder dat ik het wist voor hem, dus ging hij achteruit, dus vroeg ik hem terug vooruit. Vanaf dat hij gefrustreerd geraakte, ging hij tijdens z'n jambette met z'n hoofd schudden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:12

@ VT: er doorheen prikken ... hoe? Wat doe je dan? Blijf je gewoon vragen? Wat als die het niet meer doet? :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:13

Hij zal het even niet meer doen, maar als je doorvraagt wel weer :j
Of iig, tot nu to bij ELK paard waar ik mee heb gewerkt was dat zo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:17

Die van mij is al vaker de uitzondering geweest hé :+ :))
Maar moet er nog eens mee aan de slag, heb nu even geen VD meer gedaan dus heb ook niks meer met de tips enzo gedaan die ik ondertussen gekregen heb, maar ik ga het wel nog eens proberen .. Moet alleen eerst nog nieuwe beloningen halen, ik beloon met vitaminenkorrel maar heb nu nieuwe korrel en die eet hij niet, dus ik moet weer terug naar de oude :+ En dan ga ik nog eens aan het VD-en ;) En ondertussen hoop ik dat er hier nog wat interessante dingen langskomen :Y)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:24

Kijk, wel wat bruikbare tips. Ik ga morgen even aan de slag.
Ik heb ook wat geprobeerd met de spagaat maar dat snapt ze ook niet, en met de pas voetjes naar voren vragen lukt dus ook niet, omdat ze ze weerop dezelfde plaats terug zet, omdat ze niet naar voren zwaait. Dus eerst maar de Jambette beter uit proberen te werken.

Gelukkig ben ik niet de enige met het probleem :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:42

Met de pas voetjes naar voren vragen werkt vaak nadelig voor de spaanse pas ;) je kunt beter met een balkje werken :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:53

Kijk, daar had ik niet eens aan gedacht! Handig zulke forums :) Met een balkje moet ze nog ook even het vertrouwen krijgen, ze vind het balkje dood eng, staat er een beetje onzeker bij en als ze dan toch een stap eroverheen zet en ik wil haar terug zetten, lukt dat dus niet omdat ze dat eng vind om haar voet weer terug over de balk te zetten :(:)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:54

Het leuke is, ik heb al een paar paardjes in de hand gehad die balkjes ook eng vonden, maar zodra ze doorhadden dat alleen met de voorbenen er overstappen al een beloning opleverde... Toen hadden ze het ERG snel door :=

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:01

Ik had dit topic even meegelezen :j alleen ik wil ook graag de spagaat gaan aanleren, alleen waar moet je dan precies dat balkje leggen en wat is een makkelijke commando?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:02

Ik ben hier ook op aan het oefenen en bij mij en Kim werkt het al wat beter door de stick wat langer tegen haar been te houden i.p.v direct druk wegnemen zoals in het begin. :)

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:04

elke dag blijfen proberen en als hij/zij steeds verder doet steeds entousiaster reageren belonen en dan zal hij/zij vanzelf verder uitsteken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:24

Dat ga ik ook eens proberen Koudbloedkim, ik neem nu idd snel de druk weer weg.
Als commando voor de Jambette heb ik "Paso". Vraag me niet waarom, maar vroeger gebruikte we dat commando al voor de Jambette bij mijn vorige verzorgpaarden :D
Voor de Spagaat ben ik er nog niet uit wat ik ga gebruiken. Wijd uit ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:42

Ik gebruik voor het eerst echt een stemcommando bij een oefening, om Kim niet in de war te brengen. :j
Voor de Jambette gebruik ik 'pas' en de rest is op lichaamstaal, wat best verwarrend kan zijn voor Kim.
Ik baal er wel een beetje van dat ik niet eerder met vaste stemcommando's ben gaan oefenen. :o
Nu is het zo;
Wijzen naar sokje = voetje optillen
Wijzen naar schouder = jambette
Wijzen naar borst = achterwaarts
Wijzen naar de lucht = flemen
Open hand naar de lucht = spagaat
Hand naar de grond = berggeit

Dit is van vandaag. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:51

Ik ben zelf nooit zo'n fan van wijs commando's :)
Je wijst te snel ergens en dan krijg je op ten duur verwarring en miscommicatie...

Met een zweepaanraking kun je een paard leren ALLEEN iets te mogen uitvoeren met zweep en ALLEEN op aanraking :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:12

Maar niet ieder paard is hetzelfde en reageert op dezelfde dingen. :)

Zweep/stick aanraking gebruik ik ook.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 18:15

Ik iig een stem commando en dan in combinatie met aanraking of aanwijzing, ligt eraan welke oefening.
Ik ben verder nog niet met haar bezig nog, dus nog niets uitgeprobeerd verder.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:23

Tja, hoe ik het heb geleerd.. Eerst had ik de ''box'' geleerd 8-) (hele tijd geleden)

Ik stond toen dus voor hem om de ''box'' 8-) te doen en toen pakte ik gewoon zijn hoef, trok die naar me toe, deed hem omhoog en strekte dus gewoon zijn been helemaal omhoog := En terwijl ik z'n been daar had, gaf ik hem een koekje. Ik leerde hem de box aan vanaf de zijkant, gewoon de hulp die ik wilde voor de Jambette en deed dan gewoon precies hetzelfde weer. Na drie keer snapte hij het := Hij deed het nog niet super hoog, maar ik deed gewoon op het moment dat hij het deed, tikjes tegen zijn schouderbotje, en sloeg hij hem helemaal uit en erg hoog. Ik wilde dat hij een mooie houding aan nam terwijl hij het deed, dus koekje bij z'n boeg gehouden terwijl ik de hulp gaf _O-
Resulteerde in iets moois! Zal even kijken of ik er een foto van heb..
Heb dat trouwens ook bij een ander paard gedaan en die snapte dat ook meteen..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:25

@ Geryon
Voetjes optillen kan goed gevaarlijk worden als je paard met het idee komt om alvast zijn voet omhoog te gooien als je hem wil pakken...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:27

Ik snap je reactie niet helemaal. Waarom zou hij dat doen dan? Zo heb ik het niet geleerd hoor. Hij deed eerst zijn trucje en toen pakte ik zijn hoef, toen die al in de lucht was. Dit linken ze er dus niet als ze gewoon staan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:30

Dat is dus ook gevaarlijk :)
Stel je pakt mis en hij is enthousiast, dan krijg jij volle klappen van een hoef tegen je aan :)
Omdat paarden vaak de link gaan leggen tussen : als jij omhoog hebt gehaald krijg ik pas voer, als ik omhoog sla krijg ik dus voer.