Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

VisibreTeam schreef:Tsja, VD is toch 'kunstjes' leren? ....?
Mensen snappen niet dat het niet alleen gevaarlijk kan zijn, maar ook nog eens ERG slecht voor het paardenlichaam als het verkeerd word aangeleerd...
Ik heb tot nog toe verschillende paarden leren steigeren, maar wel zodanig dat ze WETEN dat het niet zonder commando mogen... Meestal gebruik ik meerdere commando's achter elkaar. Het is vooral een kwestie van enorm consequent zijn en als een paard omhoog komt zonder commando gelijk ingrijpen.
iza_viv schreef:Ik heb mijn vz-pony vandaag nog het steigeren geleerdmaar heb er heel hard op gewerkt dat hij het commando ALLEEN geeft als ik het zeg, nou hij had het door heb ik de eigenaar gehaald hij gaf het commando.. nou paardje ging de lucht niet in, dus het is maar net hoe je je paard traint
Daar zijn de hulpen (zit/been/teugel) te complex voor, in ieder geval om het steigerknopje per ongeluk in te duwen.
GamblersCup schreef:Ehm sorry TS, maar ik ga echt NIET de opvoeding/training/lol met mijn paarden aanpassen "omdat ze misschien wel een keer verkocht moeten worden".... Dat vind ik hetzelfde als geen leuke kleur op de muren van je huis schilderen, want het zou misschien wel eens verkocht moeten worden. Of je hond niet zo verwennen want het zou kunenn dat ie in de toekomst naar een nieuw baasje moet.
Ik heb mijn dingen en dieren voor mij, niet om me bezig te houden met een eventuele verkoop in de toekomst?!?
Elin_ schreef:Bij verkoop neem ik aan dat je je vrijheidsdresuurkunsten verteld en evt. de comando's ?
Veel VD'ers zijn trots op hun ''werk'' dus zullen bij verkoop echt niet verzwijgen dat de pony vrijheidsdresuur heeft gedaan.
Al ben ik het met je eens dat van die penny's alleen steigeren aanleren ,zonder enige basis of kennis van uberhaupt een clicker ed.
Maar het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren per ongeluk. 
hestejente schreef:Elin_ schreef:Bij verkoop neem ik aan dat je je vrijheidsdresuurkunsten verteld en evt. de comando's ?
Veel VD'ers zijn trots op hun ''werk'' dus zullen bij verkoop echt niet verzwijgen dat de pony vrijheidsdresuur heeft gedaan.
Al ben ik het met je eens dat van die penny's alleen steigeren aanleren ,zonder enige basis of kennis van uberhaupt een clicker ed.
Wat dan als het paard 3 keer van eigenaar wisselt en de koper na de VD'er vergeet te melden dat het paard op commando heeft leren steigeren? Omdat het hem/haar geen fluit interesseert?
Of verzorgpennies die een pony leren steigeren waar een eigenaar (al dan niet bij verkoop) geen weet van heeft?
Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaar een kunstje geleerd. Gelukkig niet steigeren... maar hij heeft geleerd om z'n voorbenen naar voren te zetten als je z'n voet aanraakt. Het heeft me máánden gekost voordat ik zonder dat stomme gedoe z'n hoeven kon uitkrabben en nog steeds steekt 't af en toe de kop op. Moet er echt niet aan denken dat ze 'm hadden leren steigeren

GamblersCup schreef:Ehm sorry TS, maar ik ga echt NIET de opvoeding/training/lol met mijn paarden aanpassen "omdat ze misschien wel een keer verkocht moeten worden".... Dat vind ik hetzelfde als geen leuke kleur op de muren van je huis schilderen, want het zou misschien wel eens verkocht moeten worden. Of je hond niet zo verwennen want het zou kunenn dat ie in de toekomst naar een nieuw baasje moet.
Ik heb mijn dingen en dieren voor mij, niet om me bezig te houden met een eventuele verkoop in de toekomst?!?
VisibreTeam schreef:Als een oefening goed is aangeleerd... Lijkt het commando niet op iets wat je in de dagelijkse omgang gebruikt voor een paard