Wat zien jullie als veel gemaakte fouten tijdens het VD?
Ik zie het vaak als fout wanneer iemand een oefening aanleert maar er niet bij nadenkt dat het voor vervolg niet handig is. Bijvoorbeeld de jambette op wijscommando. Stel je wijst een keer...?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Weer opnieuw leren uitslaan kan altijd nog, andersom vaak niet.
VisibreTeam schreef:Veelgemaakte fout bij de spagaat:
zodanig ver vragen dat ze giga uit balans raken en de buiging of het compliment uit een TE verre spagaat vragen.
en dat vind ik dan niet logisch..
en daar komen denk ik (bij een ongeoefende begeleider/'ruiter' die niet op tijd/juiste manier corrigeert) ongelukken van
rider schreef:Compliment:
- aanleren met kop tussen de benen ipv gewicht naar de achterhand/zakken in de boeg, waardoor het paard de koten omknakt
- te lang blijven begeleiden op het been + te weinig achterwaarts vragen, waardoor paard nooit leert om zelf het been netjes weg te leggen. Resultaat: omgeknakte koten op het strekbeen, opgefrommelde steunbenen.
Buigen:
- te diep vragen en koten laten omknakken

wat zou er dan nog verbeterd mogen worden aan foto 2 dan? want ik vind em dr als semi-leek wel heel goed uitzien

zolang je maar niet mensen gaat gebruiken die hier ZOIEZO lezen, dat is een beetje onaardig
Puur officieel gezien, op het moment dat iemand iets via youtube publiceert, mag dat gewoon gedeeld en besproken worden.

Heb al even niks meer qua VD gedaan maar blijf toch altijd met hetzelfde probleem zitten
Ik kan leuk met hem werken, de basis gaat goed, kleine kunstjes gaan goed (flemen is echt zijn ding, maakt niet uit waar of op wel moment, altijd mogelijk
) en anderen gaan redelijk. De jambette kent hij bv., spagaat heeft hij ook al prima gedaan en liggen leek ook wel al eens op commando te gaan (geheel toevallig, vanuit natuurlijk gedrag). Maar het probleem waar ik altijd tegenaan loop: ik kan hem wel wat leren, maar ik kan het nooit uitbreiden/perfectioneren. Neem bv. de jambette, hij kent het commando en geeft dan ook altijd mooi z'n been, maar dan wil ik hem bv. hoger en beloon ik dus niet meer voor de lagere, maar dan stopt hij ook gewoon met proberen ... Dit heeft hij niet alleen met de grotere dingen, bij ja-knikken is dat juist hetzelfde .. Hij knikt dan, maar schud ook nog half, dus ik wil dan echt alleen voor het knikken belonen, maar dan doet hij na een paar keer al niks meer
Dus kortom: het gaat allemaal wel, zolang het maar meteen goed is, want anders heeft hij er geen zin meer in
Dus dingen aanleren gaat best vlot (omdat je dan de kleinste pogingen beloond) maar verder dan half-afgewerkte 'kunstjes' komen we niet
Maar in de bovenkamer is het lampje zeg maar uitgegaan.

Ik denk ook niet dat het probleem alleen dat is .. Neem nu bv. de jambette, dit doet hij best wel goed, hij doet het mooi op commando, werkt fijn mee etc. Maar ik zit daar nu mee op een punt dat ik hem graag hoger wil, en het been echt laten strekken indien mogelijk, wat langer volhouden .. gewoon iets anders dan wat hij nu doet .. Dus dan vraag ik de jambette, krijg ik wat ik altijd krijg, zeg ik ofwel dat het goed is (maar hij krijgt geen click) ofwel reageer ik niet echt en probeer ik het opnieuw totdat hij het wel hoger doet .. Maar na 2 of 3 keer 'niks' krijgen hoeft het dan voor hem niet meer .. zo lijkt het wel .. en op die manier kom je dus nooit ergens