Grondwerk: Dominant paard wil niet achteruit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Grondwerk: Dominant paard wil niet achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:13

Ik wilde eens wat grondwerk met mijn paard gaan doen, omdat hij nogal door kan bulderen als het hem uitkomt. Ook respecteert hij andermans ruimte totaal niet (hij steekt overal zijn neus meteen in). Het einddoel was om hem achterwaarts te laten gaan, als psychisch effect (wijken voor mij/ onderdanig gedrag) en als aanleren van de oefening (die kent hij nog niet, en hij heeft er een hekel aan is me al opgevallen).

Ik heb al vaker geoefend dat hij onmiddellijk moet halthouden als ik stil ga staan, dus dat deed hij in principe goed. Totdat ik dus voor zijn idee de uitdaging met hem aan ging. Ik zette hem met de voorkant tegen de omheining aan, zodat hij niet vooruit kon. Vervolgens vroeg ik rustig/vriendelijk om achteruit te gaan. Dat zag hij niet echt zitten en het ging heel moeizaam, hij begon zelfs met zijn achterbeen te trappen en met zijn voorbeen te maaien uit protest. Ik beloonde hem maar ook wilde ik meer gehoorzaamheid/inschikkelijkheid zien, dus ik hield mijn zweep verticaal voor zijn hoofd (niks spectaculairs).

Kennelijk voelde hij zich in zijn ego gekrenkt, en als je hem op een dwingende wijze op zijn plek wil zetten buldert hij áltijd in een zogenaamde blinde paniek naar voren, dus dat is áltijd het effect als ik druk wil zetten met de zweep. Ik kon die 600 kilo natuurlijk niet houden en hij liep/sprong naar voren tot het hek. Het liefst liep hij er doorheen. En in al die zogenaamde paniek had hij nog wel de brutaliteit om snel een pluk gras te plukken. Ik woedend, dus ik tik hem tegen zijn hals. Hij ook boos, beetje steigeren, en aangezien hij niet verder naar voren kon ontdekte hij dat hij ook nog kon uitbreken :)* 8)7

Dus naarmate ik meer druk zet (boos word, de zweep hef, laat staan hem een tikje tegen zijn borst geef), gaat hij met meer overtuiging vol in zijn vooruit, hij buldert alles en iedereen omver als het moet. Dus dat gaat hem niet worden dacht ik, 600 kilo tegen 56 kilo. Maar ondertussen had hij wel 'gewonnen'. Dus weer een paar rondjes gestapt, opnieuw halthouden geoefend, wat hij totaal niet meer goed wilde doen, want zodra ik hem vroeg om te stoppen ging hij juist uitbreken en vooruit bulderen.

Corrigeren lijkt vrijwel onmogelijk, want naarmate ik feller word en/of de zweep erbij haal, wordt hij ook feller. Als het hard tegen hard wordt, wint hij altijd. Dus uiteindelijk eindigde slechter dan dat ik begon, en heeft hij iets nieuws ontdekt: uitbreken -O- Uiteindelijk hebben we het wel redelijk vriendelijk afgesloten (ik met het zweet op m'n rug, hij met z'n zelfvoldane blik _-:( ) maar ik weet dat hij dit gaat onthouden.

Ik had dit kunnen weten, ik ben namelijk totaal niet goed in grondwerk. Ik heb het probleem dat ik niet dominant ben en dat ik in de omgang niet genoeg bezig ben met respect van het paard afdwingen. Onder het zadel heb ik hier nooit problemen mee, maar naast het paard ben ik echt een ei. Maar goed, nu is dit hoofdstuk geopend en ben ik kennelijk de uitdaging aan gegaan. Terwijl je hem echt niet moet uitdagen want dan krijg je de wind van voren.

Hoe moet ik dit tot een eind brengen en leer ik hem achterwaarts te gaan als ik bij wijze van spreken alleen al mijn vinger naar zijn borst wijs? Want zoveel ontzag hoort hij toch te hebben? Of kan ik dat nooit bereiken omdat ik niet iemand ben die ontzag afdwingt -O- Op zijn minst heb ik een nieuwe manier van corrigeren nodig, waarbij hij niet zijn zijn truc (vooruit knallen) kan inzetten.

Mijn plan is om het morgen aan de lange lijnen te proberen met een hoofdstel in (vandaag alleen halster), dan kan hij in ieder geval niet zo gemakkelijk uitbreken en wordt het denk ik ook geen 'hard tegen hard'.

Ps. Het lijkt misschien een heel agressief paard nu, maar hij is zo mak als een lammetje als je hem maar in zijn waarde laat... Heel nonchalant en zelfverzekerd. Hij lijkt zich simpelweg niet te willen laten krenken in zijn ego door zoiets als achterwaarts. Detail: hij kan ook nog aan het puberen zijn (hij is 3 ½). Nog een detail: Hij is afgelopen juni pas gecastreerd (op zijn 3e dus).

NikkivanOlst

Re: Grondwerk: Dominant paard wil niet achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:07

Mmm..
Ik denk dat je eerst eens naar je eigen houding moet gaan kijken. Hoe sta je er bij? Beetje in elkaar of recht overeind? Hoe staan je voeten? Dicht bij elkaar of breed en stevig in het zand? Hoe zijn je schouders? Hangend/slap of sterk overeind? Hoe kijk je naar je paard? Twijfelend of met het gevoel van 'ik ben de baas jij gaat voor mij op zij.'

Als je naar je houding gaat kijken kom je al een heel eind. Je mag uitstralen dat het jouw ruimte is, daar mag hij ten eerste al niet inkomen. Daarna ga je NOOIT toegeven aan je paard door een stapje achteruit te zetten. Zorg er voor dat je het principe 'hold your ground' in acht neemt. Dus echt op je plek blijven, geef jij toe door een stapje terug te zetten, wint je paard het spelletje.

Daarnaast moet je niet teveel fysieke druk zetten. Een paard zal altijd terug duwen. Als iemand tegen jou aan gaat hangen krijg je de neiging zelf ook druk terug te gaan zetten. Laat je zweep maar eens even helemaal achterwege als je eventueel deze stappen wil gaan volgen :)

Begin eens om gewoon met halster en touw in het midden van de bak (wand wil in het begin júíst de neiging geven dat het paard er tussenuit wil gaan) doormiddel van jezelf groot te maken hoe hij reageert. Maakt hij zich ook groot of weet hij niet wat hij moet doen? Als het paard zich ook groot gaat maken daagt hij je uit voor een spelletje 'wie als eerste toegeeft verliest' en dát is lastig. Als je dan toe gaat geven wil je paard alleen maar meer jou aan de kant gaan zetten. Weet hij niet wat hij moet doen dan kun je de druk iets opbouwen in de vorm van een stapje zijn kant op zetten.

Daarna kun je lichte druk tegen zijn borst gaan uitoefenen. Niet aan 1 stuk door maar druk geven, wegnemen, druk geven, wegnemen. Je begint gewoon zachtjes, geen reactie? Gelijk een stukje harder. Prikken met je vinger mag ook. Zolang je maar geen constante druk geeft, dan kan je paard gaan terugduwen. Als hij een stapje achteruit zet gelijk een aai over zn borst en je houding veranderen naar uitnodigend. Hem duidelijk laten weten dat hij braaf was en even rust gunnen.

Reageert hij hier ook niet op dan kun je eerst weer kijken naar hoe je eigen houding is. Je moet heel zelfverzekerd overkomen en doen alsof je weet wat je doet en jij gewoon de leiding hebt. Alsof het iets natuurlijks is en hij het maar gewoon te accepteren heeft.

Als dat niet werkt kun je ook nog met zweep gaan werken. Niet om hem te raken of te slaan, maar als 'barriere'. Zowel om jezelf te beschermen en hem te leren dat jouw ruimte jouw ruimte is. Je mag met de zweep heen en weer gaan zwiepen, gewoon met de zweep rechtop. Als je vanuit dat naar je paard gaat lopen is het zijn eigen risico: of blijven staan en niet opzij gaan voor jouw ruimte, of keurig achteruit gaan omdat hij anders een tik op zn neus kan riskeren.

Het is eigenlijk vooral een kwestie van heel duidelijk zijn dat jouw ruimte jouw ruimte is en dat hij maar voor jou opzij/naar achteren moet :)

Toch blijft mijn tip: als je er niet uit komt, neem les voordat je écht problemen met je paard gaat krijgen.

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:14

Het kan handig zijn er iemand bij te halen, omdat je vanuit je eigen perspectief kijkt. Werken vanuit wat wel goed gaat.

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:36

Ik heb er ook zo een :D . Tenminste toen ik hem heb gekocht.

Als eerste geef ik je de raad om de zweep weg te laten of hem vriendelijk aan de zweep te laten wennen. Die van mij was eerst bang ervoor en zag hem meer als straf dan als hulpmiddel. Nooit te veel druk uitoefenen. Altijd in kleine stapjes en nooit opsluiten door een muur. Ze gaan hierdoor altijd ervandoor om de fysieke en psychische druk uit te wijken. Voor een paard is het achteruitgaan een grote moeite en doen ze het alleen als ze vertrouwen in je hebben.

Je kunt een paard ook achteruit laten gaan door heel lichte druk met je hand op de neus uit te oefenen. Bij een stap direct belonen en ik kan het niet vaak genoeg zeggen geduld, geduld, geduld en nog eens geduld :) . Ook als je het halstertouw losjes gaat schudden zullen ze meestal terug wijken. Nooit te veel in een keer willen. Zoals al eerder gezegd met te veel druk gaan ze ervandoor als ze weten hoe het moet en daar hou je niks aan. Je moet nooit je wil opdringen aan je paard, ze reageren alleen met staken. Ga eerst wat andere oefeningen doen zoals paar rondjes links om en dan rechts om, halt houden en pas als hij helemaal ontspannen is op het eind van al die oefeningen ga je het eens uitproberen met een stap achteruit. Doet die deze goed direct stoppen en niet meer willen. Ze hebben tijd nodig om erover na te denken. Pas bij de volgende keer doe je het nog een keer. Pas nadat je dit een paar dagen hebt gedaan probeer je twee stappen. En altijd goed belonen als hij het goed doet. Dat helpt meer als straffen als die het niet doet hierdoor krijgt die alleen een hekel eraan. Als hij wat fout doet gewoon negeren en opnieuw proberen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:02

Ik zou ook de zweep wegleggen. Ik denk namelijk dat dit paard ziet dat je een zweep gebruikt, ipv van jezelf. Zou jij net zo zeker reageren met je lichaam als dat je met die zweep doet? Als het antwoord nee is, moet je het met de zweep ook niet doen. Een paard kijkt naar je lichaamstaal, als die niet overtuigend overkomt, voelt ie zich inderdaad in de zeik genomen met zo'n zweepje. (Even naar mensentaal vertaalt)

Je zegt dat je paard wel dominant is en jij niet. Eigenlijk sta jij dus onderaan in de rangorde. Hij komt zomaar in je ruimte omdat hij verwacht dat jij wel aan de kant gaat.
Dominante paarden gaan sowieso niet graag achterwaarts. Het feit dat ze het doen, daar moet je al blij mee zijn, dat ze het niet erg vinden moet jij later voor zorgen. (Door dus heel blij te zijn áls ze dat stapje netjes op tijd achteruit zetten, ook al is dat met getrappel of oren in de nek)

Kun je beschrijven hóe je hem vraagt achteruit te gaan? (Bestaat jouw hulp uit lichaamstaal, energetische druk, fysieke druk etc. hoe verduidelijk je dat hij achteruit moet als hij dit niet doet? Wat doe je als hij uitbreekt?)

Een van de dingen die ik je wel zo mee kan geven: maak wat jij wilt gemakkelijk, en wat je niet wilt moeilijk. Je wilt niet dat hij uitbreekt, op het moment dat hij dit dus doet, moet jij er een consequentie aan geven wat het uitbreken zwaarder maakt dan het achteruitlopen :)*

Dus bijvoorbeeld: laat hem maar eens flink doorlopen als hij uitbreekt en hij mag pas zachter als JIJ het zegt! En dan mogen ze best even zweten. Als je ziet dat het paard het wel gehad heeft met het rennen laat je hem nog even doorlopen en zegt hem dan te stoppen en één pas achteruit te lopen. Zodra hij die pas gezet heeft mag hij rusten, alles even verwerken en daarna lekker naar de wei.

Als je dit wilt toepassen is het dus wel van belang dat je paard gehoorzaamt en niet je ruimte in komt banjeren omdat je je toch als ranglagere opstelt. (Of om te kijken of hij jouw voeten niet kan verplaatsen) Je moet je dus ook de leider voelen en je zo gedragen, anders kunnen er ongelukken gebeuren. Dit paard heeft al aangegeven niet zomaar zijn hogere positie op te geven.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 23:24

Bedankt voor jullie reacties :j

Sassol schreef:
Ik zou ook de zweep wegleggen. Ik denk namelijk dat dit paard ziet dat je een zweep gebruikt, ipv van jezelf. Zou jij net zo zeker reageren met je lichaam als dat je met die zweep doet? Als het antwoord nee is, moet je het met de zweep ook niet doen. Een paard kijkt naar je lichaamstaal, als die niet overtuigend overkomt, voelt ie zich inderdaad in de zeik genomen met zo'n zweepje. (Even naar mensentaal vertaalt)

Je zegt dat je paard wel dominant is en jij niet. Eigenlijk sta jij dus onderaan in de rangorde. Hij komt zomaar in je ruimte omdat hij verwacht dat jij wel aan de kant gaat.
Dominante paarden gaan sowieso niet graag achterwaarts. Het feit dat ze het doen, daar moet je al blij mee zijn

Kun je beschrijven hóe je hem vraagt achteruit te gaan? (Bestaat jouw hulp uit lichaamstaal, energetische druk, fysieke druk etc. hoe verduidelijk je dat hij achteruit moet als hij dit niet doet? Wat doe je als hij uitbreekt?)

Mooi omschreven :) Inderdaad, ik gebruik de zweep als compensatie voor mezelf. Ikzelf sta daarachter zonder enige overredingskracht haha. Hij trapt er dus niet in. Die zweep had ik vandaag al weggelegd, het heeft namelijk een tegenovergesteld effect. Misschien had ik inderdaad meteen tevreden moeten zijn toen hij het op het begin met een beetje gemor deed. Ik wilde meteen meer (mijn valkuil 8)7 )
Het is niet zo dat hij niet reageert als hij achteruit moet. Eerst deed hij het morrend, en toen de boel verpest was brak hij uit zodra ik hem ook maar vroeg om stil te staan. Wat ik dan deed was zijn halster vasthouden en hem om me heen laten rennen tot hij stilstond. Dan even rusten, op zijn gemak stellen, en een nieuwe poging doen. Op een gegeven moment besefte ik dat het enige dat werkte was om voor zijn borst te gaan staan, en hem dan met mijn rug achteruit te duwen (héél hard duwen) hahaha dat is natuurlijk hoe het niet moet, maar het was de enige manier waarop ik het hem kon laten doen, want hij laat het gelukkig wel uit zijn hoofd om over mij heen te rennen. Ik denk dat het gewoon niet gaat werken, wij twee op de grond, zeker niet na deze ervaring. Ik ga super vaak 's avonds met hem wandelen en dan sjokt hij aan een lang touwtje als een lammetje achter me aan, maar als ik echt iets ga verlangen ben ik nu eenmaal geen doortastend type op de grond en dan voert hij simpelweg mijn angst uit (self-fulfilling prophecy). Morgen iets anders proberen: lange lijnen.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 23-01-12 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:26

Als je met lange lijnen gaat oefenen geef ik je alvast één tip: in het begin een geklungel :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 04:34

Duw en trek spelletjes met een paard zijn niet handig, dat win je niet. De truc is om dus kort in te werken en dan hard genoeg. Je moet het paard leren om te wijken voor wat voor druk dan ook, druk van jou, druk van het touw, druk van een zweep.

Laat hij zich makkelijk leiden? Je kunt beginnen met hem dit principe aan te leren door ruim afstand te nemen en hem aan een leadrope of longeerlijn te vragen naar je toe te stappen. Je begint met je touw in een boogje, dus zonder druk, en dan bouw je in fases het naar voren vragen op. Eerst door alleen het touw strak te maken, dan door je hand te sluiten en vervolgens door echt zelf druk op het touw te zetten. Zodra hij naar voren stapt, laat je alle druk van het touw wegvallen. Zo leert hij dat het irritante gesjor aan z'n kop ophoudt op het moment dat hij meegeeft. Hij beloont zo feitelijk zichzelf.

Zodra hij dit kent, kun je achterwaarts hetzelfde principe toepassen. Je gaat zelf iets voor de schouder staan, touw in een boogje, en dan haal je het touw aan naar achteren, dus richting zijn hals/borst, en begin je weer in fasen druk op te bouwen. Zodra hij naar achteren stapt, laat je alles weer vieren, net als bij een voorwaartse beweging.

Is hij echt zwaar hardleers, dan kun je het volgende proberen, maar dan moet je echt hard doorpakken en verwachten dat je ook protest krijgt: zet hem op de hoefslag, naast het hek (dus niet met zijn neus er tegenaan). Zorg dat hij voor en achter voldoende ruimte heeft, want hij kan gaan bokken/steigeren/wegspringen. Je staat zelf naast de schouder, dus niet recht voor hem! Je houdt je zweep horizontaal voor zijn gezicht met je ene hand en houdt je touw vast met je andere hand. Je geeft de achterwaartse hulpen zoals hierboven beschreven. Als hij naar voren dendert, dus richting je zweep, dan tik je hem 1 keer kort en fel op zijn neus. De meeste paarden zullen hier zo van ondersteboven zijn dat ze stil gaan staan, sommigen zullen alsnog proberen langs je te springen. Met je lichaam houdt je hem tegen het hek en met de zweep voorkom je dat hij langs je springt. Iedere keer dat hij naarvoren wil springen, geef je hem een tik. Zodra hij zich naar achteren verplaats, laat je alle druk varen (maar hou je wel je zweep in dezelfde positie).

Als hij zich toch langs je wurmt, dan trek je hem in een volte om je heen (desnoods met bit, als je hem anders niet kan houden) en zet je hem terug op de plek waar je hem hebben wilt. Blijf hierbij altijd naast de schouder, anders kan hij je trappen. Trek hem in 1 felle beweging om en zodra hij om je heen cirkelt, laat je het touw weer vieren.

Het is wel belangrijk dat je dit heel goed timed! Als hij een gwenste reactie geeft, moet je direct alle druk weg laten vallen. Zo leert het paard dat het prettiger is om niet tegen de druk in te gaan. Als hij toch besluit er tegen te vechten moet je hem zo hard als nodig op de plaats zetten, maar wel in één keer, dus niet blijven tikken/trekken, want dan is het effect weg. Jouw volledige overtuiging dat jij de baas bent moet voelbaar zijn in je correctie.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:53

Rider, bedankt voor je reactie! Hij laat zich heel gemakkelijk leiden, hij volgt je altijd, ook zonder touw. Het punt is alleen dat hij totaal niet onder de indruk is van het geven van druk. Dus dan wordt belonen dmv het opheffen van druk ook niet als een enorme beloning geïnterpreteerd denk ik. Wat betreft je tip met de zweep: Dat is min of meer zoals ik het gedaan had, maar toen wilde hij dus op geen enkele manier meer meewerken. Je zaait wat je oogst bij hem, kortom altijd netjes tegen hem blijven := (Hij geeft eigenlijk altijd 'agressie' op de zweep, nooit 'ontzag'.)

Ik heb het gisteren aan de lange lijnen (dus met hoofdstel in) geprobeerd, en toen ging het achterwaarts erg goed! De eerste keren moest ik weer erg veel druk zetten en deed hij het met erg veel tegenzin, maar daarna deed hij al wat meer passen zonder al teveel gesputter. Dus dat ga ik gewoon af en toe meenemen op deze manier. Sowieso wel fijn om aan de lange lijnen veel snelle overgangen te trainen (als de bliksem naar voren en vooral niet doordrammen bij overgangen terug), dus dat hou ik er ff in :)
Bedankt voor jullie reacties :j

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:45

Als ik je verhaal lees heb je:
1. een paard wat niet begrijpt wat je van hem wil
2. moeite met je eigen emoties als hij iets fout doet en vervolgens in paniek raakt
Zo ben je in een neerwaartse spiraal terecht gekomen, helaas!

Misschien moet je een en ander eens anders gaan zien: als je er vanuit gaat dat je paard niet of niet helemaal begrijpt wat je bedoelt, jij vervolgens niet met ongeduld of boosheid dingen af gaat dwingen, maar een oefening opbreekt in kleinere stukjes, de stukjes die hij fout doet negeert en de stukjes die hij wel goeddoet beloont, zul je al snel merken dat de lompheid van je paard verandert in werkwilligheid

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:59

ik zou eerst eens wat les nemen om het grondwerk onder de knie te krijgen en dan met een paard wat luistert als je het goed doet
je eigen houding is het aller belangrijkste en die is bij jou echt niet goed

verder doe je eigenlijk altijd grondwerk als je met je paard bezig bent, of je nu aan het poetsen bent, opzadelen, voeren of wat dan ook
altijd moet het paard voor jou aan de kant gaan
ook als je zelf in de bak of wei loopt moet je paard afstand houden tot jij aangeeft dat hij dichterbij mag komen

als je alleen maar tijdens grondwerk lessen je eigen ruimte gaat afdwingen, lacht je paard je valikant uit .
en groot gelijk
het is alles of niks, niet de ééne keer wel en de volgende keer bij voeren ineens niet

jij moet dus leren leider te zijn, altijd en overal
succes!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:03

dianaw33 schreef:
Als ik je verhaal lees heb je:
1. een paard wat niet begrijpt wat je van hem wil
2. moeite met je eigen emoties als hij iets fout doet en vervolgens in paniek raakt
Zo ben je in een neerwaartse spiraal terecht gekomen, helaas!

Misschien moet je een en ander eens anders gaan zien: als je er vanuit gaat dat je paard niet of niet helemaal begrijpt wat je bedoelt, jij vervolgens niet met ongeduld of boosheid dingen af gaat dwingen, maar een oefening opbreekt in kleinere stukjes, de stukjes die hij fout doet negeert en de stukjes die hij wel goeddoet beloont, zul je al snel merken dat de lompheid van je paard verandert in werkwilligheid

Howww wat is dit nou. Als er iemand is die niet snel in paniek raakt en niet snel boos wordt, dan ben ik het. Hij begrijpt dingen enorm snel en hij is absoluut werkwillig! Neerwaartse spiraal? Hoe kom je daarbij? Hij doet het ook aan de hand al goed nu hoor?
Je gaat nu automatisch uit van het standaard format van het begripsloze mens en het paard dat zo in verwarring is dat hij panikeert. Er zijn ook nog andere opties, zoals iemand met weinig overwicht en een paard dat onder iets uit probeert te komen dat hij niet ziet zitten.

@ Spatter: Dat ben ik helemaal met je eens, dus vanaf nu ga ik te allen tijde meer respect opeisen. Het verraderlijke is dat het zo'n mak lammetje is waardoor je daar niet veel mee bezig bent.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:58

Je kunt je paard op twee manieren iets laten doen: of je dwingt het af, of je doet het op een leuke manier zodat je paard graag wat voor je doet. Aan jou de keuze

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:26

dianaw33 schreef:
Je kunt je paard op twee manieren iets laten doen: of je dwingt het af, of je doet het op een leuke manier zodat je paard graag wat voor je doet. Aan jou de keuze

Er zijn VEEL meer wegen die naar rome leiden ;)

Er zijn ook midden wegen, je paard overhalen iets voor je te doen, je paard motiveren, ja dat kan in het begin niet leuk zijn voor je paard, maar het blijft een vriendelijke manier van werken. Een paard moet gewoon naar je luisteren, maakt niet uit welke manier je gebruikt mits het maar vriendelijk is.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:31

Sassol schreef:
Als je met lange lijnen gaat oefenen geef ik je alvast één tip: in het begin een geklungel :D

Dit is geen tip :')

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:49

In bovenstaande reacties heb je al een hoop tips gekregen waar je wat mee kunt doen.

Het enige wat ik niet zo'n goed idee vind is hem met je zweep een tik(je) op de neus geven :n , beter kun je hem aanraken op de borst/boeg met je vingers.

Het is een beetje tegenstrijdig dat je zegt dat hij mak als een lammetje is en zo achter je aanwandelt, maar wel dominant als je vanaf de grond met hem werkt. Alleen als je wat vraagt kun je beoordelen of hij echt gehoorzaam is, het achter je aan sjokken is geen teken van respect maar gebeurt door het feit dat jij op dat moment ook niks van hem vraagt.
Hij moet echter juist gehoorzamen als je iets vraagt, dus om te beginnen uit jouw ruimte blijven, zowel met lopen als met poetsen, tijdens het zadelen etc. Als je deze ruimte hebt gekregen, zal hij die dus ook moeten houden als hij achterwaarts moet gaan.

Zo lezende denk ik dat je van het achteruit gaan misschien nu ook teveel een project hebt gemaakt. Bouw dit in in je dagelijkse omgang met hem, als je hem van stal haalt zet je hem zachtjes een stap achteruit voor je hem vastzet. Voor je opstapt zet je hem 1 stap naar achteren, en doet hij dat netjes dan beloon je hem gelijk (evt zelfs met een brokje).

Verder zou je ook wat meer los kunnen werken met je paard in de paddock als je die hebt. Dan laat je hem lopen en bepaal jij de richting en het tempo. Nadert hij jou teveel dan stuur je hem weer weg, je gaat hem leren dat hij alleen in jouw ruimte mag komen als je hem uitnodigt. Omdat je los werkt zal hij zich vrijer voelen, terwijl jij er toch voor kunt zorgen dat hij gaat luisteren.

Verwacht ook niet dat je dit met een paar keer oefenen oplost, dat kan best wat tijd vragen en je moet er heel consequent in zijn. Zorg ervoor dat als je met hem bezig bent, je ook wat van hem vraagt, al zijn het maar kleine dingen, zoals een pasje opzij zetten, pasje achteruit, zijn kont opzij duwen, doe dat gewoon tussen je andere handelingen door, zodat het een automatisme wordt dat hij wijkt voor jouw druk. :j

Veel succes!

Overigens is werken met lange lijnen heel leuk, maar geen oplossing voor de door jouw gestelde vraag ... ;)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:07

Lenn schreef:
Ik wilde eens wat grondwerk met mijn paard gaan doen, omdat hij nogal door kan bulderen als het hem uitkomt. Ook respecteert hij andermans ruimte totaal niet (hij steekt overal zijn neus meteen in). Het einddoel was om hem achterwaarts te laten gaan, als psychisch effect (wijken voor mij/ onderdanig gedrag) en als aanleren van de oefening (die kent hij nog niet, en hij heeft er een hekel aan is me al opgevallen).

Ik heb al vaker geoefend dat hij onmiddellijk moet halthouden als ik stil ga staan, dus dat deed hij in principe goed. Totdat ik dus voor zijn idee de uitdaging met hem aan ging. Ik zette hem met de voorkant tegen de omheining aan, zodat hij niet vooruit kon. Vervolgens vroeg ik rustig/vriendelijk om achteruit te gaan. Dat zag hij niet echt zitten en het ging heel moeizaam, hij begon zelfs met zijn achterbeen te trappen en met zijn voorbeen te maaien uit protest. Ik beloonde hem maar ook wilde ik meer gehoorzaamheid/inschikkelijkheid zien, dus ik hield mijn zweep verticaal voor zijn hoofd (niks spectaculairs).

Kennelijk voelde hij zich in zijn ego gekrenkt, en als je hem op een dwingende wijze op zijn plek wil zetten buldert hij áltijd in een zogenaamde blinde paniek naar voren, dus dat is áltijd het effect als ik druk wil zetten met de zweep. Ik kon die 600 kilo natuurlijk niet houden en hij liep/sprong naar voren tot het hek. Het liefst liep hij er doorheen. En in al die zogenaamde paniek had hij nog wel de brutaliteit om snel een pluk gras te plukken. Ik woedend, dus ik tik hem tegen zijn hals. Hij ook boos, beetje steigeren, en aangezien hij niet verder naar voren kon ontdekte hij dat hij ook nog kon uitbreken :)* 8)7

Dus naarmate ik meer druk zet (boos word, de zweep hef, laat staan hem een tikje tegen zijn borst geef), gaat hij met meer overtuiging vol in zijn vooruit, hij buldert alles en iedereen omver als het moet. Dus dat gaat hem niet worden dacht ik, 600 kilo tegen 56 kilo. Maar ondertussen had hij wel 'gewonnen'. Dus weer een paar rondjes gestapt, opnieuw halthouden geoefend, wat hij totaal niet meer goed wilde doen, want zodra ik hem vroeg om te stoppen ging hij juist uitbreken en vooruit bulderen.

Corrigeren lijkt vrijwel onmogelijk, want naarmate ik feller word en/of de zweep erbij haal, wordt hij ook feller. Als het hard tegen hard wordt, wint hij altijd. Dus uiteindelijk eindigde slechter dan dat ik begon, en heeft hij iets nieuws ontdekt: uitbreken -O- Uiteindelijk hebben we het wel redelijk vriendelijk afgesloten (ik met het zweet op m'n rug, hij met z'n zelfvoldane blik _-:( ) maar ik weet dat hij dit gaat onthouden.

Ik had dit kunnen weten, ik ben namelijk totaal niet goed in grondwerk. Ik heb het probleem dat ik niet dominant ben en dat ik in de omgang niet genoeg bezig ben met respect van het paard afdwingen. Onder het zadel heb ik hier nooit problemen mee, maar naast het paard ben ik echt een ei. Maar goed, nu is dit hoofdstuk geopend en ben ik kennelijk de uitdaging aan gegaan. Terwijl je hem echt niet moet uitdagen want dan krijg je de wind van voren.

Hoe moet ik dit tot een eind brengen en leer ik hem achterwaarts te gaan als ik bij wijze van spreken alleen al mijn vinger naar zijn borst wijs? Want zoveel ontzag hoort hij toch te hebben? Of kan ik dat nooit bereiken omdat ik niet iemand ben die ontzag afdwingt -O- Op zijn minst heb ik een nieuwe manier van corrigeren nodig, waarbij hij niet zijn zijn truc (vooruit knallen) kan inzetten.

Mijn plan is om het morgen aan de lange lijnen te proberen met een hoofdstel in (vandaag alleen halster), dan kan hij in ieder geval niet zo gemakkelijk uitbreken en wordt het denk ik ook geen 'hard tegen hard'.

Ps. Het lijkt misschien een heel agressief paard nu, maar hij is zo mak als een lammetje als je hem maar in zijn waarde laat... Heel nonchalant en zelfverzekerd. Hij lijkt zich simpelweg niet te willen laten krenken in zijn ego door zoiets als achterwaarts. Detail: hij kan ook nog aan het puberen zijn (hij is 3 ½). Nog een detail: Hij is afgelopen juni pas gecastreerd (op zijn 3e dus).

Om te beginnen , je paard is pas 3 1/2, het achterwaarts onder de man is echt een zware oefening en ik zou daar nu niet zo'n punt van maken. Achterwaarts wordt niet voor niets pas in de L klasse gevraagd.

Ga het oefenen bij de dagelijkse verzorging. Aan de hand naar de poetsplaats, longeerplek of wei, dan onderweg een keer of 2 achterwaarts. beloon bij één stapje, zet hem weer voorwaarts en doe het meteen nog een keer. en vergeet vooral het belonen niet als hij het doet!
Voorlopig niet meer onder de man maar op de grond. Dit hou je vol (minstens een paar maanden) tot hij het zonder er bij na te denken doet. Blijf rustig en vriendelijk, een gevecht met je paard aangaan bevordert zijn respect voor jou niet. Hij leert er alleen maar slechte dingen van zoals je zelf al opmerkt.
Je zegt dat je respect wil afdwingen, maar respect moet je verdienen, krijgen. Dat gebeurt alleen als je ècht de leider bent en zo te lezen is dat nog niet het geval. niet op de grond. maar ook nog niet òp het paard.
Zaken die je moet vermijden zijn: boos, woedend, feller worden, hem een groot ego toeschrijven terwijl je daar zelf een beetje last van hebt (jouw ego is gekwetst omdat hij niet achterwaarts wil/kan) Waarom beloonde en stopte je niet toen het moeizaam ging. Hij ging toch achterwaarts? Je hebt over jezelf het gevoel hebt dat je niet dominant bent (wat ik overigens geen gebrek vindt). dat hoeft ook niet. Je moet consequent zijn, altijd! Eerlijk zijn (woedend worden is niet eerlijk, maar een reactie van onmacht), BELONEN ook al doet hij maar een klein pasje.
Als hij weet waar hij aan toe is, omdat jij altijd rustig en consequent corrigeert krijg je zijn vertrouwen en daardoor zijn ontzag.

Edit: verder ben ik het met bovenstaande reactie helemaal eens.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:43

simodi schreef:
Het enige wat ik niet zo'n goed idee vind is hem met je zweep een tik(je) op de neus geven :n , beter kun je hem aanraken op de borst/boeg met je vingers.

De neus is het eerste dat in je persoonlijke ruimte komt. Principe van 'slap away the offending body part'. Hoeft niet hard, als het maar duidelijk is. Aan in de borst/boeg prikken heb je niets als je het hoofd niet onder controle hebt, dat levert juist gevaarlijke situaties op als het paard wel besluit door je heen te denderen.

Lenn: enige tip die ik je verder kan geven is dat je niet onder de indruk moet zijn van het protest van je paard. Ik krijg uit je posts de indruk dat jij meer respect hebt voor zijn humeur en ruimte, dan hij voor de jouwe. Daar moet je van af! Hij is een paard, hij heeft maar te luisteren. Achterwaarts gaan is helemaal geen moeilijke/zware oefening, dat hoort gewoon bij de basis africhting, net als zijwaarts wijken voor druk aan de hand. Als je hier al geen respect af kunt dwingen, gaat hij het je later nog veel moeilijker maken. Wees gewoon streng, en wees niet teveel bezig met de consequenties of hoe het paard deze dingen ervaart. :)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:29

Achterwaarts onder de man is wel een moeilijke oefening voor een jong paard.
Daarom is het veel beter om het hem eerst aan de hand aan te leren zodat hij het commando "terug" goed kent èn goed uitvoert.
Daarna, als je paard de been-, teugel en zithulpen goed kent en onder de man gehoorzaam halthoudt met zijn achterbenen onder de massa, kun je de hulpen voor achterwaarts geven tegelijk met het commando "terug". Hij begrijpt dan tenminste wat je wil met de, voor hem toch wel wat tegenstrijdige, hulpen die je geeft als je achterwaarts wilt gaan.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:32

Merlijn schreef:
Achterwaarts onder de man is wel een moeilijke oefening voor een jong paard.
Daarom is het veel beter om het hem eerst aan de hand aan te leren zodat hij het commando "terug" goed kent èn goed uitvoert.
Daarna, als je paard de been-, teugel en zithulpen goed kent en onder de man gehoorzaam halthoudt met zijn achterbenen onder de massa, kun je de hulpen voor achterwaarts geven tegelijk met het commando "terug". Hij begrijpt dan tenminste wat je wil met de, voor hem toch wel wat tegenstrijdige, hulpen die je geeft als je achterwaarts wilt gaan.

Ze heeft het er over dat het niet lukt om haar paard aan de hand achterwaarts te krijgen. Niet dat ze er op zit. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:39

Allereerst zou ik je paard lichamelijk eens goed laten nakijken, want kan hij uberhaupt wel achterwaarts? Lichamelijk gezien.
Dan kijk naar je eigen houden, als jij in alles zegt kom maar naar mij toe, maar zegt met je gebaren ga terug. Dan snapt je paard er geen klap meer van en zal in paniek de makkelijkste weg zoeken en dat is in dit geval naar voren.

Wat mij in dit hele verhaal ook een beetje stoort is dat je het steeds hebt over dat je paard trucen verzint om onder ze werk uit te komen, maar zo zit een paard echt niet in elkaar hoor... Het paard doet alleen maar wat op dat moment in hem op komt en als jij niet duidelijk bent in je hulpgeving of als hij lichamelijk niet eens achterwaarts kan zal hij het echt niet gaan doen.
Je kan het de volgende keer wel met geweld gaan proberen(of op kracht, want je wil lijnen en een hoofdstel), maar dan heeft het niets meer met verhoudingen te maken, maar met het letterlijk breken van je paard.

Mijn advies: laat je paard nakijken en haal er daarna hulp bij, wnat zoals je zelf al aangeeft, je bent totaal niet goed in grondwerk...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:40

Ze heeft het er over dat het niet lukt om haar paard aan de hand achterwaarts te krijgen. Niet dat ze er op zit. :)[/quote]
Oeps, ik dacht dat ze juist grondwerk wilde gaan doen omdat hij onder de man niet achterwaarts wilde :o? . Vond het al knap dat ze een zweep voor zijn neus kon houden :o

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:46

Het paard waar je over spreekt lijkt mij een gevoelig paard, dat van slag raakt van teveel druk. :j

Zorg ervoor dat je enkel lichte druk geeft. Deze kan je best iets opbouwen wanneer hij totaal niet reageert, maar geef hem even de tijd.

Als je weet dat hij van slag raakt van de zweep, laat deze dan lekker weg. Door je heen bulderen is een manier om onder die druk van de zweep uit te komen. Zoek een soort druk die hij wel accepteert (met je hand bijvoorbeeld) en ga die gebruiken. En vooral niet de druk te groot maken. Wijken voor druk kan in het begin echt een test van jouw uithoudingsvermogen zijn, vooral bij een wat dominanter paard. Zet niet meer druk dan je voor een langere tijd kan volhouden. Want je mag enkel de druk weghalen wanneer hij reageert.

Probeer het je niet te laten frustreren wanneer hij ervandoor gaat en dan een plukje gras pakt. Als jij boos maakt zal dit te zien zijn in je lichaamshouding en zul je zijn gedrag enkel versterken. De beste oplossing is om gewoon te doen alsof er niets gebeurd is en weer opnieuw te beginnen.

Respect kun je niet afdwingen :n Je moet je opstellen als een duidelijke en betrouwbare leider, dan komt het vanzelf :j

Woon je toevallig in Zuid-Holland? Of niet al te ver daarbuiten?
Dan zou je een les in grondwerk van mij kunnen nemen. Les in grondwerk nemen lijkt me voor jullie een heel slim plan :j
Of als Visibreteam dichterbij woont kan je het natuurlijk ook aan haar vragen :j

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:43

Bedankt voor al jullie adviezen. Minder bedankt voor sommige aannames en insinuaties waar ik allemaal niet per stuk op ga reageren.

@ ijssnuiver: Ik heb hem als controle check laten nakijken door een osteopaat vorige week en van hem kreeg ik juist het advies om achterwaarts en overgangen terug nadrukkelijk te trainen omdat hij qua spierontwikkeling teveel in een stuwmodus ipv draagmodus zit. Verder als goede oefening om hem zn ondergestelde positie te laten merken.
Verder: hij is hartstikke werkwillig, alleen niet gevoelig/niet snel onder de indruk. Verder: mijn paard breken? Pff echt een ongefundeerde belediging.

Verder kent hij de oefening nu, ook aan het halster. Dus ik neem het af en toe mee zonder te forceren en met veel belonen (logisch). En verder is er niks aan de hand. Pff wat een ophef.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:36

Fijn dat je probleem opgelost is TS :)