Paard rent weg met longeerlijn, help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlouHarlem

Paard rent weg met longeerlijn, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:47

Hoi,
Ik loop al langer met dit probleem, maar als ik Arax ga longeren (verzorgpaard) dan rent ze weg bij het aangalopperen.
In stap er draf gaat het prima, maar zodra ze moet aangalopperen dan gaat het fout, want als ze niet aangaloppeerd, dan gebruik ik de zweep,
ik sla haar niet met de zweep ofzo maar ik wijs gewoon. Maar dan bij gaat ze hard rennen en dan draait ze halverwege om en rent ze de andere kant op.
En omdat we op stal geen longeerbak hebben en dus longeren in de bak, kan ze alle kanten op, dit doet ze dan dus ook.

Het maakt niet uit of ik met halster, hoofdstel, zadel of wat dan ok longeer, ze doet het altijd.

Mijn vraag is nu, heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik hieraan doen? Ik heb al verschillende mensen van stal gevraagd om te helpen, maar ze is gewoon te sterk.

Groetjes, Marlou.

Patsab

Re: Paard rent weg met longeerlijn, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:50

Oplossen met dubbele lijnen en als het kan even de rijbak halveren met draadje.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:52

Doet ze het op beide kanten? Of probeert ze onder het longeren op haar moeilijkere kant te ontlopen?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:52

zonder zweepje longeren :)*

Laganita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:54

als je de bak met een lijntje afzet kan die niet meer weglopen!

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:55

Veel oefenen en als die het nog goed doet hem belonen met woorden braaf enz. en als die stout is afstraffen met woorden.

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:58

Longeerlijn over de neus en dan bovenlangs en aan de andere kant vastmaken dan heb je wat meer controle. Helpt bij die van mij prima en geloof mij hij gaat er regelmatig vandoor. :D Moest regelmatig zandhappen.

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:04

Dankjullie voor de reacties :D
TAVA, heb ik geprobeerd maar ze loopt er helaas gewoon doorheen :n.
SaBiNa_S, maar dan gaat ze echt niet lopen zonder zweep..
Patsab, ik heb het geprobeerd alleen het maakt helaas vrij weinig verschil...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:14

Ten eerste zweep weg laten!
Dat paard is bang voor de zweep,snapt jou niet en rent er dus letterlijk voor weg.

Als het paard aangalopeerd ga dan niet trekken om hem op de cirkel te houden,daarmee haal je hem uit balans.
Zo te lezen heb je nog niet veel ervaring en dus geef ik je de tip om bijv.bij C op de volte te longeren.
Zodra je paard op X is laat je hem aan galoperen,zo hou je hem in eerste instantie op de volte.(hij kan tenslotten niet door de muur of omheining :D )

Vooral NIET gaan trekken maar mee lopen ook al word het dan een hele rare volte das niet erg.
Gebruik duidelijk je stem en wijs met je arm waar het paard heen moet.
Je kunt voor extra aansporing met het uiteinde van je longeerlijn draaien/zwaaien(snappie? :) )

Laat het paard dus altijd vanuit X aangaloperen en als je denk dat ie gaat trekken terug naar draf vragen of lijn laten vieren maar NIET gaan trekken.(dat win je nml toch niet :P )
Dan komt het wel goed,gewoon lekker oefenen en trek handschoenen aan dat scheelt blaren.

Succes! +:)+

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:47

Bedankt voor je reactie funnyhorses :)
Maar als ik haar bijvoorbeeld kan laten draven kan ik alles doen met de zweep.. De zweep was ook een voorbeeld, ze doet het bij meerdere dingen, en met het touw zwaaien daar reageerd ze niet op.
Ik longeer al bij C (of A natuurlijk) maar de plaats waar ik haar aan laat galopperen maakt niet uit, dan rent ze een rondje hard door en dan gaat ze alsnog.

Ik kan de komende week(/weken) toch niet longeren want ze heeft de longeerlijn kapotgemaakt toen ze weg rende en erop stond..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:50

handschoenen aan en niet meer loslaten
desnoods even met een dun touwhalster longeren dit doet en pijn omdat de drukplek heel klein is achter de oren en vooral de lijn goed vast houden :')
hier staat een haff die dat ook altijd flikte bij zijn baasje en zei kreeg het er niet uit
gewoon eigenwijs omdat die wist dat zei losliet

Ik heb hem erna 3 x in de handen gehad met longeren (handschoenen wel belangrijk!) en hij doet het nu toch niet meer. :o
(zonder boos te worden of de zweep te gebruiken trouwens! dat is juist wat ze willen)

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:56

Niet loslaten gaat neit lukken, heb al vaak genoeg zand gehapt haha, maar k blijf wel zo lang mogelijk hangen.
En goed idee, ik heb nog wel een touhalster ja! Maar het lijkt me wel eng dat als ze dan wegrent en ze staat op de longeerlijn dat er dat iets gebeurd, ook omdat een touwhalster natuurlijk wel wat strenger is..?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:05

Kan ze wel galopperen op een cirkel? Galoppeert ze bv wel gemakkelijk aan als je haar los in de bak laat galopperen? Dat kan natuurlijk ook een oorzaak zijn, dat je paard het moeilijk vindt en op die manier onder het (te) moeilijke werk uitkomt.

Ik zou eerst aan de galop/galop commando werken in vrijheid en daarna weer aan de longe. Dan weet ze in elk geval wat de bedoeling is. En jij ben veiliger. ;) Waarschijnlijk heb jij namelijk nu (onbewust) er in getraind: na het draven gaan we skiën met de baas. ;) Tja, weet je paard veel... als hij er telkens mee wegkomt.

Als je de leerprincipes van een paard snapt, weet je dat je moet stoppen als het goed gaat, want dat is de beste beloning voor je paard. Als dit dus de boodschap was (omdat het misschien niet anders kon omdat de longe kapot ging), dan zul je een aantal trainingsstappen terug moeten. En het gewenste gedrag (galop) opnieuw trainen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:17

tja ik zou echt proberen niet los te laten :o

en zodra het ook goed gaat ja gelijk stoppen terug naar draf stap en uitstappen belonenen klaar :)

Hoe schrap zet jij je dan als ik vragen mag ?
ik gooi me met hele gewicht naar achteren (dus echt naar achteren gaan hangen tot je bijna in het zand zit :o ) dus nee ik laat niet los :D

maar onze bak is wel kleiner dit kan als pluspunt werken

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:25

Kun je niet een grote cirkel afzetten met lint en prikpaaltjes of springstaanders? Dan heeft ie wat steun van de rand. Ook moet je zorgen dat je een zo groot mogelijk rondje hebt zodat het makkelijker is om op 4 benen te blijven lopen

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 00:34

Dank jullie, ik zal hieraan gaan werken, een paar staPpen terug zou denk ik al veel oplossen :).
Maar ik doe er echt alles aankom vast te houden maarja..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:39

en als je gaat longeeren met hoofdstel en longeersingel om dan je longeerlijn door het bit en dan vastklikken aan je longeersingel,?
dat werkte bij mijn haflinger erg goed die had dit probleem ook in het begin.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 01:00

marjoleinft schreef:
en als je gaat longeeren met hoofdstel en longeersingel om dan je longeerlijn door het bit en dan vastklikken aan je longeersingel,?
dat werkte bij mijn haflinger erg goed die had dit probleem ook in het begin.

als ze eenmaal weten dat ze weg kunnen moet je eerst dat 'prbleem' verhelpen en hem juist dan niet vast knopen
met van alles en nog wat want ook dan spurten ze er gewoon tussenuit geloof me dat maar ;)

heb dat met mijn eerste paard ook allemaal al geprobeerd en meegemaakt
jong dat was een draak eerste klas :')
die kende ze nog 1 stad verder ' oo is die steigerende schimmel wat zich niet laat longeren is die van jou' :') :') ja dat is die van mij :')

Jammer dat ik niet in de buurt woon anders was ik je graag komen helpen.. :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:03

Laat je paard niet meteen op de volle lengte van de longeerlijn rond lopen.
Als ze dan doet trekken heb je niks meer om te laten vieren.
Jou paard trekt omdat jij trekt!Je haalt je paard uit balans(onbewust)de galop is dan gewoon nog een communicatief puntje waar jullie aan moeten werken.
Zoals je zelf al zegt,de draf gaat wel goed dus dat begrijpt je paard van jou maar galop is gewoon moeilijk voor je paard om dat samen met jou te doen.
Alle begin is moeilijk,blijf oefenen en blijf rustig.Zorg dat je genoeg lijn over hebt als je de galop in wilt.Als ie dan wil trekken kun je een beetje bijgeven zodat de druk weg gaat.

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:35

Hier heb ik wat aan, bedankt :D!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:40

Ik zie hier mensen zeggen de zweep weglaten. Absoluut NIET de zweep weglaten, die is cruciaal met longeren dat zijn als 't ware je 'benen' om 'm aan te drijven. Is net zo dom als mennen zonder zweep.

Zelf heb ik een pony die graag een loopje gaat nemen met de longe... en als je niet loslaat, sleept hij je vrolijk mee. Dit was járen geleden toen ik nog een stuk jonger was en ik longeerde met een halster. Niet erg effectief.

Tegenwoordig longeer ik (diezelfde pony) met dubbele longe, geeft je gewoon veel meer controle over je paard. Gezien je hem net zo goed kan sturen als dat je dat zou doen als je erbovenop zit.

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:52

Nou geloof me aan die zweep heb je niks als ze opeens wegspurten. Je hebt beide handen nodig om vast te houden. Funnyhorses heeft gelijk niet direct op volle lengte laten lopen. In het begin is het misschien de zo geweest dat ze niet uitgebalanceerd is maar als ze het doorhebben dan is het een spelletje.

Dubbele longe help niet altijd die van mij krijgt het zelfs voor mekaar om daaruit ervandoor te gaan. Het wordt wel beter en ik heb hem geleerd vanzelf weer terug te komen. :D

Laganita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:57

dubbele longe en bak afzetten, dan kunnen ze nergens heen als ze dan toch weglopen, helpt bij mij ook!

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 22:08

Ik denk inderdaad ook dat het nu een spelletje word ja...
Bak afzetten zal neit altijd lukken maar zal het zo vaak mogelijk doen :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:13

Dubbele longe is voor een 14 jarig meiske een hele worstelpartij,ik raad het af.
Paard zal zich gewoon omdraaien en daardoor nóg meer gaan sputteren omdat alles in de knoop zit.

Die zweep komt vanzelf wel zodra het communicatief goed spoort tussen mens en dier.Vaak spreekt met veeeeel te veel met zweep (onbewust) en een paard kan het opvatten alszijnde straf.
Bij longeren komt ook inlevingsvermogen erbij kijken dat krijg je niet als je zelf al worsteld met lijnen én het vasthouden OP DE JUISTE MANIER van een lange zweep.

Voor elke oefening geld dat men eerst de rust erin moet brengen van daaruit kun je het dan uitbreiden.

TS oefen eerst op stem in stap en draf,bijv vanuit de draf aan de longe terug naar stap en terug naar halt en weer stap en draf.
Als dat goed gaat kun je van draf naar halt en van halt naar draf.
Als dat allemaal keurig gaat kun je de galop erbij nemen,maak de cirkel ietsje kleiner en laat het paard richting hoek aangaloperen zodat ie niet meteen kans krijgt om op de lange zijde te peren.
Vaak wil een paard dan over de schouder naar buiten weglopen en begint het trek speletje.Laat op zo'n moment de longeerlijn langer en loop flink mee.

Gebruik ook eens de hele rijbak dus draven over de lange zijde en dan weer op de volte bij c of e of a of b
Zo gebruik je alle ruimte en blijft het voor het paard ook leuk en minder zwaar.
Zodr aze merken dat er geen dwang achter zit en je beloont ze met stem dan zie je ze groeien hoor.

Ik heb ook zo'n paardje die me in het begin letterlijk door de hele bak liet zandskieën,ik wist niet wat me overkwam hahaha
Meteen heb ik de zweep weg gelaten en ben eerst eens op stem gaan oefenen,heeft lang geduurd tot ze netjes en zonder angst en getrek op de volte kon galoperen maar ze doet het nu prima en ik zie ook duidelijk dat ze het nu ook leuk vind.
Verder heb ik er helemaal geen zweep bij nodig,alles gaat gewillig uit zichzelf!