Bitloos beleren, ging het makkelijk of duurde het wel even?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Bitloos beleren, ging het makkelijk of duurde het wel even?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:45

Ik ben bezig met mijn fjord bitloos om te scholen en dat gaat niet zo gemakkelijk.

Dus ik vroeg me af, hoe ging dat bij de mede bokkers.
Was het bij jullie 1-2-3 bitloos hoofdstel om en het is net alsof je nooit niks anders
gedaan hebt of duurde het wel even en heeft het je enige moeite gekost?

Vertel hier hoe het bij jou ging
Ik ben erg nieuwschierig naar de verhalen van de mede bokkers

Somebitch

Re: Bitloos beleren, ging het makkelijk of duurde het wel even?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:46

Ging vrij gemakkelijk, het sturen ging wat minder maar de rem zat er op en dat was voor mij het belangrijkste. :j Ben ook na twee keer gelijk naar buiten gegaan, zonder stuur. :+

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:48

mijn paard werd bij zijn oude eigenaaresse al bitlos gereden en ik ben hem toen weer met een dun bitje gaan rijden en sinds een paar maanden rij ik hem met een bitloos touwhoofdstel en dat gaat super :D
heb hem gewoon omgedaan en ben gaan rijden :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:50

Bitloos hoofdstel om en gaan :)

countrygirl

Hier ook. Paar hoofdstellen uitgeprobeerd en het hoofdstel wat onderlangs kaakgekruist is beviel het paard het beste ;-)) We zijn er zo mee weggereden en vanaf die tijd heeft hij nooit meer een bit ingehad. Makkie dus. Alsof het altijd al zo geweest was.....
Ons andere paard weet geeneens wat 'n bit is. Die is bitloos beleerd en weet niet beter. Ook met hem zijn er nooit problemen geweest.

FahyaFemke

veel op je zit rijden. en ik combineer altijd eerst het bithoofdstel samen met het bitloze hoofdstel. hulpen samen doorgeven, en dan op enkel - dus bitloos.
ik rijd paarden bitloos in - en doe het dan op dezelfde manier naar bitrijden. beide hoofdstellen aan eigenlijk, bitloos kennen ze dan, ik ga de hulpen samen doorgeven dus bit en bitloos.. en dan laat ik de bitloze teugels losser en probeer het alleen op bit.

stapje voor stapje. sommige paarden pakken het zo op, sommigen doen er langer over en is het belangrijk dat je ze niet in 1 keer in het diepe gooit met zomaar plots een bitloos hoofdstel in.

btw: je bent gierig naar nieuws, dus nieuwsgierig ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:00

Hoofstel passen 'het past inderdaad' en meteen twee uur buiten gaan rijden, langs de weg en over het galoppad. Gáán!

Toch wil ik dat niet aanraden, ik ken mijn paard heel goed, ben bekend met bitloos rijden, enz.
Voor de zekerheid probeer je het beste een nieuw hoofdstel eerst binnen een omheinde plaats. :)

Ik heb heel wat paarden gezien die overgestapt zijn naar bitloos en ik moet zeggen dat praktisch ieder paard dat gewoon snapt. :)

Waar loop jij nu tegenaan, als ik vragen mag? :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:01

FahyaFemke schreef:
veel op je zit rijden. en ik combineer altijd eerst het bithoofdstel samen met het bitloze hoofdstel. hulpen samen doorgeven, en dan op enkel - dus bitloos.
ik rijd paarden bitloos in - en doe het dan op dezelfde manier naar bitrijden. beide hoofdstellen aan eigenlijk, bitloos kennen ze dan, ik ga de hulpen samen doorgeven dus bit en bitloos.. en dan laat ik de bitloze teugels losser en probeer het alleen op bit.

stapje voor stapje. sommige paarden pakken het zo op, sommigen doen er langer over en is het belangrijk dat je ze niet in 1 keer in het diepe gooit met zomaar plots een bitloos hoofdstel in.

btw: je bent gierig naar nieuws, dus nieuwsgierig ;)

je hebt pb, snapte je niet helemaal.

haha ik vond het al raar dat hij zij dat ik het verkeerd schreef.
die spelling van mij is niet helemaal ju-van-het

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:03

Overigens ben ik al veel meer van dit soort topics van je tegengekomen, over nh en grondwerk en bitloos rijden.
Laat je toch eens goed helpen!

Spirithorses zit volgens mij dicht bij je in de buurt. Zonder direct enorm reclame te willen maken wil ik je toch aanraden daar eens een kijkje te nemen. Zo organiseren zij dagcursussen waarin een heleboel van jouw vragen naar voren komen. ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:07

ik zal het hier in het topic ook nog typen, voor het geval andere mensen mijn vorige post ook niet helemaal begrepen:

kreeg de vraag:
wat bedoel je precies met gecombineerd bit en bitloos rijden?
en met 'en is het belangrijk dat je ze niet in 1 keer in het diepe gooit met zomaar plots een bitloos hoofdstel in.'?

antwoord:
sommige paarden zijn zo op het bit gewend, omdat ze dit zo aangeleerd zijn,.
als je dan een bitloos hoofdstel om gooit, moet je kunnen begrijpen dat je paard niet snapt wat er bedoeld wordt.

de meeste paarden doen dit prima hoor!! maar het kan ook gevaarlijke situaties opleveren.

en het combineren van een bit en bitloos hoofdstel kun je heel simpel doen door:
je bakstukken en het bit om te houden, en een bitloos hoofdstel zoals een sidepull (ik heb de mijne in gedachte van mn site) er over heen. je hebt 1 paar teugels aan je bit, en 1 paar teugels aan de sidepull.

en zo ga je je hulpen combineren, samen doorgeven. en dan laat je je bitteugels steeds wat losser, en uiteindelijk rijdt je bitloos :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:09

Prima manier. :)

Als is mijn ervaring dat er amper paarden zijn die moeite hebben met de overstap naar bitloos rijden.
De baasjes hebben het daar soms moeilijker mee. ;)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:09

TurdusMerula schreef:
Overigens ben ik al veel meer van dit soort topics van je tegengekomen, over nh en grondwerk en bitloos rijden.

Spirithorses zit volgens mij dicht bij je in de buurt. Zonder direct enorm reclame te willen maken wil ik je toch aanraden daar eens een kijkje te nemen. Zo organiseren zij dagcursussen waarin een heleboel van jouw vragen naar voren komen. ;)

Ik heb inderdaat ook al vrij veel geinformeerd naar mensen die daar les in geven.
Maar ik wil graag les op locatie (op mijn manege is er weinig gelegenheid voor om
echt fijn les van iemand te krijgen in die richting, er zijn namelijk veel sirieuse dressuur ruiters en
die staan niet te wachten op iemand die met haar pony les krijgt in die richting en
dan de bak bezet want je mag niet echt los in de bak met je pony)
en een trailer
heb ik niet dus dat word heel lastig.

Weet niemand toevallig een stal of particulier die op het bitloze gericht is in de buurt van melick waar ik
met het paar naartoe kan te voet?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:10

^^ ter aanvulling:

Zo dus:

Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:12

xTesske schreef:
TurdusMerula schreef:

Ik heb inderdaat ook al vrij veel geinformeerd naar mensen die daar les in geven.
Maar ik wil graag les op locatie (op mijn manege is er weinig gelegenheid voor om
echt fijn les van iemand te krijgen in die richting, er zijn namelijk veel sirieuse dressuur ruiters en
die staan niet te wachten op iemand die met haar pony les krijgt in die richting en
dan de bak bezet want je mag niet echt los in de bak met je pony)
en een trailer
heb ik niet dus dat word heel lastig.

Weet niemand toevallig een stal of particulier die op het bitloze gericht is in de buurt van melick waar ik
met het paar naartoe kan te voet?

Je kunt er ook lessen/cursus volgen zonder eigen paard. ;)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:12

FahyaFemke@ dat is wel fijn ja! kan ik ook goed doen met mijn marylot dat hoef ik niet 2 hoofdstellen over elkaar

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:13

TurdusMerula@ ja dat zou ook kunnen maar vind het toch fijner om het met mijn pony te doen dan kan ik ook meteen zien of het werkt en als ik ergens tegen aan loop kan ik er dan meteen mee geholpen worden

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:53

Somebitch schreef:
^^ ter aanvulling:

Zo dus:

Afbeelding

kan ik ook gewoon de neusriem eraan laten?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:43

TurdusMerula schreef:

Als is mijn ervaring dat er amper paarden zijn die moeite hebben met de overstap naar bitloos rijden.

precies. belangrijk is voor de ruiter zonder bit, net zo consequent te zijn als met bit.
als je met bit ook niet consequent bent (dus hard/lang moeten trekken aan de teugels om eens stil te kunnen staan) begin dan niet aan bitloos want het paard is ook niet gek dus dan wordt het een krachtspelletje. 1 x raden wie er dan wint :Y)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 23:51

FahyaFemke schreef:
TurdusMerula schreef:

precies. belangrijk is voor de ruiter zonder bit, net zo consequent te zijn als met bit.
als je met bit ook niet consequent bent (dus hard/lang moeten trekken aan de teugels om eens stil te kunnen staan) begin dan niet aan bitloos want het paard is ook niet gek dus dan wordt het een krachtspelletje. 1 x raden wie er dan wint :Y)

ik snap het niet helemaal..

Als je met rijden met bit niet consequent hoeft te zijn dus niet hard/lang moet trekken aan de teugels om
je pony stil te laten staan moet je niet bitloos gaan rijden?
Is bedoel je het nou andersom dat als je met bit al zo hard moet trekken dan je dan juist niet bitloos
moet gaan..ik begrijp het niet helemaal

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:01

FahyaFemke schreef:
TurdusMerula schreef:

Dan zou ik dus juist bitloos gaan rijden... Ik wil niet weten hoe hangen aan de teugels in de mond voelt. %)
Ik ben sowieso pro-bitloos maar in zo een situaties helemaal...
Al zou er zo ook al een lampje moeten gaan branden als je met je zo met je teugels moet rommelen om halt te houden...

Daarbij denk ik dat je dan sowieso basis mist; het rijden met gevoel; het begint met je eigen houding. :)

En tsja, consequent moet je altijd zijn natuurlijk. :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:08

Wat ik uit meerdere verhalen opmaak is dat het gaat om een fjord met eigen willetje die zich nogal sterk maakt *correct me if i'm wrong*
Ik zou je best willen komen helpen maar je zit toch aardig ver volgens mij.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:10

TurdusMerula schreef:
FahyaFemke schreef:

Dan zou ik dus juist bitloos gaan rijden... Ik wil niet weten hoe hangen aan de teugels in de mond voelt. %)
Ik ben sowieso pro-bitloos maar in zo een situaties helemaal...
Al zou er zo ook al een lampje moeten gaan branden als je met je zo met je teugels moet rommelen om halt te houden...

Daarbij denk ik dat je dan sowieso basis mist; het rijden met gevoel; het begint met je eigen houding. :)

En tsja, consequent moet je altijd zijn natuurlijk. :)

nee je begrijpt me verkeerd. als je met bit al je paard niet op de juiste manier kunt halt houden, dan zal het bitloos ook niet gaan.
zo bedoel ik het meer, in het kort gezegd.
en dat heeft onder andere te maken met je houding en zit ja. maar ik bedoel het maar aan te geven bitloos is niet ineens de uitvinding voor een plots braaf in harmonie te rijden paard. het begint bij de ruiter.

als iemand met bit zijn paard niet stil kan zetten in mijn les, ga ik het zeker niet bitloos adviseren. het paard is namelijk de ruiter in de maling aan het nemen.
als het zo'n pijn zou doen dat bit, was dat paard allang gestopt. als je ziet hoeveel ponies er gewoon doorlopen terwijl een ruitertje vraagt halt te houden...dat doen ze niet uit pijn hoor, maar gewoon uit baldadigheid van dat ruitertje is toch niet consequent genoeg.

dus TS jij begreep het even helemaal verkeerd om. heb je pb beantwoord hoop dat je me nu wel snapt.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 00:16

ja nu snap ik het inderdaat ja dankje.

met bit remmen gaat goed en zonder bit remmen gaat ook wel redelijk ja mits ik me stem er
wel bij gebruik maar ik stap gaat het goed zonder stem maar draf en galop is nog wat lastiger

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:19

maar dat is al heel goed, je stem.

ik vertelde pas nog over mn merrie die ik aan het beleren ben, dus nog helemaal groen. dat die er vandoor schoot en dan voelen ze even niks, in de mond niet of op de neus. schrik = vlucht vooral in het begin nog. en toen riep ik HOOO en we stonden weer stil ;)

Gaat vast goed komen, stapje voor stapje! ik zou het dus in combi doen bit en bitloos, gewoon voor de zekerheid :j succes he!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 00:28

dankje!

maar nog mijn vraagje van hierboven, kan ik onder mijn hoofdstel met neusriem ook gewoon een touwhalster doen? of moet ik de neusriem weghalen?