[AR] Obstakeltraining voor Bam en baas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Obstakeltraining voor Bam en baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:02

Vandaag sinds een tijdje weer eens mn shet opgepakt met mennen. Ging me voornamelijk om de 'obstakels' om hem daar doorheen te krijgen zonder hulp.

Slachtoffer:

Afbeelding

Toeschouwers:

Afbeelding

Obstakels:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heide:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trouwe supporter :+:

Afbeelding

Even uitrazen

Afbeelding

Zo trots op mn monsterje <3
Als we gewoon samen wandelen of fietsen is de spoorwegovergang niet eng en het tunneltje ook niet. Maar al mennend is het toch wel spannend. Op de heenweg moest mn 'groom' even naast hem lopen, maar de terugweg deed hij helemaal zelf :D :D :D

Met dank aan:

Bellatrix schreef:
Groom/fotograaf/vriendin/gezelschap
Laatst bijgewerkt door Onali op 14-01-12 17:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Naborah

Re: Obstakeltraining voor Bam en baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:04

Ziet er relaxed uit!
Leuke dieren heb je. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:05

Groom/fotograaf/vriendin/gezelschap....what's in a name. :')

Bam was super braaf hoor! Het ging prima!! :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:06

Oh shoot vergeet ik je er nog in te verwerken :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:09

Mij? Hoezo? _O-

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:14

leuk zeg! Zie jullie genieten!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:15

Tof!!!! :D

Dat kom ik ook wel een keertje doen, naast het shetlander drijven. _O- ( arme bam :') )

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:32

ziet er heel leuk uit.
Nu op naar de sulky er achter en dan lekker op pad.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:14

Oeh stoere bam hoor!!

Lekker door oefenen en dan mooi met de sulky op pad :j

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:20

Wat een leuk topic Ilona! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:02

Wat een leuk beestje! Gaat ook al erg goed, zo vanaf de foto's te zien.

Ik vind alleen de broek een beetje vreemd zitten. Ik denk dat hij al een stuk beter zal liggen als je hem een stukje naar voren over de rugriem legt, dus 1 of 2 'stukjes' (v/d rugriem) verder. Dan sluit hij van achteren beter aan, en ligt het bij de lendenen ook beter :j
Wat je ook nog zou kunnen doen, als je hem 'compleet' wil optuigen en toch alvast wil laten wennen aan het borsttuig, is het borsttuig omhangen zonder strengen er aan, en dan de broeksriempjes door de openingen aan het einde van het borsttuig halen en vastmaken, waar normaal de strengen doorheen lopen. Als dat past overigens; soms past het net niet. Dan krijg je ook een klein beetje druk op de broek (en op de borst) en dan neem je dat ook gelijk mee qua gewenning.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:22

Dankje voor je advies Joyce, hij is al beleerd, maar hij vind de sulky eng :+
Ik mis steeds een groom en heb zelf een tijd niet kunnen oefenen met sulky vanwege mn rug. Gelukkig dat gaat nu beter zodat ik wat vaker kan oefenen, maar die groom -O-
Ik ga volgende maand weer een afspraak maken met mn instucteur omdat ik alleen niet verder kom met die sulkygewenning.
Denk ook dat het een gedeelte uitproberen is, want hij staat eraan te schuren, maar als ik hem meeneem is hij ineens eng. Ik heb er een aantal keer meegewandeld, pony aan de ene kant, sulky aan de andere kant. Gaat steeds beter, maar ivm mn rug kon ik het niet meer doen.

Hij is bekend met lamoen, strengen, borsttuig, trekken, slepen, druk op borst ed.
Dit tuig is nu met zn enorme wintervacht net te krap bij de broek.
Ben nog aan het sparen voor een Zilco tuig.

Als ik ga droogmennen doe ik dat vaak zonder borsttuig, maar hij kent alles al. Ging me vandaag puur om de spoorwegovergang en het tunneltje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:14

Oké...... sorry wist niet dat hij al beleerd was ;)

Maar heeft hij dan een ongeluk of iets in het verleden gehad, dat hij misschien een trauma of iets heeft, dat hij de sulky zo eng vind?
Waarom zou hij de sulky anders eng vinden als hij beleerd is?

Ik snap 't niet meer helemaal nu :o?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:18

Ik snap dat dus ook niet :')
Hij is pas 5, slepen vind hij niet erg, het lamoen geeft hij niks om. Maar de hele combinatie is hem teveel.

Daarom denk ik dat hij zich aanstelt en alleen lukt het me niet. Ik moest van mn instructeur eerst ogen aan het lamoen laten lassen voor de broekriem, maar tot nu toe heb ik daar nog niemand voor gevonden.
Daarom ben ik nu weer zoveel maanden verder en ook door het gebrek aan een groom.

Sjuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:21

Wat een schatje! Super leuk!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:38

Maar; heb je hem zelf dan wel voor de wagen gehad eerder? Of je heb je hem gekocht als zijnde 'beleerd', hem niet voor de wagen zien lopen en doet hij nu ineens zo?

heb je hem zelf wel eens voor de wagen gezien eerder dan? En eerder liep hij dus wel normaal voor de wagen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:43

Ik heb hem van veulen af aan ;)
Maar nee, verder niks gebeurd. Hoewel mijn instructeur denkt dat hij misschien anders ziet met zn maanoog.
Met zn maanoog stapt hij wel op de sulky af (in de bak) maar met zn bruine oog niet. (allereerste keer)

Daarna heb ik dat niet meer geoefend, gewoon stukje lopen naast de sulky, grazen naast de sulky, tussen de sulky, achter de sulky. Maar zodra ik het lamoen laat zakken dan gooit hij op het laatst zn kont opzij en dan baal je als je alleen bent.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:50

Wauw, ik herken waar je loopt met hem, daar men ik ook vaak!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:52

Die obstakeltraining is goed gelukt zo aan de foto's te zien! Gaaf hoor!
Succes verder om de combinatie van sulky en Bam compleet te krijgen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:59

hmmm... misschien moet je dan eens contact opnemen met bokker Suzan_bobar........ voor wat betreft dat maanoog en 'misschien wat minder zien'. Zij kan je er zeker het e.a. over vertellen.

Ik weet dat ik veel vragen stel, maar ik snap het nog steeds niet, tenminste; je geeft niet echt daadwerkelijk antwoord op mijn vraag(en).

Waar ik benieuwd naar ben: hoe is hij normaal gesproken als hij voor de wagen staat?

Ik bedoel: jij hebt het er steeds over hoe hij doet aan de hand, als hij de sulky ziet, naast de sulky, achter de sulky, etc. etc. maar aangezien hij beleerd is heb je hem toch dan ook gewoon normaal gereden voor de wagen/sulky?

Hoe ís hij, als hij voor de wagen loopt, dus als je echt met hem ment? Wat doet hij dan precies als je hem inspant voor de sulky en er dan mee gaat rijden? Daar was ik benieuwd naar :)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:03

Heb met een glimlach de foto's zitten bekijken :D
Leuk team. Succes met de verdere training!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:12

Nee bij het voor de kar zetten heb ik dus nog niet gedaan omdat hij de sulky dus eng vond.
En voordat hij ervoor komt moet ik dus ogen laten lassen aan het lamoen en oefenen. Hij is nu in principe niet bang meer voor de sulky, anders zou hij er niet aan schuren.
Maar er letterlijk voor gezet heb ik geprobeerd, lamoen omhoog en dan laten zakken, maar dan op het laatste moment gooit hij zn kont om.
En aangezien ik altijd alleen ben kan ik hem ook moeilijk corrigeren. Bovendien stond ik ergens met veel andere paarden en die flipte allemaal bij het zien van de sulky. Kon dus ook niet rustig oefenen. ben nu verhuisd waar we momenteel met 3 pony's staan dus nu kan ik het wel rustig gaan proberen.

Volgens mijn instructeur ging het niet zozeer om zn maanoog, maar zn gewone oog :')
Maar medisch is dit nooit bevestigd, omdat ik nooit geen problemen met hem heb gehad. Ik bedoel ik fiets met hem, wandel veel, longeren en hij geeft nauwelijks reactie op 'enge' dingen.
Ja hij kruipt tegen me aan of neemt een stap opzij.

Dus toen mn instructeur dit tegen me zei de eerste keer dat de sulky erbij was, was: het lijkt erop alsof zn maanoog de scherpe kantjes van de sulky haalt en hij met zn bruine oog gewoon ziet en dus de sulky enger vond. Als hij al droogmennend op de sulky afliep dan liep hij er recht op af als zn maanoog aan de kant van de sulky was, maar twijfelde hij als hij met zn bruine oog erop afliep.

Ik moest na die les dus lassen en met Bam op de sulky aflopen, wat ik nooit meer gedaan heb vanwege mn rug. De sulky stond tever van de bak af en dan moest ik eerst de sulky verslepen en daarna pony poetsen en optuigen. Dat kon ik niet hebben. Dus ik ben gewoon gaan wandelen in het bos met pony en sulky tegelijk. Eerste keer ging lastig, daarna ging het prima.
Als ik hem iets wil leren dan doe ik dat op een gebied wat voor hem prettiger is, in dit geval dus buiten en niet in de bak. Zo kreeg hij het sturen ook snel onder de knie.

Kortom, hij heeft er nog steeds niet voor gestaan :+

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:19

leuke fotos zeg!

als je met oogkleppen gaat mennen is hij dan nog bang voor de sulky?
maar dat opzij stappen hoeft toch ook niet angst te zijn?
voor mij is het in elk geval niet de 1e keer dat er 1 opzij stapt..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:21

Hij wil graag alles zien, heb het geprobeerd oogkleppen maar toen ging hij echt door het lint. Hij kijkt het liefst om zich heen.

Het opzij stappen is gedeelte angst, gedeelte uittesten. Maar aangezien ik alleen ben kan ik hem moeilijk corrigeren. Het wordt altijd aangeraden om het met zn 2en te doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:30

Oké, vandaar de verwarring.
Jij zegt;
IndianLady schreef:
hij is al beleerd, maar hij vind de sulky eng :+

Dan is hij dus niet beleerd, maar zijn jullie daar nog mee bezig ;) ik vond het al zo vreemd......

Oogkleppen zouden idd misschien een goede uitkomst zijn. Je zegt dat je dat hebt geprobeerd, maar dat hij toen 'helemaal door het lint ging'. Hoe vaak en op welke manier heb je dat geprobeerd? Soms hebben ze wel de tijd nodig om er aan te wennen. Veel mensen 'proberen' oogkleppen; doen 1x een hoofdstel met oogkleppen in, paard raakt wat in paniek/gaat 'door het lint' en vervolgens blijft het daar dan bij, want 'paard vind het eng'. Met bitten net zo. Terwijl ze soms gewoon wat tijd nodig hebben om er aan te wennen, dus vaker en vaker proberen.

In je eentje een pony góed vasthouden en de sulky in de lichtogen hangen, volgens mij kan dat niet samen gaan. Met een groene pony, en helemaal in het geval van jou pony, zou ik dus idd zeker zorgen voor een groom.

Waarom laat je hem niet beleren door een ervaren, deskundig persoon?

En tsja, met beleren heb je toch echt een groom nodig....... en dan echt regelmatig bezig gaan. 1 die de pony vasthoud, andere die de wagen er los achter zet, en dan maar gaan lopen aan de hand met de pony, en de andere de wagen er los achteraan trekken.
Dat zou in jou geval al een heel stuk schelen.

Edit: het wordt dus zeker niet voor niets aangeraden om het met z'n 2en te doen. Simpel gezegd; in je eentje een pony voor de wagen beleren is gewoon niet mogelijk. Niet op een veilige manier.

Daarom snap ik eerlijk gezegd niet waarom je dit niet gewoon uit handen geeft. Het gaat heel makkelijk mis, en dan vaak nog goed ook. En blijkbaar is je pony al niet al te makkelijk. Laat het in dat geval dan een ervaren persoon doen, is voor jezelf ook een stuk fijner.