Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Voor wat een paard kan trekken is een hele simpele regel:
1x eigen gewicht op heuvelachtig/mul terrein (Loonse en Drunense Duinen, de Veluwe, Salland, Limburg)
2x eigen gewicht op onverharde vlakke paden (in bossen zonder heuvels dus)
3x eigen gewicht op asfalt.
Meeste wagens voor D-ponies zijn rond de 200-250 kilo, gemiddelde D pony zal 400 kilo wegen, dat betekent dat je nog maximaal 200 kilo passagiers mee kunt nemen op zwaar terrein (dus zeg 1 volwassene en twee kinderen), en zolang je geen zwaar heuvelachtig terrein in gaat gewoon met 4 personen op de kar kunt (uitgaande van een 4-wieler, 2-wielers zijn lichter maar dan kun je vrijwel altijd maar met z'n tweeën op).
Ga naar een goede menvereniging in de buurt, ga daar kijken naar wat je wel wat lijkt qua wagens. Koop geen wagens op MP van onder de 1000 euro als je er geen verstand van hebt, die dingen zijn bijna altijd zelfbouwers en meestal zo onveilig als de pest. Koop geen sulky waar je maar in je eentje op kunt, mennen doe je met z'n tweeën.
Laat je paard door een professional (opnieuw) beleren voor de kar, ga niet zelf aand e slag als je er geen verstand van hebt.
Bezuinig ook niet op tuig, goed tuig is net zo duur als een goed zadel. Een tuig dat breekt staat garant voor rampen.
suikermeisje schreef:Ibbel schreef:Voor wat een paard kan trekken is een hele simpele regel:
1x eigen gewicht op heuvelachtig/mul terrein (Loonse en Drunense Duinen, de Veluwe, Salland, Limburg)
2x eigen gewicht op onverharde vlakke paden (in bossen zonder heuvels dus)
3x eigen gewicht op asfalt.
Meeste wagens voor D-ponies zijn rond de 200-250 kilo,ook dit is niet waar wij hebben een mooie lemerij wagen en die weegt 150 kilo gemiddelde D pony zal 400 kilo wegen, dat betekent dat je nog maximaal 200 kilo passagiers mee kunt nemen op zwaar terrein (dus zeg 1 volwassene en twee kinderen), en zolang je geen zwaar heuvelachtig terrein in gaat gewoon met 4 personen op de kar kunt (uitgaande van een 4-wieler, 2-wielers zijn lichter maar dan kun je vrijwel altijd maar met z'n tweeën op).
Ga naar een goede menvereniging in de buurt, ga daar kijken naar wat je wel wat lijkt qua wagens. Koop geen wagens op MP van onder de 1000 euro als je er geen verstand van hebt, die dingen zijn bijna altijd zelfbouwers en meestal zo onveilig als de pest. Koop geen sulky waar je maar in je eentje op kunt, mennen doe je met z'n tweeën.
Laat je paard door een professional (opnieuw) beleren voor de kar, ga niet zelf aand e slag als je er geen verstand van hebt.
Bezuinig ook niet op tuig, goed tuig is net zo duur als een goed zadel. Een tuig dat breekt staat garant voor rampen.
Dit is dus absoluut niet waar. Ik heb een B pony van 300 kilo max, heb een kar van 150 (max) met mijzelf erop 200 kg en dan nog 3 kleine kindjes mee, kan ik echt niet mee door mul terrein rijden, op het asfalt gaat het goed, maar het is echt te zwaar hoor haar eigen gewicht trekken En 3x eigen gewicht trekken op asfalt? zeg er maar niets over...
Britta1997 schreef:Hallo bokkers. Ik wil mijn d-pony een new Forest x Arabier voor de kar zetten mijn enige probleem, ik heb er geen ballen verstand van! Mijn pony is 16 maar is super braaf en heeft waarschijnlijk vroeger voor de kar gelopen. Heeft iemand een idee wat voor soort karretje ik nodig heb? En hoeveel een d-pony kan trekken? Alvast bedankt voor de reacties, britta.
Britta1997 schreef:@elin. nou mijn pony gedraagd zich als een 10 jarige!