waarom toch al dat steigeren????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

waarom toch al dat steigeren????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:41

het begint me hoe langer hoe meer op te vallen , irl , maar ook hier op bokt , ; kijk eens hoe geweldig mijn paard/pony al kan steigeren!!
allemaal "leuk en aardig" , maar ik zit me toch af te vragen wat de keerzijde van het leren steigeren op commando is.
staat men er bij stil , dat hij zijn paard/pony in de toekomst miss wel zou moeten verkopen?
dat het voor dit dier dan in de toekomst miss wel eens een probleem zou kunnen zijn om dit op commando te hebben geleerd?
want niet iedereen kent het commando voor steigeren , dus de kans bestaat dat men onbewust het commando geeft , paard doet vervolgens wat hem geleerd is en steigert , en dan beginnen de problemen.....
mijn vrees is dat er nu met deze "rage" straks een hoop paarden en pony"s gezien zullen worden als probleemgevallen, omdat men niet weet dat dit steigeren aangeleerd gedrag is , en waar eindigt het dier dan?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:42

Dat denk ik er ook altijd een beetje van.

Elin_

Re: waarom toch al dat steigeren????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:44

Bij verkoop neem ik aan dat je je vrijheidsdresuurkunsten verteld en evt. de comando's ?
Veel VD'ers zijn trots op hun ''werk'' dus zullen bij verkoop echt niet verzwijgen dat de pony vrijheidsdresuur heeft gedaan.

Al ben ik het met je eens dat van die penny's alleen steigeren aanleren ,zonder enige basis of kennis van uberhaupt een clicker ed.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:46

zo denk ik ok het kan zelfs levensgevaarlijk zijn je zal iets zeggen bijvoorbeeld hop zeggen(of hoi het lijkt er wel wat op) en hij komt je omhoog oke het is soms een mooi gezicht dat gesteiger maar niet op comando. leer je paard bijvoorbeelt flamen of hoofdlaag

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:47

Tsja, VD is toch 'kunstjes' leren? ....?

Mensen snappen niet dat het niet alleen gevaarlijk kan zijn, maar ook nog eens ERG slecht voor het paardenlichaam als het verkeerd word aangeleerd...

Ik heb tot nog toe verschillende paarden leren steigeren, maar wel zodanig dat ze WETEN dat het niet zonder commando mogen... Meestal gebruik ik meerdere commando's achter elkaar. Het is vooral een kwestie van enorm consequent zijn en als een paard omhoog komt zonder commando gelijk ingrijpen.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:49

Ik heb mijn vz-pony vandaag nog het steigeren geleerd :P maar heb er heel hard op gewerkt dat hij het commando ALLEEN geeft als ik het zeg, nou hij had het door heb ik de eigenaar gehaald hij gaf het commando.. nou paardje ging de lucht niet in, dus het is maar net hoe je je paard traint

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:49

Ik weet niet of het iets is van de laatste tijd, dit speelt volgens mij al jaren, of dat erger is geworden, zou kunnen ik weet niet. Ik vind ook dat mensen er van te voren goed over na moeten denken en dat je het paard al vele andere trucjes hebt geleerd. Het is inderdaad zo dat penny's het wel doen zonder na te denken, maar ja dat zal wel blijven vrees ik... Het is sowieso belangrijk als je je paard verkoopt omdat er bij te vermelden. Ik gaf inderdaad zo'n teken als Elin's avatar toen ik pony's het leerde (heb het 2 pony's geleerd) en dat is een teken dat wel vaker gebruikt kan worden.. Tja je hebt wel een punt, maar of het nu een rage is dat weet ik niet..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:50

Nee, daar denken ze niet bij na denk ik.
Ik zie ook maar al te vaak fotos en filmpjes van mensen die het aanleren puur op een stemcommando zonder (heel) duidelijk handgebaar erbij. Of zonder uberhaupt eerst de beginselen van VD hebben bestudeerd. Zon pony zou ik, als ik wist dat ze zit zo hebben aangeleerd, ook nooit kopen. Leer het maar eens weer af.

GittekeZ1

Goede africhting merk je gelijk is dat niet zo dan koop je dat paard ook niet
maar een goede africhting is altijd belangrijk welke oefening dan ook

maar hou wel rekening mee
Een paard op komando steigert doet dit heel beheerst en is niet gevaalrijk
Het is al door de jaren heen een aangeleerde oefening genaamt de lavade

nu is het altijd lastig dat een paard hulpen heeft aangeleerd die voor iemand anders tot een andere handeling leiden
maar om scholing is altijd mogelijk en geen groot on overkomelijk probleem

saskiakefie

VisibreTeam schreef:
Tsja, VD is toch 'kunstjes' leren? ....?

Mensen snappen niet dat het niet alleen gevaarlijk kan zijn, maar ook nog eens ERG slecht voor het paardenlichaam als het verkeerd word aangeleerd...

Ik heb tot nog toe verschillende paarden leren steigeren, maar wel zodanig dat ze WETEN dat het niet zonder commando mogen... Meestal gebruik ik meerdere commando's achter elkaar. Het is vooral een kwestie van enorm consequent zijn en als een paard omhoog komt zonder commando gelijk ingrijpen.

Ik ben benieuwd als het paard bijvoorbeeld los is hoe je dan ingrijpt? Wat je doet?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:51

nu lees ik wel de pennys die met trots steigeren leren
en daar heb je wel een punt het is alduidelijk met de antwoorden van enkelen hier

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:52

iza_viv schreef:
Ik heb mijn vz-pony vandaag nog het steigeren geleerd :P maar heb er heel hard op gewerkt dat hij het commando ALLEEN geeft als ik het zeg, nou hij had het door heb ik de eigenaar gehaald hij gaf het commando.. nou paardje ging de lucht niet in, dus het is maar net hoe je je paard traint

Puur toeval.

rider

Ik ben het er mee eens dat het 'rage' gehalte ontgunstig is.

Een paard dat echter correct leert steigeren onder de man, daar is niets mis mee, in mijn optiek. Mijn paard kan pesade en begin van levade, aan de hand tussen de lange lijnen, en onder het zadel. Aan de hand kunnen andere mensen hem ook wel omhoog krijgen, zij het met moeite, maar aan de ll/onder het zadel krijgt iemand anders er echt geen steiger uit hoor. :) Daar zijn de hulpen (zit/been/teugel) te complex voor, in ieder geval om het steigerknopje per ongeluk in te duwen. :D

NikkivanOlst

Wegsturen. Dan gaat hij het maar zelf uitzoeken. Of gelijk op zn knieeen zetten. Werkt érg goed. Heb eigenlijk totaal geen last gehad van misbruik in de 4 jaar die ik al bezig ben :Y)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:54

Ehm sorry TS, maar ik ga echt NIET de opvoeding/training/lol met mijn paarden aanpassen "omdat ze misschien wel een keer verkocht moeten worden".... Dat vind ik hetzelfde als geen leuke kleur op de muren van je huis schilderen, want het zou misschien wel eens verkocht moeten worden. Of je hond niet zo verwennen want het zou kunenn dat ie in de toekomst naar een nieuw baasje moet.

Ik heb mijn dingen en dieren voor mij, niet om me bezig te houden met een eventuele verkoop in de toekomst?!?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:56

VisibreTeam schreef:
Wegsturen. Dan gaat hij het maar zelf uitzoeken. Of gelijk op zn knieeen zetten. Werkt érg goed. Heb eigenlijk totaal geen last gehad van misbruik in de 4 jaar die ik al bezig ben :Y)

Ik heb er inderdaad ook geen last van gehad dus vandaar dat ik er wel benieuwd naar was :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:57

GamblersCup schreef:
Ehm sorry TS, maar ik ga echt NIET de opvoeding/training/lol met mijn paarden aanpassen "omdat ze misschien wel een keer verkocht moeten worden".... Dat vind ik hetzelfde als geen leuke kleur op de muren van je huis schilderen, want het zou misschien wel eens verkocht moeten worden. Of je hond niet zo verwennen want het zou kunenn dat ie in de toekomst naar een nieuw baasje moet.

Ik heb mijn dingen en dieren voor mij, niet om me bezig te houden met een eventuele verkoop in de toekomst?!?

Hm hier sluit ik me wel bij aan! _/-\o_

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:58

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:03

Elin_ schreef:
Bij verkoop neem ik aan dat je je vrijheidsdresuurkunsten verteld en evt. de comando's ?
Veel VD'ers zijn trots op hun ''werk'' dus zullen bij verkoop echt niet verzwijgen dat de pony vrijheidsdresuur heeft gedaan.

Al ben ik het met je eens dat van die penny's alleen steigeren aanleren ,zonder enige basis of kennis van uberhaupt een clicker ed.

Wat dan als het paard 3 keer van eigenaar wisselt en de koper na de VD'er vergeet te melden dat het paard op commando heeft leren steigeren? Omdat het hem/haar geen fluit interesseert?
Of verzorgpennies die een pony leren steigeren waar een eigenaar (al dan niet bij verkoop) geen weet van heeft?

Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaar een kunstje geleerd. Gelukkig niet steigeren... maar hij heeft geleerd om z'n voorbenen naar voren te zetten als je z'n voet aanraakt. Het heeft me máánden gekost voordat ik zonder dat stomme gedoe z'n hoeven kon uitkrabben en nog steeds steekt 't af en toe de kop op. Moet er echt niet aan denken dat ze 'm hadden leren steigeren :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:04

Tja ik vind het ook logisch als je eerst een hoop andere dingen aanleert en als je pony/paard daar al misbruik van maakt, zou ik er niet aan beginnen. De eerste pony (mini app) die ik heb leren steigeren, daar was ik al een jaar intensief mee aan het vd-en. Het was trouwens m'n vz pony dus ik heb uiteraard van te voren toestemming gevraagd :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:04

Als een oefening goed is aangeleerd... Lijkt het commando niet op iets wat je in de dagelijkse omgang gebruikt voor een paard :)

saskiakefie

Re: waarom toch al dat steigeren????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:05

Nee dat klopt :j Maar het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren per ongeluk.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:05

hestejente schreef:
Elin_ schreef:

Wat dan als het paard 3 keer van eigenaar wisselt en de koper na de VD'er vergeet te melden dat het paard op commando heeft leren steigeren? Omdat het hem/haar geen fluit interesseert?
Of verzorgpennies die een pony leren steigeren waar een eigenaar (al dan niet bij verkoop) geen weet van heeft?

Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaar een kunstje geleerd. Gelukkig niet steigeren... maar hij heeft geleerd om z'n voorbenen naar voren te zetten als je z'n voet aanraakt. Het heeft me máánden gekost voordat ik zonder dat stomme gedoe z'n hoeven kon uitkrabben en nog steeds steekt 't af en toe de kop op. Moet er echt niet aan denken dat ze 'm hadden leren steigeren :=

Tja.. maar wat nou als je een braaf paard koopt wat het niet kent ,maar een verborgen angst heeft.
Wat als .. wat als.. en wat als.. :)

Ik sluit me helemaal aan bij:
GamblersCup schreef:

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:06

Och hier zijn al duizend topics over...

Ik ben tegenstander van steigeren leren omdat het 'cool' is, en van alleen leren steigeren zonder voorbereiding of enige ervaring van dresseren. vaak leert het paard op deze manier zijn lichaam verkeerd te gebruiken en zo kan je een paard lichamelijk naar de filistijnen helpen ja. ik ben niet tegen het leren van de levade, met oog op correct spier- en ruggebruik.

mijn pony kan ( naast heel veel andere vrijheidsdressuur kunsten) steigeren op commando.
Ik kan zeker zeggen dat mijn paard niet meer bij mij weggaat. Wel heb ik goed nagedacht over het steigeren. ik heb dit pas na een hoop andere kunsten aangeleerd, omdat ik zeker wou weten dat hij niks uit zichzelf zou doen. Commando vanaf de grond is een been aantikken met een zweepje, stemcommando 'leeeeeeet op' en dan beide armen en het zweepje omhoog doen. als je alleen je armen met de zweep omhoog doet schudt hij nee, alleen arm omhoog betekent nee schudden. Zo heb ik er voor gezorgd dat hij niet steigert als mensen hem bijvoorbeeld bij het hek weg willen jagen.
naast vrijheidsdressuur doen mijn pony en ik ook serieus dressuur- en springwedstrijden. Commando onder het zadel moest dus niks met teugeldruk zijn, zoals de meeste mensen gebruiken. Commando is met zweep rechterschouder aanraken, terwijl ik met mn linkervoet tegen zijn linkerschouder duw, stemcommando 'leeeeeeeet op' en dan de zweep 1x omhoog zwiepen. wordt knap lastig om dit allemaal per ongeluk te doen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:06

VisibreTeam schreef:
Als een oefening goed is aangeleerd... Lijkt het commando niet op iets wat je in de dagelijkse omgang gebruikt voor een paard :)

Maar helaas zie ik steeds vaker gebeuren dat het alleen maar met een stemcommando gebeurt. nog niet eens een handgebaar erbij. Dat kan dus wel degelijk gevaarlijke situaties opleveren. iemand die iets zegt en pony doet zijn dingetje.