[AR] Welk tuig en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Welk tuig en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 23:58

Nu mijn pony dit jaar 3 wordt ben ik toch eens aan het rondkijken wat voor tuig ik wil hebben. :)

Ik ben erg benieuwd wat voor merk/materiaal bokt gebruikt! Ideal, Zilco, of een ander merk? Heb je een leren tuig of toch kunststof, en waarom?

Ik ben op zoek naar een degelijk tuig voor een welsh a. Het zal voornamelijk voor recreatief gebruik zijn, maar ik wil wel echt een goed en degelijk tuig waar ik later ook eventueel marathon mee kan rijden. :j

Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips of ideeën! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:03

Ik zal even TEMmen, op AR zal je vast een hoop meer reacties krijgen.

De ervaringen met Ideal en Zilco zijn vaak erg goed :)
Overigens; als je de zoekfunctie gebruikt, zal je ook veel relevante en bruikbare topics vinden.

addy<3

Re: Welk tuig en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:06

Ik weet van ideal en clever dat dat goede tuigen zijn :)
Heb zelf een clever menhoofdstel en die bevalt heel goed. Goede kwaliteit leer en een goede pasvorm. Is voor mijn mini best wel lastig een goed passend hoofdstel te vinden en deze zit hem super!

Ik gebruik een tuig van HB. Is leuk om mee te beginnen. Voor mijn volgende grotere pony word het waarschijnlijk een ideal of clever tuig.

Weet niet wat je budget is maar van der wiel heeft ook super kwaliteit!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 00:16

JoyCiej007; dankje, ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen ;). Wat voor tuig heb jij voor Roos? :)

addy<3; Clever, dat is toch ook kunststof? Of ben ik in de war?
Ik ben bij van der Wiel wezen kijken ja, wát een pracht.. _/-\o_
Heb de folder hier nog liggen, maar volgens mij koop je daar niks onder de +/- 3000 euro..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:22

Clever heeft leer, alleen produceert Clever nu zelf helaas niet meer. Volgens mij hadden ze idd ook een kunststof tuig.

Het tuig dat ik voor Roos heb, heb ik enkele jaren geleden via m'n wagenbouwer 2dehands van mensen kunnen overnemen die het maar 1 of 2x gebruikt hadden. 't zou door een Hongaarse tuigenmaker gemaakt zijn. Staat verder geen merk op, maar lijkt héel erg (qua uiterlijk en kwaliteit) op het luxe marathontuig van Ideal. Alleen was het tuig van mij een wat oudere versie, met stropstrengen en brancardbeugels. Beiden heb ik inmiddels omgebouwd met paniekhaken aan de strengen en veiligheidslichtogen.

Maar 't is echt een kwaliteitstuig. Zeer sterk, alles goed met nylon doorstikt en mooi, soepel leer. Is overigens chocolade-bruin van kleur, op sommige foto's wil het nog wel eens zwart lijken maar 't is ook echt m'n favoriete kleur :j

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 00:43

Oke, klinkt goed!! Ik wil ook het liefst een bruin tint, Azia is palomino, dus dan staat chocolade/kastanje/ cognac denk ik wel gaaf :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:51

Ik heb heel fijn mentuig, wel vrij zwaar maar heel sterk en soepel, kon er geen merk op ontdekken, moet het ff navragen aan oude eigenaar eigenlijk, maar die van mij lijkt op die van Joyce, heeft ook brancardbeugels, maar had wel al van die D ringen aan't eind er aan (die je er niet af kan halen)
Het is bruin, maar ondertussen bijna zwart door het vele vetten door vorige eigenaar.
Enkelspan tuig is precies zoals tweespan tuig, heel degelijk en soepersterk en soepel. Beide tuigen helemaal mooi met nylon doorstikt ook.

Voor mijn tinker straks wil ik een ideal kunststof tuig met bruin onderlegd (puur omdat m'n vader met pony ook gaat mennen en die te lui is om in te vetten en ik al meer dan genoeg in te vetten tuig heb en zadels enzo :)) ). Eventueel later zilco tuig zou ik graag willen voor m'n tweespan :j

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:03

ik ben begonnen met Ideal omdat je daar tweedehands best goedkoop aan kan komen. Na 6 jaar is het nog steeds goed bruikbaar maar heb ik vorige maand een Zilco tuig gekocht omdat ik die echt helemaal niet meer hoef te poetsen. Die van Ideal had toch een beetje leer eraan zitten.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:59

Mijn oog viel op deze op de site van Zilco, dit lijkt me echt ideaal voor Azia.

Afbeelding
(foto van eefielover)

Helemaal complete schoudervrijheid en een extra singeltje onder de borst door tegen verschuiven. Wat denken jullie ervan? :)

Hoop wel dat ze hem in het bruin hebben.. O:)

edit; aaaaah alleen in het zwart :(

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:11

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:21

Daar heb je wel gelijk in ja, maar de man komt gratis aan huis passen. Dus dan kan ik, mocht het nodig zijn, ook onderdelen in pony nemen ipv SL.

Als ik zo kijk heeft Azia wel een redelijk laag uitgesneden hals, maar dat is moeilijk beoordelen zo:

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:23

't schijnt dat de pasvorm van die voorgevormde borsttuigen vooral in de kleine maten niet altijd even goed is. En dat moet toch wel echt fijn en goed passen.
Dus zou 't eerst even passen/uitproberen.

Zilco is tegenwoordig toch ook in 't bruin verkrijgbaar? Of bepaalde edities niet.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:33

Ik heb gemaild met EMS, de SL Sport is niet in het bruin verkrijgbaar, helaas!

Welk tuig van Ideal zouden jullie aanraden? Marathon of een andere? :)
Kleur is niet het belangrijkst uiteraard, maar van Ideal is geloof ik alles wel ook in bruin te verkrijgen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:41

Marathon de luxe van Ideal :j
De classic versie van Zilco was dacht ik wel in bruin te verkrijgen.

Ik zou Zilco op zich niet laten lopen enkel omdat ze het tuig met die empathy borst niet in bruin hebben.
Vraag is dus ook maar of dat empathy borsttuig je pony wel past. (al is dat natuurlijk uit te proberen).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:48

Mocht je perse zo'n borst en dan in zwart/bruin onderlegd:
http://www.comfyfitharness.com/
Volgens mij hebben ze ook maat pony gewoon dus dat moet passen. En maat shet en mini :Y)
Dus dan kun je altijd nog beslissen om zo een erbij te kopen bijv.

Afbeelding

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:18

HAR -> AR

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:34

Ik zou echt voor zilco gaan. Echt super fijn spul :j
Mooiere pasvorm imo dan de ideal tuigen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:36

Ik heb dat tuig van Zilco en ben er super tevreden mee! Heerlijk makkelijk en super licht!
Heb trouwens twee shetties en daar ligt het dus super op! Juist voor de kleintjes is een voorgevormde borststuk fijn.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:02

Wij hebben ideal tuig.. Erg fijn en degelijk:D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:10

Ik heb de Zilco classic, heerlijk tuig!
Ik heb wel een onderlegger voor het schoftje erbij gekocht, omdat pony er drukplekken kreeg. Ik heb ook een hoofdstel van Ideal, omdat mijn pony een erg breed hoofd heeft (welsh) en de jukbeenderen open schuurde met het Zilco hoofdstel.

Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeelding
Ideal hoofdstel:
Afbeelding

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:17

Heb een tuig bij http://www.camptownharness.com/ vandaan, fijn tuig wat je op maat kan laten maken. Hoofdstel zonder kleppen komt er nog aan, mijn pony reageerde niet zo goed op kleppen.
Zoals je wel kunt zien op de foto trekt ze hem soms niet helemaal op het borst tuig, dat vind ik een klein nadeel.
Toen ik dit op de foto zag heb ik de riem tussen de benen strakker gedaan en toen werd het beter.
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:43

Evelli schreef:
Ik zou echt voor zilco gaan. Echt super fijn spul :j
Mooiere pasvorm imo dan de ideal tuigen.

Ik gebruik bij mijn zilco tuig trouwens ook een ideal hoofdstel. Vind die van zilco niet mooi :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:58

Ik heb ook ideal en zilco. Geen probleem met de pasvorm van de borst.

Mijn man heeft ideal met de voorgevormde borst. Dat is de kunststof versie.

Mijn welshjes passen van hoofdstellen de shet maat maar ook de pony maat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:45

ik heb een enkelspan leren tuig voor mjn c pony,merk onbekend,wel mooi en soepel dik leer.
een dubbelspantuig ideal webtech,dit is ee nylon tuig mega sterk en ik ben er erg tevreden over,dit tuig kun je ook ombouwen van enkel naar tweespan of tendem.
en voor mijn a pony heb ik een bruin leren clever,2dehands overgenomen

als mijn enkelspan leren tuigen kapot zijn, ga ik rijden met de ideal webtech,ik vind ze sterk en ook erg mooi op de pony.passen goed en ik ben ook geen echte invetter.ook zijn ze in prijs ook erg gunstig

leren enkelspan merkloos,heb er zelf veiligheidslichtogen aangezet
Afbeelding

2span webtechtuig van ideal,toen had ik er nog geen broeken bij,deze heb ik er nu wel bij gekocht(want zitten niet standaard bij 2span)
Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:49

Dat 2span webtech wil ik ook nog voor thuis trainen enz :j is lekker makkelijk in onderhoud.