[AR] D pony voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britta1997

D pony voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 10:19

Hallo bokkers. Ik wil mijn d-pony een new Forest x Arabier voor de kar zetten mijn enige probleem, ik heb er geen ballen verstand van! Mijn pony is 16 maar is super braaf en heeft waarschijnlijk vroeger voor de kar gelopen. Heeft iemand een idee wat voor soort karretje ik nodig heb? En hoeveel een d-pony kan trekken? Alvast bedankt voor de reacties, britta.

suikermeisje

Re: D pony voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:39

Je kunt best een kar kopen, zou dan wel een doen die echt veilig is, en als je dan een kar hebt moet je er wel voor zorgen dat je hulp krijgt, anders gaat het niet goed!

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 10:54

Inderdaad! Ik weet alleen niet wat voor een soort kar ik moet kopen? En wat mijn pony kan trekken.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:57

Het is een D-pony, die kunnen prima voor de kar. Bij de boer waar mijn paardje eerst stond hadden ze gewoon van die menkarren met een bok en een soort koets. Daar liepen pony's vanaf C voor geloof ik.

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 11:03

Ja en hoeveel mensen zouden er ongeveer in de kar kunnen? Sorry
Laatst bijgewerkt door Britta1997 op 22-01-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:08

snap je vraag niet?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:09

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 11:11

Hoeveel mensen in de wagen kunnen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:24

verschilt per wagen, en als de kar al zwaar is van zichzelf kun jij niet veel mensen meenemen in de kar, is de kar normaal gewicht en je rijdt over straat, stuk of 3/4? maar dan wordt het al wel aan de zware kant hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:40

Voor wat een paard kan trekken is een hele simpele regel:
1x eigen gewicht op heuvelachtig/mul terrein (Loonse en Drunense Duinen, de Veluwe, Salland, Limburg)
2x eigen gewicht op onverharde vlakke paden (in bossen zonder heuvels dus)
3x eigen gewicht op asfalt.

Meeste wagens voor D-ponies zijn rond de 200-250 kilo, gemiddelde D pony zal 400 kilo wegen, dat betekent dat je nog maximaal 200 kilo passagiers mee kunt nemen op zwaar terrein (dus zeg 1 volwassene en twee kinderen), en zolang je geen zwaar heuvelachtig terrein in gaat gewoon met 4 personen op de kar kunt (uitgaande van een 4-wieler, 2-wielers zijn lichter maar dan kun je vrijwel altijd maar met z'n tweeën op).

Ga naar een goede menvereniging in de buurt, ga daar kijken naar wat je wel wat lijkt qua wagens. Koop geen wagens op MP van onder de 1000 euro als je er geen verstand van hebt, die dingen zijn bijna altijd zelfbouwers en meestal zo onveilig als de pest. Koop geen sulky waar je maar in je eentje op kunt, mennen doe je met z'n tweeën.

Laat je paard door een professional (opnieuw) beleren voor de kar, ga niet zelf aand e slag als je er geen verstand van hebt.
Bezuinig ook niet op tuig, goed tuig is net zo duur als een goed zadel. Een tuig dat breekt staat garant voor rampen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:55

Ibbel schreef:
1x eigen gewicht op heuvelachtig/mul terrein (Loonse en Drunense Duinen, de Veluwe, Salland, Limburg)

Meeste wagens voor D-ponies zijn rond de 200-250 kilo, gemiddelde D pony zal 400 kilo wegen, dat betekent dat je nog maximaal 200 kilo passagiers mee kunt nemen op zwaar terrein (dus zeg 1 volwassene en twee kinderen), en zolang je geen zwaar heuvelachtig terrein in gaat gewoon met 4 personen op de kar kunt (uitgaande van een 4-wieler, 2-wielers zijn lichter maar dan kun je vrijwel altijd maar met z'n tweeën op).

Ga naar een goede menvereniging in de buurt, ga daar kijken naar wat je wel wat lijkt qua wagens. Koop geen wagens op MP van onder de 1000 euro als je er geen verstand van hebt, die dingen zijn bijna altijd zelfbouwers en meestal zo onveilig als de pest. Koop geen sulky waar je maar in je eentje op kunt, mennen doe je met z'n tweeën.

Laat je paard door een professional (opnieuw) beleren voor de kar, ga niet zelf aand e slag als je er geen verstand van hebt.
Bezuinig ook niet op tuig, goed tuig is net zo duur als een goed zadel. Een tuig dat breekt staat garant voor rampen.

Dit is dus absoluut niet waar. Ik heb een B pony van 300 kilo max, heb een kar van 150 (max) met mijzelf erop 200 kg en dan nog 3 kleine kindjes mee, kan ik echt niet mee door mul terrein rijden, op het asfalt gaat het goed, maar het is echt te zwaar hoor haar eigen gewicht trekken En 3x eigen gewicht trekken op asfalt? zeg er maar niets over...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:15

Heb je je pony, je kar en die kinderen gewogen?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:29

Ibbel schreef:
Heb je je pony, je kar en die kinderen gewogen?

Pony heb ik gewogen toen ze onderzoek had bij de dierenarts, hier was ze nog eens veel aangekomen ook omdat ze op weiderust stond (bloedneuzen).
De kar hebben we inderdaad gewogen en die kinderen zijn mijn nichtjes en wegen 25 30 en 35 :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:39

nou mijn c pony 130cm 6jr ik weet niet hoeveel ze precies weegt denk 300/350max.de kar zou 125kg wegen(maar we zeggen 150kg,voor zekerheid).dan ik met mijn 52kg en mijn vriendin met haar 55kg,onze honden samen 40kg dan zit ik dicht bij de 300kg.deze pony werkt mega hard we wonen in aubel,mega heuvels en veel dikke losse stenen/ongelijke paden,en dit doet ze,als hetecht heftig is stappen we wel eens af.maar de richtlijnen klopeen wel zo ongeveer.ligt natuurlijk ook aan de training van de pony en wat dze gewend is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:28

Mijn pony loopt marathons en heeft een mega goede conditie, maar goed als jullie de richtlijnen aanhouden prima. Maar geloof er zelf niet in, en heb al heel wat paarden uit de utrechtse heuvelrug zien komen die helemaal kapot zijn gereden door het bos, op de gewone paden, omdat ze veelste zwaar moesten trekken.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:51

suikermeisje schreef:
Ibbel schreef:

Meeste wagens voor D-ponies zijn rond de 200-250 kilo,ook dit is niet waar wij hebben een mooie lemerij wagen en die weegt 150 kilo gemiddelde D pony zal 400 kilo wegen, dat betekent dat je nog maximaal 200 kilo passagiers mee kunt nemen op zwaar terrein (dus zeg 1 volwassene en twee kinderen), en zolang je geen zwaar heuvelachtig terrein in gaat gewoon met 4 personen op de kar kunt (uitgaande van een 4-wieler, 2-wielers zijn lichter maar dan kun je vrijwel altijd maar met z'n tweeën op).

Dit is dus absoluut niet waar. Ik heb een B pony van 300 kilo max, heb een kar van 150 (max) met mijzelf erop 200 kg en dan nog 3 kleine kindjes mee, kan ik echt niet mee door mul terrein rijden, op het asfalt gaat het goed, maar het is echt te zwaar hoor haar eigen gewicht trekken En 3x eigen gewicht trekken op asfalt? zeg er maar niets over...

het ligt er ook maar net aan hoe de pony in conditie is. en hoe grettig de pony is met trekken sommige vinden het op mul zand al gouw goed met maar 2 personen erop terwijl ze dit theoretisch makkelijk zouden moeten kunnen doen
dit is mijn oude pony ook een D maat en die ging altijd tot het uiterste gaatje voor mij
Afbeelding
zo als je kunt zien was die dus heel grettig met trekken
Afbeelding
het ligt er dus ook maar net aan wat voor een type pony je hebt is het een beetje een luilak dan zal die op het zand eerder opgeven ja. heb je een rouwdouwer dan kan die wat meer hebben mits in de juiste conditie maar die zul je ook tegen zich zelf moeten beschermen want deze doen snel al teveel

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:54

Britta1997 schreef:
Hallo bokkers. Ik wil mijn d-pony een new Forest x Arabier voor de kar zetten mijn enige probleem, ik heb er geen ballen verstand van! Mijn pony is 16 maar is super braaf en heeft waarschijnlijk vroeger voor de kar gelopen. Heeft iemand een idee wat voor soort karretje ik nodig heb? En hoeveel een d-pony kan trekken? Alvast bedankt voor de reacties, britta.

Eerlijk? Zoek hulp!
een ervaren menner.
Koop goed tuig (geen aan mekaar gemaakte troep!) en een goede kar!!

Zelf zou ik een lichtere kar.. ik geloof niet echt in dat 2 x zoveel gewicht op dit terein ed.
Vooral niet als de pony al wat ouder is..

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 16:55

@elin. nou mijn pony gedraagd zich als een 10 jarige!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:58

Dat maakt niet uit ;) Het is ook niet erg. Lichamelijk is ze wel gewoon 16 jaar.
Daarom adviseer ik om niet met maximale gewicht (kar+ mensen) te gaan doen.

En echt hulp te zoeken! Ookal is ze ooit in een ver ver verleden beleerd, je moet echt weten waar je mee bezig bent en je geeft zelf aan dat je dat niet weet :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:59

Mijn pony is geen opgever, die moet ik ook tegen haarzelf beschermen, van de zomer liep ze 2x een parcours (marathon outdoors, 1,5 tot 2km per ritje) en dan reed meisje mee met jeugdklasse en daar gaf ze zich ook voluit, ze heeft een top conditie, alleen laat ze het wel merken als ze pijn heeft. Ze zal niet opgeven in zand hoor, maar ga niet in het bos in het zand rijden, rijd je ze mee kapot. In theorie moet het kunnen, maar als je dat dagelijks doet heb je ze zo kapot.

Britta1997 schreef:
@elin. nou mijn pony gedraagd zich als een 10 jarige!

Maakt niet uit hoe ze zich gedragen hoor, het gaat erom dat haar lichaam al ouder is.

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:00

@ elin daarom open ik ook dit topic in de hoop dat er mensen reageren die er verstand van hebben.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:00

Lanouska
jou pony is vrij stevig en die kar weegt hooguit 250kg. Dus samen met groom erop trekt die hooguit zijn eigen gewicht.
Dit is dan niet eens op heuvelachtig terrein.
En ik denk dat je wedstrijden toch anders moet zien dan over straat kachelen recreatief.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:01

Ja maar ik heb het erover dat je echte hulp moet zoeken ;) in het echt.
Die jou pony opnieuwd beleerd en je helpt met keuze tuig en kar.
En vooral ook JOU leert mennen :)

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:05

@elin. nogmaals daarvoor open ik dit topic voor informatie om me te orienteren. aande hand van de informatie, ga ik kijken wat ik ga doen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:07

Ja dat snap ik ook al ;) Hoef je niet 100 x te herhalen :') ,maar je leest niet goed wat ik schrijf.